خانه » همه » مذهبی » امربه معروف و نهی ازمنکر در فضای مجازی

دانلود کتاب های امتحان شده

امربه معروف و نهی ازمنکر در فضای مجازی


امربه معروف و نهی ازمنکر در فضای مجازی

۱۳۹۷/۱۲/۱۱


۳۵۳۳ بازدید

سلام و خسته نباشید. من به خاطر کاری شبکه اجتماعی اینستاگرام رو نصب کردم ولی اصلا جاهایی که احتمال بدم تصاویر درستی نیست به صورت عمدی نمیرم… من گاهی اوقات که توی فیلم ها خانوم های بازیگری رو میبینم که ارایشی دارن و یا حدودی که خدا خواسته رعایت نکردن، با اینستاگرام اسمشونو پیدا میکنم و با احترام کار درست رو بهشون میگم، در این میان کسای دیگه هم جلوی چشمم میان که افراد عادی هستن اما اون ها هم توی عکساشون رعایت نکردن، به صفحه اون ها هم میرم و با احترام بهشون میگم در واقع امر به معروف میکنم ولی سعی میکنم با لحن خوبی باشه..اما بعضی از اون ها احساس میکنم فکر میکنن اشنا هستم یا فکر میکنن میخوام سرک بکشم توی زندگیشون..حالا خواستم بدونم این کار من درسته؟ و باعث نمیشه که اونا به اشناهاشون شک کنن و باهاش لج بیفتن و بینشون خراب بشه؟ یا کاراشونو بدتر کنن؟ خواستم بگم اگه اینستاگرام رو پاک کنم وظیفه این کار از گردنم برداشته میشه؟ یا اصلا این کاری که میکنم وظیفم هست یا خیر؟ ممنون

پرسشگرگرامی؛ ظاهراٌ منعی ازاستفاده صحیح این پیام رسانها نباشد تا فیلتر نشده ومنع قانونی ندارد می شود استفاده مناسب نمود. حکم استفاده از سیستم واتساپ و اینستاگرام و…در راستای امربه معروف و نهی از منکردرصورت فراهم بودن شرائط امربمعروف یعنی دانستن معروف ومنکر واحتمال تاثیر ونداشتن مفسده و…کارخوبی است. متوجه این معنا باشید که احتمال تاثیر که از شرایط اصلی امر به معروف است به این معنا است که آن شخص مسلمان و مومن باشد و دین را قبول داشته باشد و گناهش از روی غفلت باشد و شما تذکر که می دهید متنبه شود و جبران کند. بنابراین نسبت به کسانی که اعتقادی مثلا به دین یا حجاب ندارند احتمال تاثیر وجود ندارد امر و نهی کردن موردی ندارد.
پس امر بمعروف با رعایت شرائط درفضای مجازی وحقیقی کارخوب ولازمی است بشرطی که توانائی لازم علمی را داشته باشید.ومعروف ومنکررابشناسید. با توجه به حجم وسیعی از منکرات در فضای مجازی که دایره شمولیت آن به مراتب بیشتر از نوع سنتی آن است، لازم است به فریضه امر به معروف در آن اهمیت زیادی داده شود. آگاهى و شناخت امرکننده و نهى کننده نسبت به معروف مورد امر و منکر مورد نهى، احتمال تأثیر، اصرار فاعل بر استمرار ترک واجب یا فعل حرام؛ هرچند به عزم بر ارتکاب مجدّد آن، معذورنبودن وى در ارتکاب و عدم وجود مفسده و زیان براى آمر و ناهى یا یکى از مسلمانان، از شرایط آن است .
امر به معروف و نهی از منکر در فضای سایبری، کاری بس بنیادی و نیازمند مطالعه و اتخاذ تدابیر مناسب است؛ زیرا به قدری جوامع و اقشار، تحت تأثیر پیام‌ها، هرزنامه‌ها و همچنین عکس ها و فیلم ها و نوشته های موجود در سایت ها قرار می‌گیرند که زندگی واقعی آنان را تحت الشعاع قرار می‌دهد. تکنولوژی می تواند تأثیرات غیر قابل باوری روی افراد بگذارد و به طور کلی فضای سایبری، ذهن افراد را از دنیای واقعی دور کرده و روش زندگی جدیدی را برای آنها تعریف کند.
*وجوب امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی:
در صورتی که بتوان فضای مجازی را به عنوان بازتابی از عملکردهای جهان واقعی دانست، بدون شک امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی نیز از جمله فرائض دینی است.
یکی از ویژگی های قابل توجه فضای مجازی ، قدرت جذب مخاطبان در رده های سنی متفاوت است . تعداد بسیار زیادی از کاربران فضای مجازی و اینترنت کسانی هستند که برای کار از آن استفاده می کنند وساعات بسیار زیاد ومتمادی از وقت خود را صرف استفاده از فضای مجازی می نمایند ، از طرفی فضای مجازی همان گونه که قابلیت ها و فایده های بسیاری دارد به همان اندازه و شاید بیشتر دارای ضررها و خطرات زیادی می باشد ، بنابراین انسان باید همواره قوانینی برای استفاده از فضای مجازی برای خود وضع کند. قوانینی که هم زمان و مدت زمان استفاده از اینترنت در آن مشخص باشد و هم اینکه روشن کند چه استفاده هایی از فضای مجازی ممنوع است.
بحث فضای مجازی و روش‌های نوین ارتباطی از مسایل مهمی است که امروزه از منظرهای متعدد مورد بررسی و نقد است. با توجه به سرعت بالای گسترش این فضا و امکانات آن، شاید کمتر کسی از جنبه‌ دینی به این موضوع توجه کرده است. صرف حضور خنثی در چنین فضایی نظیر حکم استفاده از کتب ضاله داشته و قطعا دارای اشکال است. چه رسد به حضوری که باعث انحراف بوده و آثار سوء داشته باشد. از سوی دیگر حضور متخصصین حوزه اندیشه سیاسی اسلام و دانش پژوهان و پژوهشگران مطرح است که با توجه به اهداف و فعالیت جهت پاسخگویی به شبهات مطرح شده و ارائه شناخت درست از نظام اسلامی و رکن اساسی ولایت فقیه ضروری و لازم است. پرسشگر محترم، فضای مجازی، فرصت ها و نیز چالش های جدیدی را برای تمام جوانب پژوهش در حوزه دین و نظام اسلامی فراهم می کند. افزون بر این، اینترنت به عنوان ابزاری تبلیغی، ویژگی های منحصر به فردی را انتقال می دهد که بافت جهانی دین ورزی را کاملاً دگرگون می کند.اگرچه نباید درباره میزان و شدت تأثیر فضای مجازی در حوزه های معنوی و متافیزیکی اغراق کرد و باید قدرت و شیوه های نفوذ هر دو طرف را در نظر گرفت، اما این نکته نیز گفتنی است که امروزه اطلاع رسانی در حوزه دین نیز گویی مانند فرآورده های معنوی دیگر، به عنوان تابعی از گسترش قدرتمندانه فناوری مطرح است؛ بنابراین، دینداران و هواخواهان معنویت نیز ناگزیر از اقبال تام و تمام به این رسانه اند. دینداران باید زبان این رسانه را یاد بگیرند، از امکانات و محدودیت های آن آگاه شوند و مهم تر از همه، دریابند که مخاطبان دین در این عرصه با مخاطبان خاموش آن در عرصه های دیگر تفاوت جدی دارند. پرسشگر ارجمند، فضای مجازی وشبکه های اجتماعی تیغی دو لبه هستند که هم می توان از آنها به عنوان ابزاری برای انتشار ناهنجاری ها، شایعات، اخبار دروغ و مطالب نامناسب استفاده کرد و هم می توان آنها را در نقش رسانه ای قدرتمند برای اطلاع رسانی به کاربران و انتشار محتوای علمی، فرهنگی و دینی ومذهبی مورد استفاده قرار داد. که درست ست که پشت پرده وتاسیس شبکه های اجتماعی مانند وایبر و واتساپ وتلگرام و…. کشور های غربی و امریکا وکمپانی های صهیونیستی میباشد وهدف از راه اندازی ان ترویج گناه وفساد وبی بند وباری وسست کردن عقاید وباورهای دینی ومذهبی مسلمانان و… میباشد اما مانیز بایدبا استفاده درست وبهینه ازاین وسایل ارتباط جمعی جهت تبلیغ دین واسلام وتشیع وبصیرت واگاهی ودشمن شناسی و… درزمینه های مختلف خلاف اهداف انها عمل نماییم. همچنین بطور کلی در زمینه استفاده از شبکه ها اجتماعی بایستی متذکر شد گرچه استفاده ازاینگونه شبکه های اجتماعی مانند تلگرام و وایبر،واتساپ و… دربین اقشار مختلف جامعه به خصوص جوانان وجود دارد که حتی ممکن است از آن هم نیز استفاده درست و سالم صورت یگیرد اما وقتی به آنها گفته میشود ایا همه مانند شما از این شبکه های ارتباطی درست استفاده میکنند،جوابشان منفی میباشد و وقتی متوجه میشوند که چه سوءاستفادها و متاسفانه فسادهایی دراین شبکه ها صورت میگیرد یا وقتی که متوجه میشوند پشت پرده این گونه شبکه ها افراد و کمپانیهای صهیونیستی ودستگاههای جاسوسی وامنیتی امریکاو… قرار دارند مراعات بیشتری دراستفاده ازاین شبکه ها نموده یا به طور کل ارتباطشان را قطع مینماید. بایستی بدانید که اگر از این شبکه ها درست وبهینه استفاده نشود وهمان اقدامات وفعالیتهایی انجام دهیم که در چارچوب اهداف وبرنامه های سازندگان ان (امریکا ورژیم صهیونیستی) باشد موجب تقویت دشمنان اسلام گردیده وباطبع طبق خواست انها عمل مینماییم واین اشکال دارد. اما در صورتیکه ازاین شبکه ها و فضای مجازی جهت تبلیغ دین اسلام وتشیع وارزشها و…(البته فعالیت دراین زمینه بایستی با مشورت وراهنمایی کارشناسان وروحانیون و… صورت گیرد) درست وبهینه استفاده نماییم این اقدام ما منجر به تقویت اسلام وتضعیف دشمنان اسلام میگردد.پس نتیجه اینکه فضای مجازی وشبکه های اجتماعی منبع ومرجع بسیار مناسبی جهت تبلیغ دین واسلام وتشیع وبصیرت افزایی ودشمن شناسی ونشان دادن حقیقت و…برای جهانیان می باشد. پرسشگر گرامی،باآگاهی واطلاع رسانی و بصیرت افزایی که امیدواریم رسانه ملی ومسولین مربوطه(وزارت ارتباطات،شورای عالی مجازی و…) دراین ارتباط اطلاع رسانی نمایندکه نقش بسزایی دارند،جامعه و جوانان رامیتوان دراستفاده بهینه ودرست ازاین گونه شبکه های ارتباطی واکسینه نمودوحتی میتوان خلاف حرکت اب شنا کنیم یعنی مامیتوانیم با استفاده ازاین شبکه های اجتماعی و… علیه خودشون استفاده کنیم وخلاف اهداف وخواسته ها(دشمنان)حرکت نماییم. (بطور نمونه انتشار دو پیام بسیار مهم وتاثیر گذار مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی و امریکا شمالی که از همین شبکه های اجتماعی وفضای مجازی باسرعت بسیاری پخش گردید ودر حال پخش شدن در سراسر جهان می باشد.) *امروز این جوانهای دانشجو و غیر دانشجو را که مشاهده میکنید – حالا من دانشجوها را میگویم – همه‌شان تقریباً و تغلیباً مشتاقند از مفاهیم اسلامی و معارف اسلامی چیزهائی را بشناسند و چیزهائی را بفهمند و سر در بیاورند. من و شما باید زمینه فراهم کنیم که بتوانیم به آنها جواب دهیم. این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟ علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست. اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟ (بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی -19/7/91) *خیلى از شما قاعدتاً با فضاى مجازى آشنایید؛ واقعاً در فضاى مجازى ادب رعایت میشود؟ حیا رعایت میشود؟ خب نمیشود دیگر؛ یا در بخش مهمّى [رعایت] نمیشود. این فضاى مجازى امروز از فضاى حقیقىِ زندگى ما چند برابر بزرگ‌تر شده؛ بعضى‌ها اصلاً در فضاى مجازى تنفّس میکنند؛ اصلاً آنجا تنفّس میکنند، زندگى‌شان در فضاى مجازى است. جوانان هم سروکار دارند با فضاى مجازى، با انواع‌واقسام چیزها و کارها، با برنامه‌هاى علمى‌اش، با اینترنتش، با شبکه‌هاى اجتماعى‌اش، با مبادلات و امثال اینها سروکار دارند؛ خب، اینجا لغزشگاه است. هیچ‌کس نمیگوید آقا جادّه نکش. اگر شما در یک منطقه‌اى جادّه‌اى لازم دارید، خیلى خب، جادّه بکش، جادّه‌ى اتوبان هم بکش امّا مواظب باش! آنجایى که ریزش کوه محتمل است، آنجا محاسبه‌ى لازم را بکنید. ما به دستگاه‌هاى ارتباطى خودمان، به مجموعه‌ى وزارت ارتباطات و شوراى عالى مجازى -که بنده از آن هم گله دارم- سفارشمان این است. ما نمیگوییم این راه را ببندید؛ نه، اینکه بى‌عقلى است. یک کسانى نشسته‌اند، فکر کرده‌اند، یک راهى باز کرده‌اند به‌عنوان این فضاى مجازى و به قول خودشان سایبرى؛ خیلى خب، از این استفاده کنید منتها استفاده‌ى درست بکنید؛ دیگران دارند استفاده‌ى درست میکنند؛ بعضى از کشورها طبق فرهنگ خودشان این دستگاه‌ها را قبضه کرده‌اند. ما چرا نمیکنیم؟ چرا حواسمان نیست؟ چرا رها میکنیم این فضاى غیرقابل کنترل و غیرمنضبط را؟ مسئولند، یکى از مسئولین هم همینها هستند؛ دستگاه وزارت ارتباطات است. .(دیدار معلمان و فرهنگیان با رهبر انقلاب -13/2/95) *بازار شبهات رواج دارد. هم فضای مجازی کمک می کند و هم انگیزه سیاسی برای ترویج آن وجود دارد. این ها مواجهه لازم دارد. برای جهاد لازم نیست فقط شمشیر برداریم. این بزرگترین جهاد است. برای این جهاد خود را آماده کنید. (بیانات در دیدار مدیران و طلاب حوزه علمیه تهران-25/2/95) *اگر شما اهل شبکه‌ های اجتماعی هستید و اهل فضای مجازی هستید، خوب میفهمید و خوب میدانید که بنده کجا را دارم اشاره میکنم؛ از همه‌ی طُرق دارند استفاده میکنند که ایمان اسلامی ما را متزلزل کنند. ما یعنی چه کسی؟ یعنی منِ پیرمرد هفتاد هشتاد ساله؟ نه، نسبت به ماها خیلی نگران نیستند؛ ایمان نسل بعد ما را و نسل بعدِ بعد ما را [میخواهند متزلزل کنند]؛ دارد تلاش میشود. خب، یکی از آن زمینه‌های اقتدار ما و زمینه‌ های توانمندی ما، ایمان اسلامی ما است؛ این یکی از آماج دشمنی‌های آنها است. (بیانات در دیدار مسئولان نظام – ۱۳۹۵/۰۳/۲۵) *همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی، در ابتدای جلسه‌ درس خارج فقه در سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه، (16/6/95)با اشاره به وجود برنامه‌های گسترده برای انحراف ذهن و دل مردم و جوانان از اصل دین، اولین و مهم‌ترین وظیفه‌ روحانیون را «مقابله با نقشه‌ دین‌زدایی و عفت‌زدایی» خواندند و تأکید کردند: حوزه‌های علمیه و روحانیون باید با شناخت فضای مجازی و استفاده از فرصت‌های آن، معارف و مفاهیم اسلامی را تبیین کنند. ایشان با اشاره به هزینه‌های گزاف و برنامه‌ریزی‌های فراوان علیه ایمان و اعتقادات مردم گفتند: دشمن از طریق تولید و ترویج شبهات و همچنین تولید محتوای ضد عفت و حیا، به ‌دنبال انحراف جوانان مؤمن و سالم از اصل دین و دریدن پرده‌های حیا است و امروز این کار در بستر فضای مجازی انجام می‌شود. مقابله با این نقشه را اولین و مهم‌ترین وظیفه‌ روحانیت ست ،حوزه‌های علمیه و دانایان مذهب باید قابلیت مواجه شدن با لشکر عظیم دشمن را در خود ایجاد کنند. ایشان با اظهار تأسف از ناآشنایی برخی مبلغان دینی با ابزارهای جدید رایانه‌ای و همچنین عدم درک درست از اهمیت مسئله‌ فضای مجازی در برخی مسئولان، افزودند: فضای مجازی، به‌صورت توأمان دارای منافع و مضرات بی‌شماری است که باید با استفاده از فرصت‌های آن، مفاهیم اسلامی را در سطح گسترده ترویج کرد و در همین خصوص، شورای عالی فضای مجازی با هدف تمرکز در فکر، تصمیم و اقدام تشکیل شد. شناسایی شبهات روز و پاسخ به آنها را ازجمله کارهای مهم حوزه‌های علمیه می باشد واین کار هیچ منافاتی با فقاهت ندارد، زیرا فقه، منحصر به احکام عملی نیست، بلکه «فقه الله الاکبر» در واقع همان معارف اسلامی است و باید برای پاسخ به شبهات دینی نیز همانند کاوش‌های دقیق و پردامنه‌ فقهی، اقدام و عمل کرد. – مقام معظم رهبری در مورد فعالیت در شبکه های اجتماعی(19/8/95)فرمودند:از من سئوال میشود که در شبکه مجازی کنونیکه متعلق به دشمن ست وارد بشویم یانه؟ورود هوشمندانه به شبکه های اجتماعی بین المللی خیلی خوب ست،اما حواستان باشد آدم‌هایی ورود کنند که از شرایط آگاه باشند.نشود حکایت«شد علامی که اب جو ارد/اب جو امد وغلام راببرد»نشود. ورود تهاجمی یکی ازراه های ورود به این شبکه هاست. *پاسخ صریح رهبری درباره ورود در شبکه های اجتماعی متعلق به دشمن(تلگرام و ورودهوشمندانه در فضای مجازی) مقام معظم رهبری در دیدار فعالان قرارگاه فرهنگی قرب بقیه الله (عج) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی(19/8/95): فضای مجازی حقیقتا قتلگاه جوانان و نوجوانان ما شده است.الآن یک منطقه عظیمی از این فضا در اختیار دشمن است و هر کار می خواهد می کند و انواع ضربه ها را به ما می زند شما هم البته کار کردید و خوب کار شده لکن کافی نیست.❌ ابتکار نیاز است باید کاری کنید که دشمن را از فضای مجازی برانید. #هدف را این بگذارید که دشمن را بتارانید و پس بزنید. بخشی از آن بر می گردد به کار قانونی.. در اینجا هم احتیاج است به تشکیل هیات های اندیشه ورز قوی و موثر که بیایند راهکار بدهند. و داریم در جوانان کسانی که مثل شما فعال هستند و مطلعند. متعدد هم هستند. افرادی هستند جوان علاقه مند مسلط بر فضای مجازی و معتقد داریم از این دست آدم ها که من تعدادیشان را خودم دیده ام. باید یک شبکه پیام رسان وسیع با ظرفیت ۲۰میلیونی ایجاد کنید با تمام جذابیت هایی که شبکه های آن طرفی دارند. باید کاری کنید که مردم دیگر نیازی به تلگرام نداشته باشند.همت را بر این بگذارید. از من سوال می شود که به شبکه های اجتماعی و مجازی کنونی که متعلق به دشمن است وارد بشویم یا نه❓ به نظر ما ورود_هوشمندانه_خوب_است ولی افرادی بروند و کار دسته جمعی کنندو بنیه داشته باشند که خودشان غرق نشوند و مثال آن غلام و آب جو نشود. غلامی که آب جوی آرد آب جوی آمد و غلام ببرد ورود تهاجمی لازم است و گرفتن میدان از دست دشمن.اثرگذارباشید نه اثرپذیر **دو فرصت و یک خطر در استفاده از ابزار رسانه‌ای جدید رهبر معظم انقلاب روز دوشنبه(1/3/96) در دیدار مسئولان موسسه امام صادق علیه السلام درباره ضرورت پاسخ به شبهات مطرح شده در فضای عمومی با استفاده از ابزار رسانه‌ای جدید فرمودند: … امروز شما ملاحظه کنید، هر انسانی که فرض کنید یک تبلت دستش باشد، با همه‌ی افکار و حرفهای انحرافی میتواند روبرو و مواجه بشود؛ حالا به‌قدری که ظرفیّت دارد. با این نگاه به مسئله نگاه کنید که شما چقدر نقش میتوانید ایفا کنید. به نظر من این وسایل رسانه‌ای جدید، هم یک فرصت است، هم یک خطر است؛ فرصت از دو نظر، خطر از یک جهت. خطر از این‌جهت که ممکن است این حرفها و شُبهه‌ها، در ذهن جوان‌ها و در ذهن غیرجوانها اثر بگذارد و اینها را منحرف کند؛ این جهت خطر است. امّا از دو جهت فرصت است: یکی اینکه ما مطّلع میشویم که چه شبهه‌هایی وجود دارد. یکی از مشکلات کار ما این است که ما شبهه‌ها را نمیشناسیم. من میبینم خیلی از آقایان محترم خب با دانشجو مواجه‌اند، [امّا] آنچه در ذهن او و در دل او میگذرد را نمیدانند. ما به برکت فضای مجازی و این رسانه‌ی عظیم عمومی میتوانیم کشف کنیم که چه چیزهایی امروز مطرح است؛ این یک فرصت [است] که خب فرصت بسیار باارزشی است. فرصت دوّم هم این است که از همین طریق میتوانیم شبهه را برطرف کنیم و آن را ازاله کنیم. بنابراین اینکه گفت «هر عُسری دو یُسر همراهش است»، اینجا این تهدید دو فرصت همراه خودش دارد که از این دو فرصت باید حدّاکثر استفاده را کرد. بنابراین … ما کار و تلاشِ برای کلام را از سطح خواصّی نه‌اینکه کم بکنیم بلکه سطح عامّی و عمومی را هم حتماً مورد توجّه قرار بدهیم و این، کار اساسی‌ای است که امروز لازم است انجام بگیرد. ۹۶/۳/۱ |خط‌حزب‌ا… * مقام معظم رهبری دردیدار با طلاب حوزه علمیه تهران(6/6/96)فرمودند:یکی از خصوصیّات ممتاز دیگر امروز، آماده بودن وسایل رساندن پیام است؛ همین فضای مجازی که این برادرمان به تفصیل و خیلی خوب بیان کردند و تعبیر خوبی است که ایشان کرد و به ذهن بنده هم اتّفاقاً همین تعبیر قبلاً رسیده بود که «اسمش فضای مجازی است درحالی‌که واقعاً فضای حقیقی است»؛ یعنی این فضا درون زندگی بسیاری از مردم حضور دارد. خب همین فضای مجازی یک ابزار است؛ یک ابزار بسیار کارآمد برای اینکه شما بتوانید پیامتان را به اقصی‌ نقاط دنیا برسانید، به گوش همه برسانید. این [امکان] دیروز نبود، امروز هست. یکی از امتیازات این است . حجت‌الاسلام قرائتی در یادداشتی برای باشگاه خبرنگاران با نگاهی قرآنی به فضای مجازی، نحوه‌ استفاده و شرایطی که باید بر این فضا حاکم باشد را تشریح کرده است. بسم الله الرحمن الرحیم حضرت یعقوب به پسرانش گفت: «لَا تَدْخُلُوا مِن بَابٍ وَاحِدٍ وَادْخُلُوا مِنْ أَبْوَابٍ مُّتَفَرِّقَةٍ» (یوسف/67) اگر به دنبال یوسف در شهر می‌روید، از یک در وارد نشوید و از درهای مختلف وارد شوید. تمام جوان‌های ما یوسف هستند و اگر بخواهیم اینها را داشته باشیم، نمی‌شود از یک راه وارد شد. باید از تمام امکانات استفاده کنیم. امروزه فضای مجازی، شبکه‌ها، ماهواره‌ها، سایت‌ها، اینترنت و تلفن‌های همراه هر کدام یک راه جدید ارتباطی است، که مورد استفاده عموم مردم خصوصاً نسل نو می‌باشد. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ» (ابراهیم/4) ما هیچ پیامبری را، جز به زبان قومش، نفرستادیم و امروز فضای مجازی، زبان نسل جوان است و بسیاری از اطلاعات خود را از این فضا کسب می‌کند. قرآن به مومنان می‌فرماید: «وَ أَعِدُّوا لَهُم مَّااسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ» (انفال/60) در مقابل دشمن هر چه می‌توانید ابزار و امکانات آماده کنید. در حال حاضر دشمن از ابزار فضای مجازی برای نفوذ و سیطره و سلطه فرهنگی استفاده می‌کند، ما هم باید از این فضا برای تبلیغ و ترویج فرهنگ و معارف قرآن و اهل بیت(علیهم‌السلام) استفاده کنیم. شما فرض کنید یک دیوار در خیابان است که هر کس می‌تواند اعلامیه‌اش را بچسباند. اگر مذهبیون از این دیوار استفاده نکنند، قطعاً کسانی که قصد و نیتشان تخریب و ضربه زدن به مذهب و دین است، از این دیوار استفاده سوء می‌کنند. ضرورت بهره گیری حداکثری از امکانات پیشرفته اولیای خدا از هر فرصتی به بهترین نحو استفاده می‌کردند. ما چقدر تا به حال ‌توانسته‌ایم از فضای مجازی استفاده کنیم و نکردیم؟
موفق ومؤید باشید.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin1

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد