خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » امریکا بدون روتوش

دانلود کتاب های امتحان شده

امریکا بدون روتوش

گفتگوی اختصاصی با دکتر فواد ایزدی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل آمریکا

امریکا بدون روتوش

در اولین روزی که آمریکا شکل گرفت قبل از اینکه رسماً تأسیس شود، این نگاه نژادپرستانه در آمریکا وجود داشته است. از آن جایی که این یک مسئله ریشه‌ای است، به راحتی قرار نیست از بین برود. این یکی از محورهای اصلی کشور و تمدن آمریکا است.


امریکا بدون روتوش

حرکت های اجتماعی در آمریکا به صورت سنتی سرکوب شده است اگر تاریخ ملاک باشد این حرکت هم  سرکوب خواهد شد البته گستردگی این حرکت اجتماعی بیشتر و سرکوب آن  سخت تر است. منتها این سرکوب ها آتش زیر خاکستر تولید می کند و در ادامه به نقطه ای می رسد که دیگر سرکوب کارساز نیست و این تغییر دموکراسی در آمریکا رخ می دهد.
 
در پی کشته شدن جورج فلوید، مرد سیاهپوستی که چند روز پیش قربانی خشونت نژادپرستانه پلیس امریکا شد، ایالت‌های مختلف امریکا شاهد اعتراضات گسترده‌ای بود. نژادپرستی از جمله مسائل ریشه دار و تاریخی جامعه امریکاست که از بدو تأسیس این کشور و با قتل عام سرخ پوست‌ها و همچنین در دوران برده داری نمود داشته است و به نظر می‌رسد همچنان این معضل در جامعه امریکایی قربانی می‌گیرد. البته وجود برخی بی عدالتی ها در آمریکا و سرکوب هایی که در گذشته رخ داده است باعث بروز اتفاقات امروز شده است.
 
در خصوص این موضوع و اتفاقات اخیر آمریکا خبرنگار راسخون با فواد ایزدی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل آمریکا گفتگویی را انجام داده است.
 

نژادپرستی یکی از ستون های تمدن آمریکاست

راسخون: نوع اعتراضات در آمریکاچیست؟

در اولین روزی که آمریکا شکل گرفت قبل از اینکه رسماً تأسیس شود، این نگاه نژادپرستانه در آمریکا وجود داشته است. از آن جایی که این یک مسئله ریشه‌ای است، به راحتی قرار نیست از بین برود. این یکی از محورهای اصلی کشور و تمدن آمریکا است. اگر برای آمریکا تمدنی قائل باشیم، نژاد پرستی یکی از شاخص‌ها و ستون‌های اصلی تمدن آمریکا است.
 
در آمریکا تفکر داروینیسم اجتماعی حاکم است. نظریه داروین این بود که آن موجودی که توانمندتر است می‌ماند و موجودی که ضعیف است از بین می‌رود. عده‌ای آمدند این تفکر را در مباحث اجتماعی هم داخل کردند، به این معنی که اگر کسی ضعیف است، نه لزوماً وظیفه دولت است به او کمک کند نه وظیفه دیگری است. این معمولاً یکی از نگاه‌های ریشه‌ای مسئولین آمریکا بوده است.
 
در آمریکا یک حالت دیکتاتوری وجود دارد. با کسی شوخی ندارند و برخی مباحث در آمریکا کم و بیش مورد اجماع واقع می‌شود و خیلی هم فرق نمی‌کند دموکرات یا جمهوری خواه سر کار بیاید. با سلیقه‌های مختلف می آیند اما معتقد به برخی از مسائل می‌شوند و به کس دیگری هم اجازه نمی‌دهند، وارد سیستم حکومتی آمریکا شود. این می‌شود که وضعیت فعلی آمریکا شکل می‌گیرد.
 

افول در آمریکا رخ داده است

راسخون: آیا اعتراضات این روزهای آمریکا منجر به فروپاشی می شود. اتفاقی که در شوروی رخ داد.

بحث فروپاشی با بحث افول متفاوت است. در خصوص افول کسی شک ندارد؛ کسانی که دراین حوزه به صورت تخصصی در داخل آمریکا و یا خارج آمریکا فعالیت و اظهار نظر دارند در خصوص افول آمریکا شک ندارند. آمریکا در حوزه های اقتصادی، نظامی، قدرت نرم و…  دچار افول شده است.
 
منتها فروپاشی چیز دیگری است. اتفاقی که برای شوروی رخ داد فروپاشی می باشد. افول اتفاقی است که برای فرانسه و انگلیس رخ داد چرا که در مقطعی این کشورها ابرقدرت بودند و دنیا را اداره می کردند اما بعد از مدتی افول پیدا کردند و مدیریت آنها ضعیف و حضور آنها کمرنگ شد. هنوز هم کشورهایی هستند که کشورهای ضعیفی نیستند اما آن حالت ابرقدرتی خود را از دست داده اند. این افول است که آمریکا به این سمت در حال حرکت است.
 

طبق نظر واشنگتن پست شاخصه های فروپاشی درآمریکا وجود دارد

برای فروپاشی شواهد زیادی نداریم البته در روزهای اخیر مطالبی منتشر شده است که بسیار جالب است به عنوان مثال روزنامه واشنگتن پست چند روز پیش با یکی از کارشناسان سابق سازمان سیا مصاحبه کرده بود که این افراد در حوزه شاخص های فروپاشی کشورها فعالیت می کنند؛ واشنگتن پست اعلام کرد که آن شاخصه های فروپاشی در حال حاضر در آمریکا وجود دارد.
 

اقدامات ترامپ آغاز پایان آمریکاست

البته بازهم اشاره می کنم که بنده نسبت به فروپاشی شک دارم اما اینکه روزنامه ای مثل واشنگتن پست بحث فروپاشی را مطرح می کند جالب است و یا ژنرال چهار ستاره آمریکایی که فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان بود اعلام کرده بود که اقداماتی که توسط ترامپ انجام می گیرد آغاز پایان آمریکاست. از این جهت با توجه به اینکه هنوز خودم روی بحث فروپاشی شبهه دارم اما شخصیت های مختلف اینگونه اظهار نظر می کنند.
 
یکی از مسائل دیگر بحث تجزیه است که برخی مواقع افول، فروپاشی و تجزیه با یکدیگر اشتباه گرفته می شود. برای مسئله تجزیه هیچ شواهدی وجود ندارد و بحث جدی نیست و امکان آن وجود ندارد. پس باید گفت که ما در کوتاه مدت و میان مدت بحث تجزیه را نداریم.
 

بزک کنندگان آمریکا امروز ناراحت هستند

راسخون: چرا برخی بزک کنندگان آمریکا در خصوص جنایت های امروز آمریکا سکوت کرده اند؟

این یک آبرو ریزی بزرگ است. شما فکر کنید فردی عمر خود را در دفاع از آمریکا، توجیه عملکرد امریکا و در بزک آمریکا هدر داده است و به یکباره متوجه می شود که آمریکا در مواجه با کرونا رتبه یک دنیا را به خود در تعداد کشته اختصاص می دهد؛ حرکت های اجتماعی که در آمریکا رخ می دهد مجبورند هزاران نفر را دستگیر و بازداشت کنند و با روش های تند با آنها برخورد و سرکوب کنند؛ توجهی به حقوق بشر ندارد؛ در آمریکا نوعی ظلم ساختاری است مثلا پلیس آمریکا هر کاری که دلش می خواهد انجام می دهد و در مقابل قانون مصونیت دارد که نمی توان کاری انجام داد.
 
از این جهت این حالت در وضعیت غربگرایی در کشور وجود دارد و این افراد امروز حالت ناراحتی دارند که معلوم شده است حرف هایی می زدند حرف های خیلی جدی نبود.
 

فرافکنی آمریکا

راسخون: با توجه به اعتراضات و اتفاقاتی که این روزها در آمریکا در حال رخ دادند است بازهم آمریکا ، ایران و روسیه را متهم رخ دادن این اتفاقات اعلام می کند. این موضوع چقدر حقیقت دارد و چگونه باید با آن مواجه شود؟

نه؛ این حرف، حرف درستی نیست و به نوعی آمریکایی ها درحال فرافکنی هستند. البته این حق ایران است که در مقابل اقدامات آمریکا در ایران که برای سرنگونی تلاش می کند مقابله مثل کند.منتها  درعمل ما کار خاصی را نمی بینیم.
 

اعتراضات امروز آمریکا نسبت به گذشته بیشتر است

راسخون:با توجه به اتفاقات امروز رخ داده در آمریکا، وضعیت و آینده این کشور را چگونه پیش بینی می کنید؟

حرکت های اجتماعی در آمریکا به صورت سنتی سرکوب شده است اگر تاریخ ملاک باشد این هم سرکوب خواهد شد البته گستردگی این حرکت اجتماعی بیشتر است و سرکوب آن هم سخت تر است. منتها این سرکوب ها آتش زیر خاکستر تولید می کند. آمریکا چندبار می تواند سرکوب کند و در ادامه به نقطه ای می رسد که دیگر سرکوب کارساز نیست و این تغییر دموکراسی در آمریکا رخ می دهد.
 
اداره آمار آمریکا اعلام کرده است که در سال 2045 اکثریت آمریکایی ها رنگین پوست خواهند شد و این تغییری است که در نهایت سیستم آمریکا را از آن چیزی که در حال حاضر هست متفاوت تر خواهند کرد.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها