خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » انجماد کرایوژنیک انسان

دانلود کتاب های امتحان شده

انجماد کرایوژنیک انسان

انجماد کرایوژنیک انسان

آیا فردی که از طریق انجماد کرایوژنیک دو باره احیاء شده است، از نظر قانونی زنده یا مرده محسوب می‌شود؟


انجماد کرایوژنیک انسان

با امید به پیشرفت تکنولوژی آینده برای احیاء نمودن مجدد فرد، می‌توان جسم شخص در حال مرگ و یا فردی که به تازگی فوت نموده است را منجمد نمود و این تصور دیگر یک داستان تخیلی علمی به حساب نمی‌آید. امروزه مردم حاضر به پرداخت هزینه جهت بهره مندی از آن هستند، چنان که به تازگی با حکم یک دادگاه، دختر انگلیسی 14 ساله مبتلا به سرطان لاعلاج اجازه یافت تا بدن او از طریق انجماد کرایوژنیک به مدت نامحدود در کلینیکی در آمریکا، نگهداری گردد. در حالی که احتمال پیشرفت تکنولوژی پزشکی آینده جهت احیای دوباره افراد مرده امری مورد بحث است، اما در حال حاضر نگهداری سلول‌ها به روش انجماد  با پیامد‌ها و مسائل قانونی تازه‌ای همراه است.
 
انجماد اجساد ساختار فیزیکی آن‌ها را سالم نگه می‌دارد و داستان‌هایی درباره‌ی خانواده‌هایی که به این طریق اقدام به نگهداری جسم فرد متوفی می‌کردند، نقل شده است. نگهداری طولانی مدت بدن فرد متوفی در سرما، با استفاده از امکانات خنک کنندگی مجاز است، هرچند نگهداری در فریزر در منزل ایده‌ی خوبی نیست و ناگزیر در معرض نقص و خرابی سیستم الکتریکی یا فنی قرار می‌گیرد، همان طور که در مورد انجماد پزشک فرانسوی و همسرش رخ داد و برخلاف انتظار موفق نبود و دمای آن افزایش یافت و گرم شد.
 
انجماد کرایوژنیک با این دیدگاه که فریز کردن یک راه حل موقتی است، باعث پیشرفت این روش گردید. بر اساس تئوری این تکنولوژی، بدن انسان در دمای بسیار پایین در حد 196- سانتی گراد نگهداری می‌شود تا زمانی که درمان دارویی برای عامل منجر به مرگ فرد، یافت شود. هم زمان با یافتن درمان دارویی، می‌توان جسد را گرم و فرد را احیای مجدد نمود. گاهی تمام بدن منجمد می‌گردد و بعضی موارد با هدف احیای فرد از طریق مغز، تنها قسمت سر منجمد می‌شود.
 
 هرچند از نظر تئوری این کار حداقل دارای شک و تردید است. دکتر آرتور راو زیست شناس متخصص که زیست موجودات را در سرما بررسی می‌کند، این کار را شبیه به باور این که می‌توان همبرگر را به گاو تبدیل کرد، می‌داند و معتقدد است مسائل اخلاقی فراوانی در مورد فرآیند این کار وجود دارد.
 
در برخی کشورهای اروپایی، انجماد به روش کرایوژنیک قانونی نیست. در فرانسه تنها خاک سپاری، سوزاندن افراد متوفی یا اهدای اجساد آن‌ها به دانشگاه قانونی است. در مورد زوج فرانسوی که پیشتر گفته شد، پسر خانواده برای دریافت اجازه انجماد و برآوردن آخرین آرزوی والدین خود، مجبور به شرکت در دادگاه شد. در انگلیس تجهیزات تجاری سرمازا جهت انجماد کرایوژنیک وجود ندارد، بنا بر این سؤالی در مورد قانونی بودن آن پیش نمی‌آید و در صورتی که دستگاهی جهت این امر معرفی گردد، کسب مجوز و تنظیم آن طبق اساسنامه ضروری است. تا آن زمان، افرادی که مایل به استفاده از نگهداری به روش انجماد کرایوژنیک هستند، می‌بایستی به کشور دیگر مانند آمریکا منتقل شوند. در مورد دختر 14 ساله‌ای که پیشتر درباره‌ی آن صحبت شد، دو موضوع مهم امکان هماهنگی و ترتیب دادن این فرآیند و دیگری قانونی بودن این کار وجود داشت. در این مورد طبق حکم قاضی، مادر این کودک اجازه یافت تا ترتیب هماهنگی لازم جهت نگهداری بدن دختر خود را انجام دهد. اما قاضی تاکید کرد که این حکم در مورد صحیح یا اشتباه بودن نگهداری به این روش، نظری نداده است. درخواست این دختر برای قاضی غیر قانونی نبود و منعی جهت انتقال بدن او به آمریکا وجود نداشت.
 

برگشت به زندگی و احیاء مجدد

اگر در نهایت علم موفق به بازگرداندن و احیای موفقیت آمیز اجساد نگهداری شده به روش انجماد کرایوژنیک شود، برای جامعه بشری به چه معناست؟ در بعد انسانی، مسأله‌ی مهم این است که افراد چگونه با زنده شدن پس از گذشت دهه‌ها و به احتمال زیاد قرن‌ها از مرگ آن‌ها، می‌توانند کنار بیایند و خود را تطبیق دهند. این مسأله یکی از مواردی بود که پدر این دختر در این مورد اخیر به آن اعتراض داشت، این که دختر او به صورت یک فرد 14 ساله در آمریکا بدون هیچ دوست یا آشنایی در اطراف خود، زنده خواهد شد. بر اساس تئوری این تکنولوژی، بدن انسان در دمای بسیار پایین در حد 196- سانتی گراد نگهداری می‌شود تا زمانی که درمان دارویی برای عامل منجر به مرگ فرد، یافت شود. چقدر از محتویات و مواد تشکیل دهنده‌ی مغز سالم و دست نخورده خواهد ماند و آیا فرد همان گونه که قبلا بوده است، خواهد بود؟ و همان طور که سدریک میمز میکروب شناس می‌گوید، آیا ما واقعا می‌خواهیم ظرفیت دنیا را با افراد باقی مانده نسل‌های پیشین که گرم و دوباره احیاء شده‌‌اند، پر کنیم؟
 
از نظر قانونی مشکلات مشخصی وجود دارد، اولین مسأله این است که پیش از این فرد از نظر قانونی، مرده اعلام شده است. چگونه می‌تواند و امکان دارد که قانون دوباره آن‌ها را زنده به حساب بیاورد؟ آیا آن فرد پس از زنده شدن می‌تواند اموال و دارایی‌هایی خود را که پس از مرگ به خانواده‌ی او واگذار شده است، مجددا باز پس گیرد؟ حتی قبل از آن، وضعیت جسد در طی دوران انجماد عمیق چیست، آیا حقوق قانونی دارد؟ چه مدت می‌باستی جسد منجمد شده نگهداری شود و آیا اعضای خانواده حق گرم کردن یا از بین بردن جسد بدون احیاء مجدد آن را دارند؟
 
در مورد منابع مالی نیز سؤال وجود دارد. آیا این شکلی از گستاخی و تعجب نیست که به نسل‌های آینده بگویید که “شما باید منابع خود را صرف نجات و بازیابی من کنید”. چه دلیلی می تواند نسلهای آینده وجود داشته باشد که با من به عنوان یک بیمار رفتار کنند جز کنجکاوی آنها برای احیاء یک مومیایی یخی عجیب از قرن بیست و یکم؟ از این گذشته، جمعیت جهان به سرعت در حال ازدیاد است. ارسال مردگان ما به آینده فقط به آن می‌افزاید. بنا بر این، اگر این تکنیک همیشه کار بدهد، شاید شرط رستاخیز آینده موافقت نامه عدم تولید مثل در طول زندگی جاری به عنوان یک معامله علیه جمعیت رو به رشد باشد.
 
موضوع انجماد به روش کرایوژنیک سؤالات زیادی را مطرح می‌کند، در حالی که پاسخ‌های کمتری برای آن وجود دارد. اما با توجه به این که چقدر احیای موفقیت آمیز بعید به نظر می‌رسد، تا آن زمان که نیاز به پاسخ این سؤالات باشد، هنوز زمان باقی است.

منبع: سیمون وودز – Newcastle University

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها