طلسمات

خانه » همه » مذهبی » گزارش از همکار و غیبت

گزارش از همکار و غیبت


گزارش از همکار و غیبت

۱۳۹۷/۰۹/۳۰


۱۶۲۵ بازدید

با سلام آیا در مکانی که کار میکنم یکی از همکارام با من همکاری نکند و یا کار خودش رادرست انجام ندهد من کارهای او را به مدیر مربوط گزارش بدهم غیبت همکارم میشود؟

پرسشگر گرامی ، در بعضی مواقع وظیفه یک کارمند آن است که اگر همکار او تخلف اداری انجام می دهد ، به مراجع بالاتر و مسئول اداره گزارش دهد و این کار غیبت محسوب نمی شود ، در رابطه با این مسئله به نکات زیر توجه نمایید :
الف ) تخلف اداری چیست؟
هر گونه اعمال، رفتار و گفتاری که حیثیت و موقعیت اداری کارمند را خدشه دار نموده و موجبات نقص حقوق اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی و هم چنین قوانین و مقررات را فراهم آورد و به موجب قانون رسیدگی به تخلفات اداری برای آن مجازات اداری در نظر گرفته شده باشد تخلف اداری نامیده می شود. به لحاظ اهمیتی که حیثیت شغلی مستخدمین دولت، اموال دولتی و ……. داراست در ماده 8 قانون رسیدگی به تخلفات اداری در 38 بند احصاء شده که برخی از این تخلفات دارای وصف مجرمانه است
هر فعل یا ترک فعلی که مغایر با شئونات شغلی یا اداری مستخدم دولت است مشمول این بند قرار می گیرد، با این توضیح که ممکن است مستخدم دولت مرتکب فعلی گردد که به حیثیت شغلی وی خدشه وارد شود و یا عملی انجام دهد که شان اداری و صنفی وی را زیر سئوال ببرد اعمالی همچون سرقت، کلاهبرداری، دادن رشوه، کشیدن چک بلامحل و یا اشتغال به کارهایی که حیثیت شغلی او را خدشه دار سازد مصادیقی از اعمال و رفتار خلاف شئون شغلی هستند.
ب ) نقص قوانین و مقررات مربوط
چنانچه کارمند دولت با علم و عمد قوانین و مقررات مربوط به شغل خود را در مقام اجراء نادیده بگیرد مرتکب تخلف شده است.
ج ) کم کاری یا سهل انگاری در انجام وظایف محول شده
اگر کارمند در انجام وظایف مسلم اداری خود مسامحه نماید به نحوی که موجب تضییع حقوق اشخاص گردد حتی اگر عمد و یا علم نسبت به موضوع نیز نداشته باشد مشمول تخلف این بند می گردد.
د ) سهل‌انگاری روسا و مدیران در ندادن گزارش تخلفات کارمندان تحت امر
اگر مدیری تعمدا تخلف کارمند تحت امر خود را به مراجع ذیصلاح منعکس نکند مرتکب تخلف نقص قوانین و مقررات شده و اگر سهوا از انجام این کار سرباز زد تخلف او با بند فوق یعنی سهل انگاری در انجام وظایف تطبیق داده می شود.
* بنابراین اگر همکار شما تخلف اداری انجام داده و شما با چند بار تذکر زبانی و آرام ، برای ایشان مسئله را توضیح داده اید و ایشان نپذیرفته اند ، وظیفه شما است که مسئله را به مقام بالاتر گزارش دهید و این غیبت نیست ، بلکه اگر شما گزارش ندهید خودتان تخلف انجام داده اید .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد