خانه » همه » مذهبی » اضافه کردن و عجل فرجهم بر صلوات

اضافه کردن و عجل فرجهم بر صلوات


اضافه کردن و عجل فرجهم بر صلوات

۱۳۹۷/۰۱/۱۶


۸۶۰۸ بازدید

آیا روایتی داریم که عجل فرجهم گفتن را بعد از اللهم صل علی محمد و آل محمد توصیه نموده باشد و اینکه اضافه کردن عجل فرجهم، موجب فزونی ثواب صلوات می شود؟ اینکه نقل شده از علامه امینی که هرکس عجل فرجهم را پس از صلوات بگوید، در ثواب الغدیر شریک است، صحت دارد؟

بخش اول : اضافه شدن واژه «و عجّل فرجهم» و «عجّل اللهمّ فرجهم» به صلوات در زمان پیامبر اکرم و ائمه اطهار(صل الله علیهم و آلهم اجمعین) بوده است، برای نمونه به چند روایت اشاره می‌شود: در دعایی با نام «دعای حریق» که امام صادق(ع) از امامان پیش از خود نقل می‌کند که جبرئیل بر پیامبر اسلام(ص) نازل شد و این دعا را به آن حضرت تعلیم داد در فرازی از آن آمده است: «…اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ الطَّیِّبِینَ وَ عَجِّلِ اللَّهُمَّ فَرَجَهُم …»
1. ” مَنْ قالَ بَعدَ صَلوةِ الْفَجْرِ و بَعدَ صَلوةِ الظُّهرِ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد و اَلِ مُحَمَّد و عَجِّل فَرَجَهُمْ لَمْ یَمُتْ حَتّی یُدْرِکَ الْقَائِمَ مِن اَلِ مُحَمَّد صلی الله علیه و آله و سلم؛ هر کس پس از نماز صبح و نماز ظهر بگوید: “اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم”، از دنیا نمی رود مگر آن که قائم آل محمد(ص) را درک می کند. (1)
2. مرو بن ابی مِقدام می‌گوید: امام صادق(علیه السلام) دعایی را به من یاد دادند و فرمودند: خیر دنیا و آخرت در این دعا جمع شده است، در یک فقره از آن دعا آمده: « اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَ رُوحَهُمْ وَ رَاحَتَهُمْ وَ سُرُورَهُمْ وَ أَذِقْنِی طَعْمَ فَرَجِهِمْ وَ أَهْلِکْ أَعْدَاءَهُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْس». (2)
3. اسحاق ابن عمار می‌گوید از امام صادق(علیه السلام) دعایی را نقل می کنند که در فرازی از آن چنین آمده است.« اللَّهُمَّ رَبَّ أَسْلَمَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ». (3)
بخش دوم :
ظاهرا عبارت منسوب به ایشان است که : هرکس پس از صلوات بر پیامبر (اللهم صل علی محمد و آل محمد) با اخلاص ، برای سلامتی و تعجیل در ظهورامام زمان (عج) دعا کند و عبارت ( عجل فرجهم ) را بگوید ، او را در ثواب نوشتن کتاب الغدیر شریک می نمایم. (4)

پی نوشت:
(1) سفینة البحار، حاج شیخ عباس قمّی، ج ۲، ص۴۹.
(2) شیخ طوسی، تهذیب الأحکام، محقق و مصحح: موسوی خرسان، حسن، ج ۳، ص ۸۳ – ۸۴، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق.
(3) کلینى، محمد، الکافی، محقق و مصحح: غفارى، على اکبر، آخوندى، محمد، ج ۲، ص ۵۷۰، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق.
(4)ر. ک: کتاب یادنامه علامه امینی ص345.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد