خانه » همه » سلامت » اطلاعات مهم در مورد ایمی پرامین

دانلود کتاب های امتحان شده

اطلاعات مهم در مورد ایمی پرامین

موارد استفاده و عوارض جانبی ایمی پرامین

ایمی پرامین از داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای تجویزی است که با متعادل سازی ماده طبیعی خاص در مغزکه سطح آن در افراد مبتلا به افسردگی نامتعادل می شود عمل می کند.


موارد استفاده و عوارض جانبی ایمی پرامین

ایمی پرامین جزو ضد افسردگی های سه حلقه ای است. این دارو برخی از مواد شیمیایی موجود در مغز را تحت تاثیر قرار می دهد که ممکن است میزان این مواد در افراد مبتلا به افسردگی نامتعادل باشد.

ایمی پرامین برای درمان علایم افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو بعضا جهت درمان شب ادراری در کودکانی که دست کم 6 سال دارند نیز استفاده می شود.

همچنین ممکن است ایمی پرامین برای اهداف دیگری مورد استفاده قرار گیرد که در این راهنمای دارویی به آن ها اشاره نشده است.

اطلاعات مهم در مورد ایمی پرامین

درصورت داشتن موارد زیر از مصرف ایمی پرامین خودداری کنید:

اگر اخیرا دچار حمله قلبی شده اید.

حساسیت نسبت به ایمی پرامین یا سایر ضد افسردگی ها (آمی تریپتیلین، آموکساپین، کلومیپرامین، دسیپرامین، دوکسپین، نورتریپتیلین، پروتریپتیلین، تریمیپرامین)

استفاده از مهار کننده های مونو آمین اکسیداز در 14 روز گذشته (ایزوکربوکسازید، لینزولید، متیلن بلو تزریقی، فنلزین، راساژیلین، سلژیلین، ترانیل سیپرومین)

برخی از افراد جوان زمانی که برای اولین بار از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند ممکن است با افکارخودکشی مواجه شوند؛ خلق و خو وعلایم بیماری تان را تحت نظر داشته باشید و بروز هرگونه علایم جدید یا بدتر شونده را به پزشک اطلاع دهید.

پیش از مصرف ایمی پرامین

برای حصول اطمینان از مضر نبودن مصرف ایمی پرامین، درصورت داشتن هر یک از موارد زیر به پزشک اطلاع دهید:

بیماری قلبی، سابقه حمله قلبی، سکته مغزی یا تشنج

اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی یا سایر اختلالات روانی

بیماری کلیوی یا کبدی

پرکاری تیروئید، تومور غده فوق کلیه

دیابت (ایمی پرامین میتواند سطح قند خون را کاهش یا افزایش دهد.)

گلوکوم زاویه باریک

مشکل در دفع ادرار

درمان با ضربه الکتریکی تشنج آور (شوک درمانی)

اینکه ایمی پرامین میتواند به جنین آسیب برساند یا خیر تاکنون مشخص نشده است. درصورتی که باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید با پزشک مشورت کنید.

ایمی پرامین می تواند به شیر مادر انتقال یابد و به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. در طول مصرف این دارو از شیر دادن به نوزاد اجتناب کنید.

افراد سالمند ممکن است در برابر عوارض جانبی این دارو حساس تر باشند.

بدون دستور پزشک از دادن این دارو به کودکان خودداری کنید. مصرف ایمی پرامین جهت درمان افسردگی در افرادی که کمتر از 18 سال دارند توصیه نمی شود. این دارو نباید برای درمان شب ادراری در کودکانی که کمتر از 6 سال دارند مورد استفاده قرار گیرد. 1

نحوه مصرف ایمی پرامین

راهنمای دارویی ارائه شده توسط داروساز را مطالعه کنید. اگر سوالی دارید، با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

این دارو را به صورت خوراکی همراه با غذا یا بدون غذا، معمولا ۱ تا ۴ بار در روز و یا طبق دستور پزشک مصرف کنید. اگر در روز خواب آلودگی داشته باشید، ممکن است پزشک دستور دهد دارو را یک بار در روز قبل از خواب مصرف کنید. مصرف دارو بر اساس وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان شما تعیین می گردد. در کودکان نیز دوز ممکن است بر اساس وزن بدن باشد. برای کاهش خطر ابتلا به عوارض جانبی، پزشک ممکن است با دوز پایین شروع کند و به تدریج دوز شما را افزایش دهد.

این دارو زمانی که در کودکان برای رفع شب ادراری استفاده می شود، باید یک ساعت قبل از خواب مصرف شود. اگر فرزند شما معمولا در اوایل شب رختخواب خود را خیس میکند، ممکن است دارو در دوزهای مجزا (به عنوان مثال یک دوز در بعد از ظهر و یک دوز در زمان خواب) داده شود.

دستورالعمل های پزشک خود را با دقت دنبال کنید. دوز، دفعات و دوره مصرف دارو را از آنچه تجویز شده است، بیشتر یا کمتر نکنید. با این کار وضعیت شما هرگز سریعتر بهبود نمی یابد و خطر عوارض جانبی افزایش می یابد. از این دارو به طور مرتب استفاده کنید تا بیشترین بهره را از آن ببرید. به منظور کمک برای یادآوری، هر روز دارو در همان زمان (ها) مصرف کنید.

این دارو فورا عمل نمی کند. اگر این دارو برای افسردگی مصرف شود، ممکن است ۳ هفته طول بکشد تا متوجه تاثیر دارو شوید.

مهم است که مصرف این دارو را ادامه دهید حتی اگر احساس خوبی داشته باشید. بدون مشورت با پزشک مصرف دارو را متوقف نکنید. در صورت توقف ناگهانی مصرف دارو، بعضی از شرایط ممکن است بدتر شوند. ممکن است لازم باشد دوز خود را به تدریج کاهش دهید.

هنگامی که این دارو برای مدت طولانی در کودکان برای شب ادراری استفاده می شود، ممکن است به خوبی عمل نکند و ممکن است نیاز به دوزهای متفاوت باشد. اگر این دارو به خوبی تاثیرگذار نیست با پزشک صحبت کنید.

اگر وضعیت شما ادامه پیدا کرد یا بدتر شد به پزشک خود اطلاع دهید. 2

موارد استفاده و عوارض جانبی ایمی پرامین

عوارض جانبی داروی ایمی پرامین چیست؟

داروی ایمی پرامین همانند هر داروی دیگری عوارضی دارد. معمولا با گذر زمان تحمل نسبت به دارو پیدا می شود، اما با این حال در صورت بروز هر کدام از عوارض درمانگر خود را در جریان قرار دهید. عوارض ایمی پرامین عبارتند از:

خشکی دهان

خواب آلودگی و تاری دید

یبوست

تهوع

حساسیت به ایمی پرامین

اختلالات رفتاری و حرکتی

احساس سرگیجه

افزایش اشتها و وزن

اختلالات قند خون

تورم صورت و لب‌ها

جوش‌های زیر پوستی

قرص ایمی پرامین را با چه قرص‌هایی نباید مصرف کرد؟

داروی ایمی پرامین را نباید با قرص‌هایی مانند داروهای پارکینسون، داروهای خواب آور (مثل دیازپام و زولپیدم)، داروهای کدئین و ضد حساسیت مثل دیفن هیدرامین مصرف شود. همچنین در صورتی که بیمار دارای اختلال دوقطبی، الکلیسم حاد، آسم، اختلالات گوارشی و خونی، حساسیت به داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای، اسکیزوفرنی، پرکاری تیروئید و حملات تشنجی باشد باید با احتیاط فراوان مصرف کرد.

مصرف ایمی پرامین در دوران شیردهی چگونه است؟

مصرف این دارو در دوران شیردهی و بارداری به هیچ وجه توصیه نمی‌شود؛ چراکه برای جنین خطرناک است. در نتیجه باید با دستور پزشک و در صورت نیاز مصرف شود. همچنین در دوران شیر دهی عوارض و اثرات دارو از طریق شیر به کودک انتقال پیدا می‌کند‌‌. پس حتما وضعیت خود را به پزشک اطلاع داده تا بهترین دارو را برای درمان افسردگی به شما بدهد.

دارو‌های هم گروه ایمیپرامین کدام است؟

آمی ترپیتیلین، آموکساپین، کلومیپرامین، دسیپرامین، دوکسیپین، ماروتیلین، تیریمیپرامین، نورتریپتیلین، پروتریپتیلین از دارو‌های هم گروه ایمی پرامین هستند. 3

پی نوشت:
1.www.darooy.ir
2.www.rastineh.com
3.www.honarehzendegi.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها