خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » آشنایی با چای ریبوس و خواص فوق العاده آن

دانلود کتاب های امتحان شده

آشنایی با چای ریبوس و خواص فوق العاده آن

آشنایی با چای ریبوس و خواص فوق العاده آن

چای رویبوس از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و مصرف آن فواید بسیاری برای سلامت بدن و پیشگیری از بیماری ها دارد.در ادامه این مطلب به برخی از خواص ریبوس اشاره می شود.با ما همراه باشید.


آشنایی با چای ریبوس و خواص فوق العاده آن

چای رویبوس خواص فراوانی دارد که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به خاصیت درمان‌کنندگی‌اش در بیماری‌های: سردرد، بی‌خوابی، آسم، اگزما، ضعف استخوان‌ها، پرفشاری خون، آلرژی‌ها و پیری زودرس اشاره کرد. این چای هیچ‌گونه کافئینی ندارد و میزان تانین (گسه) آن هم بسیار اندک است. نوشیدن چای رویبوس دل‌پیچه را تسکین و علائم آسم و سایر بیماری‌های تنفسی را کاهش می‌دهد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

چای رویبوس چیست؟

چای رویبوس نوشیدنی گیاهی است با خواص درمانی که از گیاه بوته‌ای آسپالاتوس لینآریس بومی آفریقای جنوبی گرفته می‌شود. حالت تخمیر شده‌ی این چای قرمز رنگ است و خواص چای رویبوس قرمز فراوان است به‌خصوص به خاطر طعم فوق‌العاده و رنگ منحصر‌به‌فردش در کنار خواصی که برای سلامتی دارد بسیار محبوب است. جنبه‌های درمانی این چای را وزارت کشاورزی ایالات‌متحده در واشینگتن دی. سی تأیید کرده و آن را در کاهش ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی، پیری زودرس و سایر بیماری‌های جدی مؤثر دانسته است.

ارزش‌های تغذیه‌ای چای رویبوس قرمز

چای رویبوس قرمز حاوی اسید اکسالیک است بنابراین برای افرادی که سنگ کلیه دارند مفید است. چای رویبوس قرمز سرشار از بسیاری از مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، پتاسیم، مس، منگنز، روی، منیزیم و آلفا هیدروکسی اسید است. این چای همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند آسپالاتین و نوتوفاگین و مقادیر فراوان و متنوعی از ترکیبات فنولیک است.

چای رویبوس قرمز یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای افرادی است که به تناسب‌اندام خود اهمیت می‌دهند. فوایدی که این چای برای سلامتی دارد را باهم مرور می‌کنیم:

سرشار از پلی‌فنول‌ها

رویبوس حاوی پلی فنول‌هاست که اثرات ضدالتهابی، ضدویروسی و ضد سرطانی دارند. پلی فنول‌ها مواد شیمایی موجود در گیاهان هستند که به خاطر اثرات آنتی‌اکسیدانی‌ای که دارند بسیار موردتوجه هستند. چای رویبوس قرمز ترکیبات فنولیک زیادی دارد که مهم‌ترینشان پلی‌فنول‌ها هستند. این ماده به‌عنوان مردارخوار رادیکال‌های آزاد عمل می‌کند. رادیکال آزاد محصول جانبی عملیات سوخت‌وساز در بدن است که به‌عنوان عامل سرطان و بیماری‌های قلبی شناخته می‌شود. نوتوفاگین و آسپالاتین دو آنتی‌اکسیدان مهم موجود در رویبوس هستند که آن را به نوشیدنی‌ای عالی برای تقویت دستگاه ایمنی بدن و حفاظت از بدن در برابر انواع بیماری‌های تبدیل می‌کند.

چای بدون کافئین

چای رویبوس هیچ‌گونه کافئینی ندارد بنابراین برای بیمارانی که از بی‌خوابی رنج می‌برند مناسب است. یک فنجان چای رویبوس قبل از خواب به خواب بهتر شما کمک می‌کند. با حذف کافئین از رژیم غذایی‌تان می‌توانید سطح استرستان را کاهش دهید و خُلقی آرام‌تر داشته باشید و سلامتی قلبتان را بهبود دهید. اعتیاد به کافئین، رایج‌ترین نوع اعتیاد در جهان است، اما مردم از مضرات آن بی‌اطلاع هستند. چای ارگانیک و بدون کافئین رویبوس ضمن هدیه دادن انرژی و فواید سلامت‌بخش بسیار به شما اثرات اعتیاد‌آور کافئین را هم ندارد.

پایین آورنده‌ فشارخون

چای رویبوس موجب رهایی از استرس، تنش‌های عصبی و فشارخون بالا می‌شود. رویبوس مانند داروی متسع کننده‌ی عروق عمل می‌کند و پرفشاری خون یا همان فشارخون بالا را درمان می‌کند. این چای نه‌تن‌ها شرایط تنفسی را بهبود می‌دهد بلکه با کاهش فشارخون از بروز بیماری‌های خطرناک قلبی و عروقی مانند حملات قلبی و تصلب شرایین جلوگیری می‌کند.1

سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست

رویبوس به‌دلیل داشتن مقدار زیادی از آنتی‌اکسیدان‌های تقویت‌کننده‌ی سلامتی همچون آسپالاتین و کورستین، بین مردم محبوبیت زیادی پیدا کرده است. آنتی‌اکسیدان می‌تواند سلول‌ها را از آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کند. همچنین در بلندمدت می‌توانند خطر بیماری‌هایی همچون بیماری‌های قلبی و سرطان را هم کاهش دهد.

شواهد نشان می‌دهند که نوشیدن چای رویبوس می‌تواند سطح آنتی‌اکسیدان را در بدن افزایش دهد. اما طبق آنچه به ثبت رسیده، هرگونه افزایشی کوتاه‌مدت بوده و زیاد طول نمی‌کشد.

مطالعه‌ای بین ۱۵ نفر نشان داد، نوشیدن چای رویبوس قرمز ۲/۹ درصد و چای رویبوس سبز ۶/۶ درصد سطح آنتی‌اکسیدان خون را افزایش می‌دهند. این افزایش سطح آنتی‌اکسیدان پس از مصرف ۱۷ اونس (۵۰۰ میلی‌لیتر) چای تهیه‌شده با ۷۵۰ میلی‌گرم برگ چای رویبوس به‌مدت پنج ساعت دوام داشت.

در مقابل، مطالعه‌ای بین ۱۲ مرد سالم هم نشان داد که نوشیدن چای رویبوس در مقایسه با چای معمولی تأثیری روی آنتی‌اکسیدان خون ندارد. احتمالا به این دلیل که آنتی‌اکسیدان‌های رویبوس عمر کوتاهی داشته یا آن‌طور که باید جذب بدن نمی‌شوند.

برای افرادی که با خطر بیماری قلبی مواجه هستند، مفید است

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای با سلامت قلب در ارتباط هستند. این امر می‌تواند به شیوه‌های مختلفی اتفاق بیفتد. اول اینکه نوشیدن چای رویبوس می تواند با مهار آنزیم تبدیل آنژیوتنسین (ACE)، اثر مفیدی بر فشار خون داشته باشد. آنزیم تبدیل آنژیوتنسین فشار خون را به‌طور غیرمستقیم با منقبض کردن رگ‌های خونی افزایش می‌دهد.

مطالعه‌ای بین ۱۷ نفر نشان داد که ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پس از نوشیدن چای رویبوس، فعالیت ACE در شرکت‌کنندگان مهار می‌شود، اما باعث هیچ‌گونه تغییری در فشار خون نشد.

شواهد امیدوارکننده‌ای مبنی بر این وجود دارد که این چای می‌تواند سطح کلسترول خون را هم بهبود ببخشد. در مطالعه‌ای، اثرات رویبوس روی ۴۰ مرد و زنِ دارای اضافه‌وزن و درمعرض خطر ابتلا به بیماری قلبی بررسی شد. محققان دریافتند که نوشیدن روزانه شش فنجان جای رویبوس به‌مدت شش هفته باعث می‌شود کلسترول با لیپوپروتئین کم‌چگالی (LDL) که به‌عنوان کلسترول «بد» شناخته می‌شود کاهش پیدا کند. این امر با افزایش کمی در کلسترول با لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا کلسترول خوب نیز همراه بود. با این‌حال اثرات مشابه در افراد سالم دیده نشد.

سطح کلسترول سالم به‌معنی محافظت بیشتر در برابر بیماری‌های مختلف قلب، ازجمله حمله‌ها و سکته‌های قلبی است.

ترکیبات موجود در این چای برای افراد با دیابت نوع دو مفید است

چای رویبوس یکی از معدود منابع طبیعی شناخته‌شده‌ی آنتی‌اکسیدانی به نام آسپالاتین است. مطالعه روی حیوانات نشان می‌دهد که آسپالاتین می‌تواند اثر ضددیابتی داشته باشد.

مطالعه‌ای در موش‌های مبتلا به دیابت نوع دو نشان داده که آسپالاتین به تعادل قند خون و کاهش مقاومت به انسولین کمک می‌کند. این خبر امیدوارکننده‌ای برای کسانی محسوب می‌شود که مبتلا به دیابت نوع دو هستند یا آن‌هایی که خطر ابتلا تهدیدشان می‌کند. بااین‌حال برای تأیید این اثر مثبت، باید مطالعات بیشتری روی انسان صورت بگیرد.2

بهبود فشار خون

چای رویبوس یک عامل تسکین دهنده استرس است و می تواند تنش عصبی و مشکلات فشار خون را کاهش دهد. فشار خون بالا می تواند باعث مشکلات سلامتی مانند حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری کلیوی شود. چای رویبوس همچنین به عنوان گشاد کننده عروق عمل می کند، به این معنی که مجرای برونشی را باز می کند تا بتوانید بهتر نفس بکشید.

مفید برای استخوان

چای رویبوس قرمز سرشار از فلوراید، منگنز و کلسیم است، این ها مواد معدنی هستند که به حفظ سلامت استخوان ها و ساخت دندان های قوی کمک می کنند. با افزایش این مواد معدنی در بدن، می توان خطر ابتلا به بیماری های مربوط به استخوان مثل آرتروز، پوکی استخوان، درد مزمن مفاصل را به صورت چشمگیری کاهش داد. منگنز در این میان بسیار سودمند است، زیرا آنزیم هایی را که باعث ترمیم استخوان های آسیب دیده و ایجاد استخوان های جدید می شوند، تحریک می کند. فلوراید موجود در چای رویبوس برای سلامتی دندان های شما مفید است و به اندازه خمیر دندان و دهانشویه های حاوی فلوراید ، مفید است.

مناسب برای کودکان

چای رویبوس برای نوزادانی که از درد شکم یا قولنج ، اسهال و استفراغ رنج می برند مناسب است. شما می توانید چای را به صورت شیرین همراه با شیر به کودک بدهید تا طعم آن بهتر شود ، بنابراین کودک می تواند به راحتی از آن استفاده کند.چای رویبوس حاوی تانن های کم است که در این صورت می تواند عملکرد دستگاه گوارش کودک شما را مختل کند.

با این حال، به یاد داشته باشید که چای روبیبوس فقط یک مکمل است و جایگزینی برای شیر مادر نیست. همیشه قبل از دادن هر نوع چای گیاهی به کودک خود با پزشک متخصص کودک خود مشورت کنید.

سودمند برای پوست

چای رویبوس غنی از آلفا هیدروکسیل اسید و روی است. این مواد می توانند به بهبود سلامت پوست کمک کنند. این گیاه می تواند به عنوان یک چای نوشیده شود یا برای کاهش آکنه ، آفتاب سوختگی یا سایر مشکلات پوستی به صورت موضعی استفاده شود. چای رویبوس با کم کردن چین و چروک می تواند علائم پیری را کاهش دهد.

عامل ضد اسپاسم

چای رویبوس خواص ضد اسپاسم زیادی دارد، در صورت بروز درد معده یا گرفتگی شکم، می توان از آن برای کاهش درد و گرفتگی استفاده نمود. همچنین چای رویبوس باعث کاهش بیش فعالی دستگاه گوارش می شود تا از بروز اسهال جلوگیری شود.3

چای رویبوس و تقویت دستگاه ایمنی بدن

رویبوس یک دمنوش عالی می باشد که دارای آنتی اکسیدان فراوان است.

آسپالاتین و نوتوفاگین دو ترکیب برای تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد که در رویبوس وجود دارد. این دو ترکیب برای جلوگیری از بیماری های مختلف نظر سرماخوردگی و بیماری های ویروسی موثر است.

درمان بی خوابی با رویبوس

چای رویبوس دارای کافئین نیست و این امر باعث شده است تا پزشکان بتوانند این چای را برای درمان بی خوابی توصیه کنند. شما اگر قبل از خواب یک لیوان چای رویبوس میل کنید خواب شما بهبود پیدا می کند.

دمنوش رویبوس باعث بهتر شدن خلق و خوی شما می باشد و بر سلامت قلب شما تاثیر می گذارد. دیگر نگران اعتیاد به مصرف چای و قهوه نباشید چرا که با دمنوش رویبوس می توانید اعتیاد به چای و قهوه را ترک کنید.

کمک به کنترل حساسیت

رویبوس را می توان به صورت دمنوش یا چای مصرف نمود، رویبوس دارای خواص ضدالتهابی می باشد و دارای ماده به نام فنولیک می باشد. این ماده برای کاهش علائم مختلف نظیر اگزما، برونشیت، التهاب مخاط بینی موثر است.

تسکین دستگاه تنفسی

رویبوس یک بازدارنده عالی برای برونش می باشد. یعنی اینکه می تواند نایژه و نایژک ها را باز کند. این عمل باعث می شود تا جریان هوا به راحتی در ریه صورت بپذیرد. چای رویبوس باعث می شود تا بیماری های قلبی و عروقی در افراد کم شود. همچنین این چای با بیماری آسم مبارزه می کند.

دمنوش رویبوس و کاهش سرعت روند پیری

در دمنوش رویبوس آنتی اکسیدان های مختلف وجود دارد که باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن می شود. این امر باعث می شود تا با رادیکال های آزاد موجود در بدن مبارزه کند. دمنوش رویبوس با روند پیری مبارزه می کند و باعث کاهش روند پیری می شود.

شما با چای رویبوس می توانید از قابلیت های جوانی نظیر قابلیت شناخت بهره مند شوید. آنتی اکسیدان های موجود در این چای باعث می شود تا بر رادیکال های آزاد موجود در مسیر عصبی مبارزه کرده و آن را کاهش دهد.4

پی نوشت:
1.www.fardanews.com
2.www.chetor.com
3.www.namnak.com
4.www.parsiday.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها