خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » آشنایی با ثعلب ، خواص و مضرات آن

دانلود کتاب های امتحان شده

آشنایی با ثعلب ، خواص و مضرات آن

آشنایی با ثعلب ، خواص و مضرات آن

ثعلب یک گیاه است که دارای خواص درمانی و دارویی مناسبی می باشد، از خواص ثعلب می توان به جوان سازی پوست، درمان ریزش مو و درمان کم خونی اشاره کرد.


آشنایی با ثعلب ، خواص و مضرات آن

ثعلب یکی از گیاهان دارویی بسیار مفید است که از غده زیر زمینی گیاه حاصل می شود. این گیاه پایا و چندساله دارای گلهای خوشه ای و برگهای پهن است. گلهای گیاه ثعلب به رنگ صورتی یا سفید با خطوط بنفش و ارغوانی است و برگهای زیرین آن به سمت نوک ، باریک و تیز می باشد. گیاه ثعلب از خانواده ارکیده ها است که دارای گونه های مختلف می باشد.

پوست غدد زیرزمینی گیاه ثعلب ، صورتی و داخل آن سفید است. ثعلب دارای طعم کمی شیرین ، لزج و کمی تند است. محل پرورش و رویش این گیاه معمولا در داخل باغ و بیشه ها می باشد و اغلب از اواخر فروردین تا اواخر خرداد ، زمان گل دهی آن است. طبع گیاه ثعلب گرم و مرطوبی (دموی) می باشد.

در واقع ثعلب پودری است که از آسیاب کردن غده های زیر زمینی گیاه به دست می آید . این گیاه دارای دو عدد غده زیر زمینی است که ریشه ها از آن خارج می شوند. یکی غده تهی که مولد و منشأ گیاه در حال رویش است و دومی غده ای توپر که برای تولید و رشد گیاه در سال آینده می باشد . از همین غده توپر برای مصارف دارویی و غذایی استفاده می شود.

ارکیده، ارکید،خصیه الثعلب، سعلب، شاطریون، ونیله، تولکی، سحلب، ثعلب مصری، سورقطون، سه برگ، سالپ، کوکره، لومیری، اورکیس ماسکولا، کوکهری و گل دختر ملکه آفتاب از نام های دیگر گیاه ثعلب می باشد.

غده گیاه ثعلب در اوایل تابستان قابل برداشت می شود .گیاه دارویی ثعلب دارای ترکیبات شیمیایی املاح معدنی ، ئیدرات کربن ، قند، مقداری موسیلاژ شبیه باسورین ، آمیدون تغییرشکل یافته ، مواد پروتئیدی ، مواد لعابی، ماده ای شبیه صمغ عربی گلوکوزیدی به نام لوروگلوسین،آلبومین ، نشاسته و اسانس می باشد .مقدار زیادی مواد لعابی (موسیلاژ) و ماده ای شبیه صمغ غربی و نشاسته و مواد رنگی و مقدار کمی املاح معدنی و اسانس ، پس از خشک شدن گیاه به صورت کومارین درمی آید.

برای بهره مندی از خواص ثعلب می توان از پودر و دم کرده آن استفاده کرد. در این مطلب ، کاربردهای مختلف ثعلب و خواص آن را بررسی می کنیم ، با ما همراه باشید.

کاربرد ثعلب با توجه به نیاز شما متفاوت است. ثعلب می تواند در مصارف دارویی، زیبایی و حتی تهیه خوراکی های خوشمزه مورد استفاده واقع گردد. در ادامه به صورت تفصیلی و کاملاً کاربردی انواع کاربرد های ثعلب را تشریح می کنیم.

درمان مشکلات گوارشی

ثعلب دارای مواد موکوس مانندی است که برای درمان مشکلات گوارشی مانند سوزش سر دل، نفخ شکم و سو هاضمه مفید است . همچنین به درمان اسهال، به ویژه در کودکان کمک می نماید.

آشنایی با ثعلب ، خواص و مضرات آن

درمان فلج

فلج عصب صورتی یا لقوه یک بیماری است که عصب چهره ای در آن فلج می شود. استفاده از ثعلب برای درمان این نوع فلج و کاهش علائم آن بسیار مفید است.

درمان ورم کلیه و مثانه

عفونت کلیه یکی از بیماری های رایج می باشد که در ابتدا از مثانه شروع شده و سپس به کلیه ها منتقل می شود. ثعلب برای درمان عفونت و همچنین ورم کلیه و مثانه بسیار مفید است.

درمان درد های عصبی

ثعلب به عنوان یک تونیک اعصاب شناخته می شود که می تواند به درمان درد های عصبی کمک کند و استرس روی اعصاب بدن را از بین ببرد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

ثعلب دارای خواص ضد میکروبی قوی است که در تقویت سیستم ایمنی به بدن کمک می کند و موجب کاهش خطر ابتلا به سرفه و سرماخوردگی می شود.

درمان اسهال

ثعلب دارای ترکیبات لعابی مانندی است که در بهبود حرکت روده ها موثر است. بنابراین به عنوان یکی از روشهای درمانی طبیعی برای رفع اسهال به ویژه اسهال کودکان استفاده می شود.

درمان کم خونی

کم خونی به دلیل کاهش تعداد هموگلوبین خون در رگ ها به وجود می آید. مهمترین دلیل ابتلا به کم خونی ، کمبود آهن خون است. دم کرده ثعلب خواص بسیاری برای درمان کم خونی دارد.1

درمان رعشه

رعشه یا لرزش بدن (تشنج) شامل تحرکات اضافی بدن می باشد که این تحرکات به علت انبساط و انقباض پی در پی عضلات به وجود می آید. گیاه ثعلب در درمان بیماری رعشه موثر می باشد.

ثعلب برای سرماخوردگی

سرماخوردگی یک بیماری واگیردار است که با خستگی سردرد و عطسه و خلط در گلو همراه می باشد. گیاه ثعلب در درمان خلط گلو در سرماخوردگی مفید بوده و به بهبود زودتر شخص بیمار کمک می کند.

تقویت کودکان

در گذشته برای تقویت کودکان به همراه شیر به آنان ثعلب می دادند این کار باعث تقویت کودک شده و رشد او را نیز زیاد می کرد. ثعلب در سلامتی کودکان تاثیر زیادی دارد.

درمان ناراحتی معده

ناراحتی معده یکی از مشکلات رایج دستگاه گوارش می باشد. برای درمان این بیماری روش های دارویی زیادی وجود دارد. مصرف دم کرده ثعلب برای درمان ناراحتی معده موثر است.

تقویت کننده اعصاب

در مواردی که اعصاب شخص به دلایل متفاوتی ناراحت است می توان از گیاه ثعلب برای تقویت اعصاب استفاده کرد. ثعلب خواص زیادی داشته و تسکین دهنده درد بوده و فشارهای عصبی را نیز رفع می نماید.

درمان یبوست

یبوست یک عارضه در دستگاه گوارش بدن است که موجب سفتی مواد دفعی در روده بزرگ می شود.

عصاره ثعلب را با شیر گرم ترکیب کرده که این ترکیب عملکرد روده را روان می کند و در درمان یبوست بسیار مفید است.

خاصیت ثعلب برای خلط

ثعلب خاصیت خلط آوری داشته و می تواند در درمان مشکلات سرماخوردگی و سرفه و عطسه موثر باشد. با مصرف دم کرده ثعلب سرماخوردگی خود را بهبود دهید.

ثعلب برای سرفه

ثعلب در ناراحتی های تنفسی نظیر سرفه های شدید و سیاه سرفه و تنگی نفس و آسم مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از دم کرده ثعلب در رفع سرفه بسیار موثر می باشد.2

آشنایی با ثعلب ، خواص و مضرات آن

درمان ریزش مو

ثعلب به علت برخورداری از مواد مغذی بسیار زیاد، سبب تقویت فولیکول های مو شده و رشد آنها را ارتقا می بخشد.

رفع چین و چروک

ثعلب نقش بسیار مهمی در بازسازی سلول های پوستی و از بین بردن سلول‌های مرده ایفا می‌کند. این ماده گیاهی با سفت کردن پوست صورت مانع ایجاد چین و چروک شده و با از بین بردن چین و چروک های ایجاد شده منجر به جوانسازی پوست می گردد.

رفع آکنه و جوش های صورت

در گذشته از بخور ثعلب و یا و ماسک آن برای درمان آکنه و جوش های صورت استفاده می ‌شد هم اکنون از این گیاه در بسیاری از ماسک های گیاهی جهت افزایش میزان تاثیرگذاری ماسک مورد نظر استفاده می شود.3

مضرات ثعلب برای سلامتی

ضعف دستگاه گوارش

خوردن زیاد ثعلب باعث تضعیف دستگاه گوارش بدن می شود.
 
ثعلب دارای ترکیبات خاصی بوده که در صورت زیاده روی در مصرف آن در معده تجمع یافته و باعث ضعف دستگاه گوارش می شود.

مضرات ثعلب برای رحم

دهانه رحم بخشی از رحم بوده که به واژن متصل می شود.

رعایت نکردن بهداشت فردی باعث بروز مشکلاتی در دهانه رحم می شود و استفاده زیاد از ثعلب این عارضه را تشدید می کند.

از کار انداختن تارهای صوتی

فریاد زدن سرفه های مزمن و زیاد حرف زدن از علل گره تارهای صوتی است.

مصرف بیش از حد گیاه ثعلب باعث از کار افتادن تارهای صوتی شده و برای فرد مشکلاتی را ایجاد می کند.

بیماری وریکوسل

بیماری واریکوسل تورم و پیچ و تاب خوردگی سیاهرگ ها در قسمت بالایی بیضه ها است. اشخاصی که دچار این بیماری هستند باید ثعلب را کمتر مصرف کنند یا بیماری آنان تشدید نگردد.

سقط جنین

سقط جنین به معنی تمام شدن بارداری در هر مرحله ای است که حیات نوزاد ادامه دارد. مصرف زیاد از ثعلب باعث سقط جنین شده و بنابراین مصرف آن برای زنان باردار توصیه نمی شود.2

پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.photokade.com
3.www.sigmachemical.ir

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها