خانه » همه » خبر » پر بیننده ترین اخبار ایران و جهان » احسان اصولی؛ سخنگویی که حرف نادرست می‌زند

دانلود کتاب های امتحان شده

احسان اصولی؛ سخنگویی که حرف نادرست می‌زند

فوتبال ایران بحران‌های عجیب‌و‌غریبی را از سر گذرانده و همچنان هم مشغول ازسرگذراندن تعدادی جدید است. فارغ از داستان ورود و انتخاب بحث‌برانگیز مهدی تاج به انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال و در نهایت تصاحب صندلی ریاست، این روز‌ها داستان اتفاق مشهد هم دوباره پررنگ شده و حالا فیفا قرار است روز ۳۱ شهریور تصمیم نهایی‌اش را درباره برخورد زشتی که با زنان تماشاگر، پیش از شروع بازی شد، اعلام کند. به غیر از این دو مورد، ورود کارلوس کی‌روش به فوتبال ملی و انتخاب دوباره او به‌عنوان سرمربی هم خالی از بحث نبوده است.

این بحث جدید ارتباطی به داشته‌های فنی کارلوس ندارد؛ بلکه تکذیب صددرصدی فدراسیون و بعد انتخاب صددرصدی همان فدراسیون، حسابی جنجالی شده است. نکته درخور توجه درباره این دو موضوع اخیر، این است که در هر دو پرونده پای یک نفر در میان است: احسان اصولی! عضور هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال که سمت جدید سخنگو‌بودن را هم یدک می‌کشد، روز‌های پرالتهابی را در فوتبال ایران رقم زده است. او همان کسی بود که در چشم خبرنگاران زل زد و داستان برکناری دراگان و انتخاب کارلوس کی‌روش را با تمام قوا تکذیب کرد.

ماجرا از این قرار است که چند روز قبل، جلسه اضطراری هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال برگزار شد و خروجی مهم آن این بود که کارلوس کی‌روش به‌عنوان سرمربی جدید تیم ملی معرفی شود. بعد از جلسه و در شرایطی که خبرنگاران رسانه‌های مختلف منتظر تأیید چنین خبری بودند، احسان اصولی، سخنگوی فدراسیون فوتبال، به‌طور کامل همه چیز را کتمان کرد: «هیچ بحثی در‌خصوص کی‌روش نشد. در مورد تیم‌های ملی گفتگو و طرح مسئله شد، اما در این خصوص بحثی انجام نشد. سرمربی تیم ما اسکوچیچ است. اصرار شما را برای اینکه یک چیزی را تکرار کنیم متوجه نمی‌شوم. حاشیه را که ما به وجود نمی‌آوریم. برخی دوستان دامن می‌زنند و بعد هم مطالبه می‌کنند که چه شد و چه اتفاقی افتاد؟ آنچه را اتفاق افتاده برای شما توضیح می‌دهم، تحلیل خودم را نمی‌گویم».

عجیب آنکه اندکی بعد از صحبت‌های ناصحیح سخنگوی فدراسیون فوتبال، این مجموعه قطع همکاری با دراگان اسکوچیچ را تأیید و اعلام کرد کارلوس کی‌روش قرار است به‌زودی به ایران بیاید و هدایت تیم ملی را بر عهده بگیرد. پرسش اصلی، اما اینجاست که اصولا اگر قرار باشد سخنگوی هر مجموعه‌ای با چنین صراحتی، یک خبر واقعی را تکذیب و بعد به مخاطب بابت شایعه‌پراکنی حمله کند، آیا سنگ روی سنگ بند می‌شود؟

نکته جالب اینکه احسان اصولی روز گذشته در گفتگو با رادیو، به‌سادگی از کنار حرف خلافی که گفته بود، رد شد. او بار این حرف نادرست را روی دوش سایر اعضای هیئت‌رئیسه انداخت و گفت: «به‌عنوان سخنگوی هئیت‌رئیسه آن چیزی را که در جلسه جمع‌بندی شده بود، اعلام کردم و هیچ صحبتی از خودم نبود. در این جلسه تصمیمات مشروط گرفته شده بود و هنوز نهایی نشده بود و ملاحظاتی که درباره نحوه قطع همکاری با اسکوچیچ و مذاکره با کی‌روش وجود داشت، باعث شد تا به این صورت جمع‌بندی جلسه اعلام شود. از لحاظ اخلاقی هم درست نبود که اسکوچیچ از طریق رسانه متوجه برکناری‌اش شود. آقای تاج هم در نشست خبری اعلام کردند که سخنگو بر اساس جمع‌بندی هیئت‌رئیسه صحبت کرده است و این ملاحظات پس از ۲۴ ساعت برطرف شد و خبر حضور کی‌روش به صورت رسمی اعلام شد».

احسان اصولی و پرونده عجیب مشهد

این اولین باری نیست که احسان اصولی ادعایی می‌کند که بعد‌ها خلاف آن ثابت می‌شود. در همین داستان اتفاقات مشهد، او گفته بود ناظر فیفا که در مشهد حضور داشته، گزارش خود را به نفع فوتبال ایران نوشته است! احسان اصولی در فروردین و در گفتگو با برنامه تلویزیونی نوروز فوتبالی ادعا کرد ناظر فیفا که در مشهد حضور داشته گزارشی علیه فوتبال ایران ننوشته و آنچه او گزارش کرده به نفع فوتبال ماست. طبق ادعای احسان اصولی، ناظر فیفا و نماینده کنفدراسیون فوتبال آسیا از میزبانی تیم ملی در مشهد ابراز رضایت کرده و در گزارش خود نوشته از آنجایی که تنها دو روز قبل از بازی تصمیم گرفته شد این دیدار با حضور تماشاگران برگزار شود، زیرساخت‌ها برای حضور بانوان فراهم نبود و فوتبال ایران واقعا تمایل داشت بازی را در حضور بانوان برگزار کند!

قسمت تلخ داستان مربوط به جایی است که فیفا به گفته مهدی تاج روز ۱۵ شهریور، یعنی درست یک هفته پیش، نامه خطرناکی به فدراسیون فوتبال ایران بابت اتفاقات مشهد فرستاده و خواستار توضیح به همراه ارائه سند و مدرک شده است. حال پرسشی که اصولی باید به آن پاسخ دهد، این است که اگر نماینده فیفا درباره اتفاقات مشهد، اظهارات مثبتی داشته و از این میزبانی تعریف و تمجید کرده، چرا حالا فدراسیون فوتبال ایران را بازخواست کرده؛ به‌گونه‌ای‌که مهدی تاج ابراز نگرانی کرده که مبادا به واسطه این اتفاق، فوتبال ایران تعلیق شود؟

احسان اصولی یکی از متهمان ردیف اول بردن بازی تیم ملی به مشهد نیز هست. او رئیس هئیت فوتبال خراسان رضوی است و سابقه عضویت در شورای شهر مشهد را هم در کارنامه دارد. عنوان شده بود که اصولی «احتمالا» برای «خودشیرینی» نزد عده‌ای مشخص، با پیشنهاد به میرشاد ماجدی، بازی آخر تیم ملی در مرحله انتخابی جام جهانی را به جای تهران به مشهد منتقل کرد. درباره اتفاقات آن دیدار هم که نیاز به سطور زیادی نیست؛ در حاشیه همان دیدار، مانع از ورود تماشاگران زن به ورزشگاه شده و با اسپری فلفل از آن‌ها استقبال کردند.

عجیب آنکه با وجود نشانه‌های مشخص و روشن، هرگز برخوردی با مقصران این پرونده صورت نگرفت و حتی به تعدادی از آن‌ها طبق ادعای حسین شمس، پاداش هم داده شد! حسین شمس، سرمربی پیشین تیم ملی فوتسال ایران، در گفت‌وگویی که با مهر داشت، گفت: «رئیس‌جمهور، وزیر کشور، دادستان کل کشور و تقریبا تمام مسئولان وعده برخورد با عاملان این حادثه را دادند، اما هیچ اتفاقی رخ نداد. دوست و دشمن اعتقاد داشتند احسان اصولی مقصر اصلی این ماجرا بوده است. متأسفانه اصولی نه‌تن‌ها محاکمه، تنبیه یا برکنار نشد، بلکه حتی با اعزام به قرقیزستان به همراه تیم ملی فوتسال پاداش گرفته است. واقعا این موضوع برای من جای سؤال دارد. این موضوع نشان می‌دهد وعده‌هایی که برای برخورد با عوامل حادثه مشهد داده شد، الکی بوده است. زمانی که ماجرا به دوستان خودشان می‌رسد، بی‌خیال اعمال قانون می‌شوند».

اصولی این روز‌ها در شرایطی به کارش در فدراسیون فوتبال و سمت جذاب سخنگویی ادامه می‌دهد که اعتبار چندانی هم بین اعضای مجمع فدراسیون فوتبال ندارد. پس از اتفاقات مشهد، انتظار می‌رفت اعضای مجمع فدراسیون فوتبال او را برکنار کنند، ولی این عضو هیئت‌رئیسه خوش‌شانس بود که لب مرزی ماندگار شد. او در جلسه رأی‌گیری برای عزل از ۸۲ رأی مأخوذه (برگه‌های سبز)، ۴۸ رأی مخالف داشت و فقط به پنج رأی دیگر نیاز بود تا از کار برکنار شود. به هر روی در همین مجمع، ۴۸ نفر مخالف او و فقط ۳۱ نفر موافق ماندنش بودند. او به لطف اینکه کمتر از دو‌سوم رأی به عزلش دادند، در فدراسیون ماندگار شد؛ وگرنه همین تعداد مخالف به خوبی بیانگر جایگاه او در هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال است.

انتقاد از فعالیت‌های اصولی در مشهد

کارنامه احسان اصولی فقط در فدراسیون فوتبال مورد انتقاد قرار نگرفته، چون عدم مدیریت صحیح او در فوتبال مشهد دلیل اصلی سقوط پدیده به دسته پایین‌تر رقابت‌های لیگ ایران است. این موضوعی بود که اسماعیل حیدرپور، قائم مقام باشگاه پدیده، پیش‌تر به آن اشاره کرده است: «در یک‌سری از استان‌ها تلاش برای تیم‌داری بی‌فایده است. هرچقدر تلاش کنید جواب عکس می‌گیرید. وقتی مسئولان استان هیچ‌کدام حاضر نیستند جلسه‌ای را با مدیریت باشگاه داشته باشند، چه توقعی دارید کمک کنند؟ مگر می‌شود یک تیم که آبروی یک استان است و نام آن استان را در لیگ برتر یدک می‌کشد، برای هر میزبانی دچار مشکل بشود؟ در استان (خراسان رضوی) سراغ همه رفتیم؛ استاندار، شورا و شهردار و دوستان. آقای مایلی‌کهن درست می‌گفت. آقای اصولی (رئیس هیئت خراسان و عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال) اگر واقعا می‌خواهی به فوتبال کمک کنی، به تیم شهرت کمک کن. همه متوجه شدند نه‌تن‌ها کمکی نکردند… (صحبت نیمه‌تمام می‌ماند)».

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها