خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » استفاده از یوان دیجیتالی در المپیک 2022 پکن برای خارجی‌ها ممکن می‌شود

دانلود کتاب های امتحان شده

استفاده از یوان دیجیتالی در المپیک 2022 پکن برای خارجی‌ها ممکن می‌شود

بانک مرکزی چین به‌دنبال آن است که به ورزش‌کاران خارجی و بازدیدکنندگان خارجی امکان دهد در باز‌ی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن، از ارز دیجیتال این کشور استفاده کند. کوین‌تلگراف می‌نویسد لی بو، نائب‌رئیس بانک خلق چین، گفته است المپیک زمستانی پیش رو ممکن است به نخستین آزمایش استفاده‌ی افراد خارجی از ارز دیجیتال بانک مرکزی چین موسوم به CBDC تبدیل شود.

نائب‌رئیس بانک خلق چین شنبه‌ی این هفته در گفت‌و‌گو با CNBC اعلام کرد: «برای بازی‌های موردانتظار المپیک زمستانی پکن، تلاش می‌کنیم یوان دیجیتالی را نه‌تنها برای کاربران داخلی، بلکه برای ورزش‌کاران و بازدیدکنندگان بین‌المللی دردسترس قرار دهیم.» بانک خلق چین پیش‌تر در آگوست ۲۰۲۰ (مرداد و شهریور ۱۳۹۹) گفته بود که برنامه دارد از یوان دیجیتالی در بازی‌های المپیک زمستانی پکن آزمایشی استفاده کند.

لی بو افزوده است بانک خلق چین قصد ندارد یوان دیجیتالی را به‌عنوان ارز ذخیره‌ی جهان جایگزین دلار ایالات متحده کند. گفته می‌شود وی اعلام کرده است بانک مرکزی چین روی استفاده‌ی داخلی از یوان دیجیتالی متمرکز است. نائب‌رئیس بانک خلق چین می‌گوید: «درباره‌ی بین‌المللی‌کردن رنمینبی، بارها گفته‌ایم که این روندی طبیعی است و قصد نداریم ارز دیجیتالی خودمان را جایگزین دلار آمریکا یا هر ارز بین‌المللی دیگر کنیم. فکر می‌کنم هدف ما این است به بازار اجازه دهیم تجارت و سرمایه‌گذاری بین‌المللی را انتخاب و تسهیل کند.» 

بانک خلق چین با وجود تمرکز روی یوان دیجیتال داخلی، همچنان به فکر یافتن راهکاری برای استفاده از ارز دیجیتالی CBDC در خارج از مرزهای این کشور است. لی بو ادامه می‌دهد: «در همین حین، در همکاری با شرکای بین‌المللی‌مان امیدواریم در بلندمدت به راهکاری برای استفاده‌ی فرامرزی نیز دست پیدا کنیم.» به‌گفته‌ی لی، بانک مرکزی چین اکنون به رمزارز بزرگ بیت کوین به‌عنوان جایگزین سرمایه‌گذاری نگاه می‌کند.

چین پس از آغاز اولین آزمایش‌های یوان دیجیتالی در سال ۲۰۲۰، استفاده‌ی آزمایشی از نسخه‌ی بین‌المللی CBDC را در فوریه‌ی ۲۰۲۱ (بهمن و اسفند ۱۳۹۹) با همکاریِ بانک‌های مرکزی در هنگ‌کنگ و تایلند و امارت متحده‌ی عربی نیز شروع کرد. ۱ آوریل ۲۰۲۱ (۱۲ فروردین ۱۴۰۰)، وانگ شین، مدیر دفتر تحقیقات بانک خلق چین، اعلام کرد بانک مرکزی این کشور نخستین آزمایش استفاده‌ی فرامرزی از یوان دیجیتالی را با هیئت پولی هنگ‌کنگ تکمیل کرده است.

مقام‌های رسمی چین بارها تأکید کرده‌اند دولت این کشور به‌دنبال جایگزینی ارزهای فیات فعلی نظیر دلار ایالات متحده با یوان دیجیتالی نیست. برای مثال، ژو شاوچوان، رئیس انجمن سرمایه‌گذاری چین و رئیس پیشین بانک خلق چین، اواخر سال ۲۰۲۰ گفته بود: «مثل لیبرا نیستیم و قصد نداریم جایگزین ارزهای فعلی شویم.»

پیش‌تر اعلام شده بود ایالات متحده‌ی آمریکا به‌دلیل جایگاه دلار در بازارهای جهانی و مشکلاتی در حوزه‌ی حریم خصوصی تلاش کرده است رویکردی محتاطانه‌ درقبال تولید ارز دیجیتالی در پیش بگیرد. افزون‌براین، بانک مرکزی اروپا همچنان در حال بررسی شرایط است تا تصمیم بگیرد آیا اروپا به یوروِ دیجیتالی نیاز دارد یا خیر. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، انتظار دارد آغاز استفاده از یورو دیجیتالی در سریع‌ترین حالت ممکن چهار سال طول بکشد. 

***

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی زومیت نیست. خطر از‌دست‌دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، خود تصمیم نهایی را اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر‌عهده بگیرد.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها