خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » اعلام ناامیدی عربستان سعودی از آمریکا/ حمله جنگنده‌های ترکیه به شمال عراق/ توییت تند عمران خان علیه آمریکا و دولت بایدن/ وقوع اعتراضات گسترده در ارمنستان در مخالفت مذاکره با جمهوری آذربایجان

اعلام ناامیدی عربستان سعودی از آمریکا/ حمله جنگنده‌های ترکیه به شمال عراق/ توییت تند عمران خان علیه آمریکا و دولت بایدن/ وقوع اعتراضات گسترده در ارمنستان در مخالفت مذاکره با جمهوری آذربایجان

1519167 461 - اعلام ناامیدی عربستان سعودی از آمریکا/ حمله جنگنده‌های ترکیه به شمال عراق/ توییت تند عمران خان علیه آمریکا و دولت بایدن/ وقوع اعتراضات گسترده در ارمنستان در مخالفت مذاکره با جمهوری آذربایجان

بین الملل تابناک: اعلام ناامیدی عربستان سعودی از آمریکا، حمله جنگنده‌های ترکیه به شمال عراق، توییت تند عمران خان علیه آمریکا و دولت بایدن، وقوع اعتراضات گسترده در ارمنستان در مخالفت مذاکره با جمهوری آذربایجان و هشدار یونان در مورد تهدید بحران انرژی در اروپا، از مهم‌ترین خبرها و رویدادهای منطقه و جهان در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

اعلام ناامیدی عربستان سعودی از آمریکا 

«ترکی الفیصل» شاهزاده سعودی و رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی این کشور گفت که سعودی ها به شدت از رفتار ایالات متحده سرخورده شده‌اند.

الفیصل در مصاحبه با پایگاه خبری «عرب‌نیوز» گفت که سعودیها احساس می‌کنند آمریکا آنان را تنها گذاشته است و معتقدند که واشنگتن باید همراه با عربستان، با آنچه آن را تهدیدات منطقه خلیج فارس می‌نامد، مقابله کند.

وی با این ادعا که این تهدید، «نفوذ ایران در منطقه» است، مدعی شد، ایران نه تنها از «حوثیها» (انصارالله) به عنوان ابزاری «برای بر هم زدن ثبات عربستان سعودی استفاده می‌کند، بلکه از آنها برای تأثیر گذاشتن بر امنیت و ثبات گذرگاه های دریایی بین المللی در طول دریای سرخ و خلیج فارس بهره می گیرد.»

این شاهزاده سعودی همچنین مدعی شد که حذف نام انصارالله از لیست گروه های تروریستی، باعث شده است که حملات این جنبش به عربستان و امارات بیشتر شود. این در حالی است که مقامات یمن بارها تأکید کرده‌اند که این حملات، پاسخی به هشت سال جنایت ائتلاف سعودی در این کشور است.

1519166 783 - اعلام ناامیدی عربستان سعودی از آمریکا/ حمله جنگنده‌های ترکیه به شمال عراق/ توییت تند عمران خان علیه آمریکا و دولت بایدن/ وقوع اعتراضات گسترده در ارمنستان در مخالفت مذاکره با جمهوری آذربایجان

الفیصل ادامه داد: «جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در کمپین انتخاباتی خود گفت که عربستان سعودی را کنار خواهد گذاشت و طبیعتا با توقف عملیات مشترکی که آمریکا و عربستان برای مقابله با حوثی ها در یمن داشتند، به وعده خود عمل کرد.»

وی با بیان اینکه بایدن همچنین گفته بود که با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دیدار نخواهد کرد، ادعا نمود: عربستان سعودی از مدتها پیش خواستار حل مسالمت‌آمیز جنگ یمن است، ولی انصارالله با این مساله موافقت نمی‌کند.

حمله جنگنده‌های ترکیه به شمال عراق

جنگنده‌های ترکیه روستاهایی را در شهرستان العمادیه در دهوک واقع در شمال عراق بمباران کردند.

 شبکه المیادین به نقل از برخی منابع عراقی گزارش داد، جنگنده های ترکیه، روستاهایی را در شهرستان العمادیه در دهوک واقع در شمال عراق هدف قرار دادند؛ تاکنون جزئیات بیشتری درباره این حمله منتشر نشده است.

1519165 374 - اعلام ناامیدی عربستان سعودی از آمریکا/ حمله جنگنده‌های ترکیه به شمال عراق/ توییت تند عمران خان علیه آمریکا و دولت بایدن/ وقوع اعتراضات گسترده در ارمنستان در مخالفت مذاکره با جمهوری آذربایجان

بالگردهای نظامی ترکیه در ساعات پایانی شنبه نیز مناطق شمال استان دهوک را که حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) پایگاه‌هایی در آنجا دارد، به شدت بمباران کردند. این بالگردها همچنین روستای “سبیندار” واقع در دامنه کوه “کاره” مشرف به شهرستان العمادیه را هدف قرار داد.

توییت تند عمران خان علیه آمریکا و دولت بایدن

«عمران‌خان» نخست وزیر برکنار شده پاکستان در توییتی خطاب به دولت جو بایدن نوشت: آیا فکر می‌کنید با انجام توطئه تغییر رژیم در پاکستان باعث کاهش احساسات ضدآمریکایی شده‌اید یا افزایش آن؟

عمران‌خان که برکناری خود و پایان قبل از موعد دولتش را در نتیجه تبانی مخالفان داخلی با توطئه خارجی با مدیریت آمریکا می‌داند، همچنان بر این اصل تاکید داشته و این روزها در حال تدارک یک تظاهرات میلیونی علیه دولت فعلی پاکستان به سمت اسلام‌آباد پایتخت این کشور است.

نخست وزیر برکنار شده پاکستان امروز در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: سوال من از دولت بایدن این است که با توطئه تغییر رژیم علیه نخست وزیر منتخب یک کشور ۲۲۰ میلیونی، آیا آنان باعث کاهش احساسات ضدآمریکایی در پاکستان شده‌اند یا افزایش آن؟

عمران‌خان در رشته توییت‌های خود لحظاتی از برنامه تحلیلی شبکه فاکس نیوز با حضور «ربکا گرانت» کارشناس آمریکایی امنیت ملی و رئیس یک اندیشکده مستقر در واشنگتن را نیز منتشر کرد و نوشت: اگر کسی در مورد توطئه آمریکا علیه دولت منتخب در پاکستان شک دارد با دیدن این ویدئو، شک و تردیدهای وی تمام خواهد شد.

ربکا گرانت در این ویدئو خطاب به مجری شبکه فاکس نیوز گفت: پاکستان باید از اوکراین حمایت و دست از همکاری و معامله با روسیه بردارد. پاکستان همچنین باید در روابطش با چین حد و مرز قرار بدهد. سیاست‌های ضدآمریکایی در پاکستان نیز باید خاتمه یابد، موضوعی که به دلیل آن دولت عمران‌خان رای عدم اعتماد از پارلمان گرفت؛ بنابراین، سیاست‌های ضدآمریکایی باید تمام و دست از ارتباط با روسیه برداشته شود.

عمران‌خان همچنین نوشت: نخست وزیری ‌که مطیع خواسته‌های آمریکا نباشد، از سیاست‌های مستقل خارجی پیروی و به دنبال توسعه روابط با دیگر کشورها باشد از طریق توطئه تغییر رژیم برکنار می شود. لذا ما بار دیگر از رئیس قوه قضائیه پاکستان مطالبه می کنیم با تشکیل یک کمیسیون قضائی جلسه علنی برای رسیدگی به توطئه خارجی و تهدید علیه یک دولت منتخب در پاکستان را برگزار کند.

وقوع اعتراضات گسترده در ارمنستان در مخالفت مذاکره با جمهوری آذربایجان 

در تداوم ناآرامی‌ها در پایتخت ارمنستان و علیه نخست وزیر این کشور، هزاران معترض به سیاست‌های «نیکل پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در مذاکره با جمهوری آذربایجان، خواستار استعفای او شدند.

به گزارش وبگاه شبکه خبری «فرانس-۲۴»، احزاب مخالف در ارمنستان، روز دوشنبه با برپایی تظاهرات خواستار استعفای نیکول پاشینیان شدند. احزاب مخالف اکنون پاشینیان را متهم می‌کنند که قصد دارد، تمام قره باغ را به جمهوری آذربایجان واگذار کند.

حدود ۵۰۰۰ معترض شامگاه دوشنبه به وقت تهران در مرکز ایروان با به اهتزاز درآوردن پرچم‌های ارمنستان و قره باغ خواستار کناره گیری پاشینیان از قدرت بودند.

1519163 681 - اعلام ناامیدی عربستان سعودی از آمریکا/ حمله جنگنده‌های ترکیه به شمال عراق/ توییت تند عمران خان علیه آمریکا و دولت بایدن/ وقوع اعتراضات گسترده در ارمنستان در مخالفت مذاکره با جمهوری آذربایجان

«ایشخان سقاتلیان» معاون رئیس مجلس و رهبر اپوزیسیون، پیش از تظاهرات به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما یک جنبش اعتراضی مردمی راه اندازی می‌کنیم تا پاشینیان را مجبور به استعفا کنیم.»

وی با متهم کردن نخست وزیر ۴۶ ساله ارمنستان مبنی بر این که می‌خواهد منطقه مورد منازعه را به جمهوری آذربایجان تحویل دهد، گفت: «او خائن است، به مردم دروغ گفته است.»

سقاتلیان گفت تا زمانی که پاشینیان کناره گیری نکند، اعتراضات متوقف نخواهد شد.

به گزارش این منبع خبری، نیروهای پلیس برای متفرق کردن جمعیت وارد عمل شده و ده‌ها معترض را برای مدت کوتاهی بازداشت کردند. اتحادیه روزنامه‌نگاران، یک گروه حامی رسانه‌ای، از تاکتیک‌های پلیس انتقاد کرد و گفت که چندین مورد وجود دارد که افسران به خبرنگارانی که اعتراضات را پوشش می‌دادند مشت و لگد زدند.

روز یکشنبه نیز هزاران معترض در ایروان تظاهرات کردند و خواستار استعفای پاشینیان شدند. رسانه‌های ارمنستانی از تجمع مردم در میدان‌های معروف ایروان از جمله «میدان فرانسه» در مخالفت با دولت پاشینیان و امتیاز دادن او حین مذاکره با باکو خبر دادند.

جنگ بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد.

با این حال، این دو کشور همچنان در نقاط مرزی با هم مشکل دارند و طرفین اغلب همدیگر را به نقض آتش بس متهم می‌کنند.

«الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان جمعه گذشته با مطرح کردن ادعاهایی درباره جنگ اخیر با ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی گفت که روسیه از طریق قزاقستان، ترکمنستان و ایران در جریان جنگ ۲۰۲۰ ارمنستان و جمهوری آذربایجان، به ارمنستان تسلیحات عرضه می‌کرد.

هشدار یونان در مورد تهدید بحران انرژی در اروپا

وزیر انرژی یونان در آستانه نشست اضطراری اتحادیه اروپا گفت، بحران انرژی همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا را تهدید می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، کوستاس اسکرکاس، وزیر انرژی یونان، روز دوشنبه گفت، اروپا باید اقدامات جمعی برای حمایت از مردم و شرکت‌ها در مواجهه با بحران انرژی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین انجام دهد.

اسکرکاس تصریح کرد: یونان موضوع پرداخت هزینه گاز روسیه را در نشست وزیران انرژی اتحادیه اروپا مطرح خواهد کرد.

1519162 601 - اعلام ناامیدی عربستان سعودی از آمریکا/ حمله جنگنده‌های ترکیه به شمال عراق/ توییت تند عمران خان علیه آمریکا و دولت بایدن/ وقوع اعتراضات گسترده در ارمنستان در مخالفت مذاکره با جمهوری آذربایجان

وی به نقل از مقامات ارشد کشورش و به نمایندگی از کریاکوس میتسوتاکیس نخست وزیر یونان افزود: بحران انرژی کل اروپا را تهدید می‌کند.

اسکرکاس هنگام ورود به نشست فوق‌العاده شورای انرژی اتحادیه اروپا گفت: گاز و نیاز به اقدام جمعی برای حمایت از خانوارها و مساله افزایش قیمت بهای انرژی در کشورهای اروپایی، تهدیدی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

ژائوم دوچ گیوت، سخنگوی پارلمان اروپا نیز در یک نشست خبری اظهار داشت: پارلمان اروپا با اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا در مورد مناقشه اوکراین بحث خواهد کرد.

سخنگوی اتحادیه اروپا از کشورهای عضو این اتحادیه خواست، پیشنهادهایی برای کاهش قیمت انرژی ارائه کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد