خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » آشنایی با چای پوئر ، خواص و مضرات آن

دانلود کتاب های امتحان شده

آشنایی با چای پوئر ، خواص و مضرات آن

آشنایی با چای پوئر ، خواص و مضرات آن

چای پوئر یک شکل از چای سیاه است که معمولا به مدت ۳۰ تا ۴۰ روز، هر چند گاهی اوقات برای سال ها یا حتی دهه ها تحت فرآیند تخمیر ویژه قرار می گیرد. این فرایند به آن طعم منحصر به فرد و خواص فراوانی می دهد که در دیگر انواع چای وجود ندارد.


آشنایی با چای پوئر ، خواص و مضرات آن

ریشه چای Pu-erh به استان یوننان در چین و به دوره سلسله شرقی هان (۲۵ الی ۲۲۰ سال قبل از میلاد) باز می گردد. این نوشیدنی پر از خاصیت و تخمیری خراب نمی شود.

به همین دلیل چین ها در گذشته از این چای در سفرهای طولانی خود استفاده می کردند. بنابراین چای پوئر مانند شراب هر چه کهنه تر باشد؛ ارزش بیشتری دارد. جالب است بدانید که در چین می توانید چای پوئری را پیدا کنید که نیم قرن قدمت دارد.

پوئر هم تخمیر (نتیجه رشد ارگانیسم هایی است که در چای حضور دارند) و هم اکسیداسیون می شود. این فرایند منحصر به فرد منتج به تولید محصول نهایی یا همان چای پوئر می شود که با دیگر چای ها تفاوت های زیادی دارد. برگ های درختی که این چای از آنها تولید می شود، اواخر زمستان و اوایل پاییز برداشت می شوند.

اما جمع آوری برگ ها در هر زمان از سال امکان پذیر است. بسته به عواملی که گیاه در آن رشد می کند؛ مانند شرایط محیطی، عطر و طعم محصول نهایی نیز متفاوت خواهد بود.

برای آشنایی بیشتر با خواص چای پوئر برای بدن ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

چای پوئر سیستم گوارش را تقویت می کند

یبوست یک مشکل گوارشی رایج است. یکی از مهمترین خواص چای پوئر تاثیر آن بر روی رفع یبوست می باشد. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ در مجله Molecular Medicine Reports منتشر شد نشان می دهد که مصرف این چای می تواند همانند داروهای رایج مثل بیساکودیل از یبوست جلوگیری کند. ضمنا همانطور که گفتیم این چای بر اثر فرآیند تخمیر تولید می شود. بنابراین در بدن مانند پروبیوتیک عمل کرده و برای سیستم گوارش عالی است.

چای پوئر اثرات ضد چاقی دارد

به طور کلی جایگزینی نوشیدنی های قندی و شیرین مانند نوشابه با نوشیدنی های کم کالری مانند آب و چای ایده خوبی برای کاهش وزن است. ولی آیا مصرف چای پوئر هم می تواند مانند سایر نوشیدنی های کم کالری به پایین آوردن وزن کمک کند؟

محققان در یک مطالعه تصادفی کنترل شده با دارونما ۵۹ شرکت کننده دارای اضافه وزن یا مبتلا به چاقی خفیف را به دو گروه تقسیم کردند. به یک گروه هر روز سه گرم عصاره پوئر و به گروه دیگر هر روز همان مقدار دارونما داده شد. محققان بعد از ۲۰ هفته دریافتند که مصرف عصاره چای در مقایسه با دارونما با کاهش وزن از نظر آماری ارتباط معنی داری دارد.

شرکت کنندگانی که از عصاره این چای استفاده کرده بودند؛ کاهش چربی در بازوها، پاها و ناحیه ران و شکم را تجربه کردند. کاهش خفیف کلسترول نیز در افرادی که عصاره پوئر مصرف کرده بودند؛ مشاهده شد.

یک مطالعه تحقیقاتی نیز نشان داد که کاتچین، کافئین و تانن که در چای Pu-erh یافت می شوند مسئول ایجاد خاصیت ضد چاقی در این نوشیدنی هستند.

چای پوئر استرس و اضطراب را کاهش می دهد

چای پوئر حاوی گاما آمینوبوتیریک اسید است که بیشتر به آن GABA گفته می شود. این ماده به دلیل اثرات ضد اضطرابی که در بدن ایجاد می کند؛ شهرت زیادی دارد. تحقیقات نشان داده اند که گاما آمینوبوتیریک اسید و خاصیت محافظت کننده این چای از سیستم عصبی ممکن است برای افراد مبتلا به صرع مفید باشد.

چای پوئر کلسترول را کاهش می دهد

یک مطالعه پژوهشی که در ژورنال Phytotherapy Research منتشر شده است نیز نشان داد که خاصیت ضد چربی و ضد چاقی این نوشیدنی می تواند چربی خون و کلسترول را در افراد مبتلا به چاقی بهبود دهد.

در طی یک دوره هشت هفته ای وزن بدن افرادی که همراه با رژیم غذایی خود از دوز متوسط ​​یا زیاد عصاره خالص این چای استفاده کرده بودند؛ به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرد. در مطالعات دیگر نیز مشخص شد که مصرف این چای توسط حیوانات آزمایشگاهی می تواند منجر به کاهش کلسترول LDL یا همان کلسترول بد، تری گلیسیرید و کلسترول تام شود.

چای پوئر خواص ضد سرطانی دارد

یادتان نرود که چای پوئر یک نوشیدنی ضد سرطان است. تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده اند که این چای می تواند رشد تومور در سلول های مختلف بدن انسان از جمله خون و معده را مهار کند.1

آشنایی با چای پوئر ، خواص و مضرات آن

بیماری قلبی عروقی و سندرم متابولیک

یکی از خواص چای پوئر برای بدن توانایی آن در کاهش کلسترول بالا است. مطالعه ای که در مجله پیری شناسی (سالمند شناسی) تجربی در سال ۲۰۰۹ منتشر شد، نشان داد که در موش هایی که به آنها چای پوئر داده بودند کاهش LDL یا کلسترول بد و افزایش کلسترول HDL محافظ قلب، مشاهده شد. چای پوئر هم چنین مزایای خوبی برای افرادی که مبتلا به سندرم متابولیک هستند نشان داده است.

سندرم متابولیک گروهی از عوامل خطر برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است که شامل موارد زیر می باشند:

فشار خون بالا

کلسترول HDL پایین

قند خون ناشتا بالا

تری گلیسیرید بالا

چاقی شکمی

محققان دانشگاه پکن کشف کردند که چای پوئر با بهبود موارد زیر به درمان سندرم متابولیک می پردازد:

چاقی

تنظیم چربی های خون

کاهش قند خون

جلوگیری از اکسیداسیون پلاک کلسترول

خواص آنتی اکسیدانی

بر اساس تحقیقات درون آزمایشگاهی (این ویترو) منتشر شده در “مجله بین المللی علوم مولکولی” در سال ۲۰۱۱، خواص آنتی اکسیدانی پوئر می تواند در درمان تومور نیز مفید باشد. محققان کشف کردند که چای پوئر رشد تومور را از طریق مکانیسم های مختلف مهار کرد، این موضوع نشان می دهد که ممکن است چای پوئر توانایی ها مشابه ای در انسان داشته باشد. تحقیقات زیادی در مورد اثرات آنتی اکسیدانی چای سبز انجام شده است، اما مطالعات کمتری بر روی پوئر انجام شده است. با این حال تحقیقات منتشر شده در “مجله شیمی کشاورزی و شیمی غذا” در سال ۲۰۰۴، نشان داد که چای پوئر مقدار فعالیت آنتی اکسیدانی مشابهی با چای سبز، سیاه و اولانگ نشان دارد.2

حفظ سلامت کبد

چای پوئر از طریق خاصیت چربی زدایی خود سبب کاهش تجمع چربی در کبد می شود پس میتواند از ظهور بیماری کبد چرب غیر الکلی ممانعت کند.

این بیماری در اثر افزایش بازجذب و تجمع چربی در کبد پدید می آید.

همچنین در تحقیقی که بر روی حیوانات آزمایشگاهی انجام شد مشخص شد که چای پوئر میتواند کبد را از اثرات مخرب داروی سیس پلاتین (داروی شیمی درمانی) محافظت کند.

آشنایی با چای پوئر ، خواص و مضرات آن

عوارض جانبی چای پوئر:

بخش اعظم عوارض جانبی چای پوئر به غلظت بالای کافئین آن مربوط می باشد.

بر اساس میزان تخمیر انجام شده، هر فنجان چای پیوئر میتواند محتوی ۳۰ تا ۱۰۰ میلی گرم کافئین باشد.

بیشتر مردم میتوانند روزانه سه فنجان از این چای مصرف کنند. برای شروع مصرف، روزانه یک یا دو فنجان توصیه میشود.

اگرچه برخی افراد تحمل مصرف روزانه ۴۰۰ میلی گرم کافئین را دارند اما مصرف بیش از حد کافئین پیامد های زیر را به دنبال خواهد داشت:

حالت تهوع

سرگیجه

لرز

تغییر ریتم تپش قلب

کم آبی بدن (Dehydratation)

اسهال

تکرر ادرار

ایجاد مشکلاتی در بخش های مختلف سیستم گوارشی از طریق تضعیف باکتریهای مفید روده

مصرف چای پوئر در زنان باردار نباید از حد اعتدال بالاتر باشد. مصرف روزانه یک فنجان چای پیوئر توسط زنان باردار بلامانع است.

مادران شیرده نباید در مصرف چای پوئر زیاده روی کنند چرا که کافئین موجود در آن ممکن است به شیر مادر نیز نفوذ کند.

در صورت مصرف داروهایی از قبیل آنتی بیوتیک، داروهای مربوط به قلب و عروق و آسم، مصرف این نوشیدنی بایستی همراه با احتیاط باشد.

افرادی که دچار اختلالات کم خوابی و بی خوابی هستند بایستی از این نوشیدنی دوری گزینند.

چای پوئر صرفا در حالتی میتواند از مشکلات قلبی پیشگیری کند که فرد هیچ گونه بیماری قلبی نداشته باشد. در صورت داشتن بیماری های قلبی بهتر است این نوشیدنی با احتیاط مصرف شود چرا که دارای مقادیر بالای کافئین میباشد.

نوشیدن این چای ممکن است سردرد های میگرنی را تشدید کند.

در صورت ابتلا به مشکلاتی از قبیل فشار خون بالا، رفلکس دستگاه گوارش و زخم معده بهتر است از نوشیدن مداوم این چای خودداری کنند.

افرادی که معمولا قند خون پائینی دارند نباید این نوشیدنی را با معده خالی بنوشند.

تغییر رنگ دندانها

کم خونی

نحوه نگهداری چای پوئر:

همانطور که قبلا هم اشاره شد چای پیوئر یک ماده تخمیر شده است که با گذشت زمان به ارزش آن افزوده میشود اما این ویژگی مشروط به نگهداری صحیح آن میباشد.

کیک های پوئر را در محفظه ها یا ظروف مقاوم در برابر نفوذ هوا قرار داده و در مکان تاریک و خنک قرار دهید.

در صورتی که بوی نامطبوعی از چای حس میکنید یا تجمعاتی از رشد کپک قابل مشاهده است، چای را دور بریزید.

طرز تهیه چای پوئر از فرم فشرده (کیک پوئر)

اگر از فرم فشرده شده چای پوئر استفاده میکنید. به آرامی با استفاده از یک چاقوی نه چندان تیز به اندازه یک الی دو قاشق چایخوری برگ چای از آن جدا کنید.

برگهای چای را در یک ظرف ریخته و آب گرم نزدیک به دمای جوش را روی آنها بریزید،

سپس سریعا (پس از حدود ده دقیقه) آب را دور بریزید (هم چنین می توانید برای چند ثانیه آب جوش روی برگها بریزید). با این کار گرد و خاکی را که احتمالا در طی فرایند تخمیر یا زماندهی روی چای نشسته است می زدائید و نیز برگهای چای از حالت مچاله شده خارج میشوند.

پس از شستن چای، آبی را که تقریبا ۱۷۳ درجه سیلسیوس (و یا آب جوش) میباشد به آن افزوده و به مدت ۳ تا ۵ دقیقه منتظر بمانید تا دم بکشد. (هر چه دمای آب بالاتر باشد عطر و طعم چای قویتر خواهد بود.)3

پی نوشت:
1.www.sepandjam.ir
2.www.payamesalamat.com
3.www.biohotel.ir

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها