خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » ۶۰ میلیمتر بارندگی در ۲۸ دقیقه منجر به این سیلاب مرگبار شد/ این منطقه سیلاب‌های شدیدتر هم داشته، اما نه در «آخر هفته» / معاون استاندار فارس: گزارش هواشناسی «کلی» بود و درباره بارش رگبار پراکنده نه سیلاب/ جست‌وجو برای یافتن دو کودک مفقود ادامه دارد

دانلود کتاب های امتحان شده

۶۰ میلیمتر بارندگی در ۲۸ دقیقه منجر به این سیلاب مرگبار شد/ این منطقه سیلاب‌های شدیدتر هم داشته، اما نه در «آخر هفته» / معاون استاندار فارس: گزارش هواشناسی «کلی» بود و درباره بارش رگبار پراکنده نه سیلاب/ جست‌وجو برای یافتن دو کودک مفقود ادامه دارد

بارندگی شدید در زمان کوتاه موجب بروز سیلاب مرگبار در پایین دست شده است/ این منطقه سیلاب‌های شدیدتر هم به خود دیده، اما نه در «آخر هفته»/ معاون عمرانی استانداری فارس: گزارش هواشناسی «کلی» بود و به بارش رگبار پراکنده اشاره داشت نه سیلاب/ جست و جو برای یافتن دو کودک مفقود ادامه داردوقوع سیلابی مرگبار در روز‌های داغ تابستانی که خشکسالی با ابعاد وسیع کشور را در نوردیده، اتفاقی دور از انتظار است که سوالاتی زیادی به دنبال داشته است؛ سوالاتی که برای یافتن پاسخ شان با رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفتگو کردیم که خود را به محل حادثه رسانده است.
به گزارش «تابناک»، دکتر محمدحسن نامی، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در تشریح چگونگی این رویداد مرگبار می‌گوید: روز گذشته در محل تلاقی دو حوضه آبریز چشمه عاشق و رودبال در جنوب استان فارس، بارندگی شدیدی رخ داده به گونه‌ای که طی مدت زمانی حدود ۲۸ دقیقه، قریب به ۵۵ تا ۶۰ میلیمتر بارندگی به ثبت رسیده است. رویدادی که مقدمه شکل گیری این رویداد در پایین دست بوده است.
وی با تاکید بر این نکته که عمده نزولات جوی در ارتفاعات، به سمت حوضه آبریز چشمه عاشق سرازیر شده و بخش کمتری از آن به حوضه رودبال آمده، می‌گوید: حادثه در منطقه تفرجگاهی و سرسبز باغشاد رخ داده که در حوضه آبریز رودبال واقع شده است و دیروز آسمان آفتابی را تجربه کرده و اصلا بارندگی در آن رخ نداده است. موضوعی که وقوع سیلاب را برای حاضران باور ناپذیر جلوه داده است.
 
بارندگی شدید در زمان کوتاه موجب بروز سیلاب مرگبار در پایین دست شده است/ این منطقه سیلاب‌های شدیدتر هم به خود دیده، اما نه در «آخر هفته»/ معاون عمرانی استانداری فارس: گزارش هواشناسی «کلی» بود و به بارش رگبار پراکنده اشاره داشت نه سیلاب/ جست و جو برای یافتن دو کودک مفقود ادامه دارد
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور که ظهر امروز عازم شیراز شده و خود را به محل حادثه در جنوب استان فارس رسانده، با تاکید بر حضور خیل مردم در این منطقه خوش آب و هوا در روز‌های آخر هفته و تعطیلات، می‌گوید: زمان وقوع سیلاب قریب به دو هزار تن در محل حادثه حضور داشتند، آن هم در شرایطی که این تفرجگاه به مانند بسیاری از تفرجگاه‌های دیگر کشور، در مصب رودخانه واقع شده است. مردمی که با هشدار مردم محلی و اطلاع رسانی درباره شروع سیلاب، شماری از ایشان منطقه را به سرعت ترک کردند و برخی تاخیر کردند چراکه باور نمی‌کردند چنین رویدادی در پیش باشد و از شیب ۲۵ درجه حوضه آبریز منتهی به محل حادثه اطلاع نداشتند که به سرعت سیلاب مرگبار را به محل حادثه رساند.
نامی می‌افزاید: در پی این مسائل است که می‌بینیم سیلاب شماری از خانواده‌ها را گرفتار خورد کرده و برخی خودرو‌ها را با خود برده است. سیلابی که تا این لحظه جان ۲۲ تن را ربوده است که پیکر ۲۰ تن از ایشان (شامل ۷ کودک، ۱۱ خانم و باقی مرد) تحویل پزشکی قانونی شده و مورد شناسایی قرار گرفته اند و دو تن دیگر در مسیر انتقال به پزشکی قانونی و احراز هویت قرار دارند و همچنین دو مفقود دیگر هم دارد.
وی با تاکید بر حضور فعال و چشمگیر نیرو‌های امدادی، نیرو‌های مردمی و بسیج و همراهی مثال زدنی اهالی خونگرم منطقه روستای باغشاد در امدادرسانی در این حادثه، می‌افزاید: آن گونه که گزارش‌ها نشان می‌دهد، وقوع این دست سیلاب‌ها در این منطقه سابقه زیادی داشته و حتی بر اساس روایت ها، در سال‌های ۱۳۶۵ و ۱۳۸۸ سیلاب‌های مهیب تری هم در این منطقه به ثبت رسیده و رقم خورده، اما از آنجایی که در روز‌های غیر تعطیل به وقوع پیوسته، خسارات جانی و مالی در پی نداشته است، چراکه این منطقه تنها در روز‌های تعطیل است که میزبان خیل مردم است.

جست و جو برای یافتن دو کودک مفقود ادامه دارد

اما آیا چنین رویداد مهیبی پیش بینی شده و هشدار‌های لازم در خصوص آن صادر شده بود؟ این سوالی است که محمود رضایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در پاسخ به آن می‌گوید: گزارشی که هواشناسی برای این سیلاب منتشر کرده بود، از آن دست گزارش‌های کلی بود که به بارش رگبار‌های پراکنده اشاره داشت نه هشدار در خصوص سیلاب، آن هم سیلابی در این ابعاد و حجم.
وی که در محل حادثه حضور دارد، می‌افزاید: روال کار در پیش بینی بحران‌هایی از این دست به این صورت است که اگر جایی احتمال وقوع سیلاب باشد، به صورت نقطه‌ای اعلام می‌شود تا تدابیر ویژه، از اطلاع رسانی گرفته تا حضور نیرو‌های امدادی و هشدار به مردم در دستور کار قرار گیرد که این گونه نبوده است. البته با توجه به شیب زیاد محل بارندگی تا محل وقوع حادثه که در بالادست سد روبال قرار دارد، سیلاب در زمان کوتاهی شکل گرفته و به منطقه‌ای رسیده که مردم در آن مشغول تفریج و تفرج بوده اند و از تفرجگاه‌های استان محسوب می‌شود.
رضایی در ادامه می‌گوید: با وقوع این رویداد بلافاصله ستاد بحران در منطقه و بعد در استان تشکیل شد، زون بندی منطقه حادثه در دستور کار قرار گرفتند و تیم‌های تجسس و جست و جو با همراهی مردم منطقه (اعم از عشایر و روستانشینان) مشغول به کار شدند و توانستند عمده فوت شدگان را همان شب گذشته پیدا کنند و بعد در ادامه فعالیت ایشان، باقی مفقودشدگان امروز یافت شدند و اکنون هم جست و جو برای یافتن دو مفقود دیگر این حادقه که دو کودک هستند، ادامه دارد.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها