خانه » همه » مذهبی » امر به معروف و زمینه گناه

امر به معروف و زمینه گناه


امر به معروف و زمینه گناه

۱۳۹۵/۰۷/۱۱


۱۲۸ بازدید

اگر فردی که عضو یک گروه از آمرین به معروف شده، بفهمد امر به و معروف و نهی از منکر به‌خاطر نگاه کردن و شنیدن منکرات در او اثر بدی می‌گذارد و خود او را به فساد می‌کشد، آیا باید امر به معروف را ادامه دهد یا خیر؟

همه مراجع: نهی از منکر متوقف بر نگاه با ریبه به زن نامحرم نیست، و بر هر مکلفی واجب است که از حرام اجتناب کند، به‌خصوص زمانی که مبادرت به انجام فریضه نهی از منکر می کند، ولی اگر فرد تشخیص دهد و یقین دارد که امر به معروف و نهی از منکر برایش ضرر و مفسده دارد، تکلیف از او ساقط است.[ امام، توضیح المسائل، م 2791 و تحریر الوسیلة، امر به معروف، گفتار در شرایط وجوب، شرط چهارم، م 1 و 4؛ مکارم، توضیح المسائل، م 2414؛‌ صافی،‌ توضیح المسائل، م 2862؛ نوری، توضیح المسائل، م2789؛‌ خامنه‌ای، اجوبة الاستفتاءات، س 1068 و 1086 و 1087 و سایت، احکام موضوعی، امر به معروف؛ سیستانی، توضیح المسائل، ج1، م 2211؛ مکارم، استفتاءات، ج 2، س 1378؛ تبریزی، استفتاءات، س982؛ بهجت، توضیح المسائل، م 1608؛ فاضل، توضیح المسائل، م 2124؛ دفتر مراجع. ]

تبصره. نگاهِ اول اگر بدون قصد باشد و همچنین نگاه های قهری و اتفاقی، اشکال ندارد، ولی نگاه عمدی به غیر از صورت و دست ها تا مچ جایز نیست، هر چند به قصد امر به معروف باشد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد