عرب قبل از اسلام دو نوع تقویم داشتند : تقویم ماه و تقویم سال وتقویم سال دو گونه بود . سال متعارف و عمومی آنان چهار فصل داشت به نام های ربیع ، صیف ، خریف و شتاء و هم اکنون همین سال را دارند. ربیع همان فصل بهار است ، صیف فصل تابستان، خریف فصل پاییز و شتاء فصل زمستان . ماههای عرب عبارت بودند از : صفر ، ربیع اول ، ربیع دوم ، جمادی الاولی ، جمادی الآخره و غیره .
این دو تا ربیع با آن ربیع که فصل بهار است فرق دارد .
آن زمان که برای اولین بار این ماهها را ابداع کردند با معانی خود تناسب داشتند ولی به تدریج آن تناسب از بین رفت و عرب نخواست این ماهها را تغییر بدهد چون محاسبات زندگی به هم نمی خورد و مشکلی پیش نمی آمد . شما فرض کنید در فروردین ماه برف بیاید آیا مشکلی در محاسبات پیش می آید؟! یا مثلا در بهمن ماه هوا گرم باشد .
غرض اصلی این است که محاسبات زندگی رو به راه شود . این مساله مانند مساله بهشت و جهنم نیست که اگر ذره ای انحراف حاصل شود بیچاره شویم.
در کتاب صحاح اللغه جوهری آمده است : ربیع در میان عرب دو تا است : ربیع ماهها و ربیع زمانها . ربیع ماهها دو ماه است : ربیع اول و ربیع دوم. در ربیع اول قارچها پیدا می شوند و شکوفه ها باز می شوند .
در ادامه دارد :
به نظر ابو الغوث ، عرب کل سال را شش زمان می داند : دو ماه آن ربیع اول ، دو ماه آن تابستان ، دو ماه آن گرمای شدید ، دو ماه آن ربیع دوم ، دو ماه آن پاییز و دو ماه آن زمستان است . (صحاح اللغه ماده ربع )
پس تقویم عربی مختلف است و یکی نیست . با توجه به آنچه در باره ربیع آوردیم مشکل جمادی الاولی و الآخره هم حل می شود .
این مطلب را به خاطر داشته باشیم که احکام اسلامی بر اساس همین ماههای قمری تنظیم شده است چون محاسبه این ماهها برای همه آسان است . برای مثال اسلام می گوید : وقتی ماه را دیدی اول ماه رمضان است و از آن طرف وقتی ماه شوال را دیدی روزه تمام می شود . هم دانشمند این را می فهمد و هم افراد عادی و بی سواد.
این دو تا ربیع با آن ربیع که فصل بهار است فرق دارد .
آن زمان که برای اولین بار این ماهها را ابداع کردند با معانی خود تناسب داشتند ولی به تدریج آن تناسب از بین رفت و عرب نخواست این ماهها را تغییر بدهد چون محاسبات زندگی به هم نمی خورد و مشکلی پیش نمی آمد . شما فرض کنید در فروردین ماه برف بیاید آیا مشکلی در محاسبات پیش می آید؟! یا مثلا در بهمن ماه هوا گرم باشد .
غرض اصلی این است که محاسبات زندگی رو به راه شود . این مساله مانند مساله بهشت و جهنم نیست که اگر ذره ای انحراف حاصل شود بیچاره شویم.
در کتاب صحاح اللغه جوهری آمده است : ربیع در میان عرب دو تا است : ربیع ماهها و ربیع زمانها . ربیع ماهها دو ماه است : ربیع اول و ربیع دوم. در ربیع اول قارچها پیدا می شوند و شکوفه ها باز می شوند .
در ادامه دارد :
به نظر ابو الغوث ، عرب کل سال را شش زمان می داند : دو ماه آن ربیع اول ، دو ماه آن تابستان ، دو ماه آن گرمای شدید ، دو ماه آن ربیع دوم ، دو ماه آن پاییز و دو ماه آن زمستان است . (صحاح اللغه ماده ربع )
پس تقویم عربی مختلف است و یکی نیست . با توجه به آنچه در باره ربیع آوردیم مشکل جمادی الاولی و الآخره هم حل می شود .
این مطلب را به خاطر داشته باشیم که احکام اسلامی بر اساس همین ماههای قمری تنظیم شده است چون محاسبه این ماهها برای همه آسان است . برای مثال اسلام می گوید : وقتی ماه را دیدی اول ماه رمضان است و از آن طرف وقتی ماه شوال را دیدی روزه تمام می شود . هم دانشمند این را می فهمد و هم افراد عادی و بی سواد.