خانه » همه » هنری » چند درصد مردم، تلویزیون ایران را می‌بینند و چند درصد ماهواره؟

دانلود کتاب های امتحان شده

چند درصد مردم، تلویزیون ایران را می‌بینند و چند درصد ماهواره؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، نتایج نظرسنجی «اوقات فراغت در دوران کرونا» را منتشر کرد. جامعه آماری این نظرسنجی را شهروندان ۱۸ سال و بالاتر ساکن در شهر و روستاهای کشور تشکیل داده و تعداد نمونه آن، ۲۱۰۳ نفر بوده است که به صورت تصادفی انتخاب شده‌­اند. در این نظرسنجی، فعالیت‌هایی نظیر فیلم‌دیدن، مطالعه کتاب، استفاده از ماهواره، مهمانی رفتن، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، سفر رفتن، تماشای تلویزیون، خریدن روزنامه یا مجله، گوش دادن به موسیقی و ورزش‌کردن مورد پرسش قرار گرفته است.

در بخشی از این نظرسنجی که مربوط به بینندگان شبکه‌های داخلی و ماهواره‌ای است، آمارها، نشان‌دهنده افزایش ساعت‌های تماشای فیلم‌ها، سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی به نسبت قبل از همه‌گیری کرونا است.

آمار بینندگان تلویزیون ایران

به استناد نظرسنجی «اوقات فراغت در دوران کرونا»، ۳۷.۹ درصد افراد پاسخ‌گو گفته‌­اند در قیاس با دوران پیش از کرونا، بیشتر برنامه‌های تلویزیونی داخلی را مشاهده می‌کنند. میزان تماشای برنامه­‌های تلویزیونی ۲۸.۸ درصد پاسخگویان، نسبت به پیش ازکرونا تفاوتی نداشته است. ۶.۷ درصد افراد نیز در این ایام کم‌تر برنامه‌های تلویزیون را تماشا کرده­‌اند. همچنین ۲۶.۲ درصد پاسخگویان اعلام کرده‌اند برنامه‌­های شبکه‌های داخلی تلویزیونی را نمی‌­بینند.

افراد بدون تحصیلات دانشگاهی، نسبت به پاسخ‌گویانی که تحصیلات دانشگاهی دارند، بیشتر اعلام کرده‌­اند میزان تماشای برنامه‌های تلویزیون برای آنان در قیاس با قبل از شیوع کرونا افزایش یافته است. ساکنان روستاها نیز در قیاس با شهرنشینان، بیشتر برنامه‌­های تلویزیون ایران نسبت به قبل از شیوع کرونا می‌بینند.

۴۸.۱ درصد پاسخ‌گویانی که از طریق برنامه‌­های تلویزیون اوقات فراغت خود را در دوران کرونا گذرانده‌­اند (۳۵.۴ درصد کل نمونه)، مخاطب فیلم و سریال این رسانه بوده‌­اند. ۳۹.۷ درصد این دسته از پاسخ‌گویان (۲۹.۲ درصد کل نمونه) نیز پیگیر اخبار کشور از طریق تلویزیون بوده‌­اند. دیگر برنامه­‌هایی که این دسته از پاسخ‌گویان مخاطب آن برای سپری‌کردن اوقات فراغت‌شان در دوران کرونا بودند، به‌ترتیب عبارت است از مستند، برنامه‌­های علمی، برنامه‌­های مذهبی، آموزشی و میزگرد و مصاحبه شخصیت­‌ها.

زنان نسبت به مردان بیشتر مخاطب فیلم و سریال­‌های تلویزیون در دوران کرونا بوده‌­اند. جوانان نیز در قیاس با سایر گروه­‌های سنی، بیشتر فیلم­ وسریال­‌های تلویزیون را برای پر کردن اوقات فراغت، دیده‌­اند. پاسخ‌گویانی که تحصیلات دانشگاهی دارند، با اختلاف اندکی نسبت به افراد بدون تحصیلات دانشگاهی، برای گذراندن روزهای کرونایی، بیشتر فیلم و سریال­‌های صداوسیما را تماشا کرده‌اند.

از سوی دیگر، مردان نسبت به زنان بیشتر مخاطب اخبار تلویزیون در روزهای کرونایی بوده‌­اند. در بین گروه‌های سنی نیز افراد بالای ۴۵ سال بیشتر اعلام کرده‌اند در این ایام، اخبار تلویزیون را برای پرکردن اوقات فراغت دنبال کرده‌­اند. همچنین پاسخ‌گویان بدون تحصیلات دانشگاهی، نسبت به افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند، بیشتر گفته‌­اند در دوران کرونا به تماشای اخبار صداوسیما پرداخته‌­اند.

آمار بینندگان شبکه‌های ماهواره‌ای

همچنین براساس نظرسنجی «اوقات فراغت در دوران کرونا»، ۱۰.۴ درصد افراد پاسخ‌گو در دوران کرونا، بیشتر مخاطب برنامه­‌های ماهواره­ای بوده­‌اند. این در حالی است که میزان تماشای برنامه‌­های ماهواره‌­ای ۱۴.۱ درصد پاسخگویان در این ایام، نسبت به قبل تغییری نکرده است. ۲.۱ درصد افراد نیز اعلام کرده‌­اند نسبت به قبل از شیوع کرونا، کم‌تر برنامه‌­های ماهواره‌­ای را می­‌بینند. همچنین ۷۱.۹ درصد پاسخگویان این نظرسنجی بیان کرده‌­اند از ماهواره استفاده نمی­‌کنند.

۵۱.۳  درصد پاسخ‌گویانی که برای سپری‌کردن اوقات فراغت خود، برنامه‌­های ماهواره­ای را می‌بینند (۱۳.۷ درصد کل نمونه)، از این رسانه برای تماشای فیلم و سریال استفاده می ‌کنند. ۲۹.۴ درصد این دسته از پاسخ‌گویان نیز (۷.۸ درصد کل نمونه)، برای کسب خبر از شبکه‌های ماهواره­ استفاده می­‌کنند. مستند، شوهای موسیقی و برنامه ‌های مُد از دیگر برنامه‌­های ماهواره­ای مورد استفاده این پاسخ‌گویان است.

زنان نسبت به مردان بیشتر مخاطب فیلم و سریال ‌های پخش‌شده از شبکه­‌های ماهواره­ای هستند. در بین گروه‌های سنی نیز، جوانان در قیاس با سایر گروه­های سنی، بیشتر از این رسانه فیلم و سریال تماشا کرده­اند. از سوی دیگر مردها نسبت به زنان بیشتر برنامه‌­های خبری ماهواره­ای را تماشا کرده­‌اند. همچنین افراد بالای ۴۵ سال در مقایسه با دیگر گروه­‌های سنی، بیشتر از برنامه­‌های خبری شبکه‌­های ماهواره­ای برای سپری‌کردن اوقات فراغت خود در این ایام استفاده کرده‌ا­‌ند.

۵۷۵۷

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها