خانه » همه » مذهبی » اسلام شناسی فردی

اسلام شناسی فردی


اسلام شناسی فردی

۱۳۹۸/۱۱/۱۷


۶۳۲ بازدید

سلام. خسته نباشید.
من فکر میکنم که حضرت محمد(ص) بیشتر از پیامبرهای دیگه دستور دادند و امر و نهی کردند و قانون گذاشتند و کمتر از پیامبرهای دیگه میتونند بپذیرند که ما خطا و گناه کنیم. برای همین فکر میکنم که ایشون خیلی سختگیر هستند و خیلی هم سعی میکنند نسل و نواده های خودشون رو بالا ببرند.
در مورد امام جعفر صادق(ع) و امام زمان(عج) هم به خاطر احادیثشون فکر میکنم خیلی سختگیر هستند و اصلا نمیتونند بپذیرند که ما خطا و گناه کنیم.
خصوصا امام زمان(عج) که یه احادیثی تو اینترنت ازشون خوندم که نشون میده ایشون نمیتونند بپذیرند که ما نماز شب نخونیم. در حالی که نماز شب واجب نیست.
همچنین با توجه به احادیثی که از امام زمان(عج) خوندم و داستان های افرادی که خدمت ایشون مشرف شدند فکر میکنم ایشون خیلی به خودشون مینازند و خیلی از خود متشکر و مغرور هستند و خیلی توقعشون از ما شیعیان بالاست و اعصابشون خیلی خورده.
البته به خاطر داستان ها و احادیثی که از امامان(ع) خوندم فکر میکنم که همه امامان(ع) خیلی به اصل و نسبشون مینازند.
طبق چیزی که از زندگی خودم و فامیل هامون دیدم معصومین(ع) فقط به نواده های پسریشون(کسانی که پدرشون سیده) توجه دارند. فکر میکنم امامان(ع) اصلا به امثال من که مادربزرگم سید هست اما پدرم سید نیست و در حقیقت من هم نواده اون ها محسوب میشم اما نواده دختریشون هستم توجهی ندارند و یا حداقل ما رو کمتر از نواده های پسریشون دوست دارند و میخوان ما پایین تر از نواده های پسریشون باشیم و بین ما و نواده های پسریشون تبعیض قائل میشند. فکر میکنم خدا هم در این زمینه باهاشون هم عقیده هست. چون هم خودم و هم خیلی از جوون های فامیل که از طریق مادر یا مادربزرگ نسلمون به ائمه(ع) میرسه با وجود تلاش های بیشتر نسبت به کسانی که از طریق پدر نسلشون به ائمه(ع) میرسه, به اندازه کسانی که از طریق پدر نسلشون به امامان(ع) میرسه تو زندگی موفق نبودیم و انگار اصلا تو زندگی شانس نداشتیم و شانس فقط مال نواده های پسری امامان(ع) بوده.
به خاطر این که اسلام خیلی امر و نهی کرده و قانون گذاشته هم فکر میکنم اسلام یه دین سختگیر و قران یک کتاب سختگیره.
ولی فکر میکنم خدا به اون بدجنسی و سختگیری که تو قران اومده نیست. خدا خیلی مهربون تره. خدا مثل همون خدایی هست که تو کتاب گفتگو با خدا ریتا استریکلند اومده و حتی میتونم بگم از اون هم بهتره. فقط نمیدونم چرا خدا که این قدر مهربونه خودش رو تو قران این قدر خشن و انتقامگیر معرفی کرده? و چرا معصومین(ع) این همه مردم رو از خدا ترسوندند? خدا که ترسناک نیست.
البته امام حسین(ع) رو خیلی دوست دارم و به نظرم ایشون از بقیه معصومین(ع) و کلا از همه انسان ها خیلی بهتر و فهمیده تر اند.
من مهربونی خدا رو تو زندگی خودم دیدم اما چیزی از مهربونی معصومین(ع) تا حالا تو زندگیم ندیدم.

بقول حافظ طی این مرحله بی همرهی خضر مکن ظلمات است بترس از خطر گمراهی!
اولا اینطور که شما تصور می کنید نیست بزرگی و اهل نجات بودن انسانها به معرفت و عمل صالح انجام دادن آنهاست نه به جنسیت و یا نسبت فامیلی داشتن با پیامبر و اهل بیت و ائمه (ع)
ثانیا ما باید یا خودمان اسلام شناس باشیم و یا باید اسلام را از اسلام شناسان واقعی به دست بیاوریم لذا اگر ما نه اسلام شناس باشیم و نه اسلام را از اسلام شناسان به دست بیاوریم در این صورت فکر ما ، حس ما ، علم ما و فهم ما کامل نخواهد بود و عمدتا گرفتار ذهنیت های نه چندان درست خواهیم شد نتیجه این امر این است که براساس ذوقیات و ذهنیات خود دین را تفسیر می کنیم نه واقعیات که این باعث برداشت های نادرست خواهد شد.
ثالثا فهم آیات قران نیازمند تفسیر دقیق است چون آیات قران محکمات و متشابهات دارد که اهل فن باید معنای دقیق آن را به ما یاد دهند.
رابعا اگر کسی بخواهد از طریق مطالعه کتابهای دانشمندان اسلام شناس ، اسلام را مطالعه کند بهتر است به این راهنمایی توجه کند :
اول باید به کتاب هایی که برای شناخت اسلام به بیانی روان و امروزی نگاشته شده مراجعه کند مثل کتابهای شهید مطهری و آیت الله مصباح .
برای مطالعه این کتابها ترتیب و روش مطالعاتی مختلفی پیشنهاد میشود :
اول) سیر مطالعاتی کتابهای شهید مطهری
از کتابهایی که به طور متقن و ساده به تبیین معارف دینی پرداخته است، کتابهای استاد مطهری است.
برخی از کارشناسان، کتب ایشان را از آسان به مشکل مرتب نموده ، به آن چینش منطقی داده و توصیه کرده اند که دو دوره این سیر مطالعاتی انجام شود :
1. داستان راستان
2. حماسه حسینی
3. آزادی معنوی
4. ده گفتار
5. بیست گفتار
6. حکمتها و اندرزها
7. سیری در سیره نبوی(ص)
8. سیری در سیره ائمه اطهار(ع)
9. جاذبه و دافعه علی(ع)
10. پیامبر امی
11. خاتمیت
12. ختم نبوت
13. امامت و رهبری
14. ولاءها و ولایتها
15. تعلیم و تربیت در اسلام
16. اسلام و مقتضیات زمان(2ج)
17. امدادهای غیبی در زندگی بشر
18. تکامل اجتماعی انسان(و هدف زندگی)
19. انسان کامل
20. حق و باطل
21. مسأله حجاب
22. پاسخ های استاد
23. نظام حقوق زن در اسلام
24. اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب
25. عرفان حافظ
26. نهضتهای اسلامی در صد ساله اخیر
27. پیرامون جمهوری اسلامی
28. پیرامون انقلاب اسلامی
29. خدمات متقابل اسلامی و ایران
30. سیری در نهج البلاغه
31. جهاد
32. آشنایی با قرآن
33. مسأله شناخت
34. فطرت
35. فلسفه اخلاق
36. انسان و سرنوشت
37. عدل الهی
38. علل گرایش به مادیگری
39. آشنایی با علوم اسلامی، ج1(منطق-فلسفه)
40. آشنایی با علوم اسلامی، ج2(کلام-عرفان-حکمت عملی)
41. آشنایی با علوم اسلامی، ج3(اصول فقه، فقه)
42. مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی، ج1(انسان و ایمان)
43. مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی، ج2(جهان بینی توحیدی)
44. مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی، ج3(وحی و نبوت)
45. مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی، ج4(انسان در قرآن)
46. مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی، ج5(جامعه و تاریخ)
47. مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی، ج6(حیات اخروی)
48. توحید
49. نبوت
50. معاد
51. قیام و انقلاب مهدی(عج)
52. نظری به نظام اقتصادی اسلام
دوم) سیر مطالعاتی آثار آیت الله مصباح یزدی :
الف ) بخش قرآنی : 1- قرآن شناسی (۲ جلد) 2- معارف قران-کیهان شناسی 3- راه شناسی در قرآن 4- راهنماشناسی در قرآن 5- قرآن در آینه نهج البلاغه 6- انسان شناسی در قرآن 7- جامعه و تاریخ در قرآن 8- جنگ و جهاد در قرآن (۲ جلد) 9- جهان شناسی در قرآن 10- جامعیت قرآن 11-حقوق و سیاست در قرآن 12- خداشناسی در قرآن 13- پرتوی از امامت و ولایت در قرآن کریم 14-لقای الهی.
ب) مباحث فلسفی
این قسمت نیاز به تدریس دارد
پ) مباحث اخلاقی : 23- فلسفه اخلاق 24- اخلاق در قرآن (۳ جلد) 25- نجوای عاشقانه 26- نقد و بررسی مکاتب اخلاقی 27- دروس فلسفه اخلاق 28-پندهای امام صادق (ع) به رهجویان صادق 29- پند جاوید (۲ جلد) 30- به سوی خودسازی 31- بر درگاه دوست 32-پندهای الاهی 33-یاد او (ذکر و ذاکران در کلام امیر مؤمنان) 34- خودشناسی برای خودسازی 35-ره توشه (۲ جلد) 36-شکوه نجو
ت) بخش سیاسی – اجتماعی : 37- سلسه مباحث اسلام، سیاست و حکومت 38- نظریه سیاسی اسلام (۲ جلد) 39- نظریه حقوقی اسلام (۲ جلد) 40- انقلاب اسلامی، جهشی در فرآیند تحولات بین الملل 41- تهاجم فرهنگی 42-نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه 43- عبرت های خرداد 44- آفتاب ولایت45-اصلاحات، ریشه ها و تیشه ها
ث) بخش زنان : 46- زن، نیمی از پیکر اجتماع
ج) بخش گفتار: 47- پرسش‌ها و پاسخ‌ها (۵ جلد) 48- پاسخ های استاد به جوانان پرسشگر 49-کاوش ها و چالش ها (۲ جلد)
ح) بخش کلام جدید: 50- تعدد قرائت ها 51- جوانان و مشکلات فکری 52- پیش نیازهای مدیریت اسلامی 53-ایدئولوژی تطبیقی 54- معرفت شناسی انتقادی 55- نقدی فشرده بر اصول مارکسیسم 56- گفتمان روشنگر 57-قلمرو دین 58-دین و آزادی
خ) بخش معصومین (ع) : 59- در پرتو ولایت 60- در پرتو آذرخش 61- جامی از زلال کوثر (شخصیت حضرت فاطمه زهرا) 62- پیام مولا از بستر شهادت 63-آذرخشی دیگر از آسمان کربلا
آثار آیةالله مصباح یزدی باید بعد از مطالعه ی کتب شهید مطهری مورد استفاده قرار گیرند.
پس از مطالعه دقیق این کتابها خواهید دید که دین اسلام از ادیان دیگر بهتر و پیامبر و امامان خواستنی ترند و آنچه دشمنان دین اسلام به آنان نسبت می دهند از دشمنی است نه واقعیت .
یک مثال : همه مورخان نوشته اند پیامبر پس از فتح مکه سران کفر را که تا آن لحظه با پیامبر جنگیده بودند آزاد کرد و مکه را بدون خونریزی فتح کرد حتی هند جگر خوار را که حمزه را مثله کرد بخشید با این که قبلا خون او را هدر اعلام کرده بود .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد