توجه

  1. توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » انرژی هسته‌ای

انرژی هسته‌ای

چرا ملی شدن انرژی هسته‌ای از ملی شدن صنعت نفت مهمتر بود؟

شاید تا چند سال پیش نگرانی‌های بسیاری در مورد تمام شدن انرژی حاصل از مواد سوختی و فسیلی وجود داشت و همیشه با این موضوع که اگر نفت و سوخت‌های فسیلی تمام شوند چه اتفاقی می افتد و انرژی لازم که تا به حال از آن‌ها تامین می‌شده را چگونه باید تامین کنیم، طرف بودیم. اما به لطف پیشرفت علم و پیدایش انرژی حاصل از مواد رادیواکتیو و یا همان انرژی هسته‌ای تا حدود زیادی از این دغدغه‌ها کاسته شده است. کشور عزیزمان ایران نیز به لطف زحمات شبانه روزی دانشمندان و زحمت‌کشان این عرصه توانست در روز 20 فروردین سال 1385 به این انرژی دست پیدا کند و به همین مناسبت، این روز به عنوان روز ملی فناوری هسته ای نام‌گذاری شده است.

dce4c591 cb2e 4e1d 851b 1bd86aa57311 - انرژی هسته‌ای

انرژی هسته‌ای از کجا بدست می آید؟

انرژی هسته ای، به عنوان یک انرژی پاک به عنوان بهترین جایگزین برای سوخت‌های فسیلی مانند نفت مطرح شده است. این انرژی می تواند به صورت شبانه روزی برق تولید کرده و جامعه جهانی را نجات دهد. انرژی هسته‌ای از شکافت هسته اتم در داخل راکتور بدست آمده و با تبخیر آب و چرخاندن پره‌های توربین باعث تولید انرژی الکتریکی می‌شود.

این انرژی بدون تولید هیچ گونه آلاینده‌ای تولید می‌شود زیرا بر خلاف سوخت‌های فسیلی از اورانیوم در راکتورها استفاده می‌شود. نیروگاه‌های هسته‌ای به نحوی ساخته شده اند که به صورت 24 ساعته و هر 7 روز هفته قادر به فعالیت باشند و طراحی آن‌ها اغلب به صورتی است که در مقابل تغییرات شدید آب و هوایی نیز با مشکلی مواجه نشوند. فراموش نکنید که تمامی این انرژی و مزایا تنها از یک اتم کوچک بدست می آیند. (1)

image1(22) - انرژی هسته‌ای

مزایای انرژی هسته ای

انرژی هسته‌ای مزایای زیادی را برای ما به ارمغان آورده است که مهم‌ترین آن‌ها بدست آوردن انرژی بدون کوچکترین آسیب و زیانی برای طبیعت است؛ ویژگی‌ای که در هیچ منبع انرژی دیگری یافت نمی‌شود. (2)
 

  • محافظت انرژی هسته‌ای از طبیعت

همانگونه که بیان شد، با انرژی هسته‌ای 7 روز هفته و به‌صورت شبانه روزی می توانیم از برق تولید شده استفاده کنیم، بدون اینکه کوچیک‌ترین آسیب و زیانی به طبیعت وارد کرده باشیم. (2)
 

  • تولید انرژی قابل اطمینان

تولید انرژی به این روش برای دولت‌ها بسیار قابل اطمینان بوده و کمتر نگرانی بابت تولید آن خواهند داشت زیرا بر خلاف سوخت‌های فسیلی که همیشه نگرانی اتمام آن‌ها وجود داشته است،  در مورد انرژی هسته‌ای چنین مسئله‌ای مطرح نخواهد بود. (2)
 

  • ایجاد شغل‌های جدید و مختلف

انرژی هسته‌ای باعث ایجاد صدها هزار شغل جدید و متنوع شده و باعث صرفه جویی در مقادیر زیادی از انرژی گشته است و با استفاده از آن می توان در هزینه‌های تولید و مصرف انرژی صرفه جویی بسیاری نمود. (2)
 

  • انرژی هسته ای، مدافع هوای پاک

با پیشرفت این صنعت شاید بالاخره امکان دستیابی به هوای پاک برای شهرهای بزرگ در دنیا و همینطور در ایران فراهم شود. بسیاری از گاز‌های مضر و سمی که شبانه روز مجبور به تنفس آن‌ها هستیم با استفاده هرچه بیشتر از انرژی هسته‌ای بجای انرژی‌های فسیلی، از چرخه هوایی حذف شده و به دنبال آن پاکیزگی هوا به ارمغان خواهد آمد.

در ضمن در صورت استفاده از انرژی برق تولید شده توسط نیروگاه‌های هسته‌ای می توان در صنعت حمل و نقل نیز تغییرات بسیاری را پدید آورد که نتیجه آن کاهش آلودگی‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی خواهد بود؛ امری که خود باعث کاهش آلودگی هوا در دنیا خواهد شد. (3)
 

انرژی هسته‌ای در مقابل انرژی فسیلی

نحوه ی بدست آمدن انرژی هسته ای همانطور که بالاتر بیان شد، از طریق حرارت ایجاد شده توسط فلزات رادیواکتیو است در حالی که انرژی فسیلی از سوخته شدن موادی چون، نفت، گاز و ذغال سنگ بدست می آید. در کنار این تفاوت در نحوه بدست آمدن، برخورد این دو انرژی با طبیعت و محیط زندگی ما نیز متفاوت است.

سوخت‌های فسیلی با تولید گازهای مضر و گلخانه‌ای، فضای زمین و اتمسفر هوا را آلوده می کنند و در کنار آن با پسماند‌های جامد و مایع که وارد طبیعت می کنند سطح زمین را نیز مورد تهدید قرار می‌دهند. لازم به ذکر است که انرژی هسته‌ای دارای پسماند‌های رادیواکتیوی است که در صورت دفع نادرست، تا سالیان سال در طبیعت وجود خواهند داشت. (4)

image2(17) - انرژی هسته‌ای

از آنجایی که واکنش‌های هسته‌ای از تولید انرژی بسیار بیشتری نسبت به واکنش‌های شیمیایی برخوردار هستند، یک کیلو سوخت هسته‌ای حدود یک میلیون برابر بیشتر نسبت به یک کیلوگرم سوخت فسیلی، انرژی تولید می‌کند.

طی یک تحقیق انجام شده در دانشگاه فلوریدا، یک نیروگاه برق یک گیگاواتی که بر پایه ذغال سنگ فعالیت می‌کند روزانه به حدود 9000 تن سوخت برای فعالیت نیاز دارد و این در حالی است که یک نیروگاه هسته‌ای با شرایط مشابه، تنها با روزانه 3 کیلوگرم اورانیوم می‌تواند همان مقدار انرژی را تولید کند. (4)
 

انرژی هسته‌ای حتی مهم‌تر از نفت برای ایران

همانگونه که تا به اینجا مطرح شد با تفاوت‌ها و مزایا و معایب این دو نوع انرژی تا حدودی آشنا شدیم. واضح است که دستیابی به روش‌های تولید انرژی هسته‌ای برای هر کشوری دستاوردی بسیار حیاتی و بزرگ خواهد بود و دستیابی به این انرژی، روش تولید آن، تاسیس نیروگاه‌ها، راه اندازی آن‌ها و استفاده و تولید انرژی هسته‌ای برای کشور ما نیز به جرات جزء مهم‌ترین دستاوردهای سالیان اخیر بوده است. (5)

image3(19) - انرژی هسته‌ای

اگرچه نفت همیشه جزء یکی از سرمایه‌های اصلی کشور ما بوده و ملی شدن صنعت نفت نیز دستاورد بسیار بزرگی برای این مملکت و مردم بوده است، اما حالا که وارد عصر جدیدی از روش‌های تولید انرژی شده ایم باید دستیابی به این دستاوردها را ادامه داده و همیشه سعی در پیشرفت داشته باشیم. در همین راستا در سال 85 و به پشتوانه همت و هوش دانشمندان ایرانی و پیشرفت‌های حاصله، در روز 20 فروردین، کشور ایران توانست بر خلاف میل کشورهای مخالف خود در جهان به حق مسلم خود یعنی فناوری هسته‌ای به طور کامل دست پیدا کرده و جای خود را بین کشورهای دارای این فناوری بدست آورد.

حال با گذشت چیزی در حدود 14 سال ازآن تاریخ، صنعت هسته‌ای ایران و تولید انرژی هسته‌ای در کشورمان علی‌رغم بالا و پایین‌های بسیاری که در این مدت با آن روبرو بود، به پیشرفت خود ادامه داده و حال با بدست آوردن جایگاهی در حد نام خود بین کشورهای صاحب این تکنولوژی قد علم کرده است. صنعتی که حالا پا را از تولید انرژی فراتر گذاشته و به پیشرفت‌های متعددی در زمینه‌های پزشکی، صنعتی و کشاورزی نیز رسیده است. (5)

یکی از کاربرد‌های این انرژی در حوزه پزشکی، بخش تصویربرداری و یا تشخیص بیماری است و از جمله تجهیزات بسیار گران قیمت و کمیاب در این بخش، دستگاه‌های PET یا پوزیترون امیشن توموگرافی هستند که می توانند به صورت دقیق، اطلاعات داخل بدن را بررسی کرده و ما را از محل دقیق پخش و یا وجود کوچکترین غدد سرطانی مطلع سازند.

در حال حاضر نمونه اولیه این دستگاه در کشور تولید شده است و این امید وجود دارد که در آینده‌ای نه چندان دور بتوانیم این دستگاه و دستگاه‌های مشابه دیگر در حوزه پزشکی و دیگر حوزه‌های صنعت را با استفاده از این تکنولوژی تولید کرده و از مزایای آن‌ها برای مردم کشور عزیزمان استفاده کنیم. (5)
 

نتیجه گیری

ایران و ایرانی هیچگاه در تاریخ دست از تلاش برای رسیدن به اهداف خود بر نداشته است و همیشه در هر برهه‌ای از زمان با پیشرفت در زمینه‌های مختلف، علی‌رغم سنگ اندازی‌های متعدد مخالفان خود توانسته است جایگاه خود در جهان را حفظ کند.

در 29 اسفند، ملی شدن صنعت نفت جشن گرفته شد و به یادگار ماند و سپس دستیابی به دانش هسته‌ای در 20 فروردین سال 1385 در تاریخ کشورمان ثبت شد. دستاوردهایی که هیچگاه تمام نخواهند شد و قطع به یقین هر روز به تعداد آن‌ها اضافه می‌شود.

پی نوشتها

  1. www.nationalgeographic.com
  2. www.nei.org
  3. www.ucsusa.org
  4. www.sciencing.com
  5. www.tasnimnews.com

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد