خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » از علت تا درمان اسپاسم عروق کرونر

دانلود کتاب های امتحان شده

از علت تا درمان اسپاسم عروق کرونر

از علت تا درمان اسپاسم عروق کرونر

اسپاسم عروق کرونر زمانی اتفاق می افتد که دیواره های عروق خونی به هم متصل شده و بخشی از عروق خونی محدود می شود. خود اسپاسم همیشه دردناک نیست. با این حال گاهی اوقات می تواند منجر به مشکلات جدی، از جمله حمله قلبی و حتی مرگ شود.


از علت تا درمان اسپاسم عروق کرونر

اسپاسم عروق کرونری

اسپاسم عروق کرونری به علت انقباض ناگهانی عروق کرونری قلب به وجود می آید. حمله قلبی می تواند در اثر اسپاسم عروق کرونری هم اتفاق بیفتد.انقباض ناگهانی عضلات در شریان های قلب، منجر به اسپاسم عروق کرونری یا آنژِین پرینزمتال می گردد.

هنگامی که این اتفاق می افتد، شریان های قلب باریک تر می شوند و از جریان خون به قلب شما جلوگیری می شود. اسپاسم عروق کرونری کوتاه و موقت است.

با این حال، آنها به طور بالقوه منجر به عوارض قلبی، مانند حمله قلبی می شوند. اگر شرایطی دارید که قلب را تحت تاثیر قرار می دهند، مانند کلسترول بالا یا فشار خون بالا، احتمال بیشتری دارید که این اسپاسم داشته باشید. اسپاسم عروق کرونری نیز به عنوان انقباضات عروق کرونری نیز شناخته می شود.1
 

علل ایجاد اسپاسم در عروق کرونر

پزشکان هنوز به طور کامل نمی دانند که چرا برخی افراد اسپاسم عروق کرونر دارند. یکی از رایج ترین عوامل ایجاد این نوع اسپاسم در عروق، سیگار کشیدن است. سایر علل بالقوه این بیماری عبارتند از:

استفاده از داروهای تنگ کننده عروق، از جمله مسدود کننده های بتا

قرار گرفتن در معرض هوای سرد

استرس شدید

استفاده از داروهای محرک مانند کوکائین

مصرف بیش از حد الکل

استفاده بیش از حد از حشیش

شیمی درمانی

کمبود منیزیم.2

از علت تا درمان اسپاسم عروق کرونر

علائم اسپاسم عروق کرونر

علائم این نوع اسپاسم ممکن است از فردی به فرد دیگر یا حتی بین اسپاسم های مختلف متفاوت باشد. بعضی از اسپاسم ها “ساکت” هستند. این به این معنی است که این نوع اسپاسم ها می توانند بدون ایجاد علائم خاصی ایجاد شوند.

اما وقتی علائم رخ می دهند، می توانند شامل موارد زیر باشند:

درد قفسه سینه، که ممکن است شدید باشد.

دردی که ممکن است به سر یا شانه سرایت کند.

احساس سوزش در قفسه سینه

احساس تنگی در قفسه سینه

احساس فشار در قفسه سینه.2
 

عوامل خطر برای اسپاسم عروق کرونر چیست؟

در صورتی که  بیماری های قلبی دارید،شما در  خطر اسپاسم عروق کرونری هستید. کلسترول بالا و فشار خون بالا می تواند به طور مستقیم خطر سکته مغزی را افزایش دهد. فعالیت های دیگر که باعث افزایش خطر اسپاسم عروق کرونری می شود عبارتند از:

سیگار کشیدن

استفاده بیش از حد از محرک ها مانند کوکائین و آمفتامین

استرس شدید

سرمای شدید

مصرف نوشیدنی های الکی

اگر سابقه اسپاسم عروق کرونری دارید، باید اقداماتی را برای به حداقل رساندن چنین عوامل خطر انجام دهید. قرار گرفتن در معرض این عوامل باعث افزایش خطر ابتلا به اسپاسم در آینده می شود.1
 

نحوه تشخیص اسپاسم عروق کرونری

اسپاسم عروق کرونر نشان می‌دهد که یک مشکل بالقوه در قلب شما وجود دارد. به همین دلیل، دکتر احتمالاً انواع آزمایش‌های تصویربرداری را توصیه می‌کند. این تست‌ها می‌توانند یک تصویر واضح‌تر از قلب شما ارائه دهند و به پزشک شما کمک کنند تا برنامه درمانی مناسبی را برایتان انتخاب کند. تست‌های تشخیصی تصویربرداری زیر ممکن است استفاده شود:
 

اکوکاردیوگرام

این تست با کمک امواج اولتراسوند انجام می‌شود. به این صورت که از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از قلب استفاده می‌کنند. این تست یکی از شایع‌ترین تست‌ها برای تشخیص بیماری‌های قلبی محسوب می‌شود. زیرا جزئیات بیشتری را می‌تواند از قلب، حفره‌های قلبی و عروق قلبی نشان دهد. از طرف دیگر امواجی که برای این منظور استفاده می‌شود، تأثیر بد و مضری برای بدن نخواهد داشت.
 

الکتروکاردیوگرام (EKG)

آزمایشی است که برای اندازه گیری فعالیت الکتریکی قلب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کار توسط الکترودها انجام می‌گیرد. در این تست چون از مواد خاصی برای انجام آزمایش استفاده نمی‌شود، حساسیت و عوارض جانبی خطرناکی را ایجاد نخواهد نکرد. در شرایطی ممکن است که چسباندن الکترودها به قفسه سینه باعث ایجاد قرمزی موقت در این ناحیه شود.
 

آنژیوگرافی عروق کرونر

در این آزمایش خاص، از اشعه ایکس با استفاده از رنگ برای دیدن قسمت‌های داخلی شریان‌ها و اندازه گیری جریان خون از طریق قلب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بسیاری از شرایط قلبی وجود دارد که استفاده از این تست‌ها برای آن ها توصیه می‌شود. زیرا دارای مزیت‌های زیادی هستند. از مزایای این تست‌ها می‌توان به:

به نسبت ارزان‌تر بودنشان

انجام تست بدون نیاز به آمادگی خاص قبلی

سریع انجام شدنشان

بدون عوارض جانبی

در دسترس تر بودنشان اشاره کرد.

علاوه بر موارد گفته شده این آزمایش‌ها مفید هستند؛ زیرا می‌توانند جزئیات دقیقی را که برای تشخیص درست لازم است به پزشک خود ارائه دهند. هنگامی که دکتر به تشخیص درستی نسبت به مشکلات قلبی شما برسد، می‌تواند روش درمانی درستی را نیز انتخاب کند. به این ترتیب در زمان و هزینه صرفه جویی خواهد شد و سلامت بیمار هم به خطر نمی‌افتد.3
 

درمان اسپاسم عروق کرونری

درمان اسپاسم عروق کرونری برای کاهش درد قفسه سینه تمرکز دارد. این به طور عمده شامل داروهای تجویزی مانند موارد زیر است:
 

نیترات ها

می توانند به تقویت شریان ها و استحکام دیواره های شریان کمک کنند. نیترات ممکن است به عنوان یک دارو طولانی مدت یا به عنوان یک قرص در صورت داشتن اسپاسم دیگری استفاده شود.
 

L-arginine

یک مکمل غذایی است که می تواند از اسپاسم جلوگیری کند.
 

مسدود کننده های کانال کلسیم

می توانند با تسکین ماهیچه ها در شریان ها، تنگی قفسه سینه را کاهش دهند. این داروها ممکن است در طولانی مدت مصرف شوند.

پزشک ممکن است از شما بخواهد داروهایی مصرف کنید که کلسترول بالا یا فشار خون بالا را کاهش دهند. مصرف چنین داروها می تواند به جلوگیری از اسپاسم عروق کرونر یا حمله قلبی کمک کند.

در طول درمان، باید یک رژیم کم چرب و کم سدیم مصرف کنید.

از علت تا درمان اسپاسم عروق کرونر
 

اگر سیگار می کشید، باید سیگار را ترک کنید

تغییر شیوه زندگی می تواند شانس بیشتری برای کاهش بروز  اسپاسم عروق کرونری به شما بدهد.1
 

عوارض جانبی ناشی از این اسپاسم

اگر اسپاسم عروق کرونر بدون درمان ادامه پیدا کند، می تواند منجر به حمله قلبی یا حتی مرگ شود. حتی اگر فرد نشانه ای نداشته باشد. با این حال، وقوع عوارض کشنده در این بیماری غیر معمول است.

اسپاسم عروق کرونر می تواند انواع مختلفی از آریتمی ها را ایجاد کند. آریتمی به معنی تغییر در شیوه ضربان قلب است. آریتمی، اختلال بسیار رایجی است و می تواند باعث شود فرد احساس کند که ضربان قلبش شدید و نامنظم است.2
 

راههای جلوگیری از ابتلا به بیماری اسپاسم عروق کرونر

با جلوگیری از آترواسکلروز، می‌توانید خطر اسپاسم عروق کرونر را کاهش دهید. این شامل داشتن:

یک رژیم کم چرب،

ورزش منظم،

کنترل فشار خون

ترک سیگار است

همچنین می‌توانید شانس خود را برای داشتن اسپاسم عروق کرونر با اجتناب از عوامل خاصی مانند شرایط استرس بالا کاهش دهید. همیشه از دستورات دکتر خود برای کمک به جلوگیری از عوارض بیشتر پیروی کنید.3

پینوشتها
1.www.drdr.ir
2.www.payamesalamat.com
3.www.echocardiography.ir

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها