خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » از علت تا درمان سرمازدگی

دانلود کتاب های امتحان شده

از علت تا درمان سرمازدگی

از علت تا درمان سرمازدگی

سرمازدگی معمولا با قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض هوای سرد ایجاد می‌شود، به‌خصوص اگر با یک باد سرد همراه ‌باشد یا ‌ممکن است با قرار گرفتن کوتاه‌تر در دمای بسیار سرد رخ ‌دهد. سرمازدگی بر خلاف بسیاری از آسیب‌ها در صورتی که ‌در لحظات اولیه درست مدیریت شود به راحتی قابل حل است.


از علت تا درمان سرمازدگی

سرمازدگی

سرمازدگی صدمه ای است که در اثر انجماد پوست و بافت های زیرین ایجاد می شود. ابتدا پوست شما بسیار سرد و قرمز می شود، سپس بی حس، سفت و رنگ پریده می شود. سرما زدگی بیشتر در انگشتان دست، انگشتان پا، بینی، گوش، گونه و چانه شایع است. پوست در معرض سرما و هوای شدید، دچار سرما زدگی می شود. اما سرمازدگی ممکن است حتی روی پوست پوشیده با دستکش یا لباس هم ایجاد شود.

Frostnip، نوعی خفیف سرمازدگی است که باعث آسیب دائمی در پوست نمی شود. شما می توانید با اقدامات کمک های اولیه از جمله خنثی کردن پوست آسیب دیده، سرمازدگی خفیف را درمان کنید. تمام سرما زدگی های دیگر نیاز به مراقبت پزشکی دارند زیرا می توانند به پوست، بافت ها، ماهیچه ها و استخوان ها آسیب برسانند. از عوارض احتمالی سرمازدگی شدید می توان به عفونت ها و آسیب های عصبی اشاره کرد.1
 

مراحل سرمازدگی

سرما زدگی در چند مرحله رخ می دهد:
 

یخ زدگی سرمازدگی

نوعی سرما زدگی است. سرما منجر به بی حسی در منطقه آسیب دیده می شود. با گرم شدن پوست، ممکن است احساس درد و سوزن شدن می کنید.
 

سرمازدگی سطحی

سرمازدگی سطحی به صورت پوستی قرمز رنگ به نظر می رسد که سفید یا کمرنگ می شود. ممکن است پوست شما احساس گرما کند که نشانه درگیری جدی پوست می باشد اگر در این مرحله درمان سرما زدگی را شروع کنید، ممکن است سطح پوست شما لکه لکه و دردناک شود و متوجه سوزش و تورم شوید. حتی یک تاول پر از مایع 12 تا 36 ساعت پس از گرم شدن پوست ظاهر شود.
 

سرمازدگی عمیق (شدید)

با پیشرفت سرما زدگی، بر تمام لایه های پوست از جمله بافت هایی که در زیر پوست قرار دارند، تأثیر می گذارد. پوست شما به رنگ سفید یا خاکستری مایل به قرمز می شود و ممکن است دچار بی حسی شوید و احساس سرما، درد یا ناراحتی در ناحیه آسیب دیده را از دست می دهید.حتی مفاصل یا عضلات دیگر کار نکنند. تاول های بزرگ 24 تا 48 ساعت بعد از درمان، مجددا شکل می گیرند. پس از آن، با از بین رفتن بافت، پوست ناحیه سیاه و سفت می شود.

اگر مشکوک به هیپو ترمی (کاهش دمای بدن) هستید شرایطی که بدن شما خیل سریع، گرما را از دست می دهد. سریعا با مراکز فوریت پزشکی تماس بگیرید علائم و نشانه های هیپوترمی عبارتند از:

لرز شدید

لکنت زبان

خواب آلودگی و از دست دادن تعادل

در حالی که منتظر کمک پزشکی هستید، اقدامات مربوط به مراقبت از خود را انجام دهید، مانند:

محافظت از منطقه آسیب دیده از سرما زدگی

روی پاهای یخ زده راه نروید

کاهش درد با مسکن.1

از علت تا درمان سرمازدگی

علل سرمازدگی

هنگامی که پوست و بافت‌ها در معرض سرمای شدید قرار می‌گیرند اغتشاش در آن‌ها رخ می‌دهد. حتی ممکن است در موارد شدید عضلات، اعصاب و رگ‌های خونی نیز منجمد شوند. این اتفاق بیشتر در نقاطی مانند:

بینی

روی انگشتان

گونه‌ها

گوش‌ها

و چانه‌ها رخ می‌دهد

شایع‌ترین علل سرمازدگی قرار گرفتن در معرض هوای بسیار سرد مانند بادهای خیلی سرد و یا آب های سرد می‌باشد. همچنین می‌تواند علت سرمازدگی شما تماس مستقیم با یخ، فلزات یخ زده و یا مایعات بسیار سرد باشد.2
 

نشانه‌های سرمازدگی

نشانه‌های سرمازدگی بستگی به میزان نفوذ سرما در بافت‌های شما و تاثیر آن دارد.

در یخ زدگی یا سرمازدگی سطحی ممکن است نشانه‌هایی از قبیل:

احساس درد

سوزش

بی حسی

بریده شدن پوست

و گزگز اندام‌ها بروز کند

هر چقدر میزان سرمازدگی بیشتر بوده و سرما بیشتر در بافت‌های شما نفوذ کند این علائم شدیدتر خواهد شد به عنوان مثال کسانی که دچار سرمازدگی شدید شده‌اند علائم زیر را خواهند داشت:

از بین رفتن کامل حس

ایجاد تاول در زیر پوست

خون مردگی.2

تشخیص سرمازدگی

تشخیص سرمازدگی معمولاً بر اساس علائم و نشانه های شما، ظاهر پوست و بررسی فعالیت های اخیر که در معرض سرماخوردگی قرار گرفته اید انجام می شود.
پزشکتان ممکن است آزمایشاتی مانند اشعه ایکس، اسکن استخوان یا MRI انجام دهد. اینها می توانند به پزشک کمک کنند تا شدت سرما زدگی شما را تعیین کند و بررسی شود که آیا استخوان ها یا ماهیچه ها آسیب دیده اند.1
 

درمان سرمازدگی

سرمازدگی جزئی را می توان در خانه با اقدامات اساسی و کمک های اولیه درمان کرد. برای سایر سرمازدگی ها، پس از کمک های اولیه و ارزیابی مناسب برای هیپوترمی، بسته به شدت آسیب دیدگی، ممکن است بسته به شدت جراحت، استفاده از داروها، مراقبت از زخم، جراحی و روش های درمانی مختلف انجام شود.
 

گرم کردن پوست

اگر قبلاً این کار انجام نشده باشد، پزشک با استفاده از حمام آب گرم به مدت 15 تا 30 دقیقه برای جبران مجدد و گرم شدن پوست استفاده می کند. ممکن است پوست نرم شود و قرمز یا بنفش به نظر برسد. ممکن است شما را به حرکت آرام ناحیه آسیب دیده تشویق کند.

از علت تا درمان سرمازدگی
 

دارو درمانی

از آنجا که روند جبران مجدد می تواند دردناک باشد، پزشک احتمالاً برای کاهش درد به شما دارو هایی می دهد.
 

پانسمان

بعد از اینکه پوست گرم شد، پزشک ممکن است منطقه را با باند های استریل، حوله ها یا پانسمان ها بپیچید تا از پوست محافظت کند و ممکن است شما نیاز به بالا بردن ناحیه آسیب دیده در سطح قلب برای کاهش تورم داشته باشید.
 

برداشتن بافت آسیب دیده (دبریدمان)

برای بهبودی مناسب، پوست سرمازده باید عاری از بافت آسیب دیده، مرده یا آلوده باشد. برای تشخیص بهتر بین بافت سالم و مرده، پزشک ممکن است یک تا سه ماه برای برداشتن بافت آسیب دیده صبر کند.
 

آب درمانی یا فیزیو تراپی

خیساندن در حمام آب گرم (هیدرو تراپی) با تمیز کردن پوست و از بین بردن بافت مرده، می تواند به بهبودی کمک کند.
 

داروهای ضد عفونی

اگر پوست یا تاول شما عفونی شده باشد، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک خوراکی تجویز کند.
 

داروهای ضد لخته خون

ممکن است یک تزریق داخل وریدی (IV) از دارویی دریافت شود که به بازگرداندن جریان خون کمک می کند.
 

مراقبت از زخم بسته

به میزان آسیب، ممکن است انواع تکنیک های مراقبت از زخم مورد استفاده قرار گیرد.
 

عمل جراحی

افرادی که سرما زدگی شدید را تجربه کرده اند ممکن است به موقع نیاز به عمل جراحی یا قطع عضو برای از بین بردن بافت مرده داشته باشند.
 

درمان با اکسیژن هایپربار

Hyperbaric شامل تنفس اکسیژن خالص در اتاق تحت فشار است. برخی از بیماران بعد از این درمان علائم بهبود یافته را نشان دادند. اما مطالعه بیشتری لازم است تا این موضوع را ثابت کند.1

از علت تا درمان سرمازدگی

عوارض ناشی از سرمازدگی

اگر جوانب احتیاط را رعایت نکردید و دچار سرمازدگی و یخ زدگی شدید، چنین علائمی را مشاهده خواهید نمود. اگر با کسی همراه شده اید که دچار سرمازدگی شده است نیز می توانید این علائم و نشانه ها را در او ببینید.

بیشتر شدن حساسیت بدن نسبت به سرما

بی حس شدن یا اختلالات عصبی در منطقه ای که دچار یخ زدگی یا سرمازدگی شده است.

دچار آرتریت شدن یعنی تغییرات در غضروف بین مفاصل

عفونت

پوسیدگی و مرگ بافتی. چرا که در ناحیه ای که دچار سرمازدگی و یخ زدگی شده است، جریان خون قطع شده است.

هیپوترمی به حالتی گفته می شود که فردی که دچار یخ زدگی شده است، سیستم تنفسی و قلب آن از سرما می شکند و در نتیجه می میرد. این حالت در سرمای بسیار شدید رخ می دهد.

اگر به مناطق سردسیر و کوهستان های برفی سفر کردید و پس از مدتی با علائم زیر مواجه شدید، بدانید که بدن شما شروع به یخ زدن نموده باشد. پس باید فورا کارهایی را برای برگشت گرما و حرارت به بدنتان انجام دهید.

پوستتان کمرنگ و سفید شد یا در مناطق حساس و آسیب دیده هیچ درد و حسی را متوجه نمی شوید.

تب بیش از ۳۸ درجه سانتی گراد

سرگیجه، داشتن احساس بد یا خواب آلودگی شدید.3

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.bartarinha.ir
3.www.eligasht.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها