خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » از علت تا درمان وزوز گوش در دوران بارداری

دانلود کتاب های امتحان شده

از علت تا درمان وزوز گوش در دوران بارداری

از علت تا درمان وزوز گوش در دوران بارداری

آیا تا به حال احساس کرده اید که گوش‌تان زنگ می زند؟ فکر می کنید که این مورد هم به بارداری شما مربوط است اما مطمئن نیستید!15 درصد از مردم، از جمله مادران باردار، دچار وزوز گوش می‌شوند.


از علت تا درمان وزوز گوش در دوران بارداری

وزوز گوش و کاهش شنوایی در دوران بارداری

وزوز گوش و کاهش شنوایی در دوران بارداری در بیشتر مواقع عارضه ای بی ضرر است، اما با این حال می تواند نشان دهنده مشکل جدی تری در سلامت خانم های باردار باشد. بارداری یکی از مهمترین مراحل زندگی برای بسیاری از خانم ها است.

این دوران به دلیل تغییرات زیاد هورمونی، عوارض جانبی شایعی مانند تهوع صبحگاهی و نوسانات خلقی را به همراه دارد. برخی از زنان باردار علاوه بر این عوارض شایع مشکلات دیگری مانند وزوز گوش و به ندرت کاهش شنوایی را هم در این دوران تجربه می کنند.

وزوز گوش، به معنای شنیدن صدای زنگ یا وزوز مداوم در گوش است. این صدا منشاء خارجی نداشته و در محیط اطراف شنیده نمی شود. وزوز گوش برای بسیاری از افراد به صدای زنگ شباهت دارد، در حالی که برای برخی دیگر مانند صدای سوت، جیرجیر، زمزمه، یا حتی صدای باد است. صدای وزوز ممکن است فقط در یک گوش و یا هر دو گوش شنیده شود.

به نظر می رسد که صدا از داخل سر یا از راه دور می آید. همچنین وزوز گوش ممکن است ثابت یا متناوب باشد. تقریباً از هر 3 زن 1 نفر در دوران بارداری خود به وزوز گوش مبتلا می شود.1
 

علائم وزوز گوش کدامند؟

 وزوز گوش صدایی بدون منشاء خارجی است که به صورت متناوب یا مداوم، در یک گوش یا هر دو گوش شنیده می شود. این صدا در افراد به صورت های مختلفی مانند صدای زنگ، سوت، جیرجیر کردن، صدای هیس و یا وزش باد توصیف می شود. صدای وزوز گوش در شب یا در زمان سکوت بیشتر احساس شده و آزاردهنده تر است. در برخی موارد همراه با وزوز گوش کاهش شنوایی نیز وجود دارد.

وزوز گوش ذهنی است، به این معنی که فقط فرد مبتلا می تواند سر و صدا را بشنود. ابتلا به این وضعیت در برخی از زنان باردار ممکن است با ریتم نبض یا ضربان قلب مطابقت داشته باشد که به وزوز گوش ضربان دار معروف است.

وزوز گوش ضربان دار معمولا در هنگام خواب بیشتر شنیده می شود زیرا در طول شب به علت سکوت محیط اطراف، صدای خارجی کمتری برای پوشاندن وزوز گوش وجود دارد. وزوز گوش در موارد نادر می تواند نشانه تومور یا آسیب به رگ های خونی باشد.1
 

علت وزوز گوش در بارداری

نمی‌شود دقیقا گفت دلیل وزوز گوش چیست. به دلایل مختلفی ممکن است آن را تجربه کنید که می‌تواند کم‌اهمیت یا جدی باشد.

بیایید نگاهی به دلایل ممکن برای وزوز گوش در دوران بارداری بیندازیم:
 

جمع‌شدن موم گوش

اگر مجرای گوش شما مسدود شود، نوع عبور صدا از مجرای گوش‌تان متفاوت می‌شود. در واقع اگر این مجرا مسدود شده باشد پرده گوش شما نمی‌تواند به‌خوبی عمل کند و ممکن است لازم باشد گوش را تمیز کنید.
 

مشکل دندانی

گاهی علت اصلی وزوز گوش، مشکلات دندانی و یا حلقی است که به علت وجود دردهای راجعه شما آن را به صورت وزوزگوش احساس می کنید.
سردرد: آیا تا به حال از آن سردردها گرفته‌اید که سکوت آزارتان بدهد؟ زنگ زدن گوش شما می‌تواند نشانه‌های اولیه میگرن باشد که گاهی مادران باردار زیاد به آن مبتلا می‌شوند.

از علت تا درمان وزوز گوش در دوران بارداری
 

فشار خون بالا

افزایش فشار خون نیز می‌تواند باعث وزوز گوش شود، چون مغز بسیار به گوش نزدیک است و در آن ناحیه رگ‌های خونی زیادی وجود دارد. در این مورد کنترل فشار خون می‌تواند وزوز گوش را کاهش دهد.
 

کم‌خونی

کمبود آهن نیز می‌تواند موجب وزوز گوش شود و مادران باردار بیشتر در معرض خطر کم‌خونی قرار می‌گیرند. اگر دلیل وزوز کم‌خونی باشد آزمایش خون می‌تواند آن‌را تشخیص بدهد. اگر وزوز گوش با مصرف بیشتر آهن از بین نرفت، شاید زمان آن باشد که به دنبال دلایل دیگری بگردید.
 

هورمون‌ها

بله، می‌توانیم باز هم از این بهانه استفاده کنیم! نوسان آن هورمون‌های زیبای محافظت کننده جنین باعث مشکل جدیدی برای ما شده‌ است.

دلایل جدی‌تر دیگری هم وجود دارد، اما کاملا نادر هستند. اگر فکر می‌کنید هیچ‌کدام از این دلایل عمومی در مورد شما صدق نمی‌کند،‌ با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید هیچ‌یک از موارد زیر باعث وزوز گوش شما شده است یا خیر:
 

تومور گوش

این بسیار نادر است و تنها زمانی باید به آن فکر کرد که نشانه‌های دیگری هم با این مساله همراه شود.
 

کم‌شنوایی

اگر باردار هستید پس معلوم می‌شود آن‌قدر سن‌تان بالا نیست که دچار کم‌شنوایی مربوط به سن و سال شده باشید. اما معنایش این نیست که در مقابل صداهای بلند مصون هستید. این می‌تواند شایع‌ترین دلیل وزوز گوش باشد.
 

افسردگی و استرس

درباره افسردگی در دوران بارداری حرف زیادی زده نشده است، اما اتفاق می‌افتد. غیرمعمول هم نیست و زنگ زدن گوش می‌تواند تاثیر جانبی استرس طولانی‌مدت یا اختلال احوالات مادران باردار باشد.
 

اتواسکلروز

در اتواسکلروز، استخوان‌ها به شکل غیرعادی در گوش شما رشد می‌کند. عجیب است، نه؟ بارداری می‌تواند اتواسکلروزی را که از قبل وجود داشته وخیم‌تر کند و وزوز گوش را شدت بخشد.
 

پره اکلامپسی

وزوز کردن گوش می‌تواند نشانه هشداردهنده این عارضه باشد که ۵ درصد از مادران باردار را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

این موارد تنها چند دلیل برای وزوز کردن گوش است. اگر باز هم فکر می‌کند هیچ‌کدام از این موارد در مورد شما صدق نمی‌کند از پزشک خود بخواهید بیشتر بررسی کند. ممکن است کمی عصبی شوید، اما استرس هیچ کمکی نمی‌کند.2
 

نکاتی برای کاهش علائم وزوز گوش در حین بارداری

عوامل متعددی وجود دارند که ممکن است در حین بارداری منجر به ایجاد زنگ در گوش شوند. در اینجا  به چند نکته برای کاهش علائم وزوز گوش در دوران بارداری اشاره شده است:
 

1 – مدیریت سطوح استرس

 شما ممکن است در دوران بارداری با مسائل مختلف مانند خستگی، بی خوابی، بی حسی و سایر مسائل دیگر که می تواند باعث  اضطراب و استرس در دوران بارداری گردد مواجه شوید. استرس ؛ جدا از سایر عوارض می تواند منجر به بروز وزوز گوش شود. بنابراین، کنترل استرس شما در دوران بارداری بسیار مهم است .
 

2- اجتناب از قرار گرفتن در معرض سروصداهای بلند

سروصدای بلند می تواند علائم وزوز گوش را تشدید نموده و باعث ناراحتی بیشتری گردد. در طول دوران بارداری سعی کنید از انواع سروصداهای بلند اجتناب ورزید.
 

3- ورزش

اهمیت ورزش در دوران بارداری را نباید نادیده گرفت . ورزش تاثیر مثبتی بر ذهن و بدن شما داشته ، باعث بهبود گردش خون شده و در نتیجه منجر به تقلیل علائم وزوز گوش می گردد.

از علت تا درمان وزوز گوش در دوران بارداری
 

4- رژیم غذایی مناسب

رژیم سالم و متعادل در دوران بارداری باعث ایجاد حس خوب و انرژی می گردد. همچنین می توانید با محدود کردن مصرف نمک ، از فشار خون بالا و افزایش احتمال بروز وزوز گوش جلوگیری نمایید.
 

5- گوش دادن به نویز سفید و موسیقی هنگام خوابیدن

اگر هنگام خواب در شب و سکوت صداهای پس زمینه محیطی شما را آزار می دهند ، می توانید برای پوشش آنها از نویز سفید ( شبیه صدای برفک تلویزیون)  یا موسیقی آرامش بخش استفاده نمایید .
 

6- اجتناب از مصرف مواد غذایی محرک

بعضی از مواد غذایی مانند نوشیدنی های کافئین دار، غذاهای حاوی MSG ( منو سدیم گلوتامات )  و … ممکن است علائم وزوز گوش را افزایش دهد و اجتناب از این مواد غذایی محرک توصیه می گردد.
 

7- درمان های خانگی

شما می توانید با استفاده ازدرمانها و داروهای مختلف خانگی مانند استفاده از زنجبیل، پیاز، سرکه سیب ، روغن کرچک و غیره برای کنترل و کاهش علائم وزوز گوش استفاده کنید. قبل از انتخاب هرگونه اقدامات درمانی خانگی، بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید .
 
موارد ذکر شده در بالا گزینه های پیشنهادی  برای کاهش علائم وزوز گوش است. با این حال توصیه می شود قبل از انتخاب هر یک از این موارد، با مراجعه به پزشک متخصص جهت مشاوره و درمان اقدام نمایید.3
 

عوارض وزوز گوش

وزوز گوش می تواند در امور روزمره فرد تداخل ایجاد کند. عوارض وزوز گوش، عبارتند از:

خستگی

افسردگی

اضطراب

اختلال خواب

تحریک پذیری

اشکال در تمرکز.2

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.niniplus.com
3.www.golsaraudiology.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها