خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » از چه زمانی می توانم کودک خود را با غذاهای جامد تغذیه کنم؟

دانلود کتاب های امتحان شده

از چه زمانی می توانم کودک خود را با غذاهای جامد تغذیه کنم؟

‏ سؤال روز نود و پنجم تولد

از چه زمانی می توانم کودک خود را با غذاهای جامد تغذیه کنم؟

زمان مناسب جهت تغذیه نوزاد با مواد غذایی جامد و علائم حاکی از آمادگی او جهت تغذیه با غذای جامد را در این مقاله بیابید.‏


از چه زمانی می توانم کودک خود را با غذاهای جامد تغذیه کنم؟
بهترین زمان جهت معرفی غذاهای جامد به کودک زمانی است که توانایی ها و مهارتهای خوردن در او ایجاد و به تکامل رسیده باشند. پزشکان توصیه می کنند که مادران شیرده تا 6 ماهگی کودک خود صبر کنند.
 
اما گاهی اوقات نوزادان زودتر از زمان تعیین شده آمادگی لازم جهت مصرف مواد غذایی جامد را پیدا می کنند. در این صورت از چه طریق بایستی متوجه این موضوع شد؟ نوزادان جهت برخورداری از توانایی خوردن نیاز به کنترل مناسب سر و گردن داشته و نیز باید بتوانند بر روی یک صندلی بلند بنشینند. این امر معمولاً تا رسیدن به 4 تا 6 ماهگی محقق نمی شود.
 
همچنین، اگر سعی کرده پیش از این سن فرزندتان  را با غذاهای جامد تغذیه کنید، ممکن است متوجه شوید که او غذا را به همان سرعت که وارد دهانش می کنید، به همان سرعت نیز از دهان خارج می کند. نوزادان در 4 تا 6 ماهگی شروع به از دست دادن طبیعی رفلکس بیرون راندن زبان می شوند که این امر شروع به تغذیه آنها با غذاهای جامد را آسانتر می سازد.
 
سایر علائم نشان دهنده آمادگی نوزادان جهت دریافت غذاهای جامد به قرار زیر می باشد:
 
* آنها نسبت به خوردن غذا علاقه نشان می دهند. به عنوان مثال ممکن است غذا خوردن دیگران را تماشا کنند، خود را به غذا برسانند و به هنگام نزدیک کردن ماده غذایی به آنها، دهانشان را باز کنند.
 
* از مهارتهای حرکتی دهان و دندان جهت حرکت و انتقال غذا به گلو و بلع آن برخوردار شده اند.
 
* معمولاً به وزن دو برابر وزن تولد خود یا نزدیک به آن رسیده اند. تا رسیدن به 4 ماهگی فرزند خود صبر کنید و پیش از شروع به تغذیه او با مواد غذایی جامد، علائم آمادگی او جهت دریافت این نوع مواد غذایی را مشاهده کنید. نوزادانی که پیش از 4 ماهگی شروع به تغذیه با غذاهای جامد می کنند در معرض خطر بیشتری نسبت به چاقی و سایر مشکلات  قرار می گیرند. آنها همچنین از هماهنگی لازم و کافی برای بلع ایمن غذاهای جامد برخوردار نشده اند و ممکن است دچار خفگی شده یا غذا به درون ریه های آنها فرو رود.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها