در قرآن کریم، هم به «نیازمندی» انسانها اشاره شده[1] و هم رابطه «محبت» را میان خدا و بندگانش اعلام کرده است. [2]
واژههای «نیازمندی» و «محبت» دارای دو مفهوم مستقل و جدا هستند؛ هر چند ممکن است در برخی موارد با هم تلازم داشته باشند.
توضیح اینکه؛ حکیمان و اهل معرفت بر این باورند که منشأ و سرچشمه محبت و عشق، درک کمال محبوب و معشوق است.[3] اما منشأ و سرچشمه نیازمندی نقص و نداری است، از اینرو؛ خداوند با اینکه هیچ نیازی ندارد، اما از آن جهت که کمال و جمال مطلق است، محب و عاشق خود است.[4] چنانکه انسان نیز از آن جهت که موجودی «کمالجو» و «جمالخواه»[5] است، هر جا کمالی را مشاهده کند محب و عاشق او میشود.
البته انسان اگر خوب دقت کند، درمییابد تنها ذاتی که کمال و جمال مطلق و منشأ و سرچشمه همه خوبیها و زیباییها است، خداوند است. بنابراین، تنها خداوند قابلیت عشق ذاتی و حقیقی انسان را دارد؛ بویژه اینکه یکی از شعبههای کمال خداوند این است که؛ رفع نقص و نیاز از انسان و دیگر موجودات ممکن و نیازمند میکند. بهعلاوه؛ خداوند متعال نیز نسبت به انسان عشق میورزد. این عشق، عشقی دو طرفه است.[6]
واژههای «نیازمندی» و «محبت» دارای دو مفهوم مستقل و جدا هستند؛ هر چند ممکن است در برخی موارد با هم تلازم داشته باشند.
توضیح اینکه؛ حکیمان و اهل معرفت بر این باورند که منشأ و سرچشمه محبت و عشق، درک کمال محبوب و معشوق است.[3] اما منشأ و سرچشمه نیازمندی نقص و نداری است، از اینرو؛ خداوند با اینکه هیچ نیازی ندارد، اما از آن جهت که کمال و جمال مطلق است، محب و عاشق خود است.[4] چنانکه انسان نیز از آن جهت که موجودی «کمالجو» و «جمالخواه»[5] است، هر جا کمالی را مشاهده کند محب و عاشق او میشود.
البته انسان اگر خوب دقت کند، درمییابد تنها ذاتی که کمال و جمال مطلق و منشأ و سرچشمه همه خوبیها و زیباییها است، خداوند است. بنابراین، تنها خداوند قابلیت عشق ذاتی و حقیقی انسان را دارد؛ بویژه اینکه یکی از شعبههای کمال خداوند این است که؛ رفع نقص و نیاز از انسان و دیگر موجودات ممکن و نیازمند میکند. بهعلاوه؛ خداوند متعال نیز نسبت به انسان عشق میورزد. این عشق، عشقی دو طرفه است.[6]