خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » آشنایی با روغن جوجوبا و فواید آن

دانلود کتاب های امتحان شده

آشنایی با روغن جوجوبا و فواید آن

آشنایی با روغن جوجوبا و فواید آن

استفاده از روغن جوجوبا برای زیبایی مو و چین و چروک پوست بسیار مفید است، البته روغن جوجوبا فواید و خواص بی نظیر دیگری را هم به همراه دارد که از آن ها بی خبرید.


آشنایی با روغن جوجوبا و فواید آن

«روغن جوجوبا» (Jojoba oil) روغنی مایع است که از دانه‌ی گیاهی به همین نام گرفته می‌شود. درختچه‌ی جوجوبا یا هوهوبا بومی مناطق جنوب آریزونا، جنوب کالیفرنیا و شمال غربی مکزیک است. این روغن از گذشته‌های بسیار دور توسط بومیان این مناطق مصرف دارویی داشته. سرخ‌پوستان آمریکا آن را به عنوان درمان زخم و کبودی استفاده می‌کردند. امروزه روغن جوجوبا تبدیل به یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان آکنه، پسوریازیس، آفتاب‌سوختگی و زبری پوست شده است. برخی هم برای درمان ریزش مو از این روغن استفاده می‌کنند، چرا که می‌تواند رویش مو را تحریک کند.

دانه‌های جوجوبا از نظر ظاهری، کمی شبیه به دانه‌های قهوه هستند؛ اما اغلب بزرگ‌ترند و همه شبیه به هم نیستند. ساختار روغن جوجوبا با دیگر روغن‌های گیاهی تفاوت دارد؛ چراکه این روغن در اصل نوعی موم اشباع‌نشده است. روغن جوجوبا به عنوان یک موم در محافظت، کنترل رطوبت و نرم کردن پوست و مو بسیار مفید است. به علت داشتن اسیدهای چرب اشباع‌نشده، این روغن در دمای اتاق کاملا به شکل مایع درمی‌آید و برخلاف روغن‌های دیگر عمر طولانی دارد و زود فاسد نمی‌شود. همین موضوع یکی از ویژگی‌هایی است که این روغن را تبدیل به گزینه‌ی خوبی برای استفاده در محصولات آرایشی و بهداشتی می‌کند. با استفاده از این روغن داروسازان نیازی به استفاده از مواد نگهدارنده‌ی شیمیایی به میزان زیاد نخواهند داشت.

همچنین، روغن جوجوبا منبع خوبی از مواد مغذی مورد نیاز بدن از جمله ویتامین E، ویتامین B کمپلکس، سیلیکون، کرومیوم، مس، و زینک است. این روغن ۸۲ درصد ید دارد و همین ماده است که روغن جوجوبا را به یک التیام‌بخش خوب تبدیل می‌کند. اسیدهای چرب این روغن هم شامل ۱۳.۶ درصد اسید اوره، ۷۱.۳ درصد اسید گادئولیک و ۱۱.۲ درصد اسید اولئیک می‌شود.

در ادامه نگاهی به مهم‌ترین خواص روغن جوجوبا می‌اندازیم که مورد تأیید متخصصان هستند.1

مرطوب کننده پوست

روغن جوجوبا میتواند پوست شما را لطیف و نرم کند. حاوی مقدار زیادی سرامید است که سلول های پوست را پوشش میدهد و مسئول هیدراته نگه داشتن آنها میشود. آنها به سرعت جذب پوست میشوند و هیچ گونه اثری از این روغن روی پوست باقی نمیماند.

روغن جوجوبا یک مانع قدرتمند در برابر رطوبت، آلرژن ها و آلودگی و گرد و غبار است. قسمت های خشک پوست را مرطوب میکند و سلامت آن را باز یابی مینماید.

همه ی چیزی که نیاز دارید این است که مقدار کمی از روغن جوجو.با را قبل از خواب به صورت و دست هایتان بمالید و صبح روز بعد آن را بشویید.

برای درمان اختلالات پوستی

اگر از اختلالات پوستی مانند اگزما یا روزاسه رنج میبرید، روغن جوجوبا میتواند بهترین گزینه باشد این روغن به عنوان یک درمان طبیعی برای اگزما محسوب میشود. روغن جوجوبا دارای خواص ضد التهابی است که به کاهش قرمزی ناشی از خشکی پوست و سایر شرایط مانند روزاسه کمک میکند.

یک تکه پنبه را درون روغن جوجوبا بخیسانید و آن را مستقیما روی منطقه مورد نظر اعمال کنید. این درمان را دوبار در روز برای تسکین سریعتر انجام دهید.

برای کاهش چین و چروک و علائم پیری

روغن جوجوبا علاوه بر نرمی و مرطوب کردن پوست در کاهش چین و چروک نیز موثر است و باعث میشود که جوانتر به نظر برسید. غنی از ویتامین E میباشد که در حذف رادیکال های آزاد که موجب پیری پوست میشوند، تاثیر گذار است.

استفاده مداوم از روغن جوجوبا میتواند خطوط و چین و چروک را تا 25 درصد کاهش دهد.

همچنین اسید لینولئیک و آنتی اکسیدان موجود در روغن جوجوبا به بازسازی سلول های پوستی کمک میکند. اگر این درمان با شستشو صورت و یک کرم مرطوب کننده انجام شود، تاثیر گذاری بیشتری خواهد داشت.

یک درمان موثر برای آکنه های قدیمی

همه ما میدانیم که منافذ بسته شده اغلب منجر به جوش یا آکنه میشوند. بسیاری از لوازم های آرایشی و کرم های بهداشتی ادعا میکنند که حاوی چربی های حیوانی هستند که آکنه را کاهش میدهند. اما مشاهده شده که بعضی اوقات این مسائل بدتر هم شده است.

به همین دلیل بهتر است همیشه به محصولات طبیعی مانند روغن جوجوبا اعتماد کنید. این روغن، ضد عفونی کننده و بدون چربی است به همین دلیل برای درمان آکنه بسیار مناسب می باشد.

باعث میشود تا منافذ بسته شده درمان شود و هیچ گونه علامتی از زخم باقی نمی ماند. به آرامی بخشی از روغن جوجوبا را به مناطق آسیب دیده اعمال کنید و صبح روز بعد با آب ولرم شستشو دهید.

برای بهبود پوست های ترک خورده در پاشنه پا

استفاده منظم از روغن جوجوبا در پا باعث صاف شدن آن و جلوگیری از ترک میشود. برای درمان آن، روغن را اعمال کنید و بعد جوراب بپوشید و بعد از یک ساعت بشویید و بعد از آن پای شما صاف و نرم خواهد شد.

برای کاهش حلقه های تیره زیر چشم

بسیاری از مطالعات ثابت کرده اند که این روغن کمک خوبی برای کاهش و یا از بین بردن این حلقه ها می باشد. مقداری از روغن جوجوبا را با روغن بابونه ترکیب کنید و به مدت 10 تا 15 دقیقه ماساژ دهید و سپس با آب گرم شستشو دهید. روغن جوجوبا به کاهش التهاب این منطقه کمک میکند.2

بهداشت و سلامت مو

روغن جوجوبا با حفظ رطوبت مو سلامت مو را تضمین می‌کند، همچنین استفاده از روغن جوجوبا از خشکی پوست سر و پوسته‌پوسته شدن و شوره‌زدن نیز جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید از روغن جوجوبا برای درخشندگی موها استفاده کنید. این روغن صاف‌کننده و نرم‌کننده‌ی طبیعی نیز محسوب می‌شود. روغن جوجوبا جایگزین مناسبی برای استفاده از محصولات شیمیایی مو است که به‌دلیل وجود مواد شیمیایی نه‌تنها سلامت موها را به‌خطر می‌اندازد، بلکه موجب خشکی و بدحالی موها نیز می‌شوند.

برای شانه‌‌کردن موها می‌توانید چند قطره از روغن جوجوبا را روی برس خود بریزید یا مستقیم به موهای‌تان بمالید، این کار شانه‌زدن موها را بسیار راحت‌تر می‌کند و از شکنندگی و ریزش مو در هنگام شانه‌زدن جلوگیری می‌کند.

اخیرا از روغن جوجوبا برای درمان بیماری الوپسی یا همان طاسی‌سر استفاده می‌شود. در این بیماری، موها به‌دلیل عفونت قارچی یا آسیب به ریشه یا فولیکول مو دچار ریزش می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهد که رایحه‌درمانی در درمان این نوع ریزش مو بسیار مؤثر است.

پژوهش‌های انجام‌شده در دانشگاه پزشکی مری‌لند نشان داد که ماساژ پوست سر با ترکیبی از چند روغن مختلف به رشد موها کمک زیادی می‌کند. مطالعات ثابت کرده است که ترکیبی از روغن‌های مختلف مانند روغن اسطوخدوس، روغن رزماری، روغن تایلندی و روغن اسانس سدر در رشد و بهبود کیفیت موها تأثیر شگرفی دارند.

استفاده از اسانس‌ها ممکن است در برخی از افراد موجب بروز حساسیت شود، ولی تحقیقات نشان داد که ترکیب آن با روغن جوجوبا بسیار مؤثر و مفید است. براساس مطالعات انجام‌شده افزودن سه تا شش قطره اسانس به یک قاشق غذاخوری روغن جوجوبا می‌تواند در درمان ریزش مو بسیار مؤثر باشد، زیرا استفاده از این روغن از خشک‌شدن فولیکول مو و شکنندگی مو که در نهایت منجر به ریزش آن می‌شود، جلوگیری می‌کند. استفاده از روغن جوجوبا باعث می‌شود رطوبت مو حفظ شود و پوست سر نیز در شرایط بهتری قرار گیرد که همین زمینه را برای رشد بهتر مو فراهم می‌کند.

حاوی ویتامین E

ویتامین E نقش آنتی‌اکسیدان را بازی می‌کند. ویتامین E دیواره‌های مویرگی پوست شما را تقویت می‌کند و با حفظ رطوبت و قابلیت ارتجاعی پوست، به‌عنوان ماده‌ای مغذی ضدپیری برای پوست و مو عمل می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که ویتامین E در کاهش التهاب بدن و پوست اهمیت زیادی دارد و به حفظ بهداشت، سلامت و شادابی پوست کمک زیادی می‌کند. این ویژگی آنتی‌اکسیدانی ویتامین E برای افرادی که درمعرض دود سیگار یا اشعه ماورا‌ءبنفش هستند، نیز بسیار مفید است و خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد.

وقتی از روغن جوجوبا استفاده می‌کنید، ویتامین E آن ازطریق لایه‌ی اپیدرمی پوست جذب می‌شود. می‌توان از این روغن برای درمان آفتاب‌سوختگی که یکی از علل شایع ابتلا به سرطان پوست است، هم استفاده کرد، زیرا روغن جوجوبا سرعت بازسازی سلول را افزایش می‌دهد. روغن جوجوبا در درمان زخم، آکنه و چین‌وچروک پوست نیز کاربرد دارد. خاصیت آنتی‌اکسیدانی و مرطوب‌کنندگی ویتامین E را نباید در افزایش ضخامت مو نادیده گرفت.

حاوی ویتامین B

ویتامین B نیز خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و به بدن در مبارزه با رادیکال‌های آزاد و آسیب سلولی کمک می‌کند. ویتامین B برای پوست بسیار مفید است و تعادل هورمونی پوست را در سطح متعادل حفظ می‌کند. برای مثال، ویتامین B5 (یا همان پانتوتنیک اسید) در درمان آسیب‌های پوستی متأثر از رادیوتراپی بسیار مؤثر است و سرعت بهبود زخم و بریدگی را افزایش می‌دهد. نمی‌توان خاصیت ویتامین B5 را جلوگیری از پیری پوست، چین‌وچروک و ازبین بردن جوش‌های سرسیاه نادیده گرفت.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که پانتوتنیک اسید به‌دلیل مکانیزم‌های خاص می‌تواند سرعت بهبود طبیعی زخم را افزایش دهد. با توجه به اینکه روغن جوجوبا حاوی ویتامین B5 است، استفاده از این روغن موجب می‌شود پوست از ابتلا به عفونت‌ها و باکتری‌ها محفوظ بماند.

مبارزه با قارچ‌ها و عفونت‌ها

روغن جوجوبا خاصیت ضدقارچی و ضدباکتریایی دارد و در درمان قارچ ناخن شست پای افراد ورزشکار کاربرد دارد. مطالعات انجام‌شده در سال ۲۰۰۵ نشان داد که روغن جوجوبا ضدالتهابی بسیار مؤثر است که می‌تواند علائم و نشانه‌های التهاب را در ناخن‌ها و گوش‌ها کاهش دهد. همچنین پژوهش‌ها نشان می‌دهد روغن جوجوبا که حالت موم‌مانند دارد، سرعت تشکیل زخم را کاهش و سرعت بهبود آن را افزایش می‌دهد.3

پی نوشت:
1.www.digikala.com
2.www.namnak.com
3.www.chetor.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها