خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » از علت تا درمان سرطان چشم

دانلود کتاب های امتحان شده

از علت تا درمان سرطان چشم

از علت تا درمان سرطان چشم

سرطان چشم یکی از بیماری‌های بسیارخطرناک است که معمولاٌ افراد آن را نادیده می‌گیرند، ابتلا به این بیماری می‌تواند سبب نابینایی و حتی مرگ افراد شود به همین دلیل لازم است تا نشانه‌های آن را بشناسید.


از علت تا درمان سرطان چشم

سرطان چشم چیست؟

جهان چشم، همان چیزی است که ما از آن به عنوان کره چشم یاد می‌کنیم. این بخش شامل بخش‌هایی است که نور را فیلتر می‌کنند، اجازه می‌دهند تا چشم متمرکز شود، چشم را تغذیه و به مغز متصل می‌کند.

سرطان چشم سرطانی است که بر روی چشم یا بافت‌های اطراف آن اثر می‌گذارد. همان‌طور که گفته شد، تعداد زیادی از انواع سرطان‌های مختلف می‌توانند روی چشم اثر بگذارند.

سرطان از سلول‌های جهش یافته تشکیل شده است که از کنترل خارج می‌شوند. سلول‌های تغییر یافته (غیر طبیعی) اغلب به شکل یک توده به نام تومور رشد می‌کنند. همچنین سلول‌های سرطانی می‌توانند در مناطق مجاور رشد کنند و به سایر قسمت‌های بدن نیز سرایت کنند. به این نوع سرطان، متاستاز گفته می‌شود.

چشم‌ها اندام‌هایی هستند که نور را جمع می‌کنند و آن را به مغز می‌فرستند. مغز این نور را به تصاویری تبدیل می‌کند که به شما امکان دیدن می‌دهد. چشم از قسمت‌های مختلفی ساخته شده است. سرطان می‌تواند از هر بخشی از چشم شروع شود.

سرطان چشم اولیه نوعی سرطان بسیار نادر است که از جایی یا در چشم یا پوست سلول‌های اطراف چشم شروع می‌شود. این سرطان اغلب در داخل خود چشم ایجاد می‌شود. به این بیماری سرطان داخلی چشم گفته می‌شود. از آن‌جا که این نوع سرطان، بسیار نادر است، برای آغاز درمان به یک متخصص سرطان چشم مراجعه نمایید.1
 

عوامل سرطان چشم

موارد مختلفی به عنوان عوامل خطر ساز برای ابتلا به این سرطان مرگبار برشمرده می‌شوند که از آن جمله می‌توان فاکتورهای ژنتیکی را نام برد، رنگ چشم یکی از این موارد است.

براساس تحقیقات افرادی که دارای رنگ چشم آبی یا سبز هستند بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

همچنین افراد سفید پوست بیش از سایر نژاد‌ها دچار سرطان چشم می‌شوند.
 
براساس تحقیقات همزمان با بالا رفتن سن خطر ابتلا به سرطان ملانوم چشم افزایش می‌یابد، برخی از افراد نیز این بیماری را به صورت اختلالات پوستی به ارث می‌برند و از بدو تولد مبتلا به این سرطان هستند.

یکی ازعلائم خطرزا برای ابتلا به این بیماری قرار گرفتن در معرض نور اشعه ماورای بنفش uv است، همچنین استفاده از تخت‌های برنزه کننده نیز می‌تواند شرایط مساعد برای این بیماری را مهیا کند.2

از علت تا درمان سرطان چشم

علائم سرطان چشم

علائم سرطان چشم از فردی به فرد دیگر براساس نوع سرطان متفاوت است و چنانچه در بخش سلامت نمناک میخوانید در بزرگسالان شایع ترین علائم آن عبارتند از:

_تاری دید در یک چشم

_نقاط شناور کوچک در دید

_تغییر در رنگ عنبیه

_قرمزی یا درد چشم

_چشم های برآمده

_از دست دادن بینایی محیطی

در مراحل اولیه سرطان چشم, ممکن است تعداد کمی از علائم وجود داشته باشد. در واقع برای یک بیمار غیر معمول نیست که فرد اولین کسی باشد که در یک امتحان برنامه روتین معاینه می شود.3
 

عوامل خطر سرطان چشم چیست؟

عوامل خطر سرطان چشم، شامل مواردی است که احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. به نظر می رسد برخی عوامل احتمال بروز سرطان در چشم، پلک یا ناحیه مداری را افزایش می دهد. عوامل خطر سرطان چشم، عبارتند از:

داشتن پوست روشن و یا چشم های ابی

قرار گرفتن در معرض آفتاب یا سالن برنزه شدن می تواند خطر ابتلا به سرطان یا ملانوم روی پلک را افزایش دهد.

قرار گرفتن در معرض ویروس های خاصی مانند ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ممکن است خطر ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی ملتحمه را افزایش دهد.

سندرم خال و ملانوم آتیپیک (AMS) که قبلاً به عنوان سندرم عصبی دیسپلاستیک شناخته می شد. این سندرم با تعداد زیادی خال غیر معمول مشخص می شود.

همه افراد مبتلا به این عوامل خطر سرطان چشم ندارند. با این حال، اگر عوامل خطر و علائم سرطان چشم دارید، بهتر است با یک متخصص مشورت کنید.3
 

چگونه سرطان چشم تشخیص داده می‌شود؟

شما نیاز به مراجعه به یک پزشک متخصص چشم (چشم پزشکی) دارید. پزشک از شما در مورد تاریخچه سلامتی، علائم، عوامل خطر و سابقه خانوادگی بیماری سؤال خواهد کرد. او معاینه چشم را انجام می‌دهد. در طول معاینه چشم، پزشک از یک فضای خاص با یک نور استفاده می‌کند تا به قسمت داخلی چشم شما نگاه کند.

همچنین ممکن است یک یا چند مورد از تست‌های زیر برای شما توصیه شود:

سونوگرافی چشم.

توموگرافی انسجام نوری.

عکاسی عمیق Fundus.

آنژیوگرافی فلوورسن

بیوپسی

احتمالا پس از تشخیص سرطان چشم، به آزمایش‌های دیگری احتیاج دارید. این آزمایشات به درمان‌گرهای بهداشتی شما کمک می‌کنند تا در مورد سرطان اطلاعات بیشتری کسب کنند. آن‌ها به تعیین مرحله سرطان نیز کمک می‌کنند. موضوع مهم این است که سرطان در بدن شما چقدر و تا چه حد گسترش یافته است (متاستاز شده). این موضوع یکی از مهم‌ترین مسائلی است که هنگام تصمیم‌گیری در مورد درمان سرطان باید بدانید.1

از علت تا درمان سرطان چشم

درمان سرطان چشم

دارو درمانی و جراحی از جمله موارد درمان این سرطان است که اگر در مراحل اولیه انجام شود نیازی به تخلیه کامل چشم وجود ندارد و بیمار می‌تواند بهبود یابد.
اگر اندازه  تومور کوچک باشد در مراحل نخستین صرفا تحت نظارت متخصصین قرار می‌گیرد و عمل جراحی به تعویق می‌افتد درمان و نابودی تومور عموما به اختلال  و زوال بینایی در چشم مبتلا منجر می‌شود.
 
معمولا در اعمال جراحی قسمت‌هایی از عنبیه و مشنیه بر داشته می‌شود و در صورتی که اندازه تومور بسیار بزرگ باشد کل کره‌ی چشم با عمل جراحی خارج می‌شود پرتو درمانی نیز از موثرترین تدابیر  درمانی به شمار می‌رود که برای جراحی تومورهای کوچک، متوسط و بزرگ بکار می‌رود عمل کرایوتراپی نیز در نابودی تومورهای کوچک کاربرد مطلوبی دارد.2
 

مقابله با سرطان چشم و عوارض آن

بسیاری از افراد هنگام برخورد با سرطان احساس نگرانی، افسردگی و استرس می‌کنند. شروع درمان سرطان می‌تواند برای ذهن و بدن سخت باشد. درمورد هرگونه مشکل یا نگرانی که دارید با تیم مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید. برای کاهش اثرات سرطان و علائم آن بر زندگی روزمره شما با هم تعامل کنید.
به نکات زیر توجه کنید:

با خانواده یا دوستان خود صحبت کنید.

از تیم بهداشت و درمان یا مددکار اجتماعی خود بخواهید که شما را راهنمایی کنند.

با یک مشاور صحبت کنید.

با یک متخصص مانند پزشک خود صحبت کنید.

از تیم بهداشت و درمان خود در مورد داروهای افسردگی یا اضطراب سؤال کنید.

از نظر اجتماعی فعال باشید.

به یک گروه پشتیبانی سرطان بپیوندید.

اثرات درمان سرطان بر روی بدن بسیار است. برای کمک به خودتان، سالم‌تر زندگی کنید، سعی کنید:

با تمرکز روی غذاهای پر پروتئین، یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.

مقدار زیادی آب، آب میوه و مایعات دیگر بنوشید.

از نظر جسمی فعال باشید.

به اندازه نیاز استراحت کنید.

با تیم مراقبت‌های بهداشتی خود در مورد راه‌های مدیریت عوارض جانبی درمانی صحبت کنید.

داروهای خود را طبق دستورالعمل تیم خود مصرف کنید.1

پینوشتها
1.www.resaa.net
2.www.beytoote.com
3.www.namnak.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها