خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » از علت تا درمان پولیپ معده

دانلود کتاب های امتحان شده

از علت تا درمان پولیپ معده

از علت تا درمان پولیپ معده

پولیپ های معده مانند تومورهای ناخوشایندی در قسمت داخلی شکم هستند. اکثر آن ها بی ضررند و نشانه هایی را ایجاد نمی کنند. اما برخی از آن ها به سرطان تبدیل می شوند.


از علت تا درمان پولیپ معده

پولیپ معده

پولیپ های معده، توده های سلول هایی هستند که روی لایه داخلی معده شکل می گیرند. این پولیپ ها نادر هستند و معمولاً هیچ علائمی ایجاد نمی کنند. بیشتر پولیپ ها سرطانی نیستند، اما برخی از انواع آن ها می توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند.

پولیپ معده ناشی از رشد غیرطبیعی در بافت داخلی معده است. بسته به نوع، پولیپ ها ممکن است در نواحی خاصی از معده ظاهر شوند. محل پولیپ ها به شناسایی نوع آن بسیار کمک می کند. بسته به نوع پولیپ معده، درمان ممکن است شامل از بین بردن پولیپ یا نظارت بر آن  متغیر باشد.1
 

انواع پولیپ معده 

پولیپ های معده معمولاً در دو دسته قرار می گیرند: غیر نئوپلاستیک (خوش خیم یا غیر سرطانی) و نئوپلاستیک (خطر ابتلا به سرطان در این دسته بیشتر است).

در بین این دسته ها، پولیپ های اپیتلیال رایج ترین پولیپ معده هستند. پولیپ های اپیتلیال شامل پولیپ های غده بنیادی، پولیپ هایپرپلاستیک و پولیپ های آدنوماتوز می باشند.
 

پولیپ غده بنیادی

پولیپ غده بنیادی شایع ترین پولیپ معده است. آن ها در فوندوس یا قسمت بالای معده رخ می دهند و بیشتر در طی آندوسکوپی یافت می شوند، معمولاً چندین پولیپ در کنار هم و به صورت برجستگی های صاف ظاهر می شوند. این پولیپ ها به ندرت به سرطان تبدیل می شوند. در این موارد، پزشک ممکن است توصیه کند که بیمار از مصرف دارو خودداری کند.
 

پولیپ هایپرپلاستیک

پولیپ هایپرپلاستیک به صورت گروهی ظاهر و در معده پراکنده می شوند. این پولیپ ها در نزدیکی زخم معده نیز یافت می شوند. پولیپ هایپرپلاستیک به شدت با اختلالاتی که معده را تحت الشعاع قرار می دهد، از جمله گاستریت مزمن، گاستریت پیلوری و کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B-12 که باعث کاهش تعداد گلبول های قرمز خون می شود در ارتباط است. در صورت درمان به موقع عفونت H پیلوری این پولیپ ها در بیشتر بیماران با موفقیت درمان می شود.

پولیپ هایپرپلاستیک بعید است که سرطانی شوند، اگرچه آن هایی که بزرگتر از 1 سانتی متر هستند خطر بیشتری دارند. ابتلا به پولیپ هایپرپلاستیک به خصوص اگر بیمار مبتلا به گاستریت مزمن باشد ممکن است با افزایش خطر ابتلا به سرطان معده در ارتباط باشد. برهمین اساس پزشک می تواند برای پیشگیری از ابتلا به سرطان، بیوپسی های متعددی از ناحیه اطراف پولیپ انجام دهد.
 

پولیپ های آدنوماتوز

پولیپ های آدنوماتوز شایعترین پولیپ نئوپلاستیک هستند و در قسمت آنتروم معده (نزدیک پایین) یافت می شوند. آن ها معمولاً نقطه شروع سرطان معده هستند و ممکن است خطر ابتلا به سرطان را در روده یا سایر نقاط بدن افزایش دهند. برای تشخیص صحیح و معالجه بیماری، پزشک می تواند آزمایشات جانبی را تجویز کند.

علاوه بر آن، به دلیل افزایش خطر ابتلا به سرطان، باید تمام پولیپ های آدنوماتوز برداشته شوند که این روش معمولاً با آندوسکوپ انجام می گیرد. اگر تعداد زیادی از این پولیپ ها وجود داشته باشد و اگر سرطان شروع به انتشار کرده باشد، پزشک ممکن است عمل جراحی را توصیه کند.3

از علت تا درمان پولیپ معده

علت پولیپ معده

پولیپ ها در پاسخ به صدمه به معده شکل می گیرند.

شایع ترین علل این بیماری، عبارتند از:
 

التهاب مزمن معده

التهاب معده به عنوان گاستریت شناخته می شود، این بیماری می تواند باعث ایجاد پولیپ هایپرپلاستیک و آدنوم شود.
 

پولیپوز آدنوماس خانوادگی

این سندرم نادر و ارثی باعث می شود سلول های خاصی در قسمت داخلی معده به پولیپ غده بنیادی تبدیل شوند. در این شرایط، پولیپ های غده بنیادی برداشته خواهند شد، زیرا می توانند سرطانی شوند. پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی نیز می تواند باعث آدنوم هم شود.
 

استفاده منظم از برخی داروهای معده

افرادی که از مهارکننده های پمپ پروتون برای درمان گاستریت (سوزش در معده) و ریفلاکس اسید (سوزش سر دل) استفاده می کنند، بیشتر در معرض خطر پولیپ های غده بنیادی قرار دارند. مهارکننده های پمپ پروتون داروهایی هستند که باعث کاهش تولید اسید در معده می شوند. این پولیپ ها به طور کلی کوچک بوده و نگران کننده نیستند.

پولیپ های غده بنیادی با قطر بزرگتر از 1 سانتی متر  خطر کمی برای سرطان دارند، بنابراین پزشک ممکن است قطع دارو یا حذف پولیپ یا هر دو را توصیه کند. ارتباطی بین Helicobacter pylori، باکتری ها و پولیپ مشخص شده است. باکتری های H. پیلوری می توانند منجر به عفونت معده شده و با گذشت زمان زخم معده شوند.1
 

علائم پولیپ معده چیست؟

بیشتر پولیپ های معده هیچ علائمی ایجاد نمی کنند. اکثر مردم پس از انجام آزمایش برای یک دلیل دیگر، متوجه می شوند که پولیپ معده دارند. این آزمایش آندوسکوپی است. در این آزمایش یک لوله نازک با یک دوربین کوچک به معده فرد وارد می شود.

بیشتر پولیپ ها باعث ایجاد علائم زیر شوند:

دل درد

استفراغ

کم خونی

علائم انسداد معده این ممکن است شامل کاهش وزن یا استفراغ شدید باشد.2
 

تشخیص پولیپ معده

تست ها و روش های مورد استفاده برای تشخیص پولیپ معده شامل موارد زیر می باشند:

آندوسکوپی که برای به تصویر کشیدن داخل معده و در نتیجه تشخیص پولیپ معده به کار می رود.

نمونه برداری بافتی (بیوپسی) که در آن بخشی از بافت در طول آندوسکوپی برداشته شده و برای تشخیص پولیپ معده تحت آنالیزهای آزمایشگاهی قرار می گیرد.2
 

عوامل خطر پولیپ معده

عواملی که شانس شما برای رشد پولیپ معده را افزایش می دهند، عبارتند از:
 

سن

پولیپ معده در افراد میانسال بیشتر دیده می شود.
 

عفونت باکتریایی معده

باکتریهای هلیکوباکتر پیلوری یک علت شایع بروز التهاب معده هستند که به ایجاد پولیپ هایپرپلاستیک و آدنوم کمک می کنند.
 

پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی

این سندرم نادر وراثتی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و سایر شرایط از جمله پولیپ معده را افزایش می دهد.
 

داروهای خاص

استفاده طولانی مدت از مهارکننده های پمپ پروتون، که داروهایی هستند که برای معالجه بیماری ریفلاکس معده به کار می روند، امکان ابتلا به پولیپ های غده بنیادی را افزایش می دهند.3

از علت تا درمان پولیپ معده

درمان پولیپ معده

درمان برای پولیپ معده فرق می کند. درمان شما ممکن است به موارد زیر بستگی داشته باشد:

نوع پولیپ

اندازه پولیپ

شکل پولیپ

موقعیت پولیپ

تعداد پولیپ

علائم شما

عوامل خطر دیگر برای سرطان معده، مانند سن و تاریخچه سیگار کشیدن

درمان  استاندارد برای غده  های غیرسرطانی معده، جراحی است. نوع جراحی اغلب به اندازه تومور بستگی دارد و موارد زیر را شامل می شود:

بیوپسی اندوسکوپی – برای از بین بردن پولیپ های کوچکتر از ۲ سانتیمتر.

گاسترواستومی – از برش یا شکاف جراحی در دیواره معده برای از بین بردن پولیپ های بزرگتر از 5 سانتی متر یا تعداد زیادی پولیپ مسطح یا بدون پایه استفاده می شود.

برش معده – برای از بین بردن تومور کوچک، همراه با حاشیه بافت سالم.

از بین بردن تمام یا بخشی از معده (گاسترکتومی) – ممکن است برای بسیاری از پولیپ ها استفاده شود.3

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.dorvana.com
3.www.hidoctor.ir

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها