خانه » همه » آموزشی » آماده شدن برای کلاس

دانلود کتاب های امتحان شده

آماده شدن برای کلاس

اولین شرط موفقیت در کلاس درس ، مشارکت فعال است .

نکات زیر اگرچه واضح به نظر می آیند ولی اکثر افراد آن ها را رعایت نمی کنند و به آن ها بی توجهند .

 به موقع و منظم سر کلاس حضور یابید : هرگز غیبت نکنید زیرا در این صورت یک مبحث را از دست می دهید بالاخص در مورد برخی دروس مانند ریاضی که هر جلسه بر پایه مباحث جلسه قبل ارائه می شود با مشکل مواجه می شوید . سعی کنید به طور فعال در کلاس حاضر شوید ، به عبارت دیگر در کلاس فعالانه گوش دهید و نقادانه سؤال نمایید .

 قبل از حضور در کلاس در مورد استاد قضاوت نکنید و منصفانه به او فرصت بدهید ؛ همچنین به قضاوت های نادرستی که ممکن است دانشجویان سال های بالاتر نسبت به یک استاد بشنوید ، توجه نکنید .

 هنگام حضور در کلاس به آشفته سازها و دوری از آن ها توجه کنید ؛ لباس راحت بپوشید ، محل نشستن خود را درست انتخاب نمایید . (ترجیحا جلوترین مکانی که بتوان بدون خستگی گردن و چشم ها ، استاد و اسلایدهای پخش شده در کلاس را به خوبی مشاهده کرد و صدای استاد را به خوبی شنید)

 به پیام های استادتان و موارد مورد تأکید وی توجه کنید . آن دسته از مطالبی  که استاد روی تخته می نویسد و یا تأکید خاصی روی آن ها می کند را به نحوی در جزوه تان متمایز کنید .

 به اشارات غیر کلامی استاد دقت کنید .

 حتماً سر کلاس جزوه بنویسید . سعی کنید مطالب مهم را تشخیص دهید و آن ها را بنویسید و برای جزوه نویسی ، نشانه های اختصاری داشته باشید . در صورت امکان با چند رنگ بنویسید .

 از طرح درس (Lesson Plan) ارائه شده استفاده کنید : قبل از شروع کلاس ، مطالب معین شده در طرح درسی را مرور کنید تا در حین سخنرانی ، مطالب ارائه شده را بهتر درک کنید . همچنین احیاناً اگر در کلاس غیبت کردید ، طرح درس این کمک را به شما می کند که چه مبحثی را باید بخوانید .

 تکالیفتان را انجام دهید : تکالیفی که برای هر جلسه معین شده است را انجام دهید . با این کار شما مهارتی را که تازه فرا گرفته اید ، تمرین می کنید و زمینه ای از مبحث در ذهن شما ایجاد می شود و نیز برای سؤالاتی که در امتحان مستقیماً از تکالیف طرح می شود نیز آمادگی پیدا می کنید .

 خود را برای جلسه بعد آماده کنید که این کار را از دو طریق زیر می توانید انجام دهید :

 اول اینکه مطالب جلسه قبل را مرور کنید ، چون مطالب هر جلسه اغلب بر پایه مباحث جلسه قبل است و شما می توانید با این کار مطالب دو جلسه را به هم پیوند بزنید .

 دیگر اینکه مباحث جلسه بعد را پیش خوانی کنید و ارتباط آن را با مباحث جلسات قبل پیدا کنید و در ضمن از مطالب جلسه بعد سوؤال طرح کنید که در حین جلسه به دنبال پاسخگویی به آن باشید . 

 

زیبا سازی وبلاگ

 

منبع : کتاب مهارت های مطالعه در محیط های آموزشی ویژه مشاورین (انتشارات مؤسسه هدایت فرهیختگان جوان)

برچسب‌ها: مهارت مطالعه

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها