خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » اشتباهات رایجی که مانع شاد بودن شما می شود

دانلود کتاب های امتحان شده

اشتباهات رایجی که مانع شاد بودن شما می شود

اشتباهات رایجی که مانع شاد بودن شما می شود

روان شناسان معتقدند کسانی که عاشق زندگی کردن هستند، آدم های شادتر و سالم تری هم هستند. کسانی که از روزمرگی زندگی برای خود شادی های کوچک می سازند. البته کسانی هم هستند که با کارهای اشتباهی که انجام می دهند، فرصت تجربه شادی را از خودشان می گیرند.


اشتباهات رایجی که مانع شاد بودن شما می شود

همه‌ی ما دوست داریم «شادبودن» را تجربه کنیم، دوست داریم هم خودمان شاد زندگی کنیم و هم خانواده‌ای شاد و صمیمی داشته باشیم، اما این اتفاق همیشه رخ نمی‌دهد. یکی از دلایل آن، انجام اشتباهاتی است که مانع از شادی می‌شود. در ادامه، به فهرستی از این اشتباهات ناگوار و برخی از موانع شادی اشاره خواهم کرد.

شما هر روز با تعدادی انتخاب روبه‌رو هستید که بعضی از آنها هیچ رابطه‌ای با سلامتی و خوشبختی شما ندارند اما می‌توانند روی ذهن و جسم شما اثر بزرگی بگذارند.

در ادامه، چند اشتباه را معرفی خواهیم کرد که مانع از شادی و خوشبختی می‌شوند.

اجتناب از برقراری روابط عمیق و معنادار

در نهایت تجربه‌ی انسان بودن، در رابطه با دیگران معنا پیدا می‌کند. ارتباطات همان تجربه‌ای است که به زندگی ما ارزش و معنا می‌دهد. این در طبیعت وجودی ما قرار دارد و علم نیز آن را ثابت کرده است.

به‌عنوان مثال، مشخص‌ شده افرادی با روابط اجتماعی قدرتمند، سالم‌تر هستند و خطر مرگ در بین آنها پایین‌تر است. همچنین مشخص شده افرادی که روابط اجتماعی قوی‌تر دارند، بیشتر هم عمر می‌کنند. فواید دوستی برای سلامتی کم نیستند. دوستی و روابط‌ اجتماعی حتی به افراد کمک می‌کند تا با سرطان نیز مقابله کنند.

مزایای روابط عمیق در رابطه با ازدواج نیز صادق است. داشتن یک رابطه‌ی بلند مدت سبب کاهش ابتلا به افسردگی، خودکشی و سوءمصرف مواد مخدر می‌شود. پژوهشی انجام‌شده روی ۶۰۰۰ زوج نشان می‌دهد که ازدواج سبب افزایش طول عمر می‌شود؛ درحالی‌که ازدواج نکردن، ارتباطی قوی با مرگ زودرس دارد. حتی ازدواج با فرد مناسب می‌تواند در موفقیت شما تأثیر بگذارد.

همچنین مطالعات زیادی نشان داده‌اند که روابط قدرتمند خانوادگی یکی از دلایل اصلی طول عمر مردم شهر اوکیناوای ژاپن است. این در حالی است که این شهر یکی از فقیرترین مناطق ژاپن است.

نتایج این مطالعات چه چیزی به ما می‌گویند؟

داشتن روابط و پیوندهای نزدیک برای یک زندگی سالم و شاد ضروری هستند. مهم نیست که این رابطه، ازدواج، دوستی یا روابط خانوادگی باشد، انسان‌ها به روابط نزدیک نیاز دارند.

یک‌جانشینی در تمام طول روز

به‌نظر می‌رسد یک‌جانشینی اثرات منفی خیلی زیادی دارد. حتی با انجام فعالیت‌های ورزشی، زیاد نشستن روبه‌روی تلویزیون باعث افزایش ابتلا به بیماری‌های قلبی و مرگ می‌شود. مشخص است که نشستن طولانی پشت میز کار نیز برای سلامتی چندان خوب نیست.

این ادعا نتیجه‌ی پژوهشی کوچک نیست. بلکه نتیجه‌ی سه تحقیق است که یکی روی ۴۵۰۰ نفر، دیگری روی ۸۸۰۰ نفر و تحقیق آخر نیز روی ۲۴۰ هزار نفر مطالعه کرده‌اند.

بی‌وقفه کارکردن و نفس‌نکشیدن

اگر سراغ معلم‌های یوگابروید به شما خواهند گفت شرکت‌کنندگان، این کلاس‌ها را به این خاطر دوست دارند که تنها ساعاتی در طی روز است که می‌توانند بنشینند و نفس بکشند.

از لحظه‌ای که از خواب بیدار می‌شوید تا موقعی که به خواب می‌روید آیا ۱۵ دقیقه می‌نشینید و فقط نفس بکشید؟ مزایای مراقبه و مدیتیشن بسیار زیاد است. مدیتیشن سبب کاهش استرس، کاهش اضطراب، بالا بردن کیفیت زندگی و تقویت سیستم ایمنی می‌شود. مدیتیشن باعث کاهش خشم و بهبود کیفیت خواب حتی در میان زندانی‌ها می‌شود.1

اشتباهات رایجی که مانع شاد بودن شما می شود

نادیده‌گرفتن توانایی‌های خلاقانه

بیان توانایی‌های خلاقانه سبب کاهش ابتلا به بیماری می‌شود و همین‌طور سطح سلامتی شما را هم افزایش خواهد داد. پژوهشی در مرکز سلامتی دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که هنر، باعث کاهش سطح استرس و اضطراب و افزایش احساسات مثبت می‌شود. همین‌طور به کاهش سطح افسردگی نیز کمک می‌کند.

نتیجه‌ی مطالعه‌ی دیگری که در مجله پزشکیِ زندگی رفتاری منتشرشده نشان می‌دهد که نویسندگی خلاقانه سبب بهبود عملکرد دستگاه ایمنی در مقابل ویروس (HIV) می‌شود. (ویروس اچ‌آی‌وی منجر به نقص سیستم ایمنی و ابتلا به ایدز می‌شود.)

تمام روز را در خانه گذراندن

گشت‌و‌گذار در محیط اطرف‌مان منافع بسیاری برای ذهن و بدن‌مان دارد. به‌عنوان مثال، مزیت‌های نور خورشید نسبت به نور مصنوعی لامپ، به‌خوبی اثبات شده است. همین‌طور گشت‌و‌گذار در طبیعت سبب کاهش وزن و افزایش اعتماد‌ به نفس در میان بیماران مبتلا به بیماری‌های ذهنی می‌شود.

پیام اصلی تمام این مطالعات این است که گشت‌و‌گذار در طبیعت سبب افزایش اعتماد‌ به نفس و بهبود مهارت‌های ارتباطی خواهد شد.

همیشه یک مصرف‌کننده بودن

مشارکت فعال بخش مهمی از یک زندگی شاد، سالم و معنی‌دار است. اغلب اوقات ما در حال مصرف محصولات دنیای اطراف‌مان هستیم؛ به‌جای اینکه شروع به تولید آن محصولات بکنیم. ما از اطلاعات بی‌کیفیت استفاده می‌کنیم، یک زندگی آرام و ساکن را تجربه می‌کنیم و به‌جای خلق اطلاعات، تبدیل به مصرف‌کننده‌‌ی آن می‌شویم.

شما نمی‌توانید طول عمر خود را کنترل کنید اما می‌توانید فعالیت‌های خود را کنترل کنید. لزومی ندارد این خدمات خیلی بزرگ باشند. به‌عنوان مثال، به‌جای خرید غذا از بیرون، خودتان غذا درست کنید. به‌جای تماشای مسابقات ورزشی، خودتان ورزش کنید. به‌جای خواندن یک مطلب، خودتان دست‌به‌قلم شوید. لزومی ندارد کارهای بزرگی انجام بدهید، فقط هر روز کار کوچکی بکنید.2

نداشتن اعتقاد دینی و ایمان

تحقیقات پزشکی نشان داده است که اثرات درمانی که دین و معنویت در بدن دارد کاملا انکارپذیر است. افراد باایمان و اعتقاد قوی کمتر دچار استرس و اضطراب و دل شوره و البته ناامیدی می شوند. مذهب باعث به وجودآمدن حس نوع دوستی و جامعه دوستی در فرد می شود. تحقیقات نشان داده است که همه ما به یک حس تعلق معنوی احتیاج داریم. اینکه به منبع بزرگ معنوی و ذات یگانه خدا متصل باشیم، از ترس و ناامیدی دور می شویم و همیشه به یک منبع بزرگ و بی پایان امیدواریم.

محققان معتقدند افراد دارای اعتقاد قوی و با ایمان از بقیه کسانی که خود را بدون دین معرفی می کنند، شادتر و سالم تر هستند. آن ها با ایمان قوی ای که دارند هر اندوه و غمی را گذرا و زودگذر می دانند و معتقدند پایان هر شب سیه، سپید است.

نپرداختن سهم زندگی اجتماعی

هر انسانی در زندگی اجتماعی سهمی دارد. زندگی پویا و فعال یعنی اینکه به عنوان یک فرد در جامعه بتوانی در زمانی که به تو نیاز دارند، کارت را انجام بدهی. زندگی با خوردن و خوابیدن و لباس خریدن و فیلم دیدن و بی اعتنا از کنار یکدیگر گذشتن هم می گذرد؛ اما زندگی وقتی شاد و سالم و معنی دار می شود که منفعلانه و هرچه پیش آید خوش آید، نشود. مثلا به جای خریدن یک لباس که خیلی هم به آن نیازی ندارید، می توانید یک وعده غذا برای چند بی خانمان درست کنید یا در مشارکت های بزرگ اجتماعی مثل خیریه ها و… شرکت کنید. 

آدم های شاد، آدم های بخشنده و فعال هستند و کسانی که سهمشان را در جامعه به خوبی می پردازند. پرداختن به خود و خود را دیدن در طولانی مدت باعث بیماری روانی و افسردگی و دوری هرچه بیشتر با شادی می شود.

اشتباهات رایجی که مانع شاد بودن شما می شود

ماندن در کاری که دوست ندارید

فعالیت در کاری که به آن هیچ علاقه ای ندارید، بلاهایی سر سلامت قلبتان می تواند بیاورد که باورتان نمی شود. «Karoshi» در ژاپن به معنی مرگ با کار زیاد و پراسترس است. اگر دلتان نمی خواهد «کاروشی» شوید و با حمله قلبی از دار فانی خداحافظی کنید، هرچه زودتر در مورد کار و شغلی که دارید، تجدیدنظر کنید.

تحقیقات نشان داده افرادی که کارشان را دوست دارند و در محل کار استرس کمتری از طرف رئیس و مسئول مستقیم و همکارانشان دریافت می کنند زندگی شادتر و البته بدن سالم تری دارند و البته کسانی که با رغبت کمتری به محل کار می روند و روزشان را با استرس می گذرانند، احتمال اینکه مرگ زودرسی هم داشته باشند، بیشتر است.

غذا خوردن تنهایی

«برایان وانسینک» استاد دانشگاه کرنل «Cornell University» معتقد است کسانی که همیشه تنها غذا می خورند، غمگین تر و مریض تر هستند. تحقیقات نشان داده زمانی که مردم به تنهایی غذا می خورند، کمتر به سالم بودن غذا فکر می کنند و بیشتر غذاهای سیرکننده و ناسالم می خورند. آن ها معتقدند آدم های تنها بیشتر به این فکر می کنند که غذایی بخورند تا سیر شوند و هیچ وقت به این موضوع فکر نمی کنند که غذایی بخورند که شاد و سالم شوند. 

عادت نخوردن صبحانه و ناهار و خوردن وعده های شام سنگین باعث به وجود آمدن بیماری های قلبی و عروقی و سکته های مغزی می شود. آدم های تنهاخور بیشتر شیرینی می خورند و بیشتر در معرض ابتلا به مرض قند هستند.

اعتقاد به اینکه شما لایق سلامتی، شادی و عشق نیستید

همه آدم ها سزاوار زندگی شاد و سالم هستند. محققان دانشگاه هیوستون «University of Houston»  آمریکا بعد از یک مطالعه ده ساله به این نتیجه رسیده اند که کسانی که در زندگی خود را سزاوار شادی و عشق می دانند از کسانی که این احساس را ندارند، سالم تر هستند. آدم های خود کم بین و بدون اعتماد به نفس همیشه خود را لایق چیزی که می توانند داشته باشند، نمی بینند. مثلا در هر شرایطی که هستند، می گویند ما لایق همین شرایط هستیم و برای بهبود وضعیت خود هیچ تلاشی نمی کنند.

محققان می گویند اگر شما در زندگی تان همیشه از قضاوت دیگران بترسید و به خودتان اعتماد نداشته باشید، هیچ وقت نمی توانید شرایطی را که لایق آن هستید، تجربه کنید. یک بار برای همیشه باید تصمیم بگیرید که شرایطی که در آن هستید، اگر بد است و راضی کننده نیست، هیچ وقت نباید ابدی و دائمی باشد. شما می توانید کنترل زندگی تان را در دست بگیرید و شرایط را عوض کنید. ماندن و سوختن باعث می شود ریسک بیماری های روانی و افسردگی بالا برود و البته شادی برای همیشه از زندگی تان رخت بر می بندد و می رود به جایی که ممکن است دیگر هیچ وقت دستتان به آن نرسد.3

پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.vista.ir
3.www.yjc.ir

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها