خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » ارتش با روحیه و قدرت بیشتر به حفاظت از کشور ادامه می‌دهد

دانلود کتاب های امتحان شده

ارتش با روحیه و قدرت بیشتر به حفاظت از کشور ادامه می‌دهد

گفتگوی اختصاصی با امیر سرتیپ دوم شاهین تقی‌خانی، سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی ایران

ارتش با روحیه و قدرت بیشتر به حفاظت از کشور ادامه می‌دهد

مقام معظم رهبری به این موضوع اشراف دارند که نیروی دریایی این توان را داشته است که هم در حوزه خودکفایی و هم در حوزه مأموریت‌های برون‌مرزی بتواند دست بلند نظام باشد و بارها و بارها در فرمایشات خود و در نگاه بلند خود به اهمیت نیروی دریایی اشاره‌کرده‌اند.


ارتش با روحیه و قدرت بیشتر به حفاظت از کشور ادامه می‌دهد

با نگاهی گذرا به تاریخ انقلاب اسلامی درمی‌یابیم که از لحظه نخست پیروزی انقلاب، ارتش و ارتشیان، عشق و علاقه و میل باطنی خود را به حرکت انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام راحل، رهبر معظم انقلاب و نظام ابزار داشتند و در اثبات این معنا فداکاری‌ها، تلاش‌ها و ایثارگری‌های بسیاری به خرج دادند.

ارتش در بسیاری از مأموریت‌ها حضورداشته و دارد و بسیاری از توطئه‌ها و برنامه‌های دشمنان و استکبار را خنثی کرده است اما چند روز قبل دریکی از تمرین‌های رزمی خود دچار حادثه شد که در این حادثه 19 نفر از فرزندان این مرزوبوم به شهادت رسیدند.
 
از همین رو خبرنگار راسخون به مناسبت شهادت جمعی از نیروهای ارتش در حادثه ناوچه کنارک با امیر سرتیپ دوم شاهین تقی‌خانی، سخنگوی ارتش و معاون فرهنگی و روابط عمومی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش گفتگویی را انجام داده است.
 

راسخون: گوشه‌ای از رشادت‌ها و ازخودگذشتگی‌ها و خدمات ارتش جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب اسلامی را بفرمائید.

وقتی صحبت از نیروی دریایی ارتش می‌کنیم باید به‌روزهای اوایل جنگ تحمیلی برگردیم. درواقع نیروی دریایی ما از همان روزهای اول خوش درخشید و در عملیات 7 آذر 1359 که چند روزی از جنگ گذشته بود توانست طومار نیروی دریایی دشمن را در هم بپیچد. حماسه‌آفرینی‌هایی که ناو پیکان و شهید همتی و هم‌رزمانش انجام دادند، موجب شد ارتش آغازی بسیار محکم در سال‌های ابتدایی جنگ داشته باشد.
 
البته نیروی دریایی ما نه‌فقط در دریا بلکه بر روی زمین هم فداکاری‌های بسیاری انجام داد. مقاومت 34 روزه خرمشهر و تکاوران نیروی دریایی از ذهن‌ها نرفته است.

 همچنین نقش‌آفرینی که ارتش در مسلح کردن «هاورکرافت‌های»[1] نیروی دریایی و حضور در عملیات‌های مهم جنگ تحمیلی مانند عملیات بزرگ بیت‌المقدس گوشه‌ای از رشادت‌های ارتش است.
 

نیروی دریایی ارتش و اسکورت کشتی‌های تجاری و نفت‌کش

علاوه بر این بعد از جنگ تحمیلی، نیروی دریایی نقش بسیار مؤثری در اسکورت کشتی‌های تجاری و نفت‌کش‌ها داشته و دارد. اسکورت چندین هزار کشتی و بازنگاه داشتن راه‌های مواصلاتی و کمک به صادرات نفت و واردات کالاهای اساسی کشور و همچنین باز بودن خطوط مواصلاتی در حین جنگ و بعد از جنگ، یکی از بزرگ‌ترین خدماتی است که نیروی دریایی ارتش به کشور و نظام داشته است.

از طرفی بیش از 60 ناوگروه به خلیج عدن برای امنیت منطقه و مقابله با دزدان دریایی اعزام‌شده است که در این خصوص سفیر چین از ناوگروه ایران برای نجات کشتی آن‌ها از چنگ دزدان دریایی تقدیر می‌کند؛ و البته عکس‌العمل‌های متعدد بین‌المللی برای این حضور مؤثر نیروی دریایی ارتش در آب‌های آزاد صورت گرفته است.
 

اهتزاز پرچم ایران در دورترین نقاط دنیا توسط ناوهای ایرانی

بازهم باید یادی کنیم از کار بزرگی که ارتش در اهتزاز پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در دوردست‌ها داشته است. همچنین بیش‌ترین مسافت‌های دریایی طی شده را مجموعه نیروی دریایی با ناوهای ایرانی و ناوهایی که توسط جهادگران نیروی دریایی و وزارت دفاع ساخته‌شده است انجام‌گرفته و با این ناوها مأموریت‌ها به بهترین شکل انجام شده است و پرچم ایران در دوردست‌ترین نقاط دنیا به اهتزاز درآمده است.
 

اقتدار دریایی ایران/ حضور نیروی دریایی در اجلاس آیونز

مانورهای متعدد چه مانور مشترک و چه مانور مرکب که ارتش انجام داده است باعث اقتدار دریایی ایران شده است. حضور چندین ساله ارتش جمهوری اسلامی ایران در اجلاس بزرگ فرماندهان کشورهای حاشیه اقیانوس هند به‌نام آیونز که افتخاری برای مجموعه نیروی دریایی است و هنوز هم نیروی دریایی در این حوزه نقش‌آفرینی می‌کند و ریاست این اجلاس را هم همچنان بر عهده دارد.
 
ارتش با انجام رزمایش‌های متعدد باعث شده است مردم عزیزمان برای صیانت از تنگه هرمز، خلیج‌فارس و دریای عمان به این نیروها اتکا کنند. به هر صورت ما امروز به یاد شهدای عزیز ناو شناور کنارک از آن همه جان‌فشانی‌های نیروی دریایی ارتش یادی می‌کنیم.
 

راسخون: اهمیت نیروی دریایی و نگاه خاص رهبر معظم انقلاب به ارتش جمهوری اسلامی را چگونه می‌بینید.

حضرت آقا با نگاه بلندی که به نیروی دریایی دارند از نیروی دریایی به‌عنوان یک نیروی راهبردی نام بردند. نیروی راهبردی یعنی نیرویی که بتواند اهداف جمهوری اسلامی ایران را حوزه‌های کلان و بزرگ تأمین کند.
 

نیروی دریایی دست بلند نظام در خودکفایی و مأموریت‌های برون‌مرزی

مقام معظم رهبری به این موضوع اشراف دارند که نیروی دریایی این توان را داشته است که هم در حوزه خودکفایی و هم در حوزه مأموریت‌های برون‌مرزی بتواند دست بلند نظام باشد و بارها و بارها در فرمایشات خود و در نگاه بلند خود به اهمیت نیروی دریایی اشاره‌کرده‌اند که برای ما یک پشتوانه بسیار محکمی است.
 

بررسی حادثه کنارک

راسخون: در خصوص حادثه اخیر تسلیت و تبریک ما را پذیرا باشید و در خصوص این حادثه در صورت امکان توضیحاتی بدهید.

در این حادثه 19 نفر به شهادت رسیدند که پیکر پاک 19 شهید از آب خارج شده و در کنارک تشییع شد و بعدازاین تشییع در شهرستان‌های خود به خاک سپرده خواهند شد. در خصوص این حادثه تیمی در حال بررسی این مسئله است تا انشالله از وقوع اتفاقات این‌چنینی پیشگیری کنیم.
 

وقوع حوادث بسیار تلخ‌تر در ارتش‌های دنیا

راسخون: در ارتش‌های دنیا آیا این‌چنین اتفاقاتی رخ‌داده است؟

بله؛ این‌چنین اتفاقاتی در ارتش‌های دنیا بارها و بارها رخ‌داده است. برخی از نیروهای ارتش دنیا بر روی بزرگ‌ترین ناوها و تأسیسات دریایی خود با تمام پیش‌بینی‌ها و پیگیری‌ها و دقت نظرهایی که دارند حوادث و اتفاقات بسیار سنگینی رخ‌داده است.
 
این‌گونه اتفاقات نباید رخ دهد اما در فعالیت‌های بزرگ و تعداد مأموریت‌های متعددی که در حوزه‌های دریایی انجام می‌شود بعضی از مواقع به دلیل استفاده از مهمات و ابزار جنگی واقعی برای قرار دادن مجموعه در یک صحنه واقعی رزم و تمرینات رزمی اجتناب‌ناپذیر است.
 
بنابراین ما اگر بخواهیم مجموعه حوادث نیروهای مسلح خود را بشماریم در مقایسه با تعداد مأموریت‌های سنگین جنگی رزمی منطبق با شرایط رزم که انجام داده‌اند اصلاً قابل‌شمارش نیست. وقتی این مسائل در کنار یکدیگر قرار می‌گیرد می‌بینیم که در کنار این همه کارهای بزرگ طبیعتاً خدا نکرده حوادث و اتفاقاتی هم در پی خواهد داشت.
 

نیروی دریایی باروحیه و قدرت بیشتر مأموریت‌های خود را انجام می‌دهد

البته این‌گونه اتفاقات در کنار همه تلخی‌هایی که دارد دوباره موجب ابراز محبت مردم، روحیه همبستگی، ارتقا روحیه کارکنان و خانواده و اینکه مردم در تمام شرایط سخت باز هم به فکر فرزندان خود هستند می‌شود.
 
از زمانی که این حادثه رخ داده است سیلی از پیام‌های تبریک و تسلیت، محبت و همدردی چه در فضای رسمی و چه در فضای مجازی به تعداد بسیار زیاد منتشر شده است که این موجب دلگرمی فرزندان این مرز و بوم در نیروی دریایی است که انشالله با روحیه بهتر و با قدرت بیشتر بتوانند مأموریت‌های خود را انجام دهند.
 

راسخون برای شهدای این حادثه تلخ علو درجات و برای ارتش مقتدر و پر افتخار جمهوری اسلامی ایران پیروزی روز افزون از خدا خواستار است.

پی‌نوشت:
[1] هوا ناو یا هاوِرکرافْت (به انگلیسی: hovercraft) نوعی شناور دریایی است که بر روی بالشتکی از هوای فشرده تکیه دارد. (ویکی‌پدیا)

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها