خانه » همه » مذهبی » آیا می‌توان دوچرخه معمولی را به دوچرخه برقی تبدیل کرد؟

دانلود کتاب های امتحان شده

آیا می‌توان دوچرخه معمولی را به دوچرخه برقی تبدیل کرد؟

عصراسلام: منظور از مولفه برقی به عنوان یک  تقویت کننده برای رکاب زنی است نه اینکه  به طور کامل جایگزین رکاب زدن شود. در موانعی مانند تپه‌ها و باد به شما امکان می دهد بدون خستگی مسیرهای طولانی را برانید. 

دوچرخه‌های الکتریکی معمولا سنگین تر از یک دوچرخه معمولی هستند. اما وزن دوچرخه زمانی بیشتر احساس می شود که از صعود تپه بالا می روید. کمک های الکتریکی در یک دوچرخه برقی باعث می شود تا بار اضافی بیش از حد افزایش یابد.  

تاریخچه دوچرخه‌ برقی 

بسیاری از مردم گمان می‌کنند که دوچرخه برقی جزو اختراعات جدید است؛ اما اختراع آن به آخرین دهه از قرن نوزدهم یعنی سال ۱۸۹۰ برمی‌گردد. اولین دوچرخه برقی در اواخر دهه ۱۸۹۰ تولید شد و از سال ۱۸۹۵ تا ۱۸۹۹ چندین ثبت اختراع با موضوع دوچرخه برقی در آمریکا ثبت شد. اوگدن بولتون اولین نفری بود که در سال ۱۸۹۵ دوچرخه با منبع انرژی باتری را اختراع کرد و آن را به ثبت رساند. Hosea W. Libbeyf نیز در سال ۱۸۹۷ دوچرخه خود را با موتور الکتریکی مضاعف به ثبت رساند. نفر بعدی John Schnepf بود که دوچرخه الکتریکی دارای چرخ غلتکی را ثبت کرد. در اواخر دهه ۱۹۹۰ مدل‌های متنوعی از دوچرخه الکتریکی با حسگرگشتاور و کنترل‌های قدرتمند به بازار عرضه شدند؛ اما یکی از اولین نمونه‌هایی که توانست از نظر تجاری به فروش موفقیت آمیزی دست یابد، در سال ۱۹۹۷ به بازار عرضه شد. این مدل از دوچرخه‌های الکتریکی با نام SELECT معروف و شناخته شد. سال بعد از ورود مدل SELECT به بازار فروش، بیش از ۴۹ مدل مختلف از این دوچرخه‌ها در دسترس کاربران متقاضی برای فروش قرار گرفت و در اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی دو کمپانی قدرتمند ژاپنی با نام یاماها و پاناسونیک بازار تولید و فروش دوچرخه‌های برقی را در دست گرفتند و محصولات خود را برای فروش در سراسر جهان به تولید انبوه رساندند. این دوچرخه‌ها امروزه در سراسر جهان طرفداران بسیاری دارند. 

کیت دوچرخه برقی راه حلی است که می‌توان با استفاده از اجزایی از جمله موتور، باتری و کنترل کننده‌های الکتریکی، یک دوچرخه ساده را به نسخه الکترونیکی آن ارتقا دهید. اگر در هنگام انتخاب، خرید و استفاده از این کیت دقت کافی را داشته باشید، دوچرخه شما دقیقاً عملکردی مانند یک دوچرخه برقی خواهد داشت. 

کیت‌های دوچرخه برقی می‌توانند به سادگی نصب و جداسازی شده و بر روی دستگاه مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین در شرایطی که نیاز به استفاده از قدرت یک موتور دوچرخه برقی نداشته باشید، به سادگی می توانید این قطعه را از روی دوچرخه خود جدا کرده و از همان دوچرخه سابق و معمولی خود استفاده کنید. دوچرخه های برقی به خودی خود یک محصول سازگار با محیط زیست هستند و می توانند روشی بسیار بهتر نسبت به خودروهای آلاینده با سوخت فسیلی باشند. اما استفاده از یک کیت دوچرخه برقی می تواند حتی کمک بیشتری به محیط زیست کند. 
دلیل این مسئله کاملاً مشخص است: اگر شما قصد استفاده از مزایای یک دوچرخه الکتریکی داشته باشید، یا باید محصول جدیدی خریداری کرده و دوچرخه سابق خود را رها کنید و یا از یک کیت استفاده کنید. اگر دوچرخه جدیدی بخرید، دوچرخه سابق شما تبدیل به یک محصول بی استفاده و یک بار اضافی بر روی محیط زیست خواهد بود. اما استفاده از یک کیت می تواند از اضافه شدن یک زباله به محیط زیست جلوگیری کنید. دوچرخه‌های برقی نسبت به عوامل مختلفی مانند نوع موتور و اتصالات و البته محل قرار گیری موتور ( چرخ جلو، چرخ عقب و یا در قسمت میانی دوچرخه) کاربردهای متفاوت و عملکرد خاصی را به نمایش می‌گذارند. در دوچرخه‌های الکتریکی آماده، امکان جا به جایی این قطعات وجود ندارد؛ اما کیت دوچرخه برقی هیچ محدودیتی برای شما ایجاد نخواهد کرد. شما می‌توانید با توجه به نیاز و شرایط مورد استفاده، قطعات کیت را تعویض کرده و یا با ایجاد تغییراتی در نحوه اتصالات و محل قرارگیری آن، کاربردهای متفاوتی از دوچرخه برقی خود داشته باشید. 

کیت‌های دوچرخه الکتریکی نسبت به کارایی خود ارزش خرید بسیار بالایی دارند. در واقع با توجه به قیمت کیت ها ( اگر از پیش یک دوچرخه معمولی داشته باشید)، این لوازم یکی از مقرون به صرفه ترین گزینه ها برای استفاده از یک وسیله با نیروی محرکه هستند. با استفاده از یک کیت می‌توانید به طرز قابل توجهی در هزینه‌های مربوط به خرید دوچرخه الکتریکی صرفه جویی کنید. 

یکی از معایب دوچرخه‌های برقی نسبت به دوچرخه‌های معمولی، وزن بالای آنها است که البته کیت دوچرخه برقی این مشکل را نیز حل می کند. با استفاده از کیت می‌توانید تنها با افزوده شدن ۱۰ کیلوگرم به دوچرخه، آن را تبدیل به یک محصول برقی کنید! حتی اگر حاضر به پرداختن هزینه بیشتری باشید، این وزن می تواند کمتر از این مقدار نیز شود. 

معمولاً موتور دوچرخه بر روی چرخ عقب، چرخ جلو و وسط دوچرخه قابل ‌نصب است. نصب موتور در وسط دوچرخه بهترین حالت است اما نسبت به حالت ‌های دیگر هزینه زیادی دارد؛ اما تعادل دوچرخه در این حالت بیشتر از مدل ‌های دیگر حفظ می‌شود. 

نکته مهم: کیت‌های دوچرخه الکتریکی موجود در بازار براساس سرعت قانونی حرکت دوچرخه ها تنظیم نشده اند. در نتیجه ممکن است با استفاده از یک موتور کیت دوچرخه، سرعت حرکت شما بیشتر از سرعت حرکت مجاز برای یک دوچرخه برقی باشد. البته این سرعت مجاز در کشورها مختلف رقم متفاوتی است و حتی در برخی از کشورها عددی برای آن تعیین نشده است. 
در اغلب دوچرخه های برقی، تمام قطعات به گونه ای طراحی و ترکیب شده اند که سرعت ایمن برای حرکت کاربر را تضمین کنند. اما در صورت استفاده از یک کیت، ممکن است سرعت حرکت شما از محدوده ایمن فراتر برود. این نکته هم به عنوان یک نقطه منفی و هم به عنوان یک نقطه مثبت به شمار می رود. همه چیز بستگی به نیاز و سبک استفاده شما خواهد داشت. البته به نظر می‌رسد که هیچگونه محدودیتی سرعتی برای دوچرخه های برقی در ایران وجود ندارد. 
برگرفته از docharkhe.co، تهران اسکوتر

***
نکاتی در مورد خرید دوچرخه برقی

دوچرخه برقی یک کالای گران قیمت است که شما مانند خودرو برای سال‌های طولانی مورد استفاده قرار خواهید داد. بنابراین، محصولی را انتخاب کنید که در صورت بروز مشکل، قطعات و خدمات تخصصی آن به سهولت در دسترس باشد و همچنین دارای گارانتی باشد. درباره محل تامین قطعات یدکی و نمایندگی‌های تعمیرات دوچرخه برقی که می‌خواهید خریداری کنید جستجو کنید و اطمینان حاصل نمایید که پس از خرید دسترسی کافی به قطعات و خدمات پس از فروش خواهید داشت.

باتری دوچرخه‌های برقی

باتری تاثیر قابل توجهی بر شتابگیری، سرعت و مسافت قابل پیمایش دوچرخه برقی دارد. به علاوه، باتری معمولا حدود یک چهارم قیمت یک دوچرخه برقی را تشکیل می‌دهد. بنابراین، واضح است که اهمیت باتری یک دوچرخه برقی در چه حدی بالا است. در زمان خرید دوچرخه برقی دقت کنید که باتری توسط سازندگان معتبر تولید شده باشد. از سوی دیگر، با توجه به اینکه باتری دوچرخه برقی (هرچند با کیفیت) دارای عمر نهایتاً پنج ساله است، در زمان تهیه باتری به تاریخ ساخت آن دقت کنید در حال حاضر در همه‌ دنیا از باتری‌های لیتیوم در دوچرخه برقی استفاده می‌شود.

موتور دوچرخه برقی

کیفیت کلی و قابل اطمینان بودن، مهم‌ترین بخش در انتخاب موتور دوچرخه برقی هستند. در زمان انتخاب موتور بیشتر به توان موتور دقت کنید تا نوع موتور (میانی یا هاب). زیرا یک موتور 350 وات فارغ از اینکه موتور میانی، هاب موتور، گیربکس‌دار یا هاب موتور بدون گیربکس باشد، دارای توان خروجی و عملکرد یکسانی است.

مسافت قابل پیمایش در دوچرخه برقی

بیشترین اثر بر روی مسافت یک بار شارژ دوچرخه برقی را می‌توان متاثر از عواملی همچون، ظرفیت باتری، نوع موتور دوچرخه برقی، وزن دوچرخه سوار و کیفیت مسیر دوچرخه سواری دانست.

وزن دوچرخه برقی

در واقع در حال حاضر هیچ دوچرخه برقی سبک وزنی وجود ندارد و در آینده نزدیک با پیشرفت تکنولوژی وزن دوچرخه‌های برقی اصلاح و کمتر خواهد شد. در حال حاضر دوچرخه‌های فول سایز برقی حدود ۲۲ تا ۲۷ کیلوگرم وزن دارند.

ترمز دوچرخه برقی

یکی از مهم ترین قطعات هر وسیله نقلیه‌ای، سیستم ترمزگیری آن می‌باشد که دوچرخه نیز از این قاعده مستثنی نیست. درمجموع در دوچرخه ها دو نوع سیستم ترمزگیری وجود دارند.
برای تهیه یک دوچرخه برقی مطلوب و مناسب، همان طور که بیان گردید، توصیه می‌شود هنگامی که قصد خرید دوچرخه برقی را دارید به نکاتی همچون قطعات دوچرخه برقی، مانند جنس دنده، سازنده دنده، و … خدمات پس از فروش دوچرخه و سایر موارد مهم به خوبی توجه داشته باشید. با جمع آوری چنین اطلاعاتی در مورد انواع دوچرخه برقی، شما به راحتی می‌توانید با توجه به علاقه شخصی همچنین نوع کاربردی که از دوچرخه برقی خود انتظار دارید، دوچرخه مطلوب و مورد نظر خود را از بازار تهیه و لذت دوچرخه برقی را تجربه کنید.
محبوبه رضایی
ویرگول

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها