خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » آشنایی با خواص روغن نعناع فلفلی

دانلود کتاب های امتحان شده

آشنایی با خواص روغن نعناع فلفلی

آشنایی با خواص روغن نعناع فلفلی

روغن نعناع فلفلی یکی از متنوع ترین روغن های اساسی موجود است. می توان از آن به عنوان خوشبو کننده، درمان های داخلی و موضعی و برای از بین بردن تعدادی از مشکلات بدن از جمله درد عضلات و علائم های آلرژی فصلی گرفته تا مشکلات ناشی از هضم غذا استفاده کرد.


آشنایی با خواص روغن نعناع فلفلی

نعناع فلفلی گیاهی معطر و از گونه‌های معروف نعناع است که از پیوند نعناع آبی و نعناع زینتی یا تند به‌وجود آمده است. این گیاه دارای برگ‌های سبز تیره و خوشبو است و ۶۰ تا ۹۰ سانتی‌متر رشد می‌کند. نعناع فلفلی برای اضافه کردن عطر یا طعم به مواد غذایی، محصولات آرایشی، صابون‌ها، خمیردندان‌ها، دهانشویه‌ها و سایر محصولات به‌کار می‌رود و ممکن است برخی مصارف دارویی نیز داشته باشد. برگ‌های نعناع فلفلی (منتا پیپریتا) می‌توانند به‌صورت خشک یا تازه در تهیه‌ی چای به‌کار روند. نعناع فلفلی که در اصل بومی اروپاست، امروزه در سراسر جهان کشت می‌شود. روغن آن در کنار روغن اسطوخودوس، یکی از پرکاربردترین روغن‌هاست. اگر کنجکاو شده‌اید که با این گیاه پرخاصیت بیشتر آشنا شوید، مطلب زیر را از دست ندهید.

حقایقی در مورد نعناع فلفلی

یک گیاه پیوندی از نعناع آبی و نعناع تند است.

به‌شکل برگ، کپسول و روغن وجود دارد.

ثابت شده است که این گیاه برای بهبود سندروم روده تحریک پذیر (IBS)، درمان حالت تهوع، مشکلات پوستی، سردرد، بهبود سرماخوردگی و نیز بهبود آنفولانزا مفید است.

می‌تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد و برای افراد مبتلا به مشکلات دستگاه گوارش توصیه نمی‌شود.

اَشکال مختلف نعناع فلفلی

نعناع فلفلی می‌تواند به‌شکل برگ‌های خشک یا تازه موجود باشد که در غذا یا به‌عنوان چای به‌کار می‌روند. از روغن ضروری یا اسانس این گیاه در تنتورها (مایعی که از تأثیر الکل یا اتر بر جوهرهای مواد گیاهی یا حیوانی یا معدنی به‌دست آید) مرهم‌های سینه و کرم‌ها استفاده می‌شود. همچنین می‌تواند به‌شکل کپسول روکش‌دار روده‌ای نیز مصرف شود. این کپسول‌ها پس از بلعیدن در داخل روده باز می‌شوند.

اسانس نعناع فلفلی یک روغن غلیظ است که به‌وسیله‌ی تقطیر با بخار آب از گیاه آن استخراج می‌شود. این گیاه به‌شکل کاملا تازه یا تا حدی خشک‌شده، قبل از شکوفه دادن، استفاده می‌شود.

ترکیب‌های شیمیایی موجود در روغن نعناع فلفلی عبارت‌اند از:

منتول (۴۰٫۷ درصد)

منتون (۲۳٫۴ درصد)

منتیل استات

۱٫۸ سینئول

لیمونن

بتا-پینن

بتا-کاریوفیلن.

روغن این گیاه مانند سایر روغن‌های ضروری نباید به‌صورت خوراکی مصرف شود و قبل از استفاده روی پوست باید حتما با یک روغن حامل رقیق شود.

در ادامه این مطلب با فواید نعناع فلفلی برای سلامتی بیشتر آشنا می شوید.

سوء‌ِهاضمه

باتوجه به‌گفته‌ی مرکز پزشکی دانشگاه مریلند (UMM) نعناع فلفلی، عضلات معده را آرام می‌کند و گردش صفرا را بهبود می‌بخشد. درنتیجه برای افرادی که سوء‌ِهاضمه دارند، مناسب است. بااین‌حال نباید افراد مبتلابه بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) از آن استفاده کنند.

سردرد و میگرن

ثابت شده است که مالیدن روغن نعناع فلفلی رقیق‌شده روی پیشانی در درمان سردرد تنشی مؤثر است.

یک مقاله در «پزشک خانواده‌ی آمریکا» می‌گوید که روغن نعناع فلفلی دارای اثرات آرام‌بخشی در آرام‌کردن عضلات و تسکین افرادی است که در طول یک تنقیه باریم (آزمایشی رادیوگرافی جهت تشخیص بعضی از بیماری‌های روده بزرگ) دچار اسپاسم کولونی می‌شوند.

نویسندگان این مقاله به دو آزمایش اشاره می‌کنند که نشان می‌دهد استفاده‌ی موضعی از روغن نعناع فلفلی می‌تواند به کاهش علا‌ئم سردرد تنشی کمک کند. یکی از آنها دریافت که روغن این گیاه در تسکین درد به‌اندازه‌ی تیلنول یا پاراستامول مؤثر است.

سرماخوردگی و آنفولانزا

منتول – ترکیب شیمیایی اصلی نعناع فلفلی – ضداحتقانی مؤثر است. ضداحتقان‌ها، غشاهای متورم را در بینی منقبض و جمع می‌کنند و درنتیجه تنفس راحت‌تر می‌شود.

همچنین منتول یک خلط‌آور است. خلط‌آورها، مخاط و بلغم موجود در ریه‌ها را شل می‌کنند و آنها را بالا می‌آورند (به سمت گلو). خلط‌آورها برای افرادی که سرفه می‌کنند و در سینه‌شان خلط دارند، بسیار مفید هستند.

در مقاله‌ای که سال ۲۰۱۵ انجمن شیمی آمریکا آن را منتشر کرد، دانشمندان نتیجه گرفتند که «باتوجه به خواص ضدمیکروبی گسترده‌اش، اُلباس می‌تواند عامل مفیدی برای درمان عفونت‌های بدون عارضه‌ی (ساده و معمولی) پوست و دستگاه تنفسی باشد.»

اُلباس شامل عصاره‌های چند روغن ضروری ازجمله روغن نعناع فلفلی، روغن اوکالیپتوس و روغن کاژوپوت است. این روغن‌های ضروری باید استنشاق شوند.1

برای داشتن نفس خوشبو

بوی بد دهان روی اعتمادبه‌نفس آدم‌ها تأثیر منفی می‌گذارد و باعث عذاب است. نگران نباشید نعنا فلفلی کمکتان می‌کند. نعنا فلفلی ضد باکتری است و تجمع میکروب‌ها در دهان را کاهش می‌دهد. برای همین هم دهان تمیز و خوشبو می‌شود. علاوه بر این نعنا فلفلی سرشار از «منتول» است و برای همین هم دهانتان به مدت طولانی تازه و خوشبو می‌ماند.

برای مقابله با حالت تهوع

حالتان خوب نیست و حالت تهوع دارید. نگران نباشید عصاره‌ی نعنا فلفلی کمکتان می‌کند. خواص این سبزی دستگاه گوارش را بهبود داده و حالت تهوع را رفع می‌کند.

ضد درد طبیعی

اگر انگشتتان جایی گیر کرده و درد می‌کند یا اینکه پایتان پیچ خورده و درد می‌کند! به نعنا فلفلی اعتماد کنید. عصاره‌ی روغنی نعنا فلفلی برای تسکین درد موثر است. به خاطر اینکه خاصیت ضدالتهابی دارد. دوم هم به خاطر اینکه حاوی «منتول» است که خاصیت خنک‌کنندگی دارد و مانند مسکن عمل می‌کند.

برای مقابله با تعریق زیاد

برای برخی‌ها فرقی نمی‌کند که هوا سرد باشد یا گرم! مدام در حال عرق ریختن هستند. اگر شما هم جزو این افراد هستید از عطاری محلتان عصاره‌ی روغنی نعنا فلفلی بخرید. این سبزی خاصیت آنتی باکتریایی دارد و روغن آن نیز باکتری‌های ساطع شده از عرق را ناکار می‌کند. این سبزی سرشار از «منتول» است و خنکی و تازگی طولانی مدتی ایجاد می‌کند.

برای رفع خارش پوست

کهیر، زونا، آفت. عصاره‌ی نعنا فلفلی درمانی برای رفع خارش پوست محسوب می‌شود. این سبزی خواص مسکنی دارد و می‌تواند به سرعت خارش را رفع کند.

برای تسکین پاهای دردناک

اگر در پاهایتان احساس درد می‌کنید به فکر یک حمام پا با نعنا باشید. این سبزی باعث تسکین درد می‌شود.2

مراقبت از سینوس و سایر مزایای تنفسی

استنشاق روغن نعنا می تواند به باز شدن سینوس ها و گلوله درد کمک کند. نعناع به عنوان بازکننده مجاری هوایی، پاکسازی مخاط و کاهش تراکم آ ن کمک می کند. روغن نعناع فلفلی همچنین یکی از بهترین های روغن های اساسی برای سرماخوردگی، آنفولانزا، سرفه، سینوزیت، آسم، برونشیت و سایر شرایط تنفسی است.

تسکین آلرژی فصلی

روغن نعناع فلفلی به آرامش عضلانی در بینی شما کمک کرده و برای دستگاه تنفسی شما در فصل حساسیت بسیار مناسب است. به دلیل خاصیت ضد خلط آوری، ضد التهابی و تقویت کننده یکی از بهترین روغن های اساسی برای آلرژی محسوب می شود.

افزایش انرژی و بهبود عملکرد ورزشی

یک جایگزین مناسب برای نوشیدنی های انرژی زا خطرناک چند عدد برگ نعناع می باشد. شما میتوانید از این نوشیدنی در زمان هایی که طولانی مدت باید رانندگی کنید، در مدرسه یا هر زمان دیگری که باید تمام شب را به بیدار بمانید، استفاده کنید.  روغن نعنا به بهبود حافظه و هوشیاری شما کمک می کند این روغن همچنین می تواند عملکرد فیزیکی بدن شما را تقویت کند حتی زمانی که کم ورزش می کنید یا به صورت یک ورزشکار حرفه ای در حال ورزش هستید.

بهبود علائم IBS

نشان داده شده است که کپسول های روغن نعناع فلفلی در درمان طبیعی سندروم روده تحریک پذیر IBS موثر می باشد در واقع روغن نعناع فلفلی باعث کاهش اسپاسم در روده بزرگ، آرامش ماهیچه های روده و کاهش نفخ و گاز می شود.

رشد مو را افزایش می دهد و شوره سر را کاهش می دهد

بسیاری از مردم این سوال برایشان ایجاد می شود که روغن نعنا برای سلامت مو مناسب است و یا در واقع روغن نعنا چه نقشی در سلامت مو دارد؟ باید بدانید که روغن نعناع فلفلی در محصولات مراقبت از مو بسیار با کیفیت استفاده می شود به دلیل لینکه این روغن به طور طبیعی می تواند موهای آسیب دیده را ضخیم و تغذیه کند. استفاده از روغن نعناع فلفلی یک راه طبیعی برای درمان موهای نازک می باشد و باعث تحریک پوست سر و انرژی بخشیدن به ذهن شما می شود.

عامل بالقوه ضد سرطان

اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است ، اما برخی مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که نعناع ممکن است به عنوان یک ماده ضد سرطان مفید باشد. یک مطالعه از این دست نشان داد که ترکیب منتول با القای مرگ سلولی و تنظیم فرآیندهای سلولی ، رشد سرطان پروستات را مهار می کند.3

پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.beytoote.com
3.www.hidoctor.ir

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها