خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » آشنایی با خواص بی نظیر گیاه بابا آدم

دانلود کتاب های امتحان شده

آشنایی با خواص بی نظیر گیاه بابا آدم

آشنایی با خواص بی نظیر گیاه بابا آدم

بابا آدم؟! حتی شنیدن نام این گیاه هم عجیب است؛ درباره خواص گیاه بابا آدم چه می‌دانید؟ این گیاه خاصیت سم زدایی دارد و می‌تواند بسیاری از التهاب های پوستی، آکنه و اگزما را درمان کند. این گیاه ادرار آور بسیاری از بیماری های مربوط به مفاصل و استخوان ها را هم درمان می‌کند.


آشنایی با خواص بی نظیر گیاه بابا آدم

گیاه بابا آدم

گیاه بابا آدم گیاهی علفی است که در برخی مناطق مرطوب و معتدل ایران به صورت وحشی می‌روید. ساقه‌ای شبیه به پوست مار دارد که پوشیده از کرک‌های خشن و زبر می‌باشد. برگ‌های بسیار بزرگ و پهن آن به حالت افتاده بر ساقه قرار دارند.

ریشه گیاه دراز و دوکی شکل است؛ در حقیقت ریشه این گیاه است که خاصیت درمانی دارد. پوست ریشه بابا آدم قهوه‌ای، مغز آن سفید و طعمی شیرین، ولی بویی نامطبوع دارد.
ترکیبات شیمیایی
ریشه بابا آدم حاوی مقدار فراوانی اینولین می‌باشد. از ترکیبات دیگر موجود در ریشه این گیاه پرخاصیت، تانن، رزین، آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، اسیداولئیک، اسیدلینولئیک، ویتامین C و B6 می‌باشد.1

بابا آدم که فیل گوش و آراقیطون نیز نامیده می شود گیاهی است علفی و دوساله که ارتفاع ساقه آن تا ۱/۵ متر می رسد. این گیاه به حالت وحشی در دشت ها و نواحی معتدل و مرطوب و سایه در اروپا و آسیا می روید. ساقه آن که شبیه پوست مار است پوشیده از کرکهای خشن و زبر است. برگهای آن بسیار بزرگ و پهن بحالت افتاده بر روی ساقه قرار دارد.از نظر طب قدیم ایران ریشه بابا آدم سرد و خشک است.
 

خواص گیاه بابا آدم و طبع ریشه آن

طبع ریشه بابا آدم سرد و خشک است. ریشه این گیاه یک منبع غنی از فیبر، مواد معدنی و ویتامین‌هاست و خواص فراوانی برای سلامتی دارد. برخی از این خواص را در ادامه ذکر خواهیم کرد.

آشنایی با خواص بی نظیر گیاه بابا آدم
 

۱. کاهش فشار خون

ریشه بابا آدم یکی از مهمترین دارو‌های گیاهی است، که به درمان فشارخون بالا کمک می‌کند. خواص گیاه بابا آدم در کاهش فشارخون بالا را می‌توان به پتاسیم موجود در ریشه این گیاه نسبت داد. مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم نقش موثری در کاهش سدیم اضافی موجود در خون دارد و از این طریق به کاهش فشارخون کمک می‌کند.
 

۲. درمان یبوست

کاهش حرکات روده‌ باعث می‌شود، آب مواد غذایی توسط سلول‌های دیواره روده جذب شده و مدفوع سفت و خشک شود، در چنین شرایطی دفع مدفوع سخت و آزاردهنده است و با احتمال زیادی فرد دچار یبوست می‌شود.

در برخی مواقع این عارضه در اثر کمبود فیبر در مواد غذایی به وجود می‌آید. ریشه بابا آدم یک منبع غنی از فیبر است و مصرف آن باعث بهبود و نظم حرکات روده شده و یبوست را برطرف می‌کند.
 

۳. کاهش کلسترول خون

افزایش کلسترول خون، باعث رسوب این چربی‌ها در رگ‌های خونی شده و خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. با مصرف ریشه بابا آدم می‌توانید از خواص آن برای کاهش کلسترول خون بهره‌مند شوید. فیبر موجود در ریشه این گیاه کلسترول بد خون را کاهش داده و به تولید کلسترول خوب خون کمک می‌کند.
 

۴. پاکسازی کبد

یکی از مهم‌ترین خواص گیاه بابا آدم پاکسازی کبد است. کبد یکی از مهم‌ترین ارگان‌های بدن است و پاکسازی آن از مواد سمی، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش می‌دهد. ترکیبات موجود در بابا آدم باعث پاکسازی کبد از این سموم شده و ترشح صفرا را افزایش می‌دهد.
 

۵. حفظ سلامت پوست

خواص گیاه بابا آدم در حفظ سلامت پوست ناشی از آنتی اکسیدان‌ موجود در ریشه این گیاه است. آنتی اکسیدان‌ها رادیکال آزاد که به سلول‌های بدن حمله می‌کنند و روند پیری پوست را سرعت می‌بخشند، را خنثی می‌کنند.

همچنین بابا آدم به درمان کورک و اگزما کمک می‌کند. برای درمان این مشکلات پوستی ریشه بابا آدم را له کنید یا آن را بجوشانید سپس آن را روی کورک یا اگزما بمالید.
 

۶. پیشگیری از سرطان

بابا آدم به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی که دارد، نقش موثری در پیشگیری از سرطان دارد. نتایج برخی از تحقیقات علمی نقش بابا آدم در پیشگیری از رشد برخی تومور‌های سرطانی مانند سرطان لوزالمعده را تائید می‌کند. با این وجود برای بررسی تاثیر این گیاه در درمان سرطان به تحقیقات بیشتری نیاز است.
 

۷. تقویت سیستم ایمنی

درصورتی‌که سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است و دائما مریض و بی حال می‌شود، برای تقویت آن بابا آدم مصرف کنید. خواص گیاه بابا آدم در تقویت سیستم ایمنی بدن را می‌توان به ویتامین C و ویتامین E موجود در ریشه آن نسبت داد.

این دو ویتامین از آنتی اکسیدان‌های قدرتمند به شمار می‌آیند و به تنظیم عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند، همچنین ویتامین C تولید گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد.
 

۸. درمان سرماخوردگی و تب

درصورتی‌که به دنبال روش طبیعی برای درمان سرماخوردگی هستید، بابا آدم را فراموش نکنید. بابا آدم به دلیل خواص ضدالتهابی و خلط آوری که دارد، علائم سرماخوردگی مانند تب، سرفه و گلودرد را تسکین می‌دهد.
 

۹. ادرار آور طبیعی

از دیگر خواص گیاه بابا آدم می‌توان به خاصیت ادرار آوری آن اشاره کرد. تجمع آب در بدن باعث ورم و آماس می‌شود، بابا آدم میزان ادرار و تعرق را افزایش داده و به دفع مایعات اضافی بدن کمک می‌کند.
 

۱۰. بهبود عملکرد کلیه

بابا آدم خاصیت ادرار آوری داشته و به دفع سموم و مواد زائد از بدن کمک می‌کند و باعث بهبود عملکرد کلیه‌ها می‌شود.
 
آشنایی با خواص بی نظیر گیاه بابا آدم
 

۱۱. حفظ سلامت قلب و عروق

فشار خون و کلسترول بالا دو عامل موثر در ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هستند. مصرف بابا آدم فشارخون را تنظیم می‌کند و با کاهش سطح کلسترول بد مانع از شکل گیری لخته‌های خون می‌شود. ایجاد لخته‌های خونی خطر ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر قلب که در اثر تنگی شریان‌ها به وجود می‌آیند را افزایش می‌دهد.
 

۱۲. بهبود سیستم لنفاوی

سیستم لنفاوی نقش موثری در سم زدایی بدن دارد. اما در برخی مواقع عملکرد این سیستم دچار اختلال می‌شود. مصرف بابا آدم به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و برخی ترکیبات موجود در آن به پاکسازی سیستم لنفاوی کمک می‌کند.
 

۱۳. تصفیه خون

خواص گیاه بابا آدم برای تصفیه خون بی نظیر است. این گیاه عملکرد کبد را بهبود بخشیده و پس از تصفیه مواد زائد موجود در خون، آن‌ها را از طریق کلیه‌ها دفع می‌کند. 

۱۴. تسکین علائم آرتریت

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی باعث التهاب یک یا چند مفصل می‌شود. گیاه بابا آدم خاصیت ضد التهابی فوق العاده‌ای دارد و علائم والتهاب ناشی ازاین عارضه را تسکین می‌دهد.
 

۱۵. کمک به کاهش وزن

بابا آدم در حالیکه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است، کالری پایینی دارد و در دورانی که رژیم لاغری گرفته‌اید، بدون اینکه منجر به اضافه وزن شود مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.2
 

خواص عرق بابا آدم

بسیاری از افراد مصرف عرق بابا آدم را به ریشه آن ترجیح می‌دهند، عرق بابا آدم معمولا از ریشه این گیاه تهیه می‌شود و خواص مشابهی با ریشه دارد. برخی از معروفترین خواص عرق بابا آدم عبارتند از:
 

کنترل فشارخون، دیابت و کلسترول بالا

نوشیدن یک استکان عرق بابا آدم هر روز صبح و عصر قبل از مصرف وعده غذایی کلسترول، قند خون و فشار خون را کاهش می‌دهد.
 

درمان خارش و لک پوستی

برای درمان این عارضه هر روز صبح ناشتا و عصر یک استکان عرق بابا آدم میل کنید.
 

درمان زونا

مصرف یک استکان عرق بابا آدم قبل از هر وعده غذایی در طول روز به درمان زونا کمک می‌کند.
 

تقویت لثه و ترمیم زخم‌ها

نوشیدن عرق بابا آدم به تقویت لثه و تسریع در ترمیم زخم‌ها کمک می‌کند. به علاوه به دلیل خاصیت مدوری که دارد، ورم بدن را نیز کاهش می‌دهد.2

آشنایی با خواص بی نظیر گیاه بابا آدم

روش‌های گوناگون مصرف بابا آدم

 

جوشانده بابا آدم

50 گرم از ریشه این گیاه را در یک لیتر آب به مدت 20 دقیقه می‌جوشانید.
 

دم کرده بابا آدم

80 گرم از ریشه بابا آدم را در یک لیتر آب برای مدت 10 دقیقه دم می‌کنید.
 

دم کرده شیرین‌بیان و بابا آدم

30 گرم باباآدم و 30 گرم شیرین‌بیان را در یک لیتر آب به مدت نیم ساعت بریزید و بگذارید تا دم بکشد. از این معجون به منظور تصفیه خون می‌توانید سه فنجان در روز مصرف نمایید.
 

کرم بابا آدم

کرم تهیه‌شده از برگ گیاه برای جوش‌ها و تومورها موثر است. همین طور روغن ریشه باباآدم نیز تأثیر زیادی در لطافت و نرمی پوست دارد.3
 

موارد احتیاط در مصرف بابا آدم

برخی از عوارض جانبی مانند خشکی دهان، سردرد، تهوع، اسهال، بی‌قراری و آلرژی با مصرف بیش از اندازه گیاه بابا آدم به صورت خوراکی دیده شده است. بهتر است خانم‌ها در زمان بارداری و شیردهی از این گیاه استفاده نکنند. در صورت تماس برگ‌های این گیاه با ملتحمه و یا قرنیه، عوارض شدید چشمی ممکن است ایجاد شود.
 

دیابتی‌ها در صورت مصرف دارو، باباآدم مصرف نکنند

در صورت درمان دیابت ملیتوس با داروهای شیمیایی، بهتر است برای جلوگیری از تداخلات دارویی، این گیاه استفاده نشود؛ زیرا ممکن است اثر این گیاه به اثر داروهای کاهنده قند خون اضافه شود و احتمال افت شدیدتر قند خون به وجود آید.
 

افراد مصرف‌کننده داروهای کاهنده قند خون، باباآدم را با احتیاط مصرف کنند

به افرادی که از داروهای دیورتیک مصرف می‌کنند این گیاه توصیه نمی‌شود؛ زیرا باعث کاهش میزان زیاد پتاسیم بدن شده و به دلیل خاصیت ادرارآور بودن آن، بدن میزان زیادی از آب مورد نیاز خود را از دست می‌دهد.3

پینوشتها
1.www.saednews.com
2.www.setare.com
3.www.alalamtv.net

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها