خانه » همه » مذهبی » القاب حضرت زینب(س)

دانلود کتاب های امتحان شده

القاب حضرت زینب(س)


القاب حضرت زینب(س)

۱۳۹۷/۱۲/۱۶


۶۳۲۱۸ بازدید

یکی از القاب حضرت زینب(س) حلما است.۱) سند آن کجا آمده؟ ۲)این کلمه به چه صورت نوشته می شود (حلما یا هلما)؟۳)آیا در آخراین کلمه (حلماء/ هلماء) همزه می آید؟؟

در میان اسامی، القاب و کنیه های حضرت زینب (سلام الله علیها) چنین اسمی «حلما» وجود ندارد. در میان اسامی حضرت زهرا (سلام الله علیها) هم چنین لقب یا کنیه یا اسمی وجود ندارد.لازم برای روشن شدن آن، لفظ «حلما» را در لغت و ادبیات عرب بررسی کنیم:ماده «ح ل م» بر «فَعَلَ» «حَلَمَ، یَحلُمُ و حُلماً» ثلاثی مجرد بوده و به معنای دیدن در خواب می باشد مثلا «حلم الشخص» یعنی «رأی فی نومهِ رویاً».(1)«حُلُم» که جمع آن می شود «أحلام» به معنای خواب و رؤیا است «حُلَماء» جمع مکّسر «حَلیم» به معنای خیلی بردبار و خیلی شکیبا است.«حلما و هلما» هیچ کدام از ریشه «حلم» نیست. «حلما» اگر به معنای بردباری، شکیبایی و صبوری باشد املای صحیح آن «حُلَماء» است که هم نوشتن و هم تلفظ و خواندن آن با آنچه در میان مردم متعارف شده؛ متفاوت می باشد.«هلما» که ظاهرا از واژگان و اسامی انگلیسی است که متأسفانه اخیراً در میان مردم ما مرسوم شده است.
در پایان طبق جستجویی که شد در میان اسامی، القاب و کنیه های حضرت زینب (سلام الله علیها) چنین واژه یی دیده نشده است. هرچند ایشان تجسم عینی صبر، بردباری و شکیبایی در برابر مصائب کربلا بودند و هستند ولی چنین لقبی برای ایشان نام برده نشده است و اساساً طبق املایی که شما در سوال نوشتید این واژه چنین معنایی را هم به ذهن متبادر نمی کند.!
* اسامی و القاب حضرت زینب (سلام الله علیها) جهت یادآوری :
«موثّقه»، «عارفه»، «عالمه»، «فهیمه»، «نائبه الزهراء»، «فاضله»، «کامله»، «عابده»، «محدثه»، «مخبّره»، «عصمت الله»، «زاهده، راضیه، صابره، امینه»، «محبوبة المصطفی، عفیفه، قانته، شریفه و عقیله» و … (2)
پی نوشت ها:
(1) لسان العرب، معجم الوسیط، القاموس المحیط و … ، ذیل ماده «ح ل م».
(2) کتاب خاتون دو سرا: فیض الاسلام، ص 143.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin1

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد