خانه » همه » مذهبی » آیا مقام صالحان از مقام نبوت بالاتر است؟

دانلود کتاب های امتحان شده

آیا مقام صالحان از مقام نبوت بالاتر است؟

صالح یعنی فردی که لیاقت و صلاحیت فیوضات الهیه و نعمت­های پایان­ناپذیر و درجات عالیه و رحمت خاصه حق را پیدا کرده، و این مقامی در طول مقام نبوت نیست، بلکه در کنار و در عرض مقام نبوت است و یکی از ویژگی‌‌های انبیا و مؤمنان است.
پیامبران و مؤمنان همواره تداوم صفات نیک را از خدا می‌‌خواهند که صلاح نیز یکی از آنها است. مانند آنچه را که حضرت ابراهیم از خداوند درخواست می‌کند: «رب اجعلنی مقیم الصلاة»؛[1] اى پروردگار من، مرا و فرزندان مرا برپاى‏دارندگان نماز گردان.
روشن است که این درخواست، بدان معنا نیست که مقام برپا دارندگان نماز برتر از مقام پیامبران است.
البته، آنچه مهم است آن است که علاوه بر صلاح در دنیا سرانجام کار انسان نیز صلاح باشد و پیامبران نیز همین را می‌خواستند و به آن هم رسیده‌اند: «وَ لَقَدِ اصْطَفَیْناهُ فِی الدُّنْیا وَ إِنَّهُ فِی الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحین»؛[2] ما او را(ابراهیم) در این جهان برگزیدیم و او در جهان دیگر، از صالحان است. و آن‌جا که می‌فرماید: «وَ آتَیْناهُ فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ إِنَّهُ فِی الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحین »؛[3] در دنیا به او نیکى عنایت کردیم و در آخرت از صالحان است.
گفتنی است؛ مقام صالحان دارای مراتب و درجات است که هر پیامبر و مؤمنی پس از دست‌یابی به یک مرحله از آن، خواهان رسیدن به مقام و مرتبه بالاتری است.
برای آگاهی بیشتر: منظور از صالحان، پاسخ 38474 را مطالعه کنید.
 

[1]. ابراهیم، 40.
[2]. بقره، 130
[3]. نحل، 122.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها