خانه » همه » مذهبی » آثار تهذیب و تزکیه نفس

آثار تهذیب و تزکیه نفس


آثار تهذیب و تزکیه نفس

۱۳۹۸/۰۴/۲۹


۵۱۹ بازدید

با سلام و خسته نباشید.

لطفا اثرات دنیوی و اخروی تهذیب و تزکیه نفس از منظر قران را توضیح مختصر دهید.

دوست گرامی. اولا بدانید که اینجا منظور از نفس قلب معنوی انسان است. چیزی برای انسان مهتر از قلب وجود ندارد که اگر بمیرد روح انسان خواهد مرد و اگر مریض شود روح مریض می شود درست مانند قلب گوشتی که اگر بیمار شود بدن بیمار می شود و اگر بمیرد بدن می میرد.
ثانیا تزکیه و تطهیر آن از آلودگیها آثار و فوائد فراوانی برای فرد و جامعه ای که فرد در آن زندگی می کند دارد که در درجه اوّل این فوائد به خود تزکیه کننده باز می گردد.(1) یعنی قلب اش سالم سازی و نورانی و اصلاح می شود و در قیامت که خدای متعال از او قلب سالم می خواهد سرافکنده نخواهد شود. یوم لا ینفع مال و لا بنون الا من اتی الله بقلب سلیم. قرآن کریم.
از جمله این فوائد که در قرآن کریم به آن اشاره شده عبارت است از:
1ـ فلاح و رستگاری: تزکیه نفس موجب رستگار شدن فرد در دنیا و آخرت است. قدافلح من تزکی و ذکر اسم ربه فصلی. (2).
2ـ محبت خداوند: پیامد دیگر تزکیه جلب محبت خداوند است «فیهِ رِجالٌ یُحِبّونَ اَن یَتَطَهَّروا واللّهُ یُحِبُّ المُطَّهِّرین»(3)
3ـ فهم معانی باطنی قرآن: قرآن کریم ظاهری دارد و باطنی و دست یابی به معانی ظاهری قرآن برای غالب انسانها میسر است اما به معانی باطنی قرآن جز پاکدلان دست نخواهند یافت. إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ «77» فِی کِتابٍ مَکْنُونٍ «78». همانا آن قرآن کریم است. که در کتاب محفوظى جاى دارد. لا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ «79» (4) طهارت در این آیات علاوه بر این که طهارت ظاهری را شامل بوده و دلالت بر حرمت مس قرآن بر غیر طاهرین دارد طهارت باطنی را نیز شامل است و بر این مطلب اشاره دارد که تنها کسانی به اسرار و معانی باطنی قرآن دست می یابند که قلوب آنان از آلودگیهای شرک و گناه پاک باشد و دست یافتن به تمام یا بخشی از این معانی بستگی به مقدار طهارت باطنی فرد دارد که در درجه اول پیامبر و امامان معصوم هستند و در درجات بعد دیگر انسانها هر یک به اندازه طهارت نفس خود.(5)
4ـ پاداش الهی: پاداش مؤمنانی که قلوب خود را از آلودگیها تزکیه نموده و اعمال صالح انجام دهند درجات بالای بهشت و زندگی دائمی در آن است.(6) علاوه بر این که این گونه افراد از آتش جهنم مبرا بوده و از ناحیه آن ضرری نخواهند دید.(77)
پی نوشت ها:
1. فاطر/ 18
2. اعلی/14
3. توبه/ 108
4. واقعه/ 77 ـ 79
5 . الفرقان فی تفسیر القرآن، ج 28، ص 103 ـ 104.
6 . طه/ 75 و 76

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد