خانه » همه » مذهبی » امروز که به سرداب مقدسه امام عصر علیه السّلام رفتم تا از مولایم امام زمان….

امروز که به سرداب مقدسه امام عصر علیه السّلام رفتم تا از مولایم امام زمان….


امروز که به سرداب مقدسه امام عصر علیه السّلام رفتم تا از مولایم امام زمان….

۱۳۹۳/۰۹/۱۳


۶۹ بازدید

استعمار پیر انگلیس براى ورود به کشور هند و تسخیر آن، قرار داد کمپانى هند شرقى را منعقد کرد و به بهانه حمایت دارایى‌هاى خود، قشون خود را وارد هند و به همین بهانه در هیئت حاکمه هندوستان داخل شده و آن‌چه خواستند انجام دادند. همین نقشه را براى ایران که مرکز تجمع شیعیان بود با قرارداد تنباکو اجرا کردند. و به دنبال آن، نیروهاى نظامى، اطلاعاتى، سیاسى و اقتصادى انگلیس در قالب کارکنان، کارگزاران و وابستگان شرکت رژى به ایران سرازیر شدند و در قلعه‌ها و مکان‌هاى متعددى مستقر شدند. ضمن آن‌که سلاح‌هاى زیادى هم وارد نمودند.

استعمار پیر انگلیس براى ورود به کشور هند و تسخیر آن، قرار داد کمپانى هند شرقى را منعقد کرد و به بهانه حمایت دارایى‌هاى خود، قشون خود را وارد هند و به همین بهانه در هیئت حاکمه هندوستان داخل شده و آن‌چه خواستند انجام دادند. همین نقشه را براى ایران که مرکز تجمع شیعیان بود با قرارداد تنباکو اجرا کردند. و به دنبال آن، نیروهاى نظامى، اطلاعاتى، سیاسى و اقتصادى انگلیس در قالب کارکنان، کارگزاران و وابستگان شرکت رژى به ایران سرازیر شدند و در قلعه‌ها و مکان‌هاى متعددى مستقر شدند. ضمن آن‌که سلاح‌هاى زیادى هم وارد نمودند. اما آن‌چه که خواب‌هاى آشفته استعمار انگلیس را برملا کرد و نقشه‌هاى شوم آنان را فاش ساخت فتواى تحریم تنباکو بود که از جانب مرجع کل، مرحوم میرزاى شیرازى رضى اللّه عنهم صادر شد و به دنبال آن انقلابى در ایران به نام نهضت تنباکو صورت گرفت.

حکایت آن چنین است که مرحوم فشارکى نزد میرزاى شیرازى رفته و در خصوص عدم صدور فتوا از میرزا گلایه مى‌کند. آن‌گاه به ایشان مى- گوید: شما حق استادى و تعلیم و تربیت و سایر حقوق دیگر بر من دارید، ولى خواهش مى‌کنم به اندازه چند دقیقه به من اجازه بدهید آزادانه صحبت کنم! میرزاى شیرازى با کمال تواضع مى‌فرمایند: بگویید! مرحوم فشارکى بى‌پروا مى‌گوید: سید چرا معطلى؟ چرا علیه استعمار انگلیس قیام نمى‌کنى؟ چرا فتواى تحریم تنباکو را نمى‌دهى؟ مى‌ترسى که جانت در خطر بیافتد، چه بهتر که بعد از خدمت به اسلام و تربیت علمى عده‌اى از شاگردان، به سعادت شهادت برسى که موجب سعادت شما و افتخار ماست! آیا خون تو از خون سید الشهدا علیه السّلام رنگین‌تر است؟ قیام کن و فتواى تحریم تنباکو را بده.

مرحوم میرزاى شیرازى مى‌فرماید: من هم همین عقیده را داشتم. لکن در این مدت، جهات مختلف این فتوا را بررسى مى‌کردم و مى‌خواستم به دست دیگرى نوشته شود و امروز که به سرداب مقدسه امام عصر علیه السّلام رفتم تا از مولایم امام زمان علیه السّلام اجازه فتوا را بگیرم، آقا نیز اجازه فرمودند و امروز فتوا را صادر کردم.

«الیوم استعمال توتون و تنباکو بأى نحو کان در حکم محاربه با امام زمان علیه السّلام است.»  

* این نوع فتوا معمولا در بین فقهاى شیعه رایج نبوده و خود این مسئله و آثار و برکات فراوانى که این فتوا به همراه داشته نشان مى‌دهد که قضیۀ دیگرى در کار بوده است. خود میرزاى شیرازى بعد از ارائه فتوا فرمودند:

«این متن از ناحیه مقدسه شرف صدور یافته است. این‌گونه فرمودند که صادر کنیم»

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد