خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » آشنایی با برخی خواص گل سرخ

دانلود کتاب های امتحان شده

آشنایی با برخی خواص گل سرخ

آشنایی با برخی خواص گل سرخ

گل سرخ یا همان گل محمدی نوعی گل رز است که در ایران به صورت گسترده کشت و استفاده می شود. از این گل معطر و پرخاصیت در تهیه گلاب، مربا، عطر، به صورت پودر داخل ادویه ها، در ترکیب شیرینیجات و غیره استفاده می شود.


آشنایی با برخی خواص گل سرخ

معرفی گل سرخ

گل سرخ از بوته‌های ساقه‌دار مسلح به تیغ‌های ریز و درشت بدست می‌آید که در مناطق مختلف جهان انواع مختلفی دارد. این گیاه می‌تواند گل‌هایی به اندازه ناخن انگشت شست یا به بزرگی یک گل رز تولید کند.

این گل بیش از هرچیز به علت عطر و زیبایی‌اش شناخته می‌شود. گل سرخ یا همان گل محمدی که به طور گسترده در ترکیه، پاکستان، سوریه، بلغارستان، چین، ازبکستان، هند و ایران رشد می‌کند یکی از رایج‌ترین انواع آن است. این گل همچنین مهم‌ترین گونه از خانواده‌ی رز است.

گل سرخ را در دو گروه تابستانه و چهارفصل دسته بندی می‌کنند؛ اولی در تابستان و دیگری در تابستان و پائیز و بهار شکوفا می‌شود. گل محمدی به رنگ‌های سفید و صورتی رشد می‌کند. شکوفه‌های بسیار معطر گل سرخ باعث شده تا صنعت عطرسازی به آن توجه بسیاری داشته باشد. این گل ها همچنین در پزشکی، بهداشت و سلامت پوست و مواد غذایی مصرف می‌شوند.

گفته می‌شود که خاستگاه گل سرخ خاورمیانه است و برخی شواهد حاکی از آنند که گلاب، ابتدا در ایران معرفی شده است. علاوه بر این، اعتقاد بر این است که اسانس گل سرخ از یونان سرچشمه می‌گیرد. گل سرخ به صورت خشک، روغن، اسانس و عرق (گلاب) برای بهره‌مندی از خواص و عطرش استفاده می‌شود و امروزه خواص گل سرخ بر کسی پوشیده نیست.1

آشنایی با برخی خواص گل سرخ

مصارف گل سرخ یا گل محمدی از پودر تا دمنوش

محصول عمده گل محمدی، گلاب، اسانس و گلبرگ خشک می‌باشد، که از آن‌ها در صنایع دارویی، عطرسازی، فراورده‌های بهداشتی و آرایشی و صنایع غذایی استفاده می‌شود. مصارف دارویی آن بیشتر در درمان درد‌های رماتیسمی، قلبی، تقویت اعصاب و معده و رفع بعضی از سردرد‌ها بوده و در تهیه شربت، مربا و در صنایع شیرینی‌پزی و تهیه بستنی نیز از آن استفاده می‌شود.

یکی دیگر از مصارف مفید و شناخته‌شده گل سرخ یا گل محمدی، تهیه دمنوش گل محمدی می‌باشد. چای یا دمنوش گل سرخ یک نوشیدنی معطر و فوق العاده با خواص مثال زدنی و پرخاصیت برای آن‌هایی است که علاقمند به نوشیدنی‌های گرم هستند. گل محمدی طبیعتی گرم دارد و برای تسکین اعصاب فوق العاده است. شما می‌توانید از این گلبرگ‌های خوش رنگ و معطر چای تهیه کرده و یک نوشیدنی صد درصد شرقی و آرامبخش تهیه کنید.4
 

چای گل سرخ چگونه تهیه میشود؟

خواص چای گل سرخ آن قدر زیاد است که طرفداران بسیاری دارد و استفاده از آن در بین مردم از گذشته تا به امروز رایج  بوده است. در اینجا می خواهیم روش تهیه این چای فوق العاده را برایتان بازگو کنیم. برای تهیه چای گل سرخ باید مراحلی را طی کنیم که بسیار ساده است و پیچیدگی خاصی ندارد.

اگر وقت یا حوصله اینکه چای گل سرخ یا گل محمدی را به طور جداگانه دم کنید ندارید می توانید تعدادی از گلبرگ های تازه این گل را به داخل قوری که چای معمولی در آن دم می کنید بیندازید تا همراه با چای معمولی دم شود و میل کنید. خواص چای گل سرخ این است که بسیار معطر میباشد و اگر تعدادی از گلبرگ این گل را به چای اضافه کنی ، چای معمولی هم معطر می شود.  

حال اگر بخواهیم چای گل سرخ را به تنهایی درست کنیم باید برای هر لیوان آب تعداد ۶ تا ۷ گلبرگ از این گل را به آن اضافه کنیم. برای شیرین کردن آن نیز می توان از عسل که یک شیرین کننده طبیعی و سالم است استفاده کنیم.

برای دیدن خواص چای گل سرخ کافی است گلبرگ های آن را به آب در حال جوش اضافه کنیم و بعد ۱۰ دقیقه دم کشیدن قابل مصرف است. همچنین از گلبرگ های خشک شده کل سرخ نیز می توان به همین روش چای گل سرخ درست کرد. این چای برای از بین بردن نفخ و بوی بد دهان نیز به کار می رود.2
 

خواص گل سرخ (طبیعت و خواص درمانی)

طبع گیاه گل سرخ، معتدل تا کمی سرد و خشک بوده، بنابراین ضد صفرا و بلغم محسوب میشود و مصلح آن برای افراد سرد مزاج، گیاه انیسون و برای افراد دارای مزاج گرم، کافور است و طبع گرده گل سرخ گرم و خشک می‌باشد. قسمتهای مورد استفاده این گیاه برگ، گلبرگ و غنچه آن بوده، برحسب نحوه استفاده هریک از این بخشها خواص دارویی متفاوتی دارند، به عنوان مثال گلبرگ تازه گل سرخ خاصیت ملین داشته و گلبرگ خشک آن قابض است. همچنین برگ و غنچه خشک شده این گل نیز دارای خاصیت قابض است. برخی خواص دارویی این گیاه معطر و زیبا عبارتند از:

از مهمترین خواص گل سرخ، خاصیت ارام‌بخشی، ایجاد فرح و ضد افسردگی میباشد. تسکین اعصاب، رفع پرخاشگری و خفقان، درمان بیخوابی و افسردگی از دیگر فواید این گیاه بر سیستم عصبی است. همچنین تحقیقات جدید محققان حاکی از اثرات مفید و شگفت انگیز این گیاه برای درمان بیماری آلزایمر است.

از غنچه گل سرخ برای تقویت قلب استفاده میشود. درمان تپش قلب، باز کننده دهانه عروق بسته قلبی، درمان پیرولاپس دریچه میترال قلب و خاصیت ضد اسپاسم از دیگر کاربردهای گیاه دارویی گل سرخ برای سیتم قلب و عرق بدن است.

از چای گل سرخ برای بهبود درهای قاعدگی میتوان استفاده کرد، همچنین برای رفع ترشحات زنانگی و درمان خونریزی‌های شدید قاعدگی میتوان از گلاب یا روغن گل سرخ استفاده نمود.

از دیگر خواص گل سرخ ترمیم زخمهای واژن و سرویکس، کاهش درد رحم و درمان ورم رحم است.

برای رفع یبوست از گیاه تازه گل سرخ و برای درمان اسهال از خشک شده این گیاه میتوان استفاده کرد.

انجام تنقیه با روغن گل سرخ برای درمان و معالجه زخم روده موثر است.

استفاده از عصاره برگ گل سرخ، برای رفع مشکلات و ناراحتی‌های ریوی مفید است.

در گذشته از ضماد غنچه گل سرخ برای بهبود شکستگی‌ها استفاده میشده است، همچنین تسکین درد مفاصل و کاهش ورم مفاصل از دیگر خواص گل سرخ برای اسکلت بدن بوده، به طورکلی این گیاه از تقویت کننده‌های دستگاه اسکلتی بدن محسوب میگردد.

از دیگر خواص مطرح و شناخته شده این گیاه، کاربرد آن برای سلامت و زیبایی پوست است. گل سرخ ضد التهاب، و خنک کننده پوست بوده، استفاده از انواع ماسک گل سرخ برای شادابی و طروات پوست و کاهش چین و چروک بسیار موثر است.

استفاده از این گیاه برای التیام زخمهای عمیق مفید بوده، برای از بین بردن جای زخمهای آبله مرغان نیز از آن استفاده میشود.

از ضماد غنچه تازه گل سرخ برای درمان اگزما و ناراحتی‌های پوستی، رفع زگیل و از بین بردن جای سوختگی و نیز تسکین درد سوختگی میتوان استفاده کرد.

از گرده غنچه گل سرخ به همراه گیاه دارویی مورد، برای رفع بوی بد عرق استفاده میشود.

پاشیدن گرد گل سرخ بر روی زخمهای عمیق، باعث بند آمدن خونریزی و بهود جای زخم خواهد شد.

کاهش چربی بدن، درمان بیماریهای غدد درون ریز، کمک به هضم غذا، بهبود گردش خون، محافظت از معده و کبد، پاکسازی کبد و و کیسه صفرا و بهبود ترشح مایع صفراوی از دیگر خواص گل سرخ است.3

آشنایی با برخی خواص گل سرخ

مضرات گل سرخ

با وجود عطر دل انگیز و خواص بیشمار گل سرخ و اسانس، گلاب و سایر فراورده‌های جانبی تهیه شده از آن، بوییدن این گل و گرده‌های آن برای برخی افراد ایجاد آلرژی و حساسیت میکند. همچنین زیاده‌روی در مصرف گل سرخ باعث کاهش نیروی جنسی، ایجاد تشنگی، ایجاد یبوست و در بعضی موارد اسهال میشود.4

پینوشتها
1.www.setare.com
2.www.vipshop.flowers
3.www.vista.ir
4.www.parsine.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها