خانه » همه » مذهبی » اخلاق جنسی در اسلام

اخلاق جنسی در اسلام


اخلاق جنسی در اسلام

۱۳۹۷/۱۰/۱۳


۶۲۶۵ بازدید

اخلاق حسنه یعنی چه و رابطه ان با رابطه جنسی چیست؟

باسلام واحترام حضورپرسشگرگرامی؛
به عنوان مقدمه باید بدانیم که معنای اخلاق در (اخلاق کاربردی) عبارت است از:
1- معنای لغوی اخلاق
اخلاق جمع کلمه خُلق به معنای سرشت ( سجیه ) می باشد .اخلاق یعنی سجایای نیکو (راستگویی ، شرافت ،خوش اخلاقی و…) و سجایای زشت (ظلم ، تکبر ،کینه, توزی و …)
2- معنای اصطلاحی اخلاق
صفات و ویژگی هایی که در نفس انسان ایجاد می شودتا افعالی متناسب با آن صفت بدون تفکر و تامل از انسان صادر می شود. اِبنِ مِسکِوَیه در تعریف اخلاق می گوید : حالت نفسانی که بدون تفکر و تامل انسان را بسوی کاری حرکت می دهد.
*همان طور که در زبان عامه مردم نیز شایع شده دو نوع اخلاق ( اخلاق خوب و بد)داریم .اخلاق خوب ( فضیلت ) مثل صفت سخاوت از فرد سخاوتمند و صفت شجاعت از فرد شجاع حالت نفسانی است که انسان را بسوی کار خوب می کشاند و اخلاق بد ( رذیلت ) حالت نفسانی است که انسان را بسوی کار بد می کشاند.
*علم اخلاق : در تعریفی ساده می توان علم به اخلاق را آگاهی به عوامل تهذیب نفس دانست. در واقع علم اخلاق, علمی است که به ما نشان می دهد چگونه خوبی ها را کسب و بدیها را از خود رفع کنیم.
*هدف علم اخلاق: آموزش شیوه های مطلوب یک رفتارمی باشد.
*اخلاق جنسی : اخلاق جنسی قسمتی از اخلاق به معنی عام است . شامل آن عده از عادات و ملکات و روشهای بشری است که با غریزه جنسی بستگی دارد.
حیاء زن از مرد ، غیرت ناموسی مرد ، عفاف و وفاداری زن نسبت به شوهر ، ستر عورت ، ستر بدن زن از غیر محارم ، منع زنا ، منع تمتع نظری و لمسی از غیر همسر قانونی ، منع ازدواج با محارم ، منع نزدیکی با زن در ایام عادت ، منع نشر صور قبیحه ، تقدس یا پلیدی تجرد جزء اخلاق و عادات جنسی بشمار می روند .
اخلاق جنسی به حکم قوت و قدرت فوق العاده غریزه که این قسمت از اخلاق بشری وابسته به آن است ، همواره مهمترین بخشهای اخلاق به شمار می رفته است . ویل دورانت می گوید : سر و سامان بخشیدن به روابط جنسی همیشه مهمترین وظیفه اخلاقی به شمار می رفته است ، زیرا غریزه تولید مثل ، نه تنها در حین ازدواج بلکه قبل و بعد آن نیز مشکلاتی فراهم می آورد . و در نتیجه شدت وحدت همین غریزه و نافرمان بودن آن نسبت به قانون و انحرافاتی که از جاده طبیعی پیدا می کند ، بی نظمی و اغتشاش در سازمانهای اجتماعی تولید می شد ( تاریخ تمدن /جلد اول / ص 69 )
به طور خلاصه به سلسله مباحثی که به غریزه جنسی مرتبط اند ,مانند 1. نحوه ارضا غریزه 2. حیای زن 3. غیرت 4. وفا داری به همسر اخلاق جنسی گفته می شود.
اخلاق جنسی در اصل و اساس در همه ی جوامع پذیرفته شده است، اما بر اساس فرهنگ های متفاوت حدود و اندازه ی آن متغییر است.
از سویی با توجه به مفهوم نسبی گرایانه جنسی( یعنی آنچه به لحاظ جنسی در جامعه ای خوب است در جامعه دیگر زشت شمرده شود) مثلا ممکن است در جوامع غربی, بی حجابی و یا هم جنس بازی آزاد باشد ولی این اعمال در اسلام مجاز نیست .
*هسته اصلی اخلاق جنسی در اسلام: را باید در نظریه آن درمورد غریزه جنسی جست که دارای مشخصات زیر می باشد:
1. این میل یکی از بزرگترین نعمتهای الهی است.
2. وسیله ای برای تداوم زندگی بشر و بقا ی نوع انسان است .
3. بین معنویت و بهره مندی لذات جنسی دوگانگی دیده نمی شود.
4. اسلام با رهبانیت و مبارزه با غریزه جنسی مخالف است. بر این اساس فضایل اخلاقی مربوط به غریزه جنسی (عفت و پاکدامنی: کنترل جنسی در چارچوب شرع ,حجاب و ترک خودنمایی در انظار عمومی, غیرت)تنها در سایه 1. خدا شناسی و تقویت ایمان به خدا و پیامبر و رعایت دستورات دینی 2. خود شناسی و درک درست از خویشتن و توجه به ارزشها
3. شناخت امور و پیامدهای ناگوار دنیوی و اخروی شهوترانی ,کسب می گردند.
*منشا و خواستگاه نوع رفتار جنسی زن و مرد: منشا اختلاف در رفتار جنسی زن و مرد به نوع ساختار بیولوژیکی و روانی انها بر می گردد . بدون شک میل و غریزه جنسی از جمله امیالی است که خداوند در وجود هر انسانی چه زن و چه مرد قرار داده است. این میل در هر دو جنس برای تسکین احساسات شهوانی و لذت بردن از یکی از نعمتهای خدادادی است. ولی در نوع و چگونگی رسیدن به این لذت در مرد و زن تفاوتهایی وجود دارد . در مرد میل جنسی اغلب ساده و با هدف مشخصی است اما در زنان این حس ترکیبی است از نوع دوستی – محبت – فداکاری – خانواده دوستی . میل جنسی در پسران زودتر از دختران شروع می شود و تا آخر عمر بتدریج با بالارفتن سن کم می شود ولی کاملا از بین نمی رود . اما میل جنسی در دختران با ازدواج و تجربه جنسی کمال و نمو و رشد پیدا می کند و هر چه به اوج لذت برسد این حس قویتر و لذتی که زن از این عمل می برد عمیقتر و بهتر می شود ، به شرطی که شریک جنسی او قادر باشد تا این حس را به نحو شایسته ای رشد و نمو بدهد و در مسیر سالم از آن بهره برده و در ضمن به زن لذت برساند . میل جنسی مردها بیشتر از زنان است و زودتر از زنان تحریک جنسی می شوند ولی تحریک جنسی در زنان نیاز به مراحل پیچیده تری دارد . در حقیقت میل جنسی در زن تناوبیست و بر اثر تحریک و تمرین و معاشقه با همسر بیشتر شده و قاعده و نظم بیشتری پیدا می کند . اختلاف دیگر میل جنسی در زنان و مردان به نوع محرکها مربوط است که مردها بیشتر به محرکهای روحی حساسند ولی زنها عمدتا به تحریکهای عملی و ناز و نوازش همسر – معاشقه و تحریک دستگاه تناسلی- بیشتر جواب می دهند. به این خاطر است که اکثر زنها برای رسیدن به یک لذت مناسب از این حس، بیشتر به جنبه عاطفی و تحریکات فیزیکی و معاشقه های طولانی علاقمندند ، در حالیکه مردان بیشتر به شروع عمل جنسی با رویاپردازی و به پایان رساندن آن با انزال علاقه زیادی دارند که این تناقض در خیلی حالات باعث عدم ارضا کامل زن و کم کم خودداری او از اعمال متناوب و بتدریج حالت وطیفه ای و زورکی به خود می گیرد که با تداوم این حالت و عدم به اوج رسیدن لذت در زن حالتهای مختلفی با درجات متفاوتی از سرد مزاجی در زن ایجاد می گردد که بتدریج روی روابط عاطفی و جنسی و روحی زوجین اثرات سوء می گذارد . پس در یک عمل جنسی مناسب باید زوجین به فکر هم و به اوج لذت رساندن هم باشند و هم به فکر خود و لذت بردن از این موهبت خدادادی . اما گاه متاسفانه به خاطر کم توجهی و کم بودن اطلاعات زوجین در این مورد همانطور که گفته شد کم کم این عمل حالت وظیفه به خود می گیرد و زنان گمان می کنند سهم آنها در این مورد فقط اطاعت از همسر و ارضای او می باشد. تنها راه برای پیشگیری از این حالت بالا بردن اطلاعات زوجین و تبدیل این رابطه به یک رابطه دوطرفه است.
برای مطالعه پیرامون اخلاق جنسی به کتاب « اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب » تالیف شهید مطهری مراجعه نمایید .
موفق ومؤید باشید.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد