خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » آشنایی با گیاه بهمن پیچ و فواید آن

دانلود کتاب های امتحان شده

آشنایی با گیاه بهمن پیچ و فواید آن

آشنایی با گیاه بهمن پیچ و فواید آن

بهمن پیچ یا پیچ هندی درختی کوچک یا درختچه ای بزرگ است که در جنوب آسیا و شمال اقیانوسیه یافت می شود. امروزه این گیاه به دلیل دارا بودن ارزش دارویی و فواید سلامتی در چندین قسمت از جهان رشد می کند.


آشنایی با گیاه بهمن پیچ و فواید آن

مشخصات

درختى است که در جنگلهاى خشک غرب و مرکز هند از بیهار تا مناطق غرب‌جامو و در سیلان و استرالیا انتشار دارد. میوه آن خمیده و مارپیچى است و در بازار دارویى ایران با نام بهمن پیچ عرضه مى‌شود. میوه آن‌ که مصرف دارویى دارد از برچه‌هاى باریک پیچیده‌اى که کلا به شکل مخروط به طول  ۵ - ۴  سانتى‌متر مى‌باشد تشکیل شده است. برچه‌ها کرکدار به رنگ مایل به سبز و در هریک از آنها یک‌ ردیف دانه قهوه‌اى رنگ گوشه‌دار قرار دارد.

ترکیبات شیمیایى‌

از نظر ترکیبات شیمیایى در گیاه بخصوص در پوست درخت وجود مواد فیتوسترول، کلروپلاست پیگمان‌  ١ و یک هایدروکسى-کوبوکسیلیک اسید  ٢  و یک‌ ماده رنگى به رنگ زرد نارنجى و ساپونین و قند و فلوبوتانن‌  ١ و لیینین تأیید شده است.

خواص-کاربرد

میوه درخت نرم کننده پوست و مخاط است و قابض مى‌باشد و براى رفع نفخ‌ شکم اطفال و گریپ روده بچه‌ها نافع است. از پوست درخت در هند براى معالجه اسهال و اسهال خونى و صفرایى بودن استفاده مى‌شود. از عصاره ریشه آن براى‌ معالجه بیمارى قند و رفع چرک حفره‌هاى بدن خصوصاً چرک که در اثر عفونتهاى‌ ابتدایى در ریه مى‌باشد به کار مى‌رود. در هاینان از این گیاه به عنوان تب‌بر استفاده مى‌شود در شبه جزیره مالایا از میوه آن در یک ترکیب دارویى تانن‌دار براى تقویت زنان پس از وضع حمل مصرف مى‌شود و از میوه و ریشه آن‌ براى افزایش اشتها و معالجه روماتیسم استفاده مى‌شود.

در اندونزى از میوه آن در استعمال داخلى و خارجى براى معالجه گرفتگى عضلات وبیمارى‌هاى پشت و کمر استفاده مى‌شود. تخم آن مدّر است و نرم کننده سینه‌ است و در موارد برونشیت و ناراحتى‌هاى گلو و ریه‌ها و سرفه و سرماخوردگى نافع‌است و به عنوان پادزهر گزش عقرب مصرف مى‌شود.1

مشخصات ظاهری بهمن پیچ

بهمن پیچ درختی کوچک یا درختچه ای بزرگ به ارتفاع پنج تا هشت متر است. دارای پوست خاکستری و برگهای بیضی شکل مرتب، مودار و حاشیه دندانه دار است. گلهای آن قرمز آجری یا نارنجی قرمز است و میوه های آن در حالت خام سبز، خشک و قهوه ای یا خاکستری و خشک شده و پیچ خورده است و در انتهای نوک آن یک پیچ قرار دارد. بذرهای گیاه سیاه یا قهوه ای و بسیار صیقلی، تقریباً لوزی است.

کاربرد بهمن پیچ

در قرن نوزدهم از الیاف پوست آن برای تهیه طناب و گونی استفاده می شد. اگرچه امروزه این درخت برای میوه ها و ریشه هایی که در طب عامیانه استفاده می شود، برداشت می شود. از ریشه و پوست به عنوان خلط آور، تخریب کننده، یبوست و شیرده استفاده می شود و در بیماری های قولنج، گال، گاستروپاتی، دیابت، اسهال و اسهال خونی مفید است.

روش مصرف گیاه بهمن پیچ

از گیاه بهمن پیچ به روش های ضماد، عصاره، روغن، دمنوش، جوشانده و تازه استفاده می شود. به عنوان مثال برای درمان بیماری سم با استفاده از گیاه بهمن پیچ جوشانده پوست درخت آن رابه میزان 3 میلی لیتر و دو بار در روز بنوشید. یا 4 میلی لیتر از جوشانده میوه های خشک شده درخت بهمن پیچ را یک بار در روز مصرف کنید تا مشکلات گوارشی بهبود یابد. یک عدد میوه بهمن پیچ در آب خیسانده و سپس له کرده و آب آن را صاف کنید مصرف آب آن برای اسهال خونی خون بسیار مفید است.

نکته:

قبل از شروع مصرف هر نوع مکمل یا درمان طبیعی و پیش از اینکه گیاه دارویی قدرتمندی با خواص زیاد را به کار برید با پزشک مشورت کنید و مطمئن شوید که شرایط را بدتر نمی‌کنید.

از مصرف خودسرانه این گیاه دارویی بپرهیزید.

همچنین مطمئن شوید تا به این گیاه حساسیت ندارید سپس آن را مصرف کنید.

بانوان باردار و خردسالان از مصرف این گیاه خودداری کنند.

افرادی که دچار بیماری های قلبی و کلیوی هستند باید از مصرف این گیاه خودداری کنند.2

فواید بهمن پیچ

بهمن پیچ منبع غنی از آنتی اکسیدان ها، کربوهیدرات ها، پروتئین ها، فیبر، کلسیم، فسفر و آهن است.

میوه ها و ریشه های بهمن پیج ​​در سیستم های طب سنتی آسیا، عراق و آفریقای جنوبی مورد استفاده قرار می گیرند.

بهمن پیچ در درمان انواع مختلفی از بیماری ها، از جمله اختلالات دستگاه گوارش، دیابت، سرطان و عفونت ها نقش دارد.

آشنایی با گیاه بهمن پیچ و فواید آن

این گیاه دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی، ضد دیابت و ضد میکروبی است.

این ماده به طور گسترده ای برای تقویت جسمی عمومی، ضد پیری، تثبیت قند خون، بهبودی آسیب ها و جوان سازی دستگاه ادرار استفاده می شود.

همچنین قدرت عملکرد مغز ، ترمیم استخوان و جوان سازی کلیه را افزایش می دهد.

بهمن پیچ خاصیت نرم کننده داشته و نیز بعنوان قاض و ضد نفخ مصرف سنتی دارد .

در داروهای چینی، غنچه های این گل برای درمان علایم تب مورد استفاده واقع می شود.

غنچه های این گیاه سموم بدن را دفع می کند و علایم انواع اسهال را رفع می کند. برای درمان اسهال در طب چینی، غنچه ها را کمی تفت می دهند و سپس مصرف می کنند.

چای این گیاه زخم، ورم چشم، گلو و سینه را برطرف می کند.

چای پیچ امین الدوله سردرد را از بین می برد.

دم کرده تهیه شده از برگ های این گیاه که خاصیت ضدعفونی کننده دارد، به عنوان غرغره و دهان شویه برای بهداشت دهان به کار برده می شود.

عصاره به دست آمده از این گل، سرفه های مزمن، آسم و اختلالات تنفسی را درمان می کند.

چای این گل با عفونت های مثانه مقابله می کند.

چای آن باکتری هایی را که عفونت های سل، سالمونلا ایجاد می کند از بین می برد.

چای این گیاه مجرای تنفسی را باز و حالت تهوع ایجاد شده به علت هپاتیت c را درمان می کند.

روغن آن، حرارت، نفخ و سموم را از خون و کبد دفع می کند.

روغن این گیاه گلودرد، لکه های پوست و جوش های ریز را درمان می کند.

برای از بین بردن خشکی و شکنندگی مو و نرم کردن مو کمی روغن این گل را به شامپو و یا نرم کننده دیگر اضافه کنید.

افزودن چند قطره روغن این گل به آب حمام باعث نشاط می شود.3

پی نوشت:
1.www.oab.ir
2.www.poponik.com
3.www.drsaina.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها