خانه » همه » مذهبی » آیا احضار روح گناه دارد؟

دانلود کتاب های امتحان شده

آیا احضار روح گناه دارد؟

عصراسلام: پاسخ سؤال در ۳ محور بیان می‌گردد:

۱. امکان ارتباط با ارواح از طریق واسطه امکان دارد و اسلام نیز آن را رد نمی‌نماید. روح انسان قابلیت‌هایی دارد که اگر فردی ریاضت‌هایی بکشد و جسم را به‌ سختی بیندازد، باعث تقویت روح می‌گردد. برخی از افراد می‌توانند با تقویت روح خود، با ارواح دیگر نیز ارتباط برقرار نمایند.

البته در اینجا سه مسئله وجود دارد.

اول اینکه این احضار و پاسخگویی روح و ورود او به دنیای مادی از عالم برزخ تنها به اذن و اراده خداوند امکان‌پذیر است نه صرفا اراده و خواست روح و مدیوم.

دوم اینکه اگرچه از لحاظ آموزه‌های دینی مدیوم بودن امری پذیرفته است اما این کار در معارف دینی کار ممدوحی نیست و بعضاً از آن نهی نیز شده است.

و در آخر: بسیاری از کسانی که ادعای احضار می‌کنند افرادی سودجو هستند که به کمک جن و مانند آن این کار را انجام می‌دهند و واقعا خبری از روح نیست.

۲. بر اساس آموزه‌های دینی نه چیزی تحت عنوان ارواح سرگردان داریم و نه ارواح خبیثه که مثلاً دست به تسخیر مکان و یا حتی آزار افراد بزنند. هر انسانی پس از مرگ وارد عالم برزخ می‌شود و بر اساس اعمالی که انجام داده مورد حسابرسی واقع می‌شود.

آنچه در بعضی فیلم‌های هالیوودی و مستند خارجی به تصویر کشیده شده است، برفرض صحیح بودن، احتمالاً مربوط به جنیانی است که به دلایلی وارد عالم انسان‌ها شده و به آزار انسان‌ها می‌پردازند.

توضیح بیشتر اینکه همان‌گونه که می‌دانید بعد از مرگ روح انسان از بدنش جدا شده و وارد عالم برزخ (که عالمی میان عالم دنیا و آخرت است) و جسم برزخی یا بدن مثالی او می‌شود.

به این بدن از آن‌ جهت مثالی گفته می‌شود که شبیه و مانند بدن دنیایی است و بعضی از خصوصیات عالم ماده و برخی از خصوصیات عالم آخرت را داراست. این ورود به عالم برزخ بلافاصله پس از مرگ اتفاق می‌افتد و انسان‌ها در قبر درباره اعمالشان مورد سؤال قرار می‌گیرند.(۱)

البته این امکان وجود دارد که برخی از ارواح بتوانند به عالم دنیا برگردند و کارهایی انجام دهند؛ اما این ارتباط با دنیا و زندگان در محدوده اذن خداوند است و این‌طور نیست که به هرکسی اجازه داده شود که وارد دنیای مادی شود و با افراد زنده ارتباط برقرار کند.
البته این امور هم محدود به سر زدن به نزدیکان ودرخواست حلالیت یا ادای دین آن‌ها و در نهایت اطلاع از امور بازماندگان است. (۲) نه هر دخالتی در دنیا و یا حتی آزار و اذیت و یا تسخیر و قتل زندگان.
۳. نهایت اینکه آنچه در فیلم‌ها (حتی در فیلم‌های مستند) می‌بینید در صورت صحیح و واقعی بودن در نهایت به علت آزار و ادیت و ورود برخی از اجنه در دنیای مادی است که تحت تاثیر انسان‌هایی که آن‌ها را تسخیر می‌کنند، ممکن است به آزار انسان‌ها اقدام کنند. 
پی‌نوشت: 
۱. علامه مجلسی، بحارالانوار جلد ۵۸، صفحه ۸۹
۲.‌ کلینی، فروع کافی، جلد ۳، ص ۲۰۳
پاسخگو

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها