خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » آشنایی با برخی مواد غذایی سرطان‌زا

دانلود کتاب های امتحان شده

آشنایی با برخی مواد غذایی سرطان‌زا

آشنایی با برخی مواد غذایی سرطان‌زا

انتخاب مواد غذایی سالم خیلی اهمیت دارد چرا که برخی مواد غذایی سرطان‌زا هستند و باید در خرید آنها دقت داشته باشید.احتیاط در انتخاب مواد غذایی بسیار مهم است و باید در مورد مواد غذایی که می‌خوریم بیشتر دقت کنیم.غذاها و نوشیدنی‌هایی واقعا سرطان‌زا هستند که در اینجا به چند نمونه از آنها اشاره شده است و بهتر است حداقل مصرف آنها را کاهش دهید.


آشنایی با برخی مواد غذایی سرطان‌زا

رابطه انتخاب غذا و سرطان

محققان برای بررسی این رابطه میزان مصرف غذاهای افراد 20 سال به بالا را مورد بررسی قرار دادند تا ببینند انتخاب این افراد بیشتر کدام یک از گروه های غذایی است. نتیجه بسیار جالب توجه بود، محققان به صورت تخمینی دریافتند که تشخیص سرطان در هر سال مربوط به رژیم های غذایی مربوط می شد که در آن مواد غذایی  مثل غلات کامل، محصولات لبنی، میوه ها، سبزیجات کمتر و گوشت های فرآوری شده و قرمز و نوشیدنی های حاوی شکر بیشتری مصرف می شد.

اعداد و ارقام به دست آمده نشان می داد که حدود 84% درصد بیماری ها و انواع سرطان ها در سال های اخیر در نتیجه مصرف ناکافی غلات کامل، محصولات لنبی یا خوردن بیش از حد غذاهای آماده یا نوشیدنی های حاوی شکر به وجود آمده است.1
 

عوامل خطر بروز سرطان 

محققان دریافتند که احتمال بروز سرطان برای گروه های مختلف متفاوت بوده و ممکن است بعضی با توجه به جنسیت، سن و قومیت درصد متفاوتی از سرطان را داشته باشند. طبق تحقیقات صورت گرفته بر روی رابطه تأثیر تغذیه بر روی احتمال بروز سرطان، مردان، افراد میان سال و اقلیت های قومی و نژادی نسبت به دیگر افراد بیشتر در معرض خطر بوده و احتمال این که در نتیجه عادت های بد غذایی دچار سرطان شوند، به مراتب بالاتر است.

علاوه بر سرطان روده بزرگ که پیش از این به آن اشاره کردیم، سرطان های زیر نیز ارتباط مستقیمی با رژیم غذایی غلط دارند:

سرطان دهان، حنجره و نای

سرطان رحم

سرطان سینه (بعد از یائسگی)

سرطان کلیه

سرطان روده

سرطان کبد.1
 

غذاهایی که احتمال بروز سرطان را افزایش می دهد

با قرار دادن بعضی از غذاها و نوشیدنی ها در رژیم غذایی روزانه خود احتمال بروز انواع سرطان به خصوص سرطان روده بزرگ را افزایش خواهید داد، که در زیر به بعضی از این موارد اشاره خواهیم کرد:
 

غذای رژیمی

شاید باورتان نشود، ولی بسیاری از مواد غذایی آماده که با نام غذای سالم و رژیمی به فروش می‌رسند، سرطان زا هستند. زمانی که چربی ماده غذایی به صورت طبیعی حذف گردد، ماده باقی مانده طعم چندان خوبی ندارد. پس تولید کنندگان مواد غذایی بعد از این مرحله شیرین کننده‌های مصنوعی و سدیم را جایگزین چربی می‌کنند.

این اقدام نه تنها باعث نمی‌شود فرد مصرف کننده غذای کم چربی مصرف کند، بلکه میزان زیادی ماده سرطان زا را وارد بدن خود می‌کند. در حقیقت بسیاری از خوراکی‌های بسته بندی شده حاوی مواد افزودنی هستند که یا اعتیاد به وجود می‌آورند و یا متاسفانه منجر به مرگ می‌شوند.

برای کاهش وزن بهتر است از مواد غذایی کاملی مانند میوه و سبزیجات به جای مواد رژیمی تقلبی استفاده کنید. با مصرف این خوراکی‌های سالم از چربی و قند سالم، از عناصر ضروری رژیم غذایی که به میزان متعادل وجود دارند، لذت می‌برید.2

آشنایی با برخی مواد غذایی سرطان‌زا
 

آرد سفید تصفیه شده

تصور نکنید که با نخریدن نان سفید دیگر از این ماده دوری کرده‌اید. آرد سفید تصفیه شده در بسیاری از مواد غذایی بسته بندی شده از ماکارونی و نان گرفته تا کیک و شیرینی وجود دارد. مشکل اینجاست که آرد سفید هر ذره از مواد با ارزش گندم را در حین عمل فرآوری از دست داده و در مرحله آخر با جریان زیاد گاز کلر به رنگ سفید با بافت ملایم در آمده است.

مصرف زیاد آرد سفید تصفیه شده احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. به جای استفاده از نان سفید به سراغ نان‌های غله کامل بروید و به جای ماکارونی از برنج قهوه‌ای و کینوا استفاده کنید. اگر بخواهید خودتان در خانه نان بپزید، قطعا نتیجه سالمتری بر جای می‌گذارید.2
 

میوه های غیر ارگانیک

میوه هایی که به شیوه غیر ارگانیک تولید میشوند آلوده به مواد سمی دفع آفات و کودهای شیمیایی هستند. سیب از جمله میوه هایی است که بیشترین میزان مواد سمی را دربردارد حدود 98% انواع سیب غیر ارگانیک حامل مواد سمی هستند.

از جمله میوه هایی که 90% پسمانده های سموم دفع آفات در آنها باقی میماندمیتوان از پرتقال، انگور و توت فرنگی نام برد. شستن این میوه های غیر ارگانیک به طور کامل سموم آن را از بین نمیبرد چرا که سموم دفع آفات به همان اندازه که برای حشرات و آفات خطرناک هستند برای انسان هم مضرند.3
 

گوشت­های فرآوری شده

این ماده غذایی دارای تنوع زیادی است و تنها شامل سوسیس، ژامبون و هات داگ نمیشوند. تمام گوشتهای فراوری شده دربردارنده میزان زیادی مواد شیمیایی و نگهدارنده هستند و از این رو حامل مقدار زیادی سدیم نیترات میباشند که باعث میشود همیشه تازه و خوش آیند به نظر بیایند اما مصرف روزانه آنها از جمله عوامل اصلی سرطان است.3
 

روغن ‌های هیدروژنه

بهتر است نخست به این مطلب اشاره شود که تمام روغن‌های هیدروژنه از دانه های روغنی گرفته می‌شود بنابراین تمام روغنهای هیدروژنه روغن‌های گیاهی هستند. روغنهای گیاهی را نمی‌توان به صورت طبیعی استخراج کرد مانند آنچه در مورد کره های حیوانی انجام می‌شود بلکه باید به صورت شیمیایی گرفته شوند و برای اینکه مورد پسند و سلیقه مصرف‌کنندگان قرار بگیرد اغلب گندزدایی و رنگ می‌شوند.

تمام روغن‌های گیاهی شامل امگا6 اسید چرب هستند. میزان زیاد امگا 6 در بدن باعث مشکلات زیادی در سلامت فرد می‌شود ازجمله سکته قلبی و شمار زیادی از سرطان من جمله سرطان پوست. بدن انسان احتیاج به تعادل مناسبی بین امگا 6 و امگا 3 دارد، پس تلاش کنید مقداری امگا 3 هر روز مصرف کنید.

می‌توان میزان امگا 3 بدن را با مصرف گوشت تازه ماهی‌های دریایی و یا گوشت قرمز ارگانیک و یا حتی مکمل‌های غذایی مشخص و مطمئن برآورده کرد.

روغن‌های هیدروژنه معمولا برای غذاهای فراوری شده استفاده می‌شوند تا ظاهر آنها را خوشایند و تازه نشان دهند. روغن‌های هیدروژنه بر روی  ساختار غشا ء سلولی بدن را تاثیر بسیار خطرناکی میگذارد که از عوامل ابتلا به انواع سرطان است.2

آشنایی با برخی مواد غذایی سرطان‌زا
 

چیپس سیب‌زمینی

چیپس سیب‌زمینی علاوه بر در برداشتن میزان زیادی روغن ترانس و سدیم فراوان، شامل حجم زیادی طعم دهنده‌ها و رنگ‌های مصنوعی، نگهدارنده های شیمیایی است. چیپس در دمای بسیار بالا سرخ میشود  تا ترد شود اما همین دمای بالا باعث میشود تا مواد به آکریلامید تبدیل شده که از عوامل سرطان زا است و در سیگار نیز وجود دارد.3
 

سایر مواد غذایی سرطان زا

الکل

غذاهای گریل شده

ترشی ها و خیارشور

ذرت بوداده داخل ماکرویو

گوشت های فرآوری شده

گوشت یا ماهی نمک سود شده

نوشابه و نوشیدنی های حاوی شکر.1
 

توصیه های غذایی برای پیشگیری از سرطان

چربی و روغن کمتری بخوریم. روغن هایی که چربی اشباع بیشتری دارند (روغن های جامد، روغن پالم) را کمتر بخوریم و در عوض روغن هایی که  امگا -3 بیشتری را دارند (مانند روغن زیتون) مصرف نماییم.

پنج وعده میوه و سبزی تازه را در رژیم غذایی خود بگنجانیم.

رژیم غذایی خود را از گوشت قرمز به گوشت ماهی و طیور تغییر دهیم.

از پروتئین های حیوانی به پروتئین های گیاهی سوق یابیم.

تنوع غذایی را حفظ کنیم.

از غذاهای فرآوری شده که دارای مواد نگهدارنده نیتریت دار می باشند پرهیز نماییم (مانند سوسیس و کالباس).

از مصرف غذاهای شور پرهیز نماییم.

با مصرف کمتر مواد پرکالری تعادل وزن خود را حفظ نماییم.

پرهیز از  مصرف الکل

به جای سرخ کردن و کباب کردن، از غذاهای آب پز بیشتر استفاده کنیم.

غذا های دودی را کنار بگذاریم (مانند چیپس تنوری، ماهی دودی، برنج دودی)
12
غذاهای پرفیبر بخوریم، به طور مثال نان سبوس دار (سنگک، بربری) به جای نان تست و باگت.4

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.javanonline.ir
3.www.shabgar.com
4.www.pr.kmu.ac.ir

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها