خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » آشنایی با گیاه اسفرزه و فواید آن

دانلود کتاب های امتحان شده

آشنایی با گیاه اسفرزه و فواید آن

آشنایی با گیاه اسفرزه و فواید آن

اسفرزه نوعی فیبر است که به عنوان یک مکمل غذایی مورد استفاده قرار می گیرد، البته اسفرزه یا پسیلیوم برای درمان بیماری ها بسیار مفید است و دارای خواص بسیاری می باشد.


آشنایی با گیاه اسفرزه و فواید آن

اسفرزه یا پسیلیوم نوعی فیبر است که معمولاً به عنوان ملین مورد استفاده قرار می گیرد. فیبر محلول که می تواند از طریق سیستم گوارشی شما عبور کند، بدون اینکه کاملاً شکسته و یا جذب شود در عوض, آب را جذب و تبدیل به یک ترکیب ویسکوز می کند که یبوست, اسهال, قند خون, فشار خون, کلسترول و کاهش وزن را به همراه دارد. این مطلب تمام چیزهایی که نیاز دارید در مورد اسفرزه بدانید از جمله راه هایی که می تواند به سلامتی شما کمک کندبه شما می گوید.

اسفرزه چیست؟

اسفرزه یک فیبر محلول است که از دانه های گیاه اسفرزه مشتق شده است. به عنوان یک مکمل غذایی استفاده می شود و معمولاً به شکل پوسته, گرانول, کپسول یا پودری یافت می شود. با این حال, می تواند از طریق غلات صبحانه غنی شده و غذاهای پخته شده به دست آید.

اسفرزه یکی از عوامل مهم در کاهش یبوست است. اسفرزه به دلیل حلالیت بسیار خوبش می تواند آب را جذب و به یک ترکیب غلیظ و لزج تبدیل شود که یبوست را کاهش می دهد.

مقاومت آن به هضم اجازه می دهد که به تنظیم میزان کلسترول, تری گلیسرید و قند خون کمک کند. هم چنین می تواند به مدیریت وزن کمک کند و اسهال و یبوست را کاهش دهد. به علاوه بر خلاف سایر منابع قوی فیبر, اسفرزه به خوبی تحمل می شود.

خصوصیات تغذیه ای اسفرزه:

غنی از ویتامین ها (a, c, d, e, k)

شامل مواد معدنی (کلسیم, آهن, منیزیم, فسفر, پتاسیم)

حاوی اسیده ای چرب امگا (امگا 3, امگا 3) است.

منبع خوب فیبر رژیمی

ملین طبیعی

نرم کننده طبیعی

دارای خواص جاذب رطوبت

نامهای دیگر اسفرزه

نام های دیگر این گیاه، اسپرزه، اسبرزه، شکم پاره،اسفیوس، اسپغل، قارنی یاروق، اسپغول، اسفیدش، حشیشه، البراغیث، سفیدخوش، قارنی یارخ، بذر قطور، تبکو، برغوشی و بذر قطونا می باشد.

مزاج گیاه اسفرزه

در مطلب قبلی مرتبط با گیاه جادویی اسفرزه در بخش سلامت نمناک گفتیم که در طب سنتی طبیعت اسفرزه سرد و تر شناخته شده است. نوع سفید رنگ اسفرزه مرغوبتر است و در آب ته نشین می شود. مانند خاک شیر و تخم شربتی دارای لعاب است که موجب رفع تشنگی و یبوست می شود.

اسفرزه برای بهبود هضم

اسفرزه در بهبود عملکرد دستگاه گوارش شما بسیار موثر است. به افزایش انقباض معده , به حرکت غذا از طریق روده و به بهبود تحرک روده کمک می کند. یک لیوان آب و اسفرزه برای هضم بهتر به طور طبیعی بنوشید. دقت کنید که این محلول را کمی بعد از غذا بخورید.

اسفرزه برای درمان یبوست

برای یبوست ملایم, یک قاشق چای خوری پلیسیوم را در 1 لیوان آب میوه، شیر یا آب گرم بریزید و به خوبی هم بزنید تا ترکیب شوند.

3 بار در روز آن را بنوشید.

برای شرایط خفیف تا شدید, دو قاشق چای خوری پلیسیوم را به یک لیوان آب, شیر و یا آب گرم اضافه کنید. این مخلوط را بنوشید.

درمان سنگ صفرا با اسفرزه

ابتدا دو قاشق غذاخوری پلیسیوم بردارید و سپس آن را با یک لیوان آب ولرم مخلوط کنید. آن ها را کاملاً هم بزنید و دو بار در روز بنوشید. این درمان را به طور منظم دنبال کنید تا این که به طور کامل درمان شوید.1

اسفرزه برای تمیزی بدن از ضایعات تلنبار شده

غلاف تخمه‌های اسفرزه به دفع ضایعات قدیمی که حدود 2 تا 5 کیلو از وزن بدن هر فردی را تشکیل می‌دهند کمک می‌کند. اگر شما به طور مرتب اسفرزه مصرف کنید به بدنتان کمک خواهید کرد که از شر ضایعات و مواد زائد انباشته در آن خلاص شود. در نتیجه احساس سبکی زیادی خواهید کرد و اندازه‌ی دور شکمتان کوچک‌تر خواهد شد.

آشنایی با گیاه اسفرزه و فواید آن

اسفرزه برای تمیزی کولون

تأثیر تمیزکنندگی اسفرزه بسیار بالاست به طوری که می‌تواند باعث تمیزی چشم‌گیر کولون شود. مصرف تخمه اسفرزه باعث دفع ضایعات، احساس سبکی و کنترل مشکلات مربوط به روده‌ها یعنی یبوست، سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر و اسهال می‌شود. این دانه‌های ریز برای افرادی که از هموروئید یا همان بواسیر رنج می‌برند نیز مفید است. می‌توانید میزان و روش مصرف آن را از عطار یا داروساز بپرسید.

اسفرزه برای کاهش قند خون

اسفرزه با آن قد و قواره‌ی کوچکش قادر است میزان قند خون، میزان انسولین، میزان کلسترول بد خون و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند مواد غذایی سرشار از فیبرهای غذایی به کاهش میزان قند خون و انسولین دیابتی‌ها کمک می‌کند. از آنجایی که غلاف اسفرزه نیز سرشار از فیبرهای غذایی است مصرف آن برای کاهش قند خون و انسولین توصیه می‌شود. نتایج پژوهش‌ها همچنین نشان می‌دهند که میزان بالای فیبرهای غذایی روی میزان کلسترول خون نیز تأثیر گذاشته و باعث کاهش آن می‌شود. در نتیجه اسفرزه نیز می‌تواند کلسترول بد خون را کاهش داده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را نیز کاهش دهد.2

هشدارهایی درباره مصرف اسفرزه

خاصیت ورم و تولید لعاب زیاد گیاه اسفرزه به عنوان ملین و کاهنده کلسترول و احتمالا پیشگیری سرطان کاربرد دارد، پس اگر گیاه اسفرزه  خورده شود و به قدر کافی آب همراه آن مصرف نشود، روده‌ها ورم کرده و فرد را دچار مشکل می کند.

از آنجایی که یبوست ناراحتی عمومی زنان باردار است، اما این افراد باید از خوردن اسفرزه نظیر سایر ملین‌ها پرهیز کنند و برای رفع یبوست از سایر خوراکی‌های غنی از فایبر و الیاف گیاهی مانند سبزیها، دانه‌های غلات، نان سبوس دار  استفاده کنند.

گیاه اسفرزه  در نظر حکمای طب سنتی ایران

طبیعت گیاه اسفرزه سرد و‌ تر است و نوع سفید رنگ آن مرغوبتراست که باید در آب ته نشین شود.

دانه‌های لعاب زا گیاه اسفرزه  و خوردن لعاب آن سبب تسکین حرارت و تشنگی می شود و برای تب‌های گرم، غلیان خون و ناراحتی و خشونت سینه و حلق و زبان و سردرد و زخم روده و رفع یبوست روده‌ها که منشاء آن علل صفراوی یا عوارض حاصله از خوردن دارو‌های گرم است بسیار مفید است.

جالب است بدانید که توصیه می شود؛ در تمام موارد فوق لعاب آن به تنهایی و با مخلوط با روغن بادام شیرین خورده می‌شود.

در استعمال خارجی ضماد لعاب اسفرزه مخلوط با سرکه و روغن گلسرخ برای تسکین درد مفاصل گرم، نقرس و نرم کردن ورم‌های بخصوص ورم‌های پشت گوش نافع است و ضماد کوبیده آن با گلاب برای تسکین سردرد و یا روغن بنفشه برای تسکین سردرد‌های گرم و رفع خشکی دماغ و اعصاب نافع است و همچنین برای رشد و نرم کردن مو و جلوگیری از دو تا شدن تار‌های مو بسیار مفید است در مورد مو باید مالیدن ضماد چند روز پی در پی تکرار شود.3

پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.hamshahrionline.ir
3.www.yjc.ir

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها