خانه » همه » مذهبی » آیا ‏آتش فشان شرق اروپا در آستانه فعال شدن است؟

دانلود کتاب های امتحان شده

آیا ‏آتش فشان شرق اروپا در آستانه فعال شدن است؟

عصراسلام: پاسخ ساده است! پروژه نورد استریم ۲ 

با روی کار آمدن دولت بایدن در آمریکا، این کشور سعی کرد تا به سیاست‌های احمقانه دولت ترامپ پایان دهد و تلاش خود را برای توقف پروژه نورد استریم ۲ انجام دهد. تاکنون تحریم‌هایی هم بر علیه این پروژه وضع شده است اما قطعا کافی نیست! 

اروپا باید خطر روسیه را ملموس احساس کند، برنامه این بود. تشدید تنش نظامی بین اوکراین و روسیه از چند ماه پیش نقل و انتقال نظامی اوکراین هم آغاز شد. ترکیه که در جنگ قره باغ جنگ افزارهای روسی را شکست داده بود، صادرات سلاح از جمله پهپاد به اوکراین را آغاز کرد. دو کشتی باری آمریکا حامل سلاح در بنادر اوکراین پهلو گرفت و… 

اما اوکراین چه سودی خواهد برد؟ 

تصور اولیه اوکراین و آمریکا بر این است که روسیه از بیم تحریم بیشتر از تغییر زیاد خطوط نبرد پرهیز می‌کند. بنابراین اوکراین یک شانس برای بازپسگیری مناطق از دست رفته دارد. اگر هم اوکراین پیروز نشد، باز هم چیزی را از دست نداده است. 

آمریکا به بهانه دخالت روسیه، اروپا را مجبور به توقف نورد استریم ۲ می‌کند و اوکراین همچنان کلید اصلی انتقال گاز روسیه و بلاروس به اروپا خواهد ماند و درآمد چند ده میلیارد دلاری آینده خود از این انتقال را حفظ می‌کند. اگر کارها خوب پیش رود، حتی امکان تحریم نفت روسیه هم وجود دارد. 

روسیه برای توقف این دام چه خواهد کرد؟ 

روسیه می‌داند که برخورد کجدار و مریز با اوکراین هم نورد استریم ۲ را متوقف می‌کند و هم امکان تحریم بیشتر روسیه را فراهم خواهد کرد. پس سخت‌ترین نوع واکنش را انتخاب خواهد کرد تا شاید طرف مقابل با دیدن آمادگی روسیه از تصمیم خود عقب نشینی کند.‏ اما اگر هم عقب نشینی نکند، روسیه به قصد تصرف بخش دیگری از اوکراین وارد نبرد خواهد شد. 

می‌توان میزان ورود احتمالی جدید به خاک اوکراین را در سه سطح تقسیم بندی کرد. 

۱. حمله با هدف آزادی دهانه کانال کریمه و اتصال آن به دونباس
پس از آن که کریمه به دست روسیه افتاد، اوکراین دهانه کانال کریمه شمالی را بست تا از انتقال آب به این شبه جزیره جلوگیری کند. این اتفاق کشاورزی و صنعت این شبه جزیره را با مشکل مواجه کرده است و جاری شدن آب در این کانال بسیاری از مشکلات آن را حل خواهد کرد.
۲.علاوه بر مورد یک، تصرف بندر اودسا و قطع اتصال اوکراین به آب های آزاد با هدف ایجاد اهرم بر ضد دولت اوکراین
زیرا ممکن است دولت اوکراین در آینده قصد ایجاد مانع جدید در مسیر رود دنپیر داشته باشد.
جنگیدن در این پلن مزیت رسیدن به ترنسنیستریا و همسایگی با مولداوی را هم دارد. 

۳.‌حمله به قصد رسیدن به کیف و تصرف حداکثری اوکراین
شاید با خود فکر کنید که این سه پلن خیالی به نظر میرسند اما واقعیت این است که آمریکا به همسایگی روسیه رسیده است و روسیه همان طور که مستقیما در بلاروس دخالت کرد، با بالا بردن هزینه مجبور به تغییر عادت های آمریکا است. 

روسیه حتی در این راه بلاروس را هم وارد صحنه کرده است و همزمان با حضور ارتش روسیه در بلاروس به قصد برگزاری رزمایش، ارتش بلاروس نیروهای خود را به سوی مرز اوکراین روانه کرده است.
حالا باید دید در نهایت قدرت نمایی روس‌ها باعث عقب نشینی آمریکا و اوکراین از این قمار بزرگ خواهد شد یا شاهد مرحله‌ای جدید در درگیری ابرقدرت‌های جنگ سرد خواهیم بود؟!

‌نقی

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها