در رجیستری ویندوز امکان انجام کارهای فراوانی وجود دارد اما اکثر کاربران به علت پیچیدگی این قسمت از ویندوز چندان با آن آشنایی ندارند. یکی از کارهای جالبی که می‌توان به وسیله رجیستری صورت داد اجرای اتوماتیک یک برنامه پس از روشن شدن بعدی کامپیوتر است. بدین صورت که با تنظیم برنامه مورد نظر از طریق رجیستری می‌توان سیستم را طوری تنظیم کرد که تنها پس از روشن شدن بعدی سیستم و فقط برای یک‌بار، برنامه مورد نظر را پس از بالا آمدن ویندوز اجرا کند. این کار برای سیستم‌هایی که از چند کاربر استفاده می‌کنند می‌تواند بسیار کاربرد داشته باشد. در این ترفند قصد داریم به معرفی روش انجام این کار بپردازیم.

بدین منظور:
با فشردن کلیدهای Win+R وارد Run شده و در آن عبارت regedit را وارد کرده و Enter بزنید تا ویرایش‌گر رجیستری باز شود.
حال به آدرس زیر بروید:

HKEY_LOCAL_MACHINE/SOFTWARE/Microsoft/Windows/CurrentVersion/RunOnce

اکنون از قسمت دیگر پنجره، در قسمتی از فضای خالی راست‌کلیک کرده (ترفندستان) و از New گزینه String Value را انتخاب کنید و نام آن را به دلخواه انتخاب کنید.
حال مقدار رشته ای ساخته شده دوبار کلیک کنید. در پنجره باز شده در قسمت Value Data آدرس برنامه ای که می‌خواهید اجرا شود را وارد کنید. دقت کنید آدرس به فایل اجرایی برنامه که exe است ختم شود.
به عنوان مثال برای اجرای اتوماتیک نرم‌افزار Firefox در هنگام روشن شدن بعدی سیستم، در Value Data آدرس را به شکل D:/Program Files/Mozilla Firefox/firefox.exe وارد کنید (اگر فایرفاکس در این مسیر نصب است).
پس از وارد کردن آدرس فایل، OK کرده و رجیستری را ببندید.
پس از ری‌استارت سیستم خواهید دید برنامه انتخابی شما تنها یک‌بار پس از این کار اجرا خواهد شد.