خانه » همه » مذهبی » استخاره با قرآن و عمل نکردن به آن

استخاره با قرآن و عمل نکردن به آن


استخاره با قرآن و عمل نکردن به آن

۱۳۹۷/۰۶/۰۵


۸۸ بازدید

با سلام و عرض ارادت .چند سوال درباره استخاره داشتم که ممنون می شوم اگر پاسخ حقیر را بدهید .۱- آیا در استخاره گرفتن ، اذن از عالم والا نیاز است یا اینکه همه می توانند استخاره بگیرند؟
۲- اگر کسی نیتش برای انجام ندادن کاری باشد و به شخصی دیگر بگوید: برایم استخاره بگیر و آن شخص در جواب بگوید: ( انجامش خوب است یا مثلا بگوید: انجام بده)، در اینجا، آن فرد باید چکار کند؟ منظور از ( انجامش خوب است ) یا ( انجامش بده ) نیت آن شخص است که بنا را بر انجام ندادن گذاشته؟ یا اینکه منظور انجام دادن خود آن عمل است؟
۳- آیا این مطلب صحیح است که آیات بشارت و آیات خطاب به مومنین ، به معنای خوب بودن استخاره و آیات عذاب و آیات مربوط به کافرین و مشرکین و منافقین ، به معنای بد بودن استخاره است؟
با تشکر .

بخش اول.استخاره با تسبیح برای همه ممکن است اما استخاره با قرآن مستلزم فهم و درک صحیح آیات قرآن است، که بهتراست به علما و اهل خبره مراجعه شود . استخاره در لغت به معناى طلب خیرنمودن از خداوند است؛ یعنى، آن که آدمى در هر کارى از خداوند طلب خیر کند (دعا). معناى دیگر استخاره، نوعى قرعه زدن براى رفع تحیر است که البته همراه با دعا و خواست از خداوند است. این کار ممکن است به وسیله تسبیح و یا قرآن انجام گیرد. استخاره در موردى است که انسان دچار تردید شده باشد. قبل از استخاره باید همه مقدمات و شرائط لازم را بر هر کارى فراهم ساخت از قبیل مطالعه و فکر، مشورت با اهل فن و افراد مجرب، اگر اقدامات فکرى و فیزیکى دیگرى از قبیل بررسى و تحقیق لازم باشد باید به انجام رسانید بعد از همه اینها چنانچه باز دچار تردید است نوبت به استخاره مى رسد. ولى اگر موضوعى را عقل مورد تأکید قرار داده و قرائن و شواهد همه به خوبى و صحت آن کار گواهى مى دهند در چنین مواردى نباید به استخاره دست زد.

بخش دوم.
عمل به مقتضاى استخاره واجب نیست، ولى بهتر است با آن مخالفت نشود، و با دادن صدقه و استغفار ان شاء الله تبعات منفی ندارد.

بخش سوم.
بله، گاه آیات بشارت و آیات خطاب به مومنین ، به معنای خوب بودن استخاره و گاه آیات عذاب و آیات مربوط به کافرین و مشرکین و منافقین ، به معنای بد بودن استخاره است.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد