خانه » همه » مذهبی » افزایش نعمت و دعا برای ازدواج

افزایش نعمت و دعا برای ازدواج


افزایش نعمت و دعا برای ازدواج

۱۳۹۷/۰۶/۱۱


۸۳۶۴ بازدید

سلام دختری ۳۷ ساله و مجرد هستم دوست دارم زندگیم لبریز از همه نوع نعمت ورزق و روزی شود چه همسر چه چیزای دیگه آیا دعایی برای نعمتای فرو ان وجود دارد

پرسشگر گرامی جهت دریافت پاسخ به نکات زیر توجه نمایید :الف ) در مورد باز شدن بخت برای ازداوج به نکات زیر توجه کنید:1- توسل به اهل بیت عصمت وطهارت علیهم السلام به ویژه حضرت امام جواد علیه السلام را در برنامه روزانه خود قرار دهید.
2- از امیرالمومنین علیه السلام نقل گردیده هر که قصد ازدواج داشته باشد دو رکعت نماز گذارد و در هر رکعت پس از حمد سوره یاسین بخواند و پس از اتمام نماز حمد و ثناى پروردگار گذارد.
3- برخی به حسب تجربه خواندن و مداومت بر تلاوت آیه 21 سوره روم را برای این منظور کارساز و مفید می دانند و آن آیه چنین است:« وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ »؛« و از نشانه هاى خداوند این است که همسرانى از جنس خود شما براى شما آفرید، تا در کنار آنها آرامش یابید، و در میانتان مودت و رحمت قرار داد، در این نشانه هایى است براى گروهى که تفکر مى کنند».
4- از حضرت آیت الله بهجت (ره) نقل شده است برای برطرف شدن این مشکل ؛ نماز جعفر طیار بخوانید و پس از آن دعایی که در کتاب زاد المعاد مجلسی آمده بخوانید ( این دعا در کتاب شریف مفاتیح الجنان در ضمن نماز جعفر طیار ذکر شده است ) و در پی آن به سجده روید و تلاش کنید که حتما گریه کنید، گرچه به مقدار کم، همین که چشمتان را اشک گرفت حاجتتان را از خدا بخواهید. این عمل را تا زمانی که حاجتتان روا شود انجام دهید و اگر نشد بدانید یا کم خوانده و یا با اعتقاد کامل نخوانده اید.
هم چنین در جای دیگر فرموده اند : آیه « رَبَّنا هَب لنا مِن ازواجِنا و ذُریّاتنا قُرَّةَ اَعیُنٍ وَ اجعلنا لِلمُتَّقینَ اماماً » را بسیار بخوانید تا ان شاء الله در زمان مقرر همسری لایق، نصیب تان گردد.[2]5ـ هر روز یا شب سوره یس را بخوانید .
6- بعد از نماز صبح ده مرتبه این دعا را بخوانید و هر روز تکرار کنید تا خداوند گشایش عنایت فرماید:« لا حَول وَ لا قُوّةَ اِلا بِالله. تَوکَّلتُ عَلی الحَیِ الّذی لا یَموت وَ الحَمدُ لِله الَّذی لَم یَتَّخِذ وَلداً وَ لَم یَکُن لَهُ شَریکٌ فِی المُلک وَ لَم یَکُن لَهُ وَلیٌ مِن الذُّلِّ وَ کَبِّرهُ تَکبیراً ».
7- شب جمعه بعد از نماز عشا بگویید:« لا اِلهَ اِلا اَنت. سُبحانَکَ اِنّی کُنتُ مِنَ الظالِمین». اگر این ذکر را در سجده چهار صد مرتبه بگویید، به اجابت نزدیک تر است.
8- نزدیک ظهر روز جمعه ، دو رکعت نماز بخوانید ، در رکعت اوّل بعد از حمد و توحید ، سه آیه اوّل سوره فتح(یعنی تا نصراً عزیزاً) را بخوان .در رکعت دوم بعد از حمد و توحید سوره الم نشرح را بخوان ،بعد از سلام نماز تسبیح حضرت فاطمه سلام الله علیها را بگویید و حاجت خود را از خدا بخواهید.
9- هر روز به ویژه بعد از طلوع آفتاب زیارت عاشورا و سوره یس و الرحمن را تلاوت کنید.
امیدواریم با توکل به خداوند متعال و استعانت از اهل بیت علیهم السلام و عمل به راهکارهای ارائه شده همسری شایسته بیابید و زندگی بانشاط و موفقی در پیش رو داشته باشید.

ب ) نعمت و عوامل افزایش و زوال آن
کمتر دیده شده کسی از نعمت وجود سخن بگوید و خدا را بدان سپاس گوید. نعمت ها همان گونه که می آیند می روند؛ اما گاهی اوقات جلب و زوال نعمت به علل و عواملی بسته است که ارتباط تنگاتنگی با اعمال و رفتار ما دارد.
نعمت ها همه زندگی ما را تشکیل می دهد؛ اما ما از بسیاری از آنها غافل هستیم و تنها برخی از چیزها مانند ثروت انبوه و آسایش و رفاه را نعمت می دانیم. کمتر دیده شده کسی از نعمت وجود سخن بگوید و خدا را بدان سپاس گوید.
1 . اقسام نعمت
خداوند در آیه 20 سوره لقمان از برخورداری انسان ها از نعمت های فراوان ظاهری و باطنی الهی سخن به میان می آورد و آنان را به تدبر و توجه یابی نسبت به آن ها دعوت می کند؛ چراکه یکی از راه های شناخت خداوند و عمل به آموزه های وحیانی قرآن و ستایش و سپاس از خداوند، توجه و تدبر در آیات الهی از جمله نعمت های گوناگون خداوندی است.
خداوند در آیه 20 و 21 سوره لقمان، توجه یابی انسان ها به نعمت های ظاهری و باطنی خداوندی را مانعی مهم در سر جدال های ناآگاهانه افراد درباره خود معرفی می کند و بر این توجه و دقت نظر تشویق و ترغیب می نماید.
ازنظر قرآن، نعمت هایی که خداوند در اختیار بشر قرار داده، چنان فراوان است که از آن به نعمت های بی حساب و بیشمار و غیرقابل احصاء یاد می کند.
2 . عوامل جلب و افزایش نعمت
انسان اگر بخواهد افزون بر این نعمت های الهی، از نعمت های خاص و بیشتر بهره مند شود یا نعمت ها افزایش یا تداوم پیدا کند، می بایست افزون بر شکر نعمت که نعمت را افزون می کند، به عوامل دیگری نیز توجه یابد و بدان پای بند باشد.
بازگو کردن نعمت های خداوندی و مستور نداشتن آنها از مردم از توصیه ها و سفارش های خداوند در آیاتی از جمله آیه 11 سوره ضحی است. از نظر قرآن یاد کردن نعمت های خداوندی از نمودهای رشد عقلی وکمالی وجودی انسان است
شکر نعمت
1 . 2 . شکر نعمت
یکی از مهمترین عواملی که سبب افزایش و فراوانی نعمت می شود، شکر و سپاس انسان به پیشگاه خداوندی است که در آیاتی از جمله آیه 7 سوره ابراهیم به آن توجه داده شده است. بنابراین، اگر کسی خواهان افزایش و فراوانی نعمت نسبت به خود یا جامعه است می بایست شکرگزار نعمت باشد.البته شکر نعمت ابعاد و مراتب متعدد و گوناگونی دارد که از شکر زبانی تا شکر قلبی را شامل می شود؛ چنان که شکر واقعی آن است که انسان از نعمت به درستی در مسیر کمالی از آن بهره گیرد و از هرگونه افراط و اسراف و تبذیر نعمت خودداری نماید. (بقره، آیات 271 و 581؛ اعراف، آیه 241؛ نحل، آیه 411؛ عنکبوت، آیه 71؛ لقمان، آیه 21 و سباء آیه 51 و آیات دیگر).

2 . 2 . عمل به شریعت اسلام
از دیگر عوامل افزایش و فراوانی نعمت می توان به عمل به کتاب های آسمانی و شریعت الهی اشاره کرد. خداوند در آیات 56 و 66 سوره مائده، بهره مندی اهل کتاب از نعمت های آسمانی و زمینی را در صورت باور به تورات و انجیل و عمل به احکام آن ها همراه با دیگر تعالیم نازل شده به سوی بشر می داند. به این معنا که اگر کسی بخواهد از نعمت های الهی بهره بیشتری برد، می بایست به همه آموزه های وحیانی که در قالب شرایع ارسال شده عمل کند مگر مواردی که نسخ شامل آن شده باشد. براین اساس، عمل به شریعت اسلام که جامع ترین و کامل ترین شرایع است، بهترین و آسان ترین شیوه جلب و جذب و افزایش نعمت و فراوانی آن است.

3 . 2 . تقوا
خداوند یکی دیگر از مهم ترین عوامل افزایش نعمت را تقوا برمی شمارد و در آیاتی از جمله 56 سوره مائده و 69 سوره اعراف از کسب تقوا و محافظت بر آن به عنوان عامل زمینه ساز و فراوانی نعمت ها یاد می کند.
در یک کلام ایمان و عمل صالح براساس آموزه های عقلانی و عقلایی و شرعی مهم ترین عامل جلب و افزایش نعمت است که در این آیات برآن تأکید شده است.
البته نباید از نقش امنیت در افزایش نعمت و فراوانی آن غافل ماند (نحل، آیه211) و معلوم است که کسب امنیت نیز مبتنی بر تحقق اموری از جمله عوامل پیش گفته است. بنابراین، هرچه انسان به خدا نزدیک تر و متاله و خدایی تر شود، خداوند عنایت خاص خود را مشمول او می کند و او را از برکات و نعمت های فراوان بهره مند می سازد.

3 . عوامل کاهش یا زوال نعمت
از آیات قرآنی این معنا به دست می آید که نعمت ها از هر قسم و گونه ای باشد می تواند کاهش یا زوال یابد. بنابراین، این گونه نیست که خداوند نعمت را به نقمت و بلایی تبدیل نکند یا از انسان نگیرد. البته این مسأله زمانی پدید می آید که انسان به جای شکر نعمت، کفران نعمت کند و به هر شکلی از جمله تبذیر و اسراف و بهره نادرست از نعمت آن را تباه نماید.
خداوند در آیات بسیاری از جمله 35 سوره انفال و 9سوره هود و 11 سوره رعد از زوال پذیری نعمت های عطاشده از سوی خدا به انسان ها سخن به میان می آورد و به آنها هشدار می دهد تا مواظب اعمال و رفتار خود باشند.

از مهم ترین عوامل زوال نعمت می توان به
1 . 3 . کفران نعمت (نساء، آیه741 و ابراهیم، آیات7 و 82)،
2 . 3 . گناه (انفال، آیات25و 35)،
4 . 3 . کفرورزی (همان)،
5 . 3 . ظلم و ستم(همان)،
6 . 3 . تکذیب آیات الهی
7 . 3 . عمل نادرست و ناپسند اشاره کرد.

انسان ها در نتیجه چنین رفتارها و کارهایی گرفتار زوال نعمت می شوند و در نتیجه زوال نیز گرفتار یاس و نومیدی (هود، آیات9 و 11 و اسراء، آیه38) و تضرع و ناله و انابه (نحل، آیه35) می گردند. آنان وقتی به کفران نعمتی آن را از دست می دهند، تازه متوجه نعمت می شوند و به سوی خداوند متوجه می گردند تا خداوند نعمت را به ایشان بازگرداند. (نحل، آیه35 و فصلت، آیه15 و قلم، آیات62و 72و 23)
این گونه است که با دعا و نیایش خواهان بازگشت روزی می شوند و از خداوند می خواهند تا نعمت را برگرداند. (فصلت، آیه15) این درحالی است که تا زمان وجود نعمت از خدا و نعمت غافل بودند و به کفران نعمت مشغول.
البته مشکلی که نعمت های زیاد برای بشریت دارد این است که انسان ها را مغرور و متکبر می سازد (اسراء آیه38 و فصلت، آیه15) و این سرمستی و غرور و خودپسندی، وضعیت انسان ها را بدتر از بد می کند (آل عمران، آیه881 و انعام، آیه44 و هود، آیه01 و فجر، آیه51) و از خداوند دور می سازد. (فصلت، آیه15)
از این روست که گفته اند ثروت و نعمت زیاد برای بسیاری از مردم به جای این که نعمت باشد، نقمت است؛ زیرا عامل سقوط ایشان می شود. به سخن دیگر، گاه امکانات و نعمت های مادی در دنیا خود مقدمه ای برای عذاب افراد و جوامع بشری است و آن چه به ظاهر نعمت و فراوانی آن است، خود عذاب و بلایی است که فرد و جامعه بدان دچار آمده است. این همان عذاب استدراجی است که انسان ها باید از آن دل نگران باشند. (اعراف، آیه 59؛ توبه، آیه 55؛ یونس، آیه 88 و مزمل، آیات 11 تا 31)

ج ) سفارش شیخ حسنعلی نخودکی:
حضرت محمد یا فرمودند: «هر کسی که خواهد خانه اش به نعمت آبادان باشد، به ذکر شش گانهٔ زیر بپردازد:
اول آنکه در آغاز هر کار بگوید: « بسم الله الرحمن الرحیم »
دوم آنکه چون نعمتی از راه حلال نصیبش شد، بگوید: « اَلْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ »
سوم آنکه چون خطا و لغزشی کند، گوید: « اَستغفرالله ربی و اتوب الیه »
چهارم چون غم و اندوه بر او هجوم آورد ، گوید : «لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم »
پنجم آنکه چون تدبیر کاری کند، گوید:« ماشاءاللِه کان »
ششم آنکه چون از ستمگری هراسی کند، گوید:«حسبنا الله و نعم الوکیل »

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد