خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » آلرژی به نیکل،علائم و راهکارهای درمانی آن

دانلود کتاب های امتحان شده

آلرژی به نیکل،علائم و راهکارهای درمانی آن

آلرژی به نیکل،علائم و راهکارهای درمانی آن

آلرژی به نیکل دلیل شایع درماتیت پوستی است. درماتیت راش‎های خارش‎داری است که معمولاً هنگام تماس پوست با مواد بی ضرر ایجاد می‎شود. غالباً از طریق گوشواره و سایر جواهرات بوجود می‎آید ولی در بسیاری از مواردی که روزانه با آنها سروکار داریم نیکل وجود دارد. مواردی همچون سکه ها، زیپ لباس، موبایل و قاب عینک دارای نیکل هستند.


آلرژی به نیکل،علائم و راهکارهای درمانی آن

آلرژی نیکل

آلرژی نیکل یکی از دلایل اصلی بروز درماتیت تماسی آلرژیک، ضایعات همراه با خارش پوستی بعد از تماس پوست با نیکل است. آلرژی نیکل اغلب به علت تماس پوست با گوشواره ها و سایر جواهرات است. البته نیکل کمیاب نبوده و آن را می توان در بسیاری از موارد و وسایلی مانند سکه، زیپ، تلفن همراه و قاب های عینکی که هر روز از آن ها استفاده می کنیم، یافت.

در بعضی از موارد قرار گرفتن مکرر یا طولانی مدت در معرض مواد حاوی نیکل باعث بروز حساسیت به نیکل خواهد شد. درمان می تواند تا حد قابل توجهی به کاهش علائم آلرژی نیکل کمک کند. با این وجود هنگامی که دچار حساسیت به نیکل شوید دیگر برای همیشه نسبت به این فلز حساسیت داشته و باید از تماس با آن بپرهیزید. نیکل فلزی به رنگ نقره ای است که به طور طبیعی در محیط زیست یافت می شود.

این فلز برای ساختن اقلام مختلف از جمله موارد زیر به کار می رود:

قلم

سکه

کلید

گیره کاغذ

جواهر سازی

قاب های عینک

تلفن های همراه

براکت های ارتودنسی

تجهیزات پخت و پز، فولاد ضد زنگ و ظروف غذاخوری

اتصال دهنده های پوشاک مانند زیپ، دکمه ها و کمربندها

علاوه بر این مقادیر کمی نیکل در بسیاری از غذاها از جمله برخی از غلات، میوه ها و سبزیجات وجود دارد. در حقیقت آلرژی نسبت به فلز نیکل، پاسخ ایمنی بدن هنگام تماس فرد با کالای حاوی نیکل است. معمولاً، سیستم ایمنی بدن از انسان در برابر مواد مضر مانند ویروس ها و باکتری ها محافظت می کند.

اما در صورتی که فردی دچار حساسیت به نیکل باشد، سیستم ایمنی بدن به اشتباه نیکل را به عنوان یک متجاوز خطرناک تلقی کرده و بلافاصله با ترشح مواد شیمیایی نسبت به آن واکنش نشان خواهد داد.  در اصل همین مواد شیمیایی باعث واکنش های آلرژیک در فرد مبتلا خواهند شد.

واکنش آلرژیک به نیکل یکی از شایع ترین دلایل ورم و خارش پوستی است. همچنین می تواند باعث ایجاد تغییرات دیگری بر روی پوست مثل قرمزی و تاول پوستی در فرد مبتلا شود. آلرژی نیکل در ایالات متحده در حال افزایش بوده و می تواند در هر سنی بروز پیدا کند.

البته آلرژی به نیکیل در زنان و دختران شایعتر از مردان و پسران است. به صورتی که در ایالات متحده، حدود 36 درصد از زنان زیر 18 سال به فلز نیکل آلرژی دارند. پس از بروز این آلرژی ماندگار بوده و بعید است که از بین برود. تنها راه برای درمان آلرژی نیکل اجتناب از قرار گرفتن و مصرف همه موارد و مواد غذایی حاوی نیکل است.1

آلرژی به نیکل،علائم و راهکارهای درمانی آن

علایم حساسیت به نیکل یا نیکل آلرژی

درماتیت تماسی یا واکنش آلرژیک در نیکل آلرژی معمولا ظرف ساعت ها یا روزها بعد از قرار گرفتن در مجاورت نیکل آغاز می شود. این واکنش ممکن است دو تا چهار هفته به طول انجامد. این واکنش نیکل آلرژی زمانی اتفاق می افتد که بخشی از پوست در تماس با نیکل باشد اما برخی اوقات در سایر بخش های بدن نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

علائم و نشانه های نیکل آلرژی عبارت است از:

راش یا توده های جوش مانند روی پوست

خارش که می تواند شدید باشد.

قرمزی یا تغییر در رنگ پوست

تکه های خشک پوستی که می تواند شبیه سوختگی باشد.

در موارد شدید وجود تاول ها و تخلیه مایع درون آن ها دیده می شود.2
 

عوامل خطرساز آلرژی به نیکل

عوامل خاصی می توانند خطر گسترش آلرژی را در شما افزایش دهند. این عوامل عبارتند از:
 

کار با فلزات

اگر شغل شما به گونه‎ای است که دائماً در معرض تماس با آن قرار دارید ممکن است خطر افزایش آلرژی در شما بیشتر از فردی باشد که با این فلز سروکار ندارد.

علاوه بر این به احتمال زیاد در افرادی که به طور منظم در مواجهه با نیکل قرار دارند و در اثر شدت کار عرق می کنند، حساسیت را افزایش می‎یابد. متصدّیان بار، افراد شاغل در صنایع غذایی خاص و نظافتچیان خانگی از جمله این افراد هستند.

افراد دیگری که ممکن است در خطر باشند عبارتند از: فلزکاران، خیّاط‎ها و آرایشگران.
 

زنان

این احتمال وجود دارد که زنان در مقایسه با مردان بیشتر دچار این مشکل شوند. شاید این موضوع به این دلیل باشد که زنان تمایل بیشتری به انجام پیرسینگ دارند. اخیراً طی مطالعه ای مشخص شد که خطر ابتلا در زنان چاق بیشتر از سایر زنان است.
 

داشتن سابقه خانوادگی

اگر سایر افراد خانواده شما نسبت به این مشکل ، حسّاس باشند ممکن است شما نیز زمینه ابتلا به این نوع آلرژی را به ارث برده باشید.

افرادی که نسبت به سایر فلزات حسّاس هستند ممکن است نسبت به نیکل نیز حساسیت داشته باشند.

پیرسینگ گوش یا بدن .3
 

 چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر شما به راش پوستی دچار شده و نمی دانید چطور به آن مبتلا شده اید با پزشک خود صحبت کنید. اگر تشخیص نیکل آلرژی در مورد شما داده شده است و شما مطمئنید که با مجاورت در برابر نیکل واکنش حساسیت به نیکل نشان می دهید از درمان های غیر نسخه ای برای مثال پماد حساسیت پوستی به فلزات و درمان های خانگی که پزشک قبلا به شما توصیه کرده است استفاده کنید.

اما اگر درمان ها کمکی نکرد با پزشک تماس بگیرید. اگر فکر می کنید ناحیه درگیر در نیکل آلرژی ممکن است عفونی شده باشد فورا به پزشک مراجعه کنید. علائم و نشانه هایی که می تواند علامت عفونت ناشی از نیکل آلرژی باشد عبارت است از:

افزایش قرمزی

گرما

وجود چرک در نواحی تحت تاثیر

درد.2
 

درمان آلرژی به نیکل

هیچ درمان قطعی برای حساسیت به نیکل وجود ندارد. وقتی بدن نسبت به آن ، آلرژی داشته باشد هنگام تماس پوست با آن دانه‎هایی پدیدار می‎شود.ممکن است پزشک برای کاهش سوزش پوست و بهبود راش‎های ناشی از واکنش به نیکل این داروها را تجویز کند:
 

کرم‎های کورتیکواستروئید

مانند کلوبتازول (کلوبکس، کورماکس و غیره) و بتامتازون دی‎پروپیونات (دیپرولن). استفاده طولانی‎مدت از این داروها می‎تواند منجر به نازک شدن پوست شود.
 

کرم‎های غیراستروئیدی

مانند پیمکرولیموس (الیدل) و تاکرولیموس (پروتوپیک). شایع‎ترین عارضه جانبی این کرم سوزش موقتی موضع مورد نظر است.
 

کورتیکواستروئید خوراکی

مانند پریدنیزون.مصرف این دارو در صورت حسّاسیت شدید یا ایجاد راش‎های پوستی وسیع است.این داروها می‎توانند موجب عوارض جانبی زیادی شوند که عبارتند از: افزایش وزن، نوسانات خُلقی و افزایش فشار خون.

آلرژی به نیکل،علائم و راهکارهای درمانی آن
 

آنتی‎هیستامین خوراکی

برای تسکین خارش پوست استفاده می شوند. مصرف داروهای آنتی ‎هیستامین مانند فگزوفنادین (آلرگا). با این‎حال، ممکن است این داروها برای کاهش خارش پوست خیلی مؤثر نباشند.
 

فتوتراپی (نوردرمانی)

این روش درمانی شامل قرارگیری در معرض نور فرابنفش مصنوعی است. مقدار این نور تحت کنترل است و این نوع درمان مختص افرادی است که با مصرف استروئیدهای خوراکی یا موضعی بهبود نیافته‎اند. ممکن است ماه‎ها طول بکشد تا تاثیر فتوتراپی روی درمان آلرژی به نیکل آشکار شود.3

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.dorvana.com
3.www.getzoop.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها