خانه » همه » مذهبی » ولادت علی اصغر و حضرت رقیه

دانلود کتاب های امتحان شده

ولادت علی اصغر و حضرت رقیه

در منابع تاریخی و حدیثی تا جایی که بررسی شد هیچ تاریخی برای تولد حضرت علی‌اصغر و رقیه (سلام الله علیها) نیافتیم. این موضوع اختصاص به این دردانه‌های اباعبدالله الحسین (علیه السلام) هم ندارد. چون آن دوران ثبت تاریخ تولد مانند امروز نبود، غالب افراد تاریخ تولدشان مشخص نیست و آن شخصیت هایی هم که ذکر شده است از جمله معصومین (علیهم السلام) دارای اختلافات فراوان است.
بنابر حدس و گمان‌هایی که وجود دارد ولادت باسعادت حضرت باب الحوائج على اصغر (ع) در 10 رجب‌المرجب واقع شده است، چون معروف است که آن حضرت در شش ‍ ماهگى در روز عاشورا در کربلا به شهادت رسید، ولادت حضرت مطابق این قول روز 10 رجب می‌شود. بعضى هم ولادت آن حضرت را در روز ۸ یا ۹ رجب المرجب ثبت کرده‌اند.[۱]
نام شریف آن حضرت عبدالله مشهور به على اصغر است. لقب شریفش باب الحوائج، رضیع، مذبوح من الاذن الى الاذن است. پدر بزرگوارش امام حسین (ع) و مادر والامقامش حضرت رباب دختر امرء القیس کلبى است.
در خصوص حضرت رقیه هم همینطور تاریخ قطعی برای تولد ایشان مشخص نیست، اما بر اساس برخی اسناد و منابع، حضرت رقیه در سال 57 هجری قمری متولد شدند. درباره تاریخ تولد حضرت رقیه در منابع مختلف روایات متعددی آمده است در برخی روایات تاریخ تولد حضرت رقیه 17 شعبان و در برخی دیگر 23 شعبان ذکر شده است. منتهی اختصاص یک روز به این بزرگوار جهت بزرگداشت شخصیت معنوی ایشان، کاری پسندیده است که شایسته است بصورت هماهنگ و مشخص یک روز مشخص شود.
چند سالی است که روز ۲۳ ماه شعبان‌المعظم بعنوان روز ولادت آن حضرت و در واقع برای بزرگداشت مقام دختر سه ساله امام حسین (علیه السلام) مطرح شده است.
حضرت رقیه(س) دختر خردسال سه ساله ی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بود که در روز عاشورا در کربلا حضور داشت و شاهد آن مصیبت های عظیم بود و در مقاتل نیز به چگونگی آنچه بر سر این کودک خردسال آمد میپردازند. وی پس از مصیبت های عاشورا به اسارت برده شد و سرانجام حدود 25 روز بعد وفات یافت.
(1) برگرفته از کتاب «تقویم شیعه»

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها