خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » آشنایی با چای اولانگ و فواید آن

دانلود کتاب های امتحان شده

آشنایی با چای اولانگ و فواید آن

آشنایی با چای اولانگ و فواید آن

چای اولانگ دارای خواص و فواید بسیاری برای سلامت بدن است، از خواص عالی نوشیدن چای اولانگ می توان به لاغری، کمک به کاهش استرس و درمان بیماری ها اشاره کرد.


آشنایی با چای اولانگ و فواید آن

چای اولانگ، نوعی چای سنتی چینی است. این چای ترکیبی از خواص چای سبز و چای سیاه و سرشار از مواد معدنی است. خواص چای اولانگ برای کاهش وزن، سلامت قلب و استحکام استخوان ها بسیار مفید است. در این مقاله شما را با ارزش غذایی چای اولانگ، ۱۰ خاصیت درمانی چای اولانگ و عوارض چای اولانگ آشنا خواهیم کرد.

چای اولانگ چیست؟

چای اولانگ با استفاده از برگ‌های گیاه کاملیا سیننسیس (Camellia sinensis) درست می‌شود. چای سیاه و سبز هم با استفاده از برگ‌های این گیاه تولید می‌شوند و فقط روش تولید آنها متفاوت است. درواقع، تمام برگ‌های چای، حاوی آنزیم‌های خاصی‌ هستند که نوعی واکنش شیمیایی به نام اکسیداسیون به‌وجود می‌آورند. واکنش اکسیداسیون، چای سبز را به سیاه تبدیل می‌کند. هنگام تولید وقتی چای کمی اکسیده شود، چای سبز تولید می‌شود. اما وقتی اکسیداسیون ادامه یابد، چای، تیره‌رنگ و سیاه می‌شود. چای اولانگ هم، جایی میان این دو مقدار اکسیداسیون قرار دارد و رنگ و طعم این چای به‌دلیل اکسیداسیون ناچیزی است که روی آن صورت می‌گیرد.

ارزش غذایی چای اولانگ

چای اولانگ هم مانند چای سیاه و سفید، حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی و آنتی اکسیدان های مفید است. یک فنجان چای دم‌کشیده حاوی مواد مغذی زیر است (مقادیر برحسب نیاز روز هستند):

فلوراید: ۵ تا ۲۴ درصد

منگنز: ۲۶ درصد

پتاسیم: ۱ درصد

سدیم: ۱ درصد

نیاسین: ۱ درصد

کافئین: ۳۶ میلی‌گرم.

برخی از آنتی‌اکسیدان‌های مهم موجود در چای اولانگ، که با عنوان پلی فنول های چای شناخته می‌شوند، تی‌فلاوین، تروبیجین (thearubigin) و اپی‌گالوکتشین گالات (Epigallocatechin gallate یا EGCG) هستند. این پلی‌فنول‌ها، برای سلامتی بسیار مفیدند.

همچنین، چای اولانگ دارای تیانین (نوعی اسید‌آمینه) است که اثر آرامش‌بخشی دارد.

پیشگیری از دیابت

آنتی‌اکسیدان‌های پلی‌فنولی موجود در چای به کاهش قند خون و مقدار انسولین در بدن کمک می‌کند. در ضمن، حساسیت بدن به انسولین را افزایش می‌دهد. بنابر بررسی‌های متعددی که انجام شده است، بین مصرف مرتب این چای و کنترل بهتر قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع۲، ارتباط مستقیمی وجود دارد. البته عوارض چای اولانگ به‌اندازه چای سبز و سیاه، بررسی نشده است. اخیرا در تحقیقی، مشخص شد که مصرف ۷۲۰ میلی‌لیتر چای اولانگ در روز می‌تواند از خطر ابتلا به دیابت نوع۲، تا ۱۶ درصد بکاهد.

تحقیق دیگری نشان داد که اگر افراد مبتلا به دیابت، روزی ۱,۵ لیتر چای بنوشند، پس از ۳۰ روز قند خون آنها تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد. همچنین محققان می‌گویند، مصرف چای اولانگ، به‌همراه داروهای کنترل قند خون، از افت ناگهانی خطرناک قند خون پیشگیری می‌کند.

البته گزارشی هم وجود دارد که می‌گوید، خطر ابتلا به قند خون در افرادی که بیش از ۴۸۰ میلی‌لیتر در روز، از این چای مصرف می‌کنند، زیاد است. محققان این بررسی معتقدند که وجود آلودگی ناشی از آفت‌کش‌ها، موجب چنین عوارضی می‌شود و البته نباید به‌دلیل این مشکل، از مصرف چای اولانگ پرهیز کرد؛ بلکه حفظ تعادل در مصرف آن، ضروری است.

بهبود مشکلات قلبی

مصرف مرتب چای اولانگ به‌دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های آن، سلامت قلب را افزایش می‌دهد. تحقیقات متعددی نشان داده که نوشیدن چای اولانگ از فشار خون بالا کاسته و سطح کلسترول بد بدن را پایین می‌آورد؛ بدین‌ترتیب، از احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌کاهد.

اخیرا در تحقیقی مشخص شد که مصرف ۱,۴ لیتر چای اولانگ در روز، افراد مصرف‌کننده این چای را ۵۱ درصد کمتر از دیگران، از بیماری های قلبی دور نگه می‌دارد.

البته در خصوص بیماری‌های قلبی، به‌طور خاصی تأثیر چای اولانگ بررسی نشده است. به‌طور مثال، در بررسی ۷۶ هزار ژاپنی بزرگسال مشخص شد، افرادی که روزانه ۲۴۰ میلی‌لیتر از این نوشیدنی مصرف کردند، ۶۱ درصد کمتر از دیگران به بیماری‌های قلبی مبتلا شدند. تحقیقی در چین نیز مشخص کرد، مصرف روزانه این چای می‌تواند خطر سکته‌ قلبی در افراد را تا ۳۹ درصد بکاهد.

در ضمن، نوشیدن ۱۲۰ میلی‌لیتر چای اولانگ یا سبز در روز می‌تواند از ابتلا به فشار خون بالا تا ۴۶ درصد بکاهد (البته این موضوع را تمام محققان قبول ندارند و به بررسی بیشتری نیاز است). چای اولانگ حاوی کافئین است و فشار خون افراد را تا اندازه‌ای بالا می‌برد. البته کافئین موجود در ۲۴۰ میلی‌لیتر چای اولانگ در برابر کافئین موجود در همین مقدار نوشیدنی قهوه،‌ بسیار ناچیز است.

کاهش وزن

دانشمندان بر این باورند که پلی‌فنول موجود در چای اولانگ، سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد و از مقدار جذب چربی موجود در رژیم غذایی می‌کاهد. این آنتی‌اکسیدان‌های پلی‌فنولی می‌توانند از سوزاندن چربی‌های ذخیره‌شده در بدن، آنزیم‌هایی را برای تولید انرژی فعال کنند.

در بررسی‌ای مشخص شد، چای غلیظ و همچنین رقیق اولانگ، می‌تواند موجب سوزاندن ۲,۹ تا ۳,۴ درصد کالری در روز شود. این ویژگی، تا حدی به‌دلیل وجود کافئین در چای است، اما پلی‌فنول‌های چای نیز نقشی در این امر دارند. محققان برای بررسی این نظریه و اثبات آن، یک‌بار فقط اثرات کافئین و بار دیگر اثرات کافئین و پلی‌فنول‌ها را در کنار هم بررسی کردند و متوجه صحت این گفته شدند. کافئین توانست مصرف کالری را تا ۴,۸ درصد افزایش دهد، اما کافئین به‌همراه پلی‌فنول موجود در چای، توانایی چربی‌سوزی بدن فرد را بالا برد و او را در مسیر کاهش وزن قرار داد. در تحقیقی که در سال ۲۰۰۹ روی ۱۰۲ داوطلب دارای اضافه‌وزن چینی انجام شد، نشان داد، ۲۲درصد افرادی که در روز چهار فنجان از این چای نوشیدند، بیش از ۳ کیلوگرم وزن کم کردند.1

عملکرد سلول های چربی را افزایش می دهد

سلول های چربی برای تولید انرژی ضروری هستند. اما سلول های چربی استفاده نشده دلایل افزایش وزن هستند. عواملی که باعث ایجاد سلولهای چربی بلا استفاده می شوند مقدار زیادی دارند اما چای حلوائی باعث کاهش یا از بین بردن این عوامل می شود تا سلول های چربی بتوانند بهینه عمل کنند.

کنترل متابولیسم بدن

سوخت و ساز سالم به این معنی است که تمام قسمت های بدن از جمله جذب مواد مغذی عملکرد بهینه دارند. اگر مواد مغذی بهینه جذب نشوند، افزایش وزن تأثیر مستقیم آن است. مصرف چای اوولانگ به طور منظم می تواند به کنترل متابولیسم بدن کمک کند.

رادیکال های آزاد را حذف می کند

در حال حاضر این یک مسئله عمومی است که تمام غذاهایی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند قادر به مبارزه با اثر ناشی از رادیکالهای آزاد می باشند. چای اولانگ حاوی آنتی اکسیدان هایی است که می توانند رادیکال های آزاد را به طور کامل از بدن شما خارج کنند.

از پیشرفت سلول های سرطانی جلوگیری می کند

تأثیر مستقیم رادیکال های آزاد اگر بلافاصله با آنها برخورد نشود، تولید سلول های سرطانی است. به عبارت دیگر، چای اولانگ یک محلول ضد سرطان است که باید در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید تا از بروز سرطان جلوگیری کند.

منابع طبیعی آنتی اکسیدان قدرتمند

انواع آنتی اکسیدان زیادی وجود دارد اما پلی فنول یکی از قدرتمندترین آنها است. خوشبختانه، چای اولانگ حاوی مقدار نسبتاً بالایی از پلی فنول است که برای تحقق دریافت آنتی اکسیدان روزانه شما کافی است.

درمان موثر اگزما

اگزما یکی از بیماری های پوستی است که در اثر واکنش آلرژیک ایجاد می شود. درمان این بیماری آسان نیست مگر اینکه منبع حساسیت را بدانید؛ با این حال، چای اولانگ می تواند در درمان اگزما موثر باشد.2

درمان آکنه و جوش صورت

آنتی اکسیدان های موجود در چای اولانگ برای درمان آکنه و جوش صورت مفید بوده و به از بین بردن لک های پوستی کمک می کنند.
ماسک چای اولانگ برای پوست صورت: هر روز صبح صورت خود را با چای اولانگ شستشو دهید تا لک های پوستی و آکنه و جوش صورت را درمان کند.

درمان ریزش مو

بعضی از کارشناسان می گویند که مصرف خوراکی چای اولانگ می تواند از ریزش مو جلوگیری کند و باعث درخشان تر شدن موی سر شود.

دیابت و قند خون

چای اولانگ به عنوان یک گیاه مفید برای تنظیم قند خون و انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شناخته می شود. یک مطالعه در سال 2003 نشان داد که مصرف چای اولانگ تاثیر بیشتری از مصرف دارو در کاهش قند خون افراد مبتلا به دیابت دارد. مطالعه ای دیگر نشان داده که افرادی که به مدت 30 روز، هر روز 3 فنجان چای اولانگ مصرف کردند، قند خونشان تا 30 درصد کاهش پیدا کرده است.

پوکی استخوان

آنتی اکسیدان های موجود در چای اولانگ ساختار استخوانی را تقویت کرده، باعث بهبود رشد استخوان ها می شود و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

استرس، اضطراب و افسردگی

یک تحقیق دقیق که در موسسه علوم پزشکی ژاپن انجام شده، نشان می دهد که آمینو اسید های ال تیانین و گلوتامیک اسید موجود در چای اولانگ به درمان استرس، اضطراب و افسردگی کمک می کند. همچنین مصرف منظم چای اولانگ به دلیل مقادیر قابل توجه کافئین با بهبود عملکرد ذهنی باعث کاهش استرس و افسردگی و حفظ آرامش در طول روز شده و از ابتلا به بیماری های آلزایمر و پارکینسون جلوگیری می کند.

جلوگیری از پوسیدگی دندان

مصرف انواع چای از جمله چای اولانگ، دندان ها را از اسید تولید شده توسط باکتری های دهان محافظت کرده و برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و ایجاد پلاک بر روی دندان موثر می باشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

فلاونوئید های موجود در چای اولانگ باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از ابتلا به سرماخوردگی و عفونت پیشگیری می کند.3

پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.namnak.com
3.www.saednews.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها