خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » از علت تا درمان شکستگی کمر

دانلود کتاب های امتحان شده

از علت تا درمان شکستگی کمر

از علت تا درمان شکستگی کمر

شکستگی‌های ستون فقرات(Spinal fractures) به لحاظ شدت بسیار متنوع هستند. برخی شکستگی‌ها صدمات بسیار جدی هستند که در اثر برخوردهای شدید به وجود می‌آیند و نیاز به درمان فوری دارند. سایر شکستگی‌ها هم می‌توانند در نتیجه برخوردهایی با شدت کمتر مانند زمین افتادن‌های جزئی به‌خصوص برای سالمندان باشد که در اثر پوکی استخوان، استحکام استخوانی آن‌ها کاهش یافته است.


از علت تا درمان شکستگی کمر

شکستگی کمر یا ستون فقرات

شکستگی کمر یا ستون فقرات اصطلاحی برای توصیف شکستگی ستون فقرات است. شکستگی کمر می تواند در یک یا چند مهره یا 33 استخوان تشکیل دهنده ستون فقرات رخ دهد. آسیب دیدگی کمر می تواند نگران کننده باشد، اما لزوما به این معنی نیست که به نخاع آسیب وارد شده است.

سقوط بد، شایع ترین علت شکستگی کمر است. آسیب دیدگی ناشی از تصادف رانندگی یا برخورد دیگر نیز ممکن است منجر به شکستگی ستون فقرات شود. اما سایر شرایط مانند پوکی استخوان (ضعیف یا شکننده بودن استخوان) و تومورهای ستون فقرات نیز می توانند منجر به شکستگی مهره شوند.

عفونت باکتریایی یا قارچی مهره ها ممکن است استخوان ها را ضعیف کرده و باعث شکستگی شود. سوء تغذیه، سیستم ایمنی ضعیف، سرطان و چاقی نیز ممکن است خطر شکستگی را افزایش دهد.

آسیب های ستون فقرات می تواند از کشش نسبتاً خفیف رباط ها و عضلات (مانند شلاق زدن)، تا شکستگی و دررفتگی مهره های استخوانی، تا آسیب های ضعیف نخاع باشد. شکستگی و دررفتگی ستون فقرات می تواند نخاع را خرج کرده، فشرده و حتی پاره کند. درمان شکستگی ستون فقرات به نوع شکستگی و میزان بی ثباتی بستگی دارد.1
 

علت‌ شکستگی کمر

۱- شکستگی به دلیل فشار بیش از حد بر روی استخوان رخ می‌دهد.

اگر استخوان آنقدر ضعیف باشد که قادر به تحمل فشار طبیعی نیست.

اگر نیروی فشار آنقدر شدید باشد که مهره قادر به تحمل آن نیست.

۲- شایعترین علت شکستگی استرسی مهره های کمر ، پوکی استخوان است.

این بیماری، معمولاً استخوان‌ها را آنقدر ضعیف می‌کند که قادر به تحمل فشار طبیعی نیستند.

استخوان‌های نازک شده ممکن است در طول فعالیت طبیعی، فرو بریزد واین موجب شکستگی ناشی از فشار بر ستون فقرات می‌شود.

شکستگی‌های فشاری ستون فقرات، شایع‌ترین نوع شکستگی ناشی از پوکی استخوان است.

در موارد شدید پوکی استخوان، حرکات ساده‌ای مانند خم شدن به جلو می‌تواند برای ایجاد یک “شکستگی همراه با خرد شدگی” و یا شکستگی فشاری ستون فقرات، کافی باشد.

۳- تروما و آسیب شدید به مهره‌های ستون فقرات نیز می‌تواند منجر به شکستگی جزئی یا شدید مهره‌ها شود. این آسیب می‌تواند ناشی از سقوط، پرش پرقدرت، یک تصادف و یا هر حادثه‌ای باشد که بر نقطه شکستن ستون فقرات، فشار وارد می‌سازد.

۴- یکی دیگر از علت‌های شکستگی مهره‌های کمر، سرطان متاستاتیک (گسترش سلول‌های سرطانی) است که استخوان‌ها را ضعیف می‌سازد، تا زمانی که فرو می‌ریزند. این فروریختن نشانه آن است که یک عامل داخلی در حال آسیب رساندن به استخوان است.2

از علت تا درمان شکستگی کمر

نشانه‌ها و علائم شکستگی مهره‌های کمر

شکستگی خفیف مهره‌های کمر ممکن است هیچ گونه نشانه‌ها و علائمی به همراه نداشته باشد. اما به طور کلی ممکن است علائم شکستگی مهره کمر بصورت زیر باشد:

درد ناگهانی و شدید یا تیر کشیدن کمر

کمر دردی که در هنگام ایستادن یا راه رفتن شدیدتر می‌شود.

وقوع اسپاسم‌های مداوم عضلات کمر

مشکل در دفع ادرار و یا مدفوع

ضعف شدید و ناگهانی دست‌ها یا پاها.3
 

تشخیص شکستگی مهره‌های کمر

برای تشخیص شکستگی‌ مهره‌های کمر، پزشک سئوالاتی در مورد آسیب‌دیدگی‌ها و بیماری‌هایی که احتمالاً در گذشته به آن دچار شده‌اید، از شما می‌پرسد. همچنین یک معاینه فیزیکی بر روی شما انجام می‌دهد و وضعیت ستون فقرات شما را بررسی می‌کند. ممکن است برای تشخیص دقیق این عارضه لازم باشد که یک یا چند مورد از آزمایش‌های زیر را انجام دهید:
 

عکسبرداری اشعه ایکس

سی تی اسکن یا ام آر آی، تصویر ستون فقرات شما به وسیله یکی از این روش‌ها تهیه می‌شود. ممکن است قبل از گرفتن این عکس‌ها، یک رنگ مخصوص به شما داده شود تا تصویری با کنتراست بیشتر به دست آید و به پزشک شما کمک کند که وضعیت ستون مهره‌ها را بهتر ببیند.

اگر در گذشته نسبت به مصرف این نوع از رنگ‌ها حساسیت داشته‌اید، لازم است که حتماً به پزشک خود اطلاع بدهید. دقت کنید که هنگام وارد شدن به اتاق ام آر آی نباید هیچ نوع وسیله فلزی همراه خود داشته باشید، زیرا وجود فلز می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی شدید شما شود. بنابراین اگر هر نوع اشیاء فلزی در داخل یا روی بدن شما وجود دارد، حتماً به پزشک خود اطلاع بدهید.

اسکن استخوان که از مهره‌های ستون فقرات شما گرفته می‌شود. تصاویر اسکن استخوان می‌تواند وجود شکستگی یا هر نوع آسیب‌دیدگی احتمالی دیگر از قبیل عفونت در مهره‌ها را نشان دهد.3
 

گزینه های درمان شکستگی کمر

مانند هر نوع آسیب، درمان شکستگی ستون فقرات به شدت و محل آن بستگی دارد. شکستگی جزئی ممکن است به خودی خود و بدون جراحی بهبود یابد.

اگر آسیب دیدگی در ناحیه فوقانی (قفسه سینه) یا تحتانی (کمر) باشد، ممکن است پزشک از یک بریس خارجی برای ثبات ستون فقرات استفاده کند. از طرفی هم، شکستگی مهره گردن نیاز به بریس گردن دارد. اگر آسیب گردن به تثبیت بیشتر و بدون هیچ حرکتی نیاز داشته باشد، ممکن است درمان و تثبیت آن به”هاله” نیاز داشته باشد. هاله، حلقه ای محکم است که در اطراف سر پوشیده می شود. در جای با سنجاق نگه داری و به جلیقه ای که روی تنه بیمار قرار می گیرد، متصل می شود.

آسیب دیدگی های شدید ناشی از شکستگی  ناحیه کمر، قبل از گچ گرفتن ، نیاز به جراحی دارند. نوع جراحی به نوع شکستگی بستگی دارد. در بسیاری از موارد، یک جراح باید قطعات استخوان را از بین ببرد. این قطعات ممکن است نخاع و ریشه های عصبی را تحت فشار قرار دهند و منجر به عوارض های جدی و خطرناک شود.

گزینه های استاندارد جراحی برای برخی از شایع ترین شکستگی های کمر، عبارتند از:

از علت تا درمان شکستگی کمر
 

جراحی شکستگی فشاری

معمولاً در صورت نیاز به جراحی برای ترمیم مهره فشرده شدن، دو روش انجام می شود. ورتبروپلاستی یک روش نسبتاً جدید و شامل یک کاتتر است.

جراح کاتتر را به سمت محل شکستگی هدایت و سیمان استخوانی خاصی را به محل شکاف تزریق می کند. این روش به ثبات استخوان و تسکین برخی از درد کمک می کند، اما هیچ گونه تغییر شکل ناشی از آسیب را درمان نخواهد کرد.

به دنبال vertebroplasty بیمار ممکن است تغییر وضعیت بدنی و دامنه حرکتی محدودی داشته باشد.

کیفوپلاستی روشی مشابه است که از طریق یک برش کوچک در پشت انجام می شود. جراح یک بالون بادی را درون استخوان شکسته قرار می دهد تا فضایی ایجاد کند. سپس از سیمان استخوان برای ساخت مهره تا ارتفاع اولیه استفاده شود.
 

شکستگی ناشی از آسیب دیدگی

برای شکستگی آسیب دیدگی، گزینه های درمانی شامل عمل از جلوی بدن برای انجام عمل جراحی است. این عمل جراحی برداشتن کامل یا بخشی از مهره ها است.

پس از این، جراح استخوان از دست رفته را با صفحات یا پیچ مصنوعی جایگزین می کند. این کار زمانی انجام می شود که فشرده سازی روی یک یا چند مهره نیز وجود داشته باشد. این جراحی می تواند فشار بر روی استخوان ها و نخاع یا اعصاب را کاهش دهد.

اگر صدمه باعث برجستگی ستون فقرات به سمت خارج شود، همجوشی ستون فقرات که از پشت انجام می شود، می تواند شکستگی  را درمان کند.

همجوشی برای اتصال دو یا چند مهره به یک ساختار استخوانی نیاز به ابزار دقیق دارد. این روش به ثابت ماندن ستون فقرات و کاهش درد کمک می کند. همجوشی ستون فقرات باعث کاهش انعطاف پذیری و دامنه حرکت می شود.
 

درمان شکستگی – دررفتگی

گزینه اول برای درمان شکستگی – در رفتگی معمولا همجوشی خلفی ستون فقرات با ابزار دقیق و همچنین تنظیم مجدد مهره است. اگر جوش خوردن و تنظیم مجدد ستون فقرات مشکلی را برطرف نکند، ممکن است عمل جراحی قدامی (قسمت جلویی) تجویز شود.1

از علت تا درمان شکستگی کمر

عوارض و پیامدهای شکستگی مهره

اگر آسیب شدیدی به نخاع وارد شود، شکستگی‌های ستون فقرات کمر می‌تواند  منجر به فلج گردد. از عوارض دیگر آن، لخته شدن خون در پاها به دلیل عدم تحرک است که پس از مدتی، این لخته‌ها شکسته شده و به ریه‌ها و یا بخش دیگری از بدن منتقل می‌شود.

لخته‌های خون، با ممانعت از جریان خون موجب سکته مغزی یا آمبولی ریوی شده که می‌تواند مهلک و کشنده باشد. پنومونی و زخم‌های فشاری نیز می‌تواند به دلیل عدم تحرک ایجاد شود. همچنین عفونت و خونریزی می‌تواند پس از جراحی ستون فقرات رخ دهد و مهره شکسته ممکن است به خوبی التیام نیابد.

عوارض مرتبط با شکستگی قفسه سینه و ستون فقرات کمر عبارتند از:

لخته‌های خون در لگن و پاها که ممکن است در طول دوره‌های طولانی استراحت در بستر و یا عدم تحرک تشکیل شود.

آمبولی ریوی که ناشی از شکسته شدن یک لخته خون و انتقال آن به ریه‌ها است.

پنومونی

زخم‌های فشاری.2

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.doctoryazdani.ir
3.www.painacademy.ir

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها